Cílem diplomové práce bylo podat přehled o poruchách chování, s nimiž se mohou setkat pedagogové druhého stupně základních škol. Práce pak byla úzce zaměřena na problematiku záškoláctví, s níž se učitelé v běžné praxi setkávají velice často. V teoretické části bude nejprve třeba poukázat na rozdíl mezi problémovým a poruchovým chováním a tedy na jevy běžné v určité vývojové etapě dítěte a naopak na chování, které je již třeba považovat za poruchové. Uvedeny budou také jednotlivé klasifikace poruch chování, s nimiž pracují odborníci v různých oborech. Následující kapitoly budou již věnovány vysvětlení pojmů týkajících se záškoláctví, jeho příčinám a možnostem opatření, jež mohou pomoci zabránit vynechávání povinné školní docházky.
Praktickou část tvoří rozhovory s učiteli druhého stupně základních škol, kteří se již ve své praxi setkali se záškoláky. Cílem bude analyzovat, jaký přehled o dané problematice mají jednotliví pedagogové. Zároveň se pokusím odhalit, jaký je vlastní přístup učitelů při řešení záškoláctví a při jednání se záškoláky a jejich rodinami.
Anotace v angličtině
The goal of the dissertation was giving a view of behavioural disturbances that secondary school teachers may encounter. The essay then closely concentrates on truancy problems that teachers encounter very often. The theoretical part shows the difference between problem and defective behaviour and consequently common effects in certain development phases of a child contrary to behaviour that must be classified as defective. I will also state the classification of defective behaviour used by specialists in various fields. Following chapters will focus on explanation of truancy terms, its causation and possible arrangements to prevent skipping mandatory education.
The practical part is created by interviews with secondary school teachers who encountered truants in their common practice. The goal is the analysis of the level of teachers' view on the problems. At the same time, I will try to reveal the teachers' approach to solving truancy, treating truants and their families.
Klíčová slova
Problémové chování, poruchy chování, záškoláctví.
Klíčová slova v angličtině
Problem behaviour, Behavioral disorders, Truancy.
Rozsah průvodní práce
105 s. (179 890 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo podat přehled o poruchách chování, s nimiž se mohou setkat pedagogové druhého stupně základních škol. Práce pak byla úzce zaměřena na problematiku záškoláctví, s níž se učitelé v běžné praxi setkávají velice často. V teoretické části bude nejprve třeba poukázat na rozdíl mezi problémovým a poruchovým chováním a tedy na jevy běžné v určité vývojové etapě dítěte a naopak na chování, které je již třeba považovat za poruchové. Uvedeny budou také jednotlivé klasifikace poruch chování, s nimiž pracují odborníci v různých oborech. Následující kapitoly budou již věnovány vysvětlení pojmů týkajících se záškoláctví, jeho příčinám a možnostem opatření, jež mohou pomoci zabránit vynechávání povinné školní docházky.
Praktickou část tvoří rozhovory s učiteli druhého stupně základních škol, kteří se již ve své praxi setkali se záškoláky. Cílem bude analyzovat, jaký přehled o dané problematice mají jednotliví pedagogové. Zároveň se pokusím odhalit, jaký je vlastní přístup učitelů při řešení záškoláctví a při jednání se záškoláky a jejich rodinami.
Anotace v angličtině
The goal of the dissertation was giving a view of behavioural disturbances that secondary school teachers may encounter. The essay then closely concentrates on truancy problems that teachers encounter very often. The theoretical part shows the difference between problem and defective behaviour and consequently common effects in certain development phases of a child contrary to behaviour that must be classified as defective. I will also state the classification of defective behaviour used by specialists in various fields. Following chapters will focus on explanation of truancy terms, its causation and possible arrangements to prevent skipping mandatory education.
The practical part is created by interviews with secondary school teachers who encountered truants in their common practice. The goal is the analysis of the level of teachers' view on the problems. At the same time, I will try to reveal the teachers' approach to solving truancy, treating truants and their families.
Klíčová slova
Problémové chování, poruchy chování, záškoláctví.
Klíčová slova v angličtině
Problem behaviour, Behavioral disorders, Truancy.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude věnovat projevům některých poruch chování na II. stupni základních škol. V začátku práce diplomantka vydefinuje, co jsou a co nejsou poruchy chování. Zaměří se na příčinu vybraných poruch, konkrétní metody práce s dětmi, učiteli a rodiči. Součástí práce bude také popsání účinných prevencí při jednotlivých typech poruchového chování dětí.
Praktická část bude postavena na kvalitativním výzkumu (rozhovory, analýza textů, případové studie apod.)
Zásady pro vypracování
Diplomantka se bude věnovat projevům některých poruch chování na II. stupni základních škol. V začátku práce diplomantka vydefinuje, co jsou a co nejsou poruchy chování. Zaměří se na příčinu vybraných poruch, konkrétní metody práce s dětmi, učiteli a rodiči. Součástí práce bude také popsání účinných prevencí při jednotlivých typech poruchového chování dětí.
Praktická část bude postavena na kvalitativním výzkumu (rozhovory, analýza textů, případové studie apod.)
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.\\
ŘÍČAN, P. JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010.\\
TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.\\
ŘÍČAN, P. JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010.\\
TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.