Práce se zabývá hrou jejími vlastnostmi, kategoriemi, přínosem a je primárně zaměřena na možnosti využití hry jako metody určené pro rozvoj kompetence k řešení problémů. Řeší, jakým způsobem může hra přispívat k učení se řešit problémy. Zároveň upozorňuje na to, že je vhodné využívat ve výchově a vzdělávání (edukaci) i nové metody určené k rozvoji kompetence k řešení problémů, jako např. hru. Proto se práce snaží upozornit na výhody zařazování her určených pro rozvoj kompetence k řešení problémů nejen do předškolní výchovy a školní výuky, ale i do volnočasových aktivit a rodinné výchovy. Dále je v práci podrobně rozebrána kompetence k řešení problémů, jako jedna z klíčových kompetencí. Práce si klade za cíl podrobně seznámit s možnostmi využití hry a herních programů v problematice rozvoje kompetence k řešení problémů.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with game, its qualities, categories, benefits and is
primarily focused on possibilities to use it as a method to develop a competence of problem solving. It deals with fact how the game can contribute to learn to solve problems. It also points out that nowadays people are overloaded by increasing exigencies in the field of problem-solving and therefore it is suitable to use new educational methods, i.e. game, to develop a competence of problem solving. The thesis is then trying to point out advantage of including games suitable for development of above mentioned competence not only in preschool institution and schooling but also in playtime activities and family education. The thesis analyses competence of problem solving as one of the key
competences. Thesis's objective consists in the close introducing of possibilities to use games and game programs in the field of developing competence of problem solving.
Klíčová slova
Hra, klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, řešení problémů, rozhodování, tvořivost, výchova, vzdělávání, volný čas.
Klíčová slova v angličtině
Game, key competences, competence of problem solving, problem
solving, making decision, creativity, education, schooling, playtime.
Rozsah průvodní práce
52 s. (77 259 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá hrou jejími vlastnostmi, kategoriemi, přínosem a je primárně zaměřena na možnosti využití hry jako metody určené pro rozvoj kompetence k řešení problémů. Řeší, jakým způsobem může hra přispívat k učení se řešit problémy. Zároveň upozorňuje na to, že je vhodné využívat ve výchově a vzdělávání (edukaci) i nové metody určené k rozvoji kompetence k řešení problémů, jako např. hru. Proto se práce snaží upozornit na výhody zařazování her určených pro rozvoj kompetence k řešení problémů nejen do předškolní výchovy a školní výuky, ale i do volnočasových aktivit a rodinné výchovy. Dále je v práci podrobně rozebrána kompetence k řešení problémů, jako jedna z klíčových kompetencí. Práce si klade za cíl podrobně seznámit s možnostmi využití hry a herních programů v problematice rozvoje kompetence k řešení problémů.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with game, its qualities, categories, benefits and is
primarily focused on possibilities to use it as a method to develop a competence of problem solving. It deals with fact how the game can contribute to learn to solve problems. It also points out that nowadays people are overloaded by increasing exigencies in the field of problem-solving and therefore it is suitable to use new educational methods, i.e. game, to develop a competence of problem solving. The thesis is then trying to point out advantage of including games suitable for development of above mentioned competence not only in preschool institution and schooling but also in playtime activities and family education. The thesis analyses competence of problem solving as one of the key
competences. Thesis's objective consists in the close introducing of possibilities to use games and game programs in the field of developing competence of problem solving.
Klíčová slova
Hra, klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, řešení problémů, rozhodování, tvořivost, výchova, vzdělávání, volný čas.
Klíčová slova v angličtině
Game, key competences, competence of problem solving, problem
solving, making decision, creativity, education, schooling, playtime.
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá hrou, jejími vlastnostmi, kategoriemi, přínosem a je primárně zaměřena na možnosti využití hry, jako metody určené pro rozvoj kompetence k řešení problémů. Řeší, jakým způsobem může hra přispívat k učení se řešit problémy. Zároveň upozorňuje na to, že v současné době dochází k stále zvyšujícím se nárokům na člověka v oblasti řešení problémů a tudíž je vhodné využívat ve výchově a vzdělávání i nové metody určené k rozvoji kompetence k řešení problémů, jako např. hru. Proto se práce snaží upozornit na výhody zařazování her určených pro rozvoj kompetence k řešení problémů nejen do předškolní výchovy a školní výuky, ale i do volnočasových aktivit a rodinné výchovy. Dále je v práci podrobně rozebrána kompetence k řešení problémů, jako jedna z klíčových kompetencí. Práce si klade za cíl podrobně seznámit s možnostmi využití hry a herních programů v problematice rozvoje kompetence k řešení problémů.
