Anotace Diplomová práce se zabývá současnými metodami psaní a jejich srovnáním. Teoretická část práce obsahuje přehled historických i současných metod a vyučovacích postupů, které se na dnešních základních školách využívají (klasická metoda, alternativní metoda, písmo Comenia Script). Praktická část je zaměřena na rozhovory s učiteli a jejich názory na alternativní způsoby psaní. V závěru práce je analyzováno současné pojetí prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody současných metod psaní i jejich celková využitelnost v praxi. Součástí práce je přílohový materiál.
Anotace v angličtině
Annotation This Master thesis deals with the current methods of writing and their comparison. The theoretical part of this thesis provides an overview of historical and current methods and teaching techniques that are used in today's primary schools (a classical method, an alternative method and Comenia script font). The practical part is focused on interviews with teachers and their views on alternative ways of writing. There is an analysis of the current concept of basic writing, there are outlined the advantages and disadvantages of the current methods of writing and their general applicability in practice. The Master thesis also contains supplement materials.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
74 s (bez příloh)
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace Diplomová práce se zabývá současnými metodami psaní a jejich srovnáním. Teoretická část práce obsahuje přehled historických i současných metod a vyučovacích postupů, které se na dnešních základních školách využívají (klasická metoda, alternativní metoda, písmo Comenia Script). Praktická část je zaměřena na rozhovory s učiteli a jejich názory na alternativní způsoby psaní. V závěru práce je analyzováno současné pojetí prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody současných metod psaní i jejich celková využitelnost v praxi. Součástí práce je přílohový materiál.
Anotace v angličtině
Annotation This Master thesis deals with the current methods of writing and their comparison. The theoretical part of this thesis provides an overview of historical and current methods and teaching techniques that are used in today's primary schools (a classical method, an alternative method and Comenia script font). The practical part is focused on interviews with teachers and their views on alternative ways of writing. There is an analysis of the current concept of basic writing, there are outlined the advantages and disadvantages of the current methods of writing and their general applicability in practice. The Master thesis also contains supplement materials.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření písařských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Cílem práce bude zmapování problematiky a zevrubná analýza prvopočátečního psaní v současné době.
Práce se bude zabývat současnými metodami psaní na základních školách. V teoretické části práce bude analyzováno současné pojetí vyučování psacího písma se zaměřením na klasickou metodu psaní, metodu alternativní (inovativní) a písmo Comenia Script - jejich historii, strukturu písma, názory a komentáře odborníků a široké veřejnosti.
Pomocí rozhovoru zjistí diplomantka názory učitelů, příp. i rodičů na výuku alternativními způsoby psaní.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody současných metod psaní i jejich celkovou využitelnost v praxi.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření písařských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné a metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Cílem práce bude zmapování problematiky a zevrubná analýza prvopočátečního psaní v současné době.
Práce se bude zabývat současnými metodami psaní na základních školách. V teoretické části práce bude analyzováno současné pojetí vyučování psacího písma se zaměřením na klasickou metodu psaní, metodu alternativní (inovativní) a písmo Comenia Script - jejich historii, strukturu písma, názory a komentáře odborníků a široké veřejnosti.
Pomocí rozhovoru zjistí diplomantka názory učitelů, příp. i rodičů na výuku alternativními způsoby psaní.
V závěru práce bude analyzováno současné pojetí prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody současných metod psaní i jejich celkovou využitelnost v praxi.
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Blahouš, V.: Methodika krasopisu. Praha 1891.
Čapka, F., Santlerová, K.: Stručný vývoj písma. Brno, Učebnice a knihy 1994.
Čapka, F., Santlerová, K.: Vývoj písma v kostce. Brno, Učebnice a knihy 1994.
Čapka, F., Santlerová, K.: Z dějin vývoje písma. Brno, Masarykova univerzita Brno 1998.
Hřebejková, J. et al.: Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1.ročníku ZŠ. Praha, SPN 1985.
Jean, G.: Písmo, paměť lidstva. Bratislava, Slovart 1994.
Kohoutek, H.: Pohled do historie vyučování čtení, psaní a počítání v počátečním stadiu. Olomouc 1968.
Křivánek, Z.- Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. UK Praha 1998.
Muzika, F.: Krásné písmo ve vývoji latinky I., II. Praha, Paseka 2005.
Lencová, R.: Comenia Script - praktický manuál. Praha: nakladatelství Svět 2008.
Pelikán, J.: Komu patří Bible?: dějiny Písma v proměnách staletí. Praha, Volvox Globator 2009.
Penc, V.: Metodika psaní. Praha, SPN 1965.
Šupšáková, B.: Detské písmo. Bratislava, UK 1991.
Šupšáková, B.: Didaktika písania. Bratislava, UK 1992.
Šupšáková, B.: Písané písmo v teórii a v praxi. Bratislava, UK 1996.
Časopisecká literatura a Sborníky Katedry českého jazyka a literatury PF JU.
Internetové stránky.
Současné učebnice a metodické příručky pro 1. ročník ZŠ.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
Blahouš, V.: Methodika krasopisu. Praha 1891.
Čapka, F., Santlerová, K.: Stručný vývoj písma. Brno, Učebnice a knihy 1994.
Čapka, F., Santlerová, K.: Vývoj písma v kostce. Brno, Učebnice a knihy 1994.
Čapka, F., Santlerová, K.: Z dějin vývoje písma. Brno, Masarykova univerzita Brno 1998.
Hřebejková, J. et al.: Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1.ročníku ZŠ. Praha, SPN 1985.
Jean, G.: Písmo, paměť lidstva. Bratislava, Slovart 1994.
Kohoutek, H.: Pohled do historie vyučování čtení, psaní a počítání v počátečním stadiu. Olomouc 1968.
Křivánek, Z.- Wildová, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. UK Praha 1998.
Muzika, F.: Krásné písmo ve vývoji latinky I., II. Praha, Paseka 2005.
Lencová, R.: Comenia Script - praktický manuál. Praha: nakladatelství Svět 2008.
Pelikán, J.: Komu patří Bible?: dějiny Písma v proměnách staletí. Praha, Volvox Globator 2009.
Penc, V.: Metodika psaní. Praha, SPN 1965.
Šupšáková, B.: Detské písmo. Bratislava, UK 1991.
Šupšáková, B.: Didaktika písania. Bratislava, UK 1992.
Šupšáková, B.: Písané písmo v teórii a v praxi. Bratislava, UK 1996.
Časopisecká literatura a Sborníky Katedry českého jazyka a literatury PF JU.
Internetové stránky.
Současné učebnice a metodické příručky pro 1. ročník ZŠ.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.