Bakalářská práce je zaměřena na analýzu zájmu rodičů dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích o internátní školku. Teoretická část se zabývá vývojem dítěte předškolního věku, socializací, adaptací dítěte v mateřské škole, mateřskou školou, internátní mateřskou školou a jaký význam má mateřská škola z pohledu sociální práce.
Praktická část představuje výzkum v mateřských školách v Českých Budějovicích, jehož cílem je zjistit míru zájmu rodičů dětí o internátní školku.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the analysis of interest of parents of children from nursery schools in České Budějovice in boarding nursery schools. The theoretical part deals with the preschool child development, socialization and adaption of child at nursery school. The other focus is on nursery school, boarding nursery school and the importance of nursery school from social work perspective.
The practical part contains a research at nursery schools in České Budějovice. The aim of the practical part is to determine the interest level of parents of children in boarding nursery school.
Klíčová slova
internátní školka, mateřská škola, dítě, rodina, vývoj, socializace, adaptace, hra
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu zájmu rodičů dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích o internátní školku. Teoretická část se zabývá vývojem dítěte předškolního věku, socializací, adaptací dítěte v mateřské škole, mateřskou školou, internátní mateřskou školou a jaký význam má mateřská škola z pohledu sociální práce.
Praktická část představuje výzkum v mateřských školách v Českých Budějovicích, jehož cílem je zjistit míru zájmu rodičů dětí o internátní školku.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the analysis of interest of parents of children from nursery schools in České Budějovice in boarding nursery schools. The theoretical part deals with the preschool child development, socialization and adaption of child at nursery school. The other focus is on nursery school, boarding nursery school and the importance of nursery school from social work perspective.
The practical part contains a research at nursery schools in České Budějovice. The aim of the practical part is to determine the interest level of parents of children in boarding nursery school.
Klíčová slova
internátní školka, mateřská škola, dítě, rodina, vývoj, socializace, adaptace, hra
Na základě uvedené literatury se v teoretické části práce budu zabývat vývojem dítěte předškolního věku, socializací dítěte, adaptací dítěte v mateřské škole a v rodině a tím, jaké kroky by měla učinit mateřská škola i rodina, aby se dítě zadaptovalo co nejlépe a nejrychleji. Další část práce bude pojednávat o mateřské škole, o rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a především o internátní mateřské škole. V další části práce se zaměřím na historický vývoj rodiny, harmonizaci práce a rodiny, vstup žen na trh práce a také na prorodinná opatření státu z hlediska zaměstnanosti a předškolního vzdělávání.
Cílem mé praktické části práce bude zjistit míru zájmu rodičů dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích o internátní školku. Chtěla bych zjistit, zda by vůbec rodiče dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích využívali internátní mateřskou školu zřízenou Magistrátem a také v jakém rozsahu. Dále se budu zabývat tím, jaký by byl důvod zájmu či nezájmu rodičů o internátní školku a jakou částku by rodiče byli ochotni zaplatit za nadstandardní dobu pobytu dítěte v mateřské škole. Jako výzkumnou metodu jsem si zvolila kvantitativní výzkum. Hlavním výzkumným vzorkem mé práce je vybraný vzorek rodičů tří až pětiletých dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích. Velikost vzorku je 1224 rodičů. Jako základní techniku pro sběr dat použiji dotazník.
Zásady pro vypracování
Na základě uvedené literatury se v teoretické části práce budu zabývat vývojem dítěte předškolního věku, socializací dítěte, adaptací dítěte v mateřské škole a v rodině a tím, jaké kroky by měla učinit mateřská škola i rodina, aby se dítě zadaptovalo co nejlépe a nejrychleji. Další část práce bude pojednávat o mateřské škole, o rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a především o internátní mateřské škole. V další části práce se zaměřím na historický vývoj rodiny, harmonizaci práce a rodiny, vstup žen na trh práce a také na prorodinná opatření státu z hlediska zaměstnanosti a předškolního vzdělávání.
Cílem mé praktické části práce bude zjistit míru zájmu rodičů dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích o internátní školku. Chtěla bych zjistit, zda by vůbec rodiče dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích využívali internátní mateřskou školu zřízenou Magistrátem a také v jakém rozsahu. Dále se budu zabývat tím, jaký by byl důvod zájmu či nezájmu rodičů o internátní školku a jakou částku by rodiče byli ochotni zaplatit za nadstandardní dobu pobytu dítěte v mateřské škole. Jako výzkumnou metodu jsem si zvolila kvantitativní výzkum. Hlavním výzkumným vzorkem mé práce je vybraný vzorek rodičů tří až pětiletých dětí z mateřských škol v Českých Budějovicích. Velikost vzorku je 1224 rodičů. Jako základní techniku pro sběr dat použiji dotazník.
Seznam doporučené literatury
HAEFELE, B., WOLF-FILSINGER, M. Každý začátek v mateřské škole je těžký: pomoc pro rodiče a vychovatele. 1. vyd. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-57-7.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MOŽNÝ, I. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. 1 vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1.
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999. ISBN 80-85850-75-3.
NIESEL, R., GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5.
SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.) Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. 1. vyd. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5.
SIROVÁTKA, T. et al. Rodina, zaměstnání a sociální politika. 1. vyd. Brno: Albert, 2006. ISBN 80-7326-104-9.
Seznam doporučené literatury
HAEFELE, B., WOLF-FILSINGER, M. Každý začátek v mateřské škole je těžký: pomoc pro rodiče a vychovatele. 1. vyd. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-57-7.
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
MOŽNÝ, I. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. 1 vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1.
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999. ISBN 80-85850-75-3.
NIESEL, R., GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-989-5.
SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.) Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. 1. vyd. Brno: Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5.
SIROVÁTKA, T. et al. Rodina, zaměstnání a sociální politika. 1. vyd. Brno: Albert, 2006. ISBN 80-7326-104-9.