Práce se zabývá zkoumáním transcendentna ve vztahu k lidskému bytí skrze extraspektivní a intraspektivní analýzu některých typových odlišností západního a východního přístupu k bytí a z toho vyplývající specifika v pojetí transcendnetna. Zdůraznění některých zásadních typových rozdílů na úrovni extraspektivní. Hledání styčných ploch na úrovni intraspektivní ? skutečných, zdánlivých a možných. Inspirace Jungovým kolektivním nevědomím a procesem individuace jako klíčem k možnému pochopení podstaty člověka jakožto ohniska vztažení univerzálního a individuálního.
Transcendentno jako společný cíl, nebo jablko sváru? Jsou východní a západní cesty k transcendentnu vzájemně slučitelné? Je možná dialektika východního a západního přístupu k transcendentnu, která by ukázala ?vyššího třetího? v podobě nejzákladnější a nejzazší formy zkušenosti, neredukované uchopujícím výkladem? Integrace vědomého a nevědomého jako základní stavební kámen mostu mezi Východem a Západem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with examination of the transcendent in relation to the human being through intraspective and extraspective analysis of some typical differences of eastern and western approach to being. Pointing out some fundamental differences on extraspective level. Searching for possible similarities on intraspective level ? real, imaginary and possible. Inspiration with Jung's collective unconsciousness and individuation process as the possible key to understanding the essence of human as focus of relation of an universal and an individual.
The transcendent as a collective goal, or source of conflict? Are eastern and western approaches the transcendent compatible? Is there some essence of the transcendent, which is universal and points to some unbiased form of experience? Integration of consciousness and unconsciousness as the fundamental joint of East and West.
Práce se zabývá zkoumáním transcendentna ve vztahu k lidskému bytí skrze extraspektivní a intraspektivní analýzu některých typových odlišností západního a východního přístupu k bytí a z toho vyplývající specifika v pojetí transcendnetna. Zdůraznění některých zásadních typových rozdílů na úrovni extraspektivní. Hledání styčných ploch na úrovni intraspektivní ? skutečných, zdánlivých a možných. Inspirace Jungovým kolektivním nevědomím a procesem individuace jako klíčem k možnému pochopení podstaty člověka jakožto ohniska vztažení univerzálního a individuálního.
Transcendentno jako společný cíl, nebo jablko sváru? Jsou východní a západní cesty k transcendentnu vzájemně slučitelné? Je možná dialektika východního a západního přístupu k transcendentnu, která by ukázala ?vyššího třetího? v podobě nejzákladnější a nejzazší formy zkušenosti, neredukované uchopujícím výkladem? Integrace vědomého a nevědomého jako základní stavební kámen mostu mezi Východem a Západem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with examination of the transcendent in relation to the human being through intraspective and extraspective analysis of some typical differences of eastern and western approach to being. Pointing out some fundamental differences on extraspective level. Searching for possible similarities on intraspective level ? real, imaginary and possible. Inspiration with Jung's collective unconsciousness and individuation process as the possible key to understanding the essence of human as focus of relation of an universal and an individual.
The transcendent as a collective goal, or source of conflict? Are eastern and western approaches the transcendent compatible? Is there some essence of the transcendent, which is universal and points to some unbiased form of experience? Integration of consciousness and unconsciousness as the fundamental joint of East and West.
Extraspektivní a intraspektivní analýza některých typových odlišností západního a východního přístupu k bytí a z toho vyplývající specifika v pojetí transcendnetna. Zdůraznění některých zásadních typových rozdílů na úrovni extraspektivní. Hledání styčných ploch na úrovni intraspektivní - skutečných, zdánlivých a možných.
Transcendentno jako společný cíl, nebo jablko sváru?
Jsou východní a západní cesty k transcendentnu vzájemně slučitelné?
Je možná dialektika východního a západního přístupu k transcendentnu, která by ukázala "vyššího třetího" v podobě nejzákladnější a nejzazší formy zkušenosti - neredukované uchopujícím výkladem?