Zásady pro vypracování
Práce se zabývá hrou, jejími vlastnostmi, kategoriemi, přínosem a je primárně zaměřena na možnosti využití hry, jako metody určené pro rozvoj kompetence k řešení problémů. Řeší, jakým způsobem může hra přispívat k učení se řešit problémy. Zároveň upozorňuje na to, že v současné době dochází k stále zvyšujícím se nárokům na člověka v oblasti řešení problémů a tudíž je vhodné využívat ve výchově a vzdělávání i nové metody určené k rozvoji kompetence k řešení problémů, jako např. hru. Proto se práce snaží upozornit na výhody zařazování her určených pro rozvoj kompetence k řešení problémů nejen do předškolní výchovy a školní výuky, ale i do volnočasových aktivit a rodinné výchovy. Dále je v práci podrobně rozebrána kompetence k řešení problémů, jako jedna z klíčových kompetencí. Práce si klade za cíl podrobně seznámit s možnostmi využití hry a herních programů v problematice rozvoje kompetence k řešení problémů.
Seznam doporučené literatury
ADAIR, J. Jak se správně rozhodovat a řešit problémy.Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1779-8. (82 stran
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
CALLOIS, R. Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Studia Ypsilon, 1998. ISBN: 80-902482-2-5.
EYSENCK, W., M., KEANE, T., M. Kognitivní psychologie. Praha: Akademia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
FING, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5. (272s)
FINK, E. Oáza štěstí, Praha: Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1. (64 stran)
FRANC, D., ZOUNKOVÁ D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou.Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.
HANSEN, ČECHOVÁ, B. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: scio.cz, 2006. ISBN 80-86910-53-9.
HANSEN, ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
HANUŠ, R., et al. Fenomén hry: Teoretické a metodické příspěvky k tématu hry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0669-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens. Vydání druhé. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
CHADR, K., KOUŘIL, L., PECHOVÁ J. Art of Creativity: aneb kreativita, jako klíčová kompetence v době změn. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-8O-86723-82-2.
KLÍČKOVÁ M., Problémové vyučování ve školní praxi. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-23522-0.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! 2006. ISBN 808-6654184.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! (2) Projektové vyučování na základní škole. : Hněvín, 2009. 978-80-86654-25-6.
LISÁ, E. a kol., Hry k rozvoji sociálních dovedností žáků 1. Stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-746-6. (128 s.)
MAZAL, F. Hry a hraní pohledem ŠVP, Olomouc: HANEX, 2007. ISBN 978-80-85783-77-3. (394 s)
MIŠURCOVÁ,V., FIŠER, J., FIXL,V.: Hra a hračka v životě dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN neuvedeno. SPN 14-112-89.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování, Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice
PLAMÍNEK, J. Řešení problémů a rozhodování: Jak přinutit problémy, aby pracovaly ve váš prospěch. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2437-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
ROBSON, M. Skupinové řešení problémů. Praha: VIKTORIA PUBLISHING, 1995. ISBN 80-858665-32-7.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
STERNBERG, J., R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-621.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1738-0.
VECHETA, V. Outdoor aktivity, 50 her a aktivit pro tréning, školení i zábavu. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2650-9.
VETEŠKA J.,TURECKIOVÁ M., Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9.
Seznam doporučené literatury
ADAIR, J. Jak se správně rozhodovat a řešit problémy.Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1779-8. (82 stran
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
CALLOIS, R. Hry a lidé: Maska a závrať. Praha: Studia Ypsilon, 1998. ISBN: 80-902482-2-5.
EYSENCK, W., M., KEANE, T., M. Kognitivní psychologie. Praha: Akademia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
FING, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5. (272s)
FINK, E. Oáza štěstí, Praha: Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1. (64 stran)
FRANC, D., ZOUNKOVÁ D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou.Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9.
HANSEN, ČECHOVÁ, B. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: scio.cz, 2006. ISBN 80-86910-53-9.
HANSEN, ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.
HANUŠ, R., et al. Fenomén hry: Teoretické a metodické příspěvky k tématu hry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0669-1.
HUIZINGA, J. Homo ludens. Vydání druhé. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
CHADR, K., KOUŘIL, L., PECHOVÁ J. Art of Creativity: aneb kreativita, jako klíčová kompetence v době změn. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-8O-86723-82-2.
KLÍČKOVÁ M., Problémové vyučování ve školní praxi. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-23522-0.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! 2006. ISBN 808-6654184.
KOTEN, T. Škola? V pohodě! (2) Projektové vyučování na základní škole. : Hněvín, 2009. 978-80-86654-25-6.
LISÁ, E. a kol., Hry k rozvoji sociálních dovedností žáků 1. Stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-746-6. (128 s.)
MAZAL, F. Hry a hraní pohledem ŠVP, Olomouc: HANEX, 2007. ISBN 978-80-85783-77-3. (394 s)
MIŠURCOVÁ,V., FIŠER, J., FIXL,V.: Hra a hračka v životě dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN neuvedeno. SPN 14-112-89.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování, Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice
PLAMÍNEK, J. Řešení problémů a rozhodování: Jak přinutit problémy, aby pracovaly ve váš prospěch. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2437-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
ROBSON, M. Skupinové řešení problémů. Praha: VIKTORIA PUBLISHING, 1995. ISBN 80-858665-32-7.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
STERNBERG, J., R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-621.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1738-0.
VECHETA, V. Outdoor aktivity, 50 her a aktivit pro tréning, školení i zábavu. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2650-9.
VETEŠKA J.,TURECKIOVÁ M., Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9.