Práce se zabývá problematikou trávení volného času u žáků na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je zjistit, zda mají internet a sociální sítě zásadní vliv na způsob trávení volného času těchto žáků a zda si žáci uvědomují rizika spojená s užíváním internetu. První část práce je rozčleněna do kapitol, které se snaží objasnit oblast volného času, jeho funkce, determinanty a faktory ovlivňující způsob jeho trávení. Zároveň je zde podán přehled o sféře médií, internetu a sociálních sítí, které zásadním způsobem zasahují do života lidí. Druhá část práce je věnována dotazníkovému šetření provedenému mezi žáky 8. a 9. tříd na Základní škole Lhenice a mezi studenty tercie a kvarty na Gymnáziu Jírovcova v Českých Budějovicích. Výsledky výzkumu jsou prezentovány formou tabulek a grafů. Příloha práce obsahuje obrázky doplňující text teoretické části práce a také vzor dotazníku předloženého respondentům.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the problem of spending free time by students at the second grade of primary schools. Its aim is to find out whether the Internet and social networks have a major impact on leisure time of these pupils and whether these pupils are aware of the risks associated with the use of the Internet. The first part is divided into chapters that seek to clarify the area of leisure time, its functions, determinants and factors affecting the form of leisure time activities. At the same time, there is a summary of the sphere of media, the Internet and social networks that significantly affect people's lives. The second part is devoted to the questionnaire survey carried out among pupils at the 8th and 9th grade at primary school in Lhenice and 3rd and 4th grade students at grammar school Jírovcova in Ceske Budejovice. The research results are presented in tables and graphs. The appendix contains additional pictures that add the text of theoretical part of the thesis as well as a model questionnaire submitted to the respondents.
leisure time, medias, communication, the Internet, social networks, virtual reality, virtual identity.
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá problematikou trávení volného času u žáků na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je zjistit, zda mají internet a sociální sítě zásadní vliv na způsob trávení volného času těchto žáků a zda si žáci uvědomují rizika spojená s užíváním internetu. První část práce je rozčleněna do kapitol, které se snaží objasnit oblast volného času, jeho funkce, determinanty a faktory ovlivňující způsob jeho trávení. Zároveň je zde podán přehled o sféře médií, internetu a sociálních sítí, které zásadním způsobem zasahují do života lidí. Druhá část práce je věnována dotazníkovému šetření provedenému mezi žáky 8. a 9. tříd na Základní škole Lhenice a mezi studenty tercie a kvarty na Gymnáziu Jírovcova v Českých Budějovicích. Výsledky výzkumu jsou prezentovány formou tabulek a grafů. Příloha práce obsahuje obrázky doplňující text teoretické části práce a také vzor dotazníku předloženého respondentům.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the problem of spending free time by students at the second grade of primary schools. Its aim is to find out whether the Internet and social networks have a major impact on leisure time of these pupils and whether these pupils are aware of the risks associated with the use of the Internet. The first part is divided into chapters that seek to clarify the area of leisure time, its functions, determinants and factors affecting the form of leisure time activities. At the same time, there is a summary of the sphere of media, the Internet and social networks that significantly affect people's lives. The second part is devoted to the questionnaire survey carried out among pupils at the 8th and 9th grade at primary school in Lhenice and 3rd and 4th grade students at grammar school Jírovcova in Ceske Budejovice. The research results are presented in tables and graphs. The appendix contains additional pictures that add the text of theoretical part of the thesis as well as a model questionnaire submitted to the respondents.
leisure time, medias, communication, the Internet, social networks, virtual reality, virtual identity.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude v teoretické části věnovat názorům na význam volného času a volnočasových aktivit pro utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále bude sledovat problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti v období školní docházky na druhém stupni ZŠ. Popíše specifičnost virtuálního prostředí (prostředí bez zábran, prostředí zábavy, relaxace, prostředí štěstí, nových vztahů, ale také lži, přetvářky a nebezpečí), bude se věnovat problematice virtuální identity a shromáždí informace, které jí umožní zhodnotit význam komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní školy.\\
Praktická část bude obsahovat výzkum mezi dětmi v 8. a 9. třídách základní školy. Výzkum se bude skládat ze dvou částí: První část se pokusí pomocí anonymních dotazníků zjistit, proč a jak často tráví žáci svůj volný čas na internetu, resp. sociální síti Facebook. Pro výsledná data budou důležitá tato kritéria: pohlaví, vzdělání rodičů, lokalita bydliště, vrstevnická skupina - \uv{parta}, spektrum zájmů atd. Druhá část se pokusí zmapovat, zda žáci spatřují v internetu, resp. sociální síti nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude v teoretické části věnovat názorům na význam volného času a volnočasových aktivit pro utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále bude sledovat problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti v období školní docházky na druhém stupni ZŠ. Popíše specifičnost virtuálního prostředí (prostředí bez zábran, prostředí zábavy, relaxace, prostředí štěstí, nových vztahů, ale také lži, přetvářky a nebezpečí), bude se věnovat problematice virtuální identity a shromáždí informace, které jí umožní zhodnotit význam komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní školy.\\
Praktická část bude obsahovat výzkum mezi dětmi v 8. a 9. třídách základní školy. Výzkum se bude skládat ze dvou částí: První část se pokusí pomocí anonymních dotazníků zjistit, proč a jak často tráví žáci svůj volný čas na internetu, resp. sociální síti Facebook. Pro výsledná data budou důležitá tato kritéria: pohlaví, vzdělání rodičů, lokalita bydliště, vrstevnická skupina - \uv{parta}, spektrum zájmů atd. Druhá část se pokusí zmapovat, zda žáci spatřují v internetