Diplomová práce se věnuje problematice zařazení regionálních dějin do výuky na druhém stupni základní školy. Pozornost je zaměřena na didaktickou hodnotu regionálních dějin a geografie místního regionu, potřebu spolupráce školy s místní komunitou a na možnosti kooperace dějepisu a zeměpisu při probírání regionálních témat.
Specifika výuky regionálních dějin jsou prezentována na příkladu regionu Uhlířskojanovicka. Tento region je přiblížen z historického i geografického hlediska. Součástí diplomové práce je seznam literatury a zdrojů, které mohou sloužit k poznání tohoto regionu. Diplomová práce obsahuje výsledky empirického šetření, které zjišťuje míru regionální identity obyvatel Uhlířskojanovicka.
Závěrečná část diplomové práce předkládá metodické materiály, které jsou zaměřené na výuku regionálních témat a vycházejí z reálií Uhlířskojanovicka.
Anotace v angličtině
The thesis is about the issue of inclusion regional history into teaching at the second grade of elementary school. It is focused on didactic value of regional history and geography of local region, needs of cooperation between school and local community and possibility of cooperation between history and geography in studying regional topics.
Example of studying regional history is shown at the area of Uhlířské Janovice. There is a closer look at this region from historical and geographical point of view. The thesis includes the list of literature and other sources which may be used to get more information about this region. It also contains results of empirical investigation, which discover the degree of regional identity of population of Uhlířské Janovice area.
The final part of the thesis suggests methodological materials focused on teaching regional topics, which are based on facts of Uhlířské Janovice area.
Klíčová slova
regionální dějiny, region, didaktika dějepisu, geografie místního regionu
Klíčová slova v angličtině
regional history, region, didactis of history, geography of local region
Rozsah průvodní práce
150 s. + 7 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice zařazení regionálních dějin do výuky na druhém stupni základní školy. Pozornost je zaměřena na didaktickou hodnotu regionálních dějin a geografie místního regionu, potřebu spolupráce školy s místní komunitou a na možnosti kooperace dějepisu a zeměpisu při probírání regionálních témat.
Specifika výuky regionálních dějin jsou prezentována na příkladu regionu Uhlířskojanovicka. Tento region je přiblížen z historického i geografického hlediska. Součástí diplomové práce je seznam literatury a zdrojů, které mohou sloužit k poznání tohoto regionu. Diplomová práce obsahuje výsledky empirického šetření, které zjišťuje míru regionální identity obyvatel Uhlířskojanovicka.
Závěrečná část diplomové práce předkládá metodické materiály, které jsou zaměřené na výuku regionálních témat a vycházejí z reálií Uhlířskojanovicka.
Anotace v angličtině
The thesis is about the issue of inclusion regional history into teaching at the second grade of elementary school. It is focused on didactic value of regional history and geography of local region, needs of cooperation between school and local community and possibility of cooperation between history and geography in studying regional topics.
Example of studying regional history is shown at the area of Uhlířské Janovice. There is a closer look at this region from historical and geographical point of view. The thesis includes the list of literature and other sources which may be used to get more information about this region. It also contains results of empirical investigation, which discover the degree of regional identity of population of Uhlířské Janovice area.
The final part of the thesis suggests methodological materials focused on teaching regional topics, which are based on facts of Uhlířské Janovice area.
Klíčová slova
regionální dějiny, region, didaktika dějepisu, geografie místního regionu
Klíčová slova v angličtině
regional history, region, didactis of history, geography of local region
Zásady pro vypracování
Ve své práci se bude diplomantka zabývat možnostmi využití regionálních dějin a geografie místního regionu ve výuce dějepisu na základní škole. Pozornost bude věnovat jak didaktickým a metodickým otázkám, tak mezioborové spolupráci dějepisu a zeměpisu při výuce témat z dějin regionu. Na základě průzkumu, který uskuteční mezi žáky a učiteli na základní škole Uhlířské Janovice, zpracuje diplomantka metodické návrhy na zařazení výuky regionálních dějin v 6., 7., 8. a 9. ročníku Základní školy Uhlířské Janovice. Dále zpracuje plán krátkodobého projektu, jehož obsah bude zaměřen na minulost regionu, a plán historicko-geografické exkurze.
