Stěžejním tématem této práce v rovině teoretické i praktické je paměť a jí uchovávané vzpomínky a s nimi spojované emoce. Vzpomínky, které nám paměť umožňuje uchovávat a vybavovat, jsou mnohdy spojované s určitými předměty. K této problematice jsou vybrány názory psychologa a sociologa Bohuslava Brouka a estetika a filosofa Dušana Šindeláře. Stejné téma najdeme v tvorbě vybraných umělkyň. Realizace konceptu vytvořeného na základě teoretické části přinesla řešení v několika souborech různých variant otisků, které symbolizují pomíjivost a křehkost vzpomínek v našem životě.
Anotace v angličtině
The theme of this work is memory and memory's retained memories associated with emotions. Memories which can be stored and recalled are often times associated with certain objects. On this issue, opinions by psychologist and sociologist Bohuslav Beetle and aesthetics and philosopher Dušan Sindelar are selected. The concept created on the basis of the theoretical part of the thesis brought in solutions in several different fingerprint files, which symbolize transience and fragility of memories in our lives.
Stěžejním tématem této práce v rovině teoretické i praktické je paměť a jí uchovávané vzpomínky a s nimi spojované emoce. Vzpomínky, které nám paměť umožňuje uchovávat a vybavovat, jsou mnohdy spojované s určitými předměty. K této problematice jsou vybrány názory psychologa a sociologa Bohuslava Brouka a estetika a filosofa Dušana Šindeláře. Stejné téma najdeme v tvorbě vybraných umělkyň. Realizace konceptu vytvořeného na základě teoretické části přinesla řešení v několika souborech různých variant otisků, které symbolizují pomíjivost a křehkost vzpomínek v našem životě.
Anotace v angličtině
The theme of this work is memory and memory's retained memories associated with emotions. Memories which can be stored and recalled are often times associated with certain objects. On this issue, opinions by psychologist and sociologist Bohuslav Beetle and aesthetics and philosopher Dušan Sindelar are selected. The concept created on the basis of the theoretical part of the thesis brought in solutions in several different fingerprint files, which symbolize transience and fragility of memories in our lives.
TEORETICKÁ ČÁST PRÁCE:
1. Vzpomínky z psychologického hlediska a jejich význam
2. Emoce v kontextu ke vzpomínkám
3. Vztahy lidí a věcí
4. Prázdný otisk, flek, jako podnět k pocitům a vzpomínkám
5. Koncept: Památník jako soubor otisků vzpomínek
PRAKTICKÁ ČÁST PRÁCE:
1. Shromažďování a výběr věcí
2. Konvolut odlitků a otisků
3. Realizace v adekvátním materiálu a měřítku
4. Instalace
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST PRÁCE:
1. Vzpomínky z psychologického hlediska a jejich význam
2. Emoce v kontextu ke vzpomínkám
3. Vztahy lidí a věcí
4. Prázdný otisk, flek, jako podnět k pocitům a vzpomínkám
5. Koncept: Památník jako soubor otisků vzpomínek
PRAKTICKÁ ČÁST PRÁCE:
1. Shromažďování a výběr věcí
2. Konvolut odlitků a otisků
3. Realizace v adekvátním materiálu a měřítku
4. Instalace
Seznam doporučené literatury
Atkinson, R.L. a kolektiv: Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995, 1997, 2002.
Bradáč-Nežárecký, J.: Sklo-dějiny, výroba a zpracování. Praha, Prometheus, 1945.
Brouk, B.: Lidé a věci. Praha: Václav Petr, 1947 (ukázky přetištěny in Analogon, 2008, r. [20], č. 54, s. I-XII).
Jacoby, J.: Psychologie C.G. Junga. Praha:Psychoanalytické nakladatelství, 1992.
Kirsch, R.: Historie sklářské výroby v českých zemích. 2 díl/2. Academia, ISBN 80-200-1104
Kulka, J.: Psychologie umění. Grada, 2008. Mukařovský, J.: Estetická funkce, norma a hodnota. Praha: F. Borový, 1936.
Moholy - Nagy, L.: Od materiálu k architektuře. Praha: Triáda, 2002. 261 s. ISBN 80-86138-29-1.
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.
Šindelář, D.: Estetika sklářské tvorby. SPN 1974, 1. vyd.
Zhoř, I.: Hledání tvaru: čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.
Seznam doporučené literatury
Atkinson, R.L. a kolektiv: Psychologie. Praha, Victoria Publishing 1995, 1997, 2002.
Bradáč-Nežárecký, J.: Sklo-dějiny, výroba a zpracování. Praha, Prometheus, 1945.
Brouk, B.: Lidé a věci. Praha: Václav Petr, 1947 (ukázky přetištěny in Analogon, 2008, r. [20], č. 54, s. I-XII).
Jacoby, J.: Psychologie C.G. Junga. Praha:Psychoanalytické nakladatelství, 1992.
Kirsch, R.: Historie sklářské výroby v českých zemích. 2 díl/2. Academia, ISBN 80-200-1104
Kulka, J.: Psychologie umění. Grada, 2008. Mukařovský, J.: Estetická funkce, norma a hodnota. Praha: F. Borový, 1936.
Moholy - Nagy, L.: Od materiálu k architektuře. Praha: Triáda, 2002. 261 s. ISBN 80-86138-29-1.
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002.
Šindelář, D.: Estetika sklářské tvorby. SPN 1974, 1. vyd.
Zhoř, I.: Hledání tvaru: čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.