Tato diplomová práce se zabývá aplikacemi Elica DALEST, které jsou součástí projektu DALEST (Developing Active Learning Environment for Stereometry), který má za cíl vytvoření vhodného nástroje pro výuku stereometrie. V projektu Elica DALEST je celkem 13 aplikací, tato práce se zabývá sedmi z nich.
Cílem práce je vytvoření materiálu pro seznámení učitelů matematiky s možnostmi jednotlivých aplikací. Tento návod bude vytvořen i ve formě video návodů, které naleznete na přiloženém na CD. Dílčím cílem mé diplomové práce je představit vytvořený materiál učitelům v praxi na základních školách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with Elica DALEST applications, which are a part of the DALEST project (Developing Active Learning Environment for Stereometry). The goal of the project is to create a suitable tool for teaching stereometry. This thesis deals with 7 out of 13 applications which are part of the DALEST project.
The goal of my thesis is to create materials which can be used for presentation of features of Dalest applications to mathematics teachers.
Instructional videos are part of the thesis and can be found on the enclosed CD. One of the goals of my thesis is to present created materials to elementary schools teachers in practice.
Klíčová slova
Elica, DALEST, stereometrie, geometrie, matematika, interaktivní výuka
Tato diplomová práce se zabývá aplikacemi Elica DALEST, které jsou součástí projektu DALEST (Developing Active Learning Environment for Stereometry), který má za cíl vytvoření vhodného nástroje pro výuku stereometrie. V projektu Elica DALEST je celkem 13 aplikací, tato práce se zabývá sedmi z nich.
Cílem práce je vytvoření materiálu pro seznámení učitelů matematiky s možnostmi jednotlivých aplikací. Tento návod bude vytvořen i ve formě video návodů, které naleznete na přiloženém na CD. Dílčím cílem mé diplomové práce je představit vytvořený materiál učitelům v praxi na základních školách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with Elica DALEST applications, which are a part of the DALEST project (Developing Active Learning Environment for Stereometry). The goal of the project is to create a suitable tool for teaching stereometry. This thesis deals with 7 out of 13 applications which are part of the DALEST project.
The goal of my thesis is to create materials which can be used for presentation of features of Dalest applications to mathematics teachers.
Instructional videos are part of the thesis and can be found on the enclosed CD. One of the goals of my thesis is to present created materials to elementary schools teachers in practice.
Klíčová slova
Elica, DALEST, stereometrie, geometrie, matematika, interaktivní výuka
Cílem práce je vytvořit návod pro práci s programem Elica - Dalest tak, aby byl vhodným prostředkem pro vytváření pojmů v geometrii na ZŠ. Po nastudování odborné literatury student vytvoří material a následně prověří práci s ním s učiteli na několik nazákladních školách. Své výsledky a postřehy ze společné práce s učiteli (učitelkami) popíše v diplomové práci:\\
seznámení se s programem a jeho možnostmi při výuce geometrie na ZŠ
vytvoření instruktážních videí pro snadnou a pohodlnou práci učitelů - uživatelů programu Elica
vytvoření instruktážních a vzorových příkladů z geometrie s užitím programu Elica
zhodnocení vybraných příkladů z hlediska užití nonverbálních komponent v navrhovaném prostředí
závěry z konzultací s učiteli, pracujícími s programem Elica na ZŠ
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit návod pro práci s programem Elica - Dalest tak, aby byl vhodným prostředkem pro vytváření pojmů v geometrii na ZŠ. Po nastudování odborné literatury student vytvoří material a následně prověří práci s ním s učiteli na několik nazákladních školách. Své výsledky a postřehy ze společné práce s učiteli (učitelkami) popíše v diplomové práci:\\
seznámení se s programem a jeho možnostmi při výuce geometrie na ZŠ
vytvoření instruktážních videí pro snadnou a pohodlnou práci učitelů - uživatelů programu Elica
vytvoření instruktážních a vzorových příkladů z geometrie s užitím programu Elica
zhodnocení vybraných příkladů z hlediska užití nonverbálních komponent v navrhovaném prostředí
závěry z konzultací s učiteli, pracujícími s programem Elica na ZŠ
Seznam doporučené literatury
Hejný. M. Teória vyučovania 2. Bratislava: SPN, 1989.
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000.
Kopka, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 1999.
Koman, M.. Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha: Prométheus, 1995.
Kubát, J. Sbírka úloh pro střední školy - maturitní minimum. Praha: Prometheus, 2000.
Kuřina, F. Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN, 1976.
Kuřina, F. Deset pohledů na geometrii. Praha: Matematický ústav ČSAV, 1996.
Kuřina, F. Deset geometrických transformací. Praha: Prometheus, 2002.
Učebnice pro ZŠ
RVPZV
Seznam doporučené literatury
Hejný. M. Teória vyučovania 2. Bratislava: SPN, 1989.
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
Fuchs, E., Hrubý, D. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000.
Kopka, J. Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 1999.
Koman, M.. Dejte hlavy dohromady a řešte úlohy. Praha: Prométheus, 1995.
Kubát, J. Sbírka úloh pro střední školy - maturitní minimum. Praha: Prometheus, 2000.
Kuřina, F. Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN, 1976.
Kuřina, F. Deset pohledů na geometrii. Praha: Matematický ústav ČSAV, 1996.
Kuřina, F. Deset geometrických transformací. Praha: Prometheus, 2002.
Učebnice pro ZŠ
RVPZV
Přílohy volně vložené
1x disk CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Dipomant seznámil komisi s cílem diplomové práce, průběhem jejího zpracování a výsledky své práce. Vyčerpávajícím způsobem demonstroval program Dalest-Elica ve výuce matematiky z pohledu učitele.Zodpověděl otázky, které kladli členové komise.