Zásady pro vypracování
Ve své práci se bude diplomantka zabývat možnostmi využití regionálních dějin a geografie místního regionu ve výuce dějepisu na základní škole. Pozornost bude věnovat jak didaktickým a metodickým otázkám, tak mezioborové spolupráci dějepisu a zeměpisu při výuce témat z dějin regionu. Na základě průzkumu, který uskuteční mezi žáky a učiteli na základní škole Uhlířské Janovice, zpracuje diplomantka metodické návrhy na zařazení výuky regionálních dějin v 6., 7., 8. a 9. ročníku Základní školy Uhlířské Janovice. Dále zpracuje plán krátkodobého projektu, jehož obsah bude zaměřen na minulost regionu, a plán historicko-geografické exkurze.
Seznam doporučené literatury
Bartoš, J. - Schultz, J. - Trapl, M., Regionální dějin. Stav, problémy, výhledy, Acta universitatis Palackianae, Historica 29, 2000, s. 21-38; Brabcová, A., Brána muzea otevřená. Průvodce po cestě muzea k lidem a lidí do muzea, Náchod 2003; Bursíková, L. - Martinovský, P., Mezipředmětové vztahy v dějepise, Praha, 2010; Bůžek, V., Region v historickém diskurzu, Jihočeský sborník historický 72, 2003, s. 5-13; Foltýn, D., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008; J. V. Šimák a poslání regionální historiografie, Semily 2006; Gottlieb, J. - Jakubcová, R., Cestička do školy aneb několik kroků k úspěšnému komunitnímu projektu. Metodická příručka pro školy Královehradeckého kraje. Jičín, 2004; Jílek, T., Místní dějiny ve výuce dějepisu se zaměřením na západní Čechy, in: Čapek, Vratislav - Gracová, B. - Jílek, T. - Vychodská, H., Úvod do studia didaktiky dějepisu, Plzeň, 2005; Ledr, J., Dějiny města Uhlíř. Janovice, Kutná Hora, 1909; Sajvera, B., Uhlířské Janovice ve 20. století ( 1901 - 1950), Uhlířské Janovice, 2008; Svoboda, L., Regionální dějiny ve vyučování dějepisu, České Budějovice, 1986; Parkan, F., Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka, Praha 2008; Roubík, F., Příručka vlastivědné práce, Praha 1940; Vávra, J., Jedinec a místo, jedinec v místě, jedinec prostřednictvím místa, Geografie 115, č. 4, s. 461-478; Vorel, P., Základy historické regionalistiky, Pardubice 2005; Zavadil, A., Kutnohorsko slovem i obrazem, 2. Díl, Kutná Hora, 1914.
Seznam doporučené literatury
Bartoš, J. - Schultz, J. - Trapl, M., Regionální dějin. Stav, problémy, výhledy, Acta universitatis Palackianae, Historica 29, 2000, s. 21-38; Brabcová, A., Brána muzea otevřená. Průvodce po cestě muzea k lidem a lidí do muzea, Náchod 2003; Bursíková, L. - Martinovský, P., Mezipředmětové vztahy v dějepise, Praha, 2010; Bůžek, V., Region v historickém diskurzu, Jihočeský sborník historický 72, 2003, s. 5-13; Foltýn, D., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008; J. V. Šimák a poslání regionální historiografie, Semily 2006; Gottlieb, J. - Jakubcová, R., Cestička do školy aneb několik kroků k úspěšnému komunitnímu projektu. Metodická příručka pro školy Královehradeckého kraje. Jičín, 2004; Jílek, T., Místní dějiny ve výuce dějepisu se zaměřením na západní Čechy, in: Čapek, Vratislav - Gracová, B. - Jílek, T. - Vychodská, H., Úvod do studia didaktiky dějepisu, Plzeň, 2005; Ledr, J., Dějiny města Uhlíř. Janovice, Kutná Hora, 1909; Sajvera, B., Uhlířské Janovice ve 20. století ( 1901 - 1950), Uhlířské Janovice, 2008; Svoboda, L., Regionální dějiny ve vyučování dějepisu, České Budějovice, 1986; Parkan, F., Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka, Praha 2008; Roubík, F., Příručka vlastivědné práce, Praha 1940; Vávra, J., Jedinec a místo, jedinec v místě, jedinec prostřednictvím místa, Geografie 115, č. 4, s. 461-478; Vorel, P., Základy historické regionalistiky, Pardubice 2005; Zavadil, A., Kutnohorsko slovem i obrazem, 2. Díl, Kutná Hora, 1914.