Integrace vědomého a nevědomého jako základní stavební kámen mostu mezi Východem a Západem.
Zásady pro vypracování
Extraspektivní a intraspektivní analýza některých typových odlišností západního a východního přístupu k bytí a z toho vyplývající specifika v pojetí transcendnetna. Zdůraznění některých zásadních typových rozdílů na úrovni extraspektivní. Hledání styčných ploch na úrovni intraspektivní - skutečných, zdánlivých a možných.
Transcendentno jako společný cíl, nebo jablko sváru?
Jsou východní a západní cesty k transcendentnu vzájemně slučitelné?
Je možná dialektika východního a západního přístupu k transcendentnu, která by ukázala "vyššího třetího" v podobě nejzákladnější a nejzazší formy zkušenosti - neredukované uchopujícím výkladem?
Integrace vědomého a nevědomého jako základní stavební kámen mostu mezi Východem a Západem.
Seznam doporučené literatury
Jung, C. G. Výbor z díla V. Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1999.
Jung, C. G. Komentář k Tajemství zlatého květu.
Kratochvíl, Z. Filosofie živé přírody. Herrmann a synové, Praha 1994.
Patočka, J. Kacířské eseje. in Péče o duši III. OIKOYMENH, Praha 2002.
Buber, M. Já a Ty. VOTOBIA, Olomouc 1995.
Buber, M. Cesta člověka podle chasidského učení. Votobia, Olomouc 1994.
Buber, M. Gog a Magog. Mladá Fronta, Praha 1996.
Buber, M. Obrazy dobra a zla. Votobia, Olomouc 1994.
Eliade, M. Mýtus o věčném návratu. Druhé vydání. OIKOYMENH, Praha 2003.
Guénon, R. Krize moderního světa. Herrmann & synové, Vimperk 2002.
Nakonečný, M. Martinismus. První vydání. Tom, Brno 1991.
Nakonečný, M. "Neznámý filosof" Louis-Claude de saint-Martin. Malvern, Praha 2007.
Lasenic, P. Hermetická iniciace Universalismu. Trigon, Praha 1990. Edice Ametyst.
Otto, R. Posvátno. Vyšehrad, Praha 1998.
Halík,T. Noc zpovědníka. Nakladatelství lidové noviny, Jihlava 2010.
Wangyal, Tenzin Wonders of the natural mind. New age books, Delhi 2004.
Seznam doporučené literatury
Jung, C. G. Výbor z díla V. Nakladatelství Tomáše Janečka, Brno 1999.
Jung, C. G. Komentář k Tajemství zlatého květu.
Kratochvíl, Z. Filosofie živé přírody. Herrmann a synové, Praha 1994.
Patočka, J. Kacířské eseje. in Péče o duši III. OIKOYMENH, Praha 2002.
Buber, M. Já a Ty. VOTOBIA, Olomouc 1995.
Buber, M. Cesta člověka podle chasidského učení. Votobia, Olomouc 1994.
Buber, M. Gog a Magog. Mladá Fronta, Praha 1996.
Buber, M. Obrazy dobra a zla. Votobia, Olomouc 1994.
Eliade, M. Mýtus o věčném návratu. Druhé vydání. OIKOYMENH, Praha 2003.
Guénon, R. Krize moderního světa. Herrmann & synové, Vimperk 2002.
Nakonečný, M. Martinismus. První vydání. Tom, Brno 1991.
Nakonečný, M. "Neznámý filosof" Louis-Claude de saint-Martin. Malvern, Praha 2007.
Lasenic, P. Hermetická iniciace Universalismu. Trigon, Praha 1990. Edice Ametyst.
Otto, R. Posvátno. Vyšehrad, Praha 1998.
Halík,T. Noc zpovědníka. Nakladatelství lidové noviny, Jihlava 2010.
Wangyal, Tenzin Wonders of the natural mind. New age books, Delhi 2004.