Tato diplomová práce si klade za cíl podat částečnou charakteristiku mluveného projevu vybraných věkových kategorií: žáci 9. třídy ZŠ, lidé ve věku 19-24 let, lidé ve věku 44-50 let a lidé ve věku 65 a více let a zároveň je porovnat mezi sebou v určitých oblastech. Práce obsahuje část teoretickou, která sleduje funkční prostě sdělovací styl obecně, neverbální projevy komunikace, suprasegmentální projevy řeči a vrstvy slovní zásoby. Praktická část obsahuje dvě kapitoly. První kapitola popisuje náležitosti a oblasti výzkumu. Druhá kapitola podává shrnující informace o specifiku mluvených projevů jednotlivých věkových kategorií a vzájemnou komparaci těchto skupin. Praktická část se zaměřuje na kvalitu vyjadřování, tzn. výstižnost, přesnost a jazykovou správnost. Také věnuje pozornost periferii slovní zásoby.
?
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to give a partial characterization of speech of several age groups: ninth grade students, people aged 19-24 years, people aged 44-50 years and people aged 65 or more years and also draw a comparison between them in certain areas. The thesis contains the theoretical part, which focuses on simple functional communication style in general, non-verbal communication elements, symptoms suprasegmental speech marks and vocabulary range. The practical part is divided into two chapters. The first one describes necessities and areas of research. The second one provides a summary of speech specifics of individual age groups and mutual comparison of them. The practical part focuses on expression quality, ie., accuracy and linguistic correctness. It is also focused on the periphery of the vocabulary range.
unprepared verbal presentation, vocabulary range, periphery of vocabulary range, nonverbal communication, suprasegmental speech marks, culture of verbal communication, intergenerational communication, communicative exercises, factors influencing verbal presentation, specifications of verbal presentation of certain age categories
Rozsah průvodní práce
91 s. (140 538 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce si klade za cíl podat částečnou charakteristiku mluveného projevu vybraných věkových kategorií: žáci 9. třídy ZŠ, lidé ve věku 19-24 let, lidé ve věku 44-50 let a lidé ve věku 65 a více let a zároveň je porovnat mezi sebou v určitých oblastech. Práce obsahuje část teoretickou, která sleduje funkční prostě sdělovací styl obecně, neverbální projevy komunikace, suprasegmentální projevy řeči a vrstvy slovní zásoby. Praktická část obsahuje dvě kapitoly. První kapitola popisuje náležitosti a oblasti výzkumu. Druhá kapitola podává shrnující informace o specifiku mluvených projevů jednotlivých věkových kategorií a vzájemnou komparaci těchto skupin. Praktická část se zaměřuje na kvalitu vyjadřování, tzn. výstižnost, přesnost a jazykovou správnost. Také věnuje pozornost periferii slovní zásoby.
?
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to give a partial characterization of speech of several age groups: ninth grade students, people aged 19-24 years, people aged 44-50 years and people aged 65 or more years and also draw a comparison between them in certain areas. The thesis contains the theoretical part, which focuses on simple functional communication style in general, non-verbal communication elements, symptoms suprasegmental speech marks and vocabulary range. The practical part is divided into two chapters. The first one describes necessities and areas of research. The second one provides a summary of speech specifics of individual age groups and mutual comparison of them. The practical part focuses on expression quality, ie., accuracy and linguistic correctness. It is also focused on the periphery of the vocabulary range.
unprepared verbal presentation, vocabulary range, periphery of vocabulary range, nonverbal communication, suprasegmental speech marks, culture of verbal communication, intergenerational communication, communicative exercises, factors influencing verbal presentation, specifications of verbal presentation of certain age categories
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat mluvenými projevy u vybraných věkových kategorií (žáci 9. třídy ZŠ, lidé ve věku 19-24 let, lidé ve věku 44-50 let a lidé ve věku 65 a více let).
Po prostudování odborné literatury zaměřené k tématu (lexikální hledisko) bude východiskem diplomové práce excerpce zaznamenaných mluvených projevů.
Studentka se bude zabývat analýzou autentických nahrávek, bude porovnávat kvalitu vyjadřování, tzn. výstižnost, přesnost a jazykovou správnost.
Bude věnovat pozornost periferii slovní zásoby (archaismy, historismy, neologismy, slova familiární apod.).
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat mluvenými projevy u vybraných věkových kategorií (žáci 9. třídy ZŠ, lidé ve věku 19-24 let, lidé ve věku 44-50 let a lidé ve věku 65 a více let).
Po prostudování odborné literatury zaměřené k tématu (lexikální hledisko) bude východiskem diplomové práce excerpce zaznamenaných mluvených projevů.
Studentka se bude zabývat analýzou autentických nahrávek, bude porovnávat kvalitu vyjadřování, tzn. výstižnost, přesnost a jazykovou správnost.
Bude věnovat pozornost periferii slovní zásoby (archaismy, historismy, neologismy, slova familiární apod.).
Seznam doporučené literatury
Čermák, F., Filipec, J.: Česká lexikologie, Academia, Praha, 1985.
Grepl, M.-Karlík, P.: Příruční mluvnice češtiny, NLN, Praha, 1997.
Hájková, E.: Český jazyk a kultura mluveného projevu, PF UK Praha, 2003.
Hauser, P.: Nauka o slovní zásobě, SPN, Praha, 1980.
Martincová, O. a kol.: Neologizmy v dnešní češtině, ÚJČ AV ČR, Praha, 2005.
Palková, Z.: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum, Praha, 1997.
Seznam doporučené literatury
Čermák, F., Filipec, J.: Česká lexikologie, Academia, Praha, 1985.
Grepl, M.-Karlík, P.: Příruční mluvnice češtiny, NLN, Praha, 1997.
Hájková, E.: Český jazyk a kultura mluveného projevu, PF UK Praha, 2003.
Hauser, P.: Nauka o slovní zásobě, SPN, Praha, 1980.
Martincová, O. a kol.: Neologizmy v dnešní češtině, ÚJČ AV ČR, Praha, 2005.
Palková, Z.: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum, Praha, 1997.