Diplomová práce se zabývá tématem mateřství dítěte se specifickými poruchami učení, které může být v mnoha ohledech pro matku náročné. Práce je tradičně členěna na část teoretickou, která je zaměřena na dítě, rodinu jako systém a mateřství v kontextu specifických poruch učení, dále část praktickou. Praktická část je věnována výzkumnému kvalitativnímu šetření, které mapuje pomoci hloubkových rozhovorů vnímání problematiky specifických poruch učení u dítěte matkami, zaznamenává nejvíce zatěžující oblasti péče o dítě a jejich očekávání, obavy z budoucnosti. Cílem výzkumného šetření je identifikovat hlavní okruhy problémů a případné další kontexty specifických poruch učení u dítěte, tak jak je vnímají právě matky účastnící se tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is about the difficult situation of mothers who are raising a child with specific learning disabilities. The content is traditionally divided into a theoretical part, which focuses on the child, the family as a system and motherhood in the context of specific learning disabilities, also a practical part. The practical part is devoted to qualitative research. Through interviews with mothers were collected information about their experience, their individual issues of mothering child with specific learning disabilities, most stressful area of care, or further fears and expectations. The main goal of the research is to identify the main groups of problems and any other contexts of mothering child with specific learning disabilities, which are perceived by mothers participating in this research.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, rodina, mateřství, kvalitativní výzkum, zátěž
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, family, motherhood, qualitative research, stress
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem mateřství dítěte se specifickými poruchami učení, které může být v mnoha ohledech pro matku náročné. Práce je tradičně členěna na část teoretickou, která je zaměřena na dítě, rodinu jako systém a mateřství v kontextu specifických poruch učení, dále část praktickou. Praktická část je věnována výzkumnému kvalitativnímu šetření, které mapuje pomoci hloubkových rozhovorů vnímání problematiky specifických poruch učení u dítěte matkami, zaznamenává nejvíce zatěžující oblasti péče o dítě a jejich očekávání, obavy z budoucnosti. Cílem výzkumného šetření je identifikovat hlavní okruhy problémů a případné další kontexty specifických poruch učení u dítěte, tak jak je vnímají právě matky účastnící se tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is about the difficult situation of mothers who are raising a child with specific learning disabilities. The content is traditionally divided into a theoretical part, which focuses on the child, the family as a system and motherhood in the context of specific learning disabilities, also a practical part. The practical part is devoted to qualitative research. Through interviews with mothers were collected information about their experience, their individual issues of mothering child with specific learning disabilities, most stressful area of care, or further fears and expectations. The main goal of the research is to identify the main groups of problems and any other contexts of mothering child with specific learning disabilities, which are perceived by mothers participating in this research.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, rodina, mateřství, kvalitativní výzkum, zátěž
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, family, motherhood, qualitative research, stress
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je pomocí hloubkových rozhovorů s matkami dětí se SPU zmapovat, jak matky prožívají a kognitivně zpracovávají zjištění diagnózy SPU u svých dětí, jak se na tuto skutečnost adaptují, jakých copingových strategií a obranných mechanismů v těchto souvislostech využívají a jaký je dopad celé situace na rodiny, resp děti, příp. jak tato faktory ovlivňují reedukaci SPU u jejich dětí. Cílem je tedy zjistit, jak matky dětí se SPU percipují příčiny výukových obtíží svých dětí, příp. jak tento způsob atribuce ovlivňuje některé další oblasti - copingové strategie ve vztahu k SPU, výchovný styl, ochotu matek spolupracovat při nápravě SPU a víru v možnosti nápravy a zlepšení SPU apod. Pozornost bude rovněž zaměřena na prožívání matek, míru jejich úzkosti, pocity viny, emoční souvislosti přijímání diagnózy SPU, reakce na ni ve smyslu proměny očekávání a postojů směrem k dítěti, příp. stylu výchovy a způsobu péče o dítě; únava matek jako nezanedbatelný faktor při reedukaci SPU. Získaná data budu poté kvalitativně zpracována.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je pomocí hloubkových rozhovorů s matkami dětí se SPU zmapovat, jak matky prožívají a kognitivně zpracovávají zjištění diagnózy SPU u svých dětí, jak se na tuto skutečnost adaptují, jakých copingových strategií a obranných mechanismů v těchto souvislostech využívají a jaký je dopad celé situace na rodiny, resp děti, příp. jak tato faktory ovlivňují reedukaci SPU u jejich dětí. Cílem je tedy zjistit, jak matky dětí se SPU percipují příčiny výukových obtíží svých dětí, příp. jak tento způsob atribuce ovlivňuje některé další oblasti - copingové strategie ve vztahu k SPU, výchovný styl, ochotu matek spolupracovat při nápravě SPU a víru v možnosti nápravy a zlepšení SPU apod. Pozornost bude rovněž zaměřena na prožívání matek, míru jejich úzkosti, pocity viny, emoční souvislosti přijímání diagnózy SPU, reakce na ni ve smyslu proměny očekávání a postojů směrem k dítěti, příp. stylu výchovy a způsobu péče o dítě; únava matek jako nezanedbatelný faktor při reedukaci SPU. Získaná data budu poté kvalitativně zpracována.
Seznam doporučené literatury
Al-Yagon, M., Margalit, M. (2002). Relations between Mother´s Sense of Coherence, Children´s Experience of Lonliness, and Family Climate Profiles among Kindergartners At-Risk for Developing Learning Disabilities. Thalamus, 20, 1, s. 40 - 49\\
Frude, N. (1990). Understanding Family Problems: A Psychological Approach. Chichester: John Wiley & Sons\\
Lednická, I. (2004). Rodiny dětí s dyslexií. Náročné životní situace: stres a resilience. Dizertační práce. Praha: PedF\\
Lednická, I. (2004): Spolupráce mezi odborníky a rodinou dítěte s dyslexií. Speciální pedagogika, 14, 4, s. 269-279\\
Lednická - Strnadová, I. (2005). Stresové a resilientní faktory v rodinách s dětmi se specifickými poruchami učení. Speciální pedagogika, 15, 3, s. 200 - 215\\
Margalit, M., Al-Yagon, M., Neuberger, S. (1998). Mother´s Coherence, Family Climate and Preschool Children with Learning Disabilities: Risk and Resilience. Thalamus, 16, 1, s. 28 - 31.
Matějček, Z. (1995). Dyslexie. Jinočany: H&H\\
Matejček, Z., Dytrych, Z. (1998). Riziko a resilience. Československá psychologie, 42, 2, 97 - 105\\
Michalová, Z. (2004). Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK\\
Mrázková, J. (2000). Integrace dětí se SPU se zaměřením na pocity rodičů a dětí. In: Kucharská, A. (ed.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Praha: Portál\\
Ott, P. (1997). How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford: Heinemann\\
Pokorná, V. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál\\
Raskind, M. H., Goldberg, R. J., Higgins, E. L., Herman K. L. (2003). Life success for children with learning disabilities. A parent guide. California: Frostig Center in Pasadena\\
Repková, K. (1996). Trendy vývinu rodinných rol v súčasných spoločenských podmienkach. Československá psychologie, 40, 2, 115 - 127\\
Scott, R. (2004). Dyslexia and Counselling. London, Philadelphia: Whurr Publisher\\
Senka, J. (1995). Zvládacie procesy v širších súvislostiach. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 30, 1, s. 79 - 82\\
Stevenson, J., Fredman, G. (1990). The social environmental correlates of reading ability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 31, 681 - 698\\
Šolcová, I. (1996). Psychosociální stres žen: Přehled současných poznatků. Československá psychologie, 40, 3, 237 - 247\\
Štech, S. (1997). Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie, 41, 6, 487 - 502\\
Šturma, J. (1997). Specifické poruchy učení a chování In: Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada\\
Šturma, J. (2006). Specifické poruchy učení a chování. In: Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada\\
Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Al-Yagon, M., Margalit, M. (2002). Relations between Mother´s Sense of Coherence, Children´s Experience of Lonliness, and Family Climate Profiles among Kindergartners At-Risk for Developing Learning Disabilities. Thalamus, 20, 1, s. 40 - 49\\
Frude, N. (1990). Understanding Family Problems: A Psychological Approach. Chichester: John Wiley & Sons\\
Lednická, I. (2004). Rodiny dětí s dyslexií. Náročné životní situace: stres a resilience. Dizertační práce. Praha: PedF\\
Lednická, I. (2004): Spolupráce mezi odborníky a rodinou dítěte s dyslexií. Speciální pedagogika, 14, 4, s. 269-279\\
Lednická - Strnadová, I. (2005). Stresové a resilientní faktory v rodinách s dětmi se specifickými poruchami učení. Speciální pedagogika, 15, 3, s. 200 - 215\\
Margalit, M., Al-Yagon, M., Neuberger, S. (1998). Mother´s Coherence, Family Climate and Preschool Children with Learning Disabilities: Risk and Resilience. Thalamus, 16, 1, s. 28 - 31.
Matějček, Z. (1995). Dyslexie. Jinočany: H&H\\
Matejček, Z., Dytrych, Z. (1998). Riziko a resilience. Československá psychologie, 42, 2, 97 - 105\\
Michalová, Z. (2004). Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK\\
Mrázková, J. (2000). Integrace dětí se SPU se zaměřením na pocity rodičů a dětí. In: Kucharská, A. (ed.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Praha: Portál\\
Ott, P. (1997). How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford: Heinemann\\
Pokorná, V. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál\\
Raskind, M. H., Goldberg, R. J., Higgins, E. L., Herman K. L. (2003). Life success for children with learning disabilities. A parent guide. California: Frostig Center in Pasadena\\
Repková, K. (1996). Trendy vývinu rodinných rol v súčasných spoločenských podmienkach. Československá psychologie, 40, 2, 115 - 127\\
Scott, R. (2004). Dyslexia and Counselling. London, Philadelphia: Whurr Publisher\\
Senka, J. (1995). Zvládacie procesy v širších súvislostiach. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 30, 1, s. 79 - 82\\
Stevenson, J., Fredman, G. (1990). The social environmental correlates of reading ability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 31, 681 - 698\\
Šolcová, I. (1996). Psychosociální stres žen: Přehled současných poznatků. Československá psychologie, 40, 3, 237 - 247\\
Štech, S. (1997). Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie, 41, 6, 487 - 502\\
Šturma, J. (1997). Specifické poruchy učení a chování In: Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada\\
Šturma, J. (2006). Specifické poruchy učení a chování. In: Říčan, P., Krejčířová, D. a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada\\
Zelinková, O. (2003): Poruchy učení. Praha: Portál.