Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního konceptu výukového materiálu věnující se výuce biogeografie na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a praktických forem výuky. Návrh výukového materiálu je v podobě pracovní učebnice, která obsahuje pracovní listy k navrženým biogeografickým projektům. K pracovní učebnici byla také vytvořena metodická příručka pro učitele, která má pomoci pedagogům v organizaci těchto navržených projektů. Učební text odpovídá zásadám definovaným platnými vzdělávacími dokumenty. Teoretická část se věnuje zhodnocení významu učiva biogeografie a biosféry v kontextu RVP ZV a ŠVP sledovaných škol. Další kapitoly jsou věnované funkční analýze učebnic a pracovních sešitů pro 2. stupeň ZŠ a zhodnocení významu projektového vyučování ve výuce zeměpisu.
Anotace v angličtině
The main theme of the thesis is to create a suggestion of my own teaching material for teaching the topic Biogeography on the 2nd stage of Primary school with the use of project- based teaching and practical form of teaching. The suggestion of the teaching material is in the form of workbook that contains worksheets for biogeographic projects. There was also created methodological guide for teachers to help them in the organization of these projects. The teaching text itself corresponds to the principles defined in the current educational documents. The theoretical part evaluates the significance and status of the topic Biogeography and Biosphere in the curriculum in the context of the Framework Educational Programme for Elementary Education and the school educational programmes of schools monitored. The next chapters are devoted to the didactic function analysis of current educational textbooks and workbooks for the 2nd stage of Primary schools and evaluate the importance of project- based teaching in the teaching of Geography.
Klíčová slova
biogeografie, projektová metoda, pracovní učebnice, metodická příručka, didaktická analýza
Hlavním cílem diplomové práce je vypracování vlastního konceptu výukového materiálu věnující se výuce biogeografie na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a praktických forem výuky. Návrh výukového materiálu je v podobě pracovní učebnice, která obsahuje pracovní listy k navrženým biogeografickým projektům. K pracovní učebnici byla také vytvořena metodická příručka pro učitele, která má pomoci pedagogům v organizaci těchto navržených projektů. Učební text odpovídá zásadám definovaným platnými vzdělávacími dokumenty. Teoretická část se věnuje zhodnocení významu učiva biogeografie a biosféry v kontextu RVP ZV a ŠVP sledovaných škol. Další kapitoly jsou věnované funkční analýze učebnic a pracovních sešitů pro 2. stupeň ZŠ a zhodnocení významu projektového vyučování ve výuce zeměpisu.
Anotace v angličtině
The main theme of the thesis is to create a suggestion of my own teaching material for teaching the topic Biogeography on the 2nd stage of Primary school with the use of project- based teaching and practical form of teaching. The suggestion of the teaching material is in the form of workbook that contains worksheets for biogeographic projects. There was also created methodological guide for teachers to help them in the organization of these projects. The teaching text itself corresponds to the principles defined in the current educational documents. The theoretical part evaluates the significance and status of the topic Biogeography and Biosphere in the curriculum in the context of the Framework Educational Programme for Elementary Education and the school educational programmes of schools monitored. The next chapters are devoted to the didactic function analysis of current educational textbooks and workbooks for the 2nd stage of Primary schools and evaluate the importance of project- based teaching in the teaching of Geography.
Klíčová slova
biogeografie, projektová metoda, pracovní učebnice, metodická příručka, didaktická analýza
Cílem diplomové práce je vypracování výukového materiálu věnujícího se výuce biogeografie na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a praktických forem výuky.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
2. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických materiálů vytvoří vlastní výukový materiál tématicky se zaměřující na výuku biogeografie, v němž navrhne způsoby prezentace a osvojení si vybraných témat s důrazem na zásady projektového vyučování a praktické formy výuky.
3. Vytvořený výukový materiál bude vycházet z RVP ZV, konkrétně ze vzdělávací oblasti "Člověk a příroda", vzdělávacích oborů přírodopis (zejména z tematických okruhů "základy ekologie" a "praktické poznávání přírody") a zeměpis (zahrne především části z tematických okruhů "Přírodní obraz Země", "Životní prostředí" a "Terénní geografická výuka, praxe a aplikace"). Kromě vytvoření mezipředmětových vazeb výše uvedených předmětů (Z-Př) bude ve výukovém materiálu rovněž kladen důraz na možnosti začlenění některých tematických okruhů průřezového tématu "Environmentální výchova" do výuky biogeografie na 2. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vypracování výukového materiálu věnujícího se výuce biogeografie na 2. stupni ZŠ s využitím zásad projektového vyučování a praktických forem výuky.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahujících se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie.
2. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických materiálů vytvoří vlastní výukový materiál tématicky se zaměřující na výuku biogeografie, v němž navrhne způsoby prezentace a osvojení si vybraných témat s důrazem na zásady projektového vyučování a praktické formy výuky.
3. Vytvořený výukový materiál bude vycházet z RVP ZV, konkrétně ze vzdělávací oblasti "Člověk a příroda", vzdělávacích oborů přírodopis (zejména z tematických okruhů "základy ekologie" a "praktické poznávání přírody") a zeměpis (zahrne především části z tematických okruhů "Přírodní obraz Země", "Životní prostředí" a "Terénní geografická výuka, praxe a aplikace"). Kromě vytvoření mezipředmětových vazeb výše uvedených předmětů (Z-Př) bude ve výukovém materiálu rovněž kladen důraz na možnosti začlenění některých tematických okruhů průřezového tématu "Environmentální výchova" do výuky biogeografie na 2. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
McKNIGHT, T. L., HESS, D. (2002): Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 629 s.
KALHOUS, Z., OBST, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
KOTEN, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
PRACH, K., ŠTĚCH, M., ŘÍHA, P. (2009): Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Scientia, Praha. 151 s.
RAJCHARD, J., BALOUNOVÁ, Z., VYSLOUŽIL, D. (2002): Ekologie I., Pojem a obsah ekologie, globální prostředí planety a jeho členění, ekologické faktory, působení fyzikálních faktorů na organizmy. 1. vyd. KOPP, České Budějovice. 121 s.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
STRAHLER, A., STRAHLER, A. (2006): Introducing Physical Geography. 4th ed. J. Wiley, Hoboken, N. J., 728 s.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX., J. (1993): Didaktika geografie. MU, Brno. 104 s.
ŠULCOVÁ, R., PISKOVÁ, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
McKNIGHT, T. L., HESS, D. (2002): Physical Geography: A Landscape Appreciation. 7th ed. Prentice Hall, New Jersey. 629 s.
KALHOUS, Z., OBST, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
KOTEN, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
PRACH, K., ŠTĚCH, M., ŘÍHA, P. (2009): Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Scientia, Praha. 151 s.
RAJCHARD, J., BALOUNOVÁ, Z., VYSLOUŽIL, D. (2002): Ekologie I., Pojem a obsah ekologie, globální prostředí planety a jeho členění, ekologické faktory, působení fyzikálních faktorů na organizmy. 1. vyd. KOPP, České Budějovice. 121 s.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
STRAHLER, A., STRAHLER, A. (2006): Introducing Physical Geography. 4th ed. J. Wiley, Hoboken, N. J., 728 s.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX., J. (1993): Didaktika geografie. MU, Brno. 104 s.
ŠULCOVÁ, R., PISKOVÁ, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.