Cílem práce je ukázat, jaké postavení mají monoteistická náboženství, tj. křesťanství, judaismus a islám, v učebnicích občanské výchovy a v očích dnešních učitelů a žáků na základních školách. Dnešní česká společnost nepřikládá náboženství větší význam a to i přesto, že tvoří značnou část našich i světových dějin. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsány základní údaje o učebnicích a dále je provedena analýza učebnic občanské výchovy, které obsahují téma náboženství, od 90. let minulého století po současnost. Nastíněna je také historie a současnost judaismu, křesťanství a islámu. Praktická část si za hlavní cíl klade posoudit a vyhodnotit postoje dnešních učitelů a žáků k náboženství ve výuce občanské výchovy na základní škole. Výzkum byl proveden pomocí dotazníků, které jsou vhodné pro získávání informací vztahujících se k dané problematice. Pro srovnání bylo do výzkumu, kromě dvou základních škol, zařazeno i osmileté gymnázium, konkrétně jeho nižší stupeň.
Anotace v angličtině
The aim of my work is to show the position of monotheistic religions, namely Christianity, Judaism and Islam, in civics textbooks and in the eyes of today's teachers and pupils in the primary schools. Today´s Czech society does not attach more importance to religion, even though they constitute a significant part of our and the world´s history. The work is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical section are described the basic information about textbooks and further analysis of the civics textbooks that contain the topic of religion, since the 90s of the last century to the present. There is also a history outline and present of Judaism, Christianity and Islam. The main task, in the practical part, is to review and evaluate the attitudes of today's teachers and students for teaching religion in civic education in primary school. The research was conducted using questionnaires, which are suitable for obtaining information related to this issue. To compare the research, there was also added 8 years gymnasium, concretely the lower level together with two primary schools.
Klíčová slova
monoteistická náboženství, učebnice, občanská výchova, analýza, žák, učitel, výzkum
Klíčová slova v angličtině
monotheistic religions, textbooks, civics, analysis, student, teacher, research
Rozsah průvodní práce
111 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je ukázat, jaké postavení mají monoteistická náboženství, tj. křesťanství, judaismus a islám, v učebnicích občanské výchovy a v očích dnešních učitelů a žáků na základních školách. Dnešní česká společnost nepřikládá náboženství větší význam a to i přesto, že tvoří značnou část našich i světových dějin. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsány základní údaje o učebnicích a dále je provedena analýza učebnic občanské výchovy, které obsahují téma náboženství, od 90. let minulého století po současnost. Nastíněna je také historie a současnost judaismu, křesťanství a islámu. Praktická část si za hlavní cíl klade posoudit a vyhodnotit postoje dnešních učitelů a žáků k náboženství ve výuce občanské výchovy na základní škole. Výzkum byl proveden pomocí dotazníků, které jsou vhodné pro získávání informací vztahujících se k dané problematice. Pro srovnání bylo do výzkumu, kromě dvou základních škol, zařazeno i osmileté gymnázium, konkrétně jeho nižší stupeň.
Anotace v angličtině
The aim of my work is to show the position of monotheistic religions, namely Christianity, Judaism and Islam, in civics textbooks and in the eyes of today's teachers and pupils in the primary schools. Today´s Czech society does not attach more importance to religion, even though they constitute a significant part of our and the world´s history. The work is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical section are described the basic information about textbooks and further analysis of the civics textbooks that contain the topic of religion, since the 90s of the last century to the present. There is also a history outline and present of Judaism, Christianity and Islam. The main task, in the practical part, is to review and evaluate the attitudes of today's teachers and students for teaching religion in civic education in primary school. The research was conducted using questionnaires, which are suitable for obtaining information related to this issue. To compare the research, there was also added 8 years gymnasium, concretely the lower level together with two primary schools.
Klíčová slova
monoteistická náboženství, učebnice, občanská výchova, analýza, žák, učitel, výzkum
Klíčová slova v angličtině
monotheistic religions, textbooks, civics, analysis, student, teacher, research
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat reflexí monoteistických náboženství v učebnicích občanské výchovy na druhém stupni základních škol. Přestože je současná česká společnost hodnocena jako nejméně náboženská společnost Evropy, její vztah k nábožensko-duchovním systémům tradičního světového kulturního dědictví je poměrně otevřený; učebnice občanské výchovy proto věnují dostatečný prostor polyteistickým, neteistickým či monoteistickým náboženstvím. Cílem této diplomové práce je jak teoretický výzkum učebnic, tak praktický průzkum postojů žáků a učitelů českobudějovických základních škol ve vztahu k monoteistickým světovým náboženstvím.\\
I. Úvod\\
II. Světová monoteistická náboženství\\
III. Reflexe náboženství v učebnicích\\
IV. Reflexe postojů učitelů a žáků ZŠ a současné české společnosti k náboženství\\
V. Závěr\\
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat reflexí monoteistických náboženství v učebnicích občanské výchovy na druhém stupni základních škol. Přestože je současná česká společnost hodnocena jako nejméně náboženská společnost Evropy, její vztah k nábožensko-duchovním systémům tradičního světového kulturního dědictví je poměrně otevřený; učebnice občanské výchovy proto věnují dostatečný prostor polyteistickým, neteistickým či monoteistickým náboženstvím. Cílem této diplomové práce je jak teoretický výzkum učebnic, tak praktický průzkum postojů žáků a učitelů českobudějovických základních škol ve vztahu k monoteistickým světovým náboženstvím.\\
I. Úvod\\
II. Světová monoteistická náboženství\\
III. Reflexe náboženství v učebnicích\\
IV. Reflexe postojů učitelů a žáků ZŠ a současné české společnosti k náboženství\\
V. Závěr\\
Seznam doporučené literatury
CAMUS, Jean-Yves, Svět Židů, Praha 2008\\
ČERVENKOVÁ, Denisa, Islám v českých zemích, Praha 2009\\
HALÍK, Tomáš, Prolínání světů. Ze života světových náboženství, Praha 2006\\
KROPÁČEK, Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha 2011\\
RATZINGER, Joseph, Úvod do křesťanství. Výklad apoštolského vyznání víry, Kostelní Vydří 2007\\
Seznam doporučené literatury
CAMUS, Jean-Yves, Svět Židů, Praha 2008\\
ČERVENKOVÁ, Denisa, Islám v českých zemích, Praha 2009\\
HALÍK, Tomáš, Prolínání světů. Ze života světových náboženství, Praha 2006\\
KROPÁČEK, Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha 2011\\
RATZINGER, Joseph, Úvod do křesťanství. Výklad apoštolského vyznání víry, Kostelní Vydří 2007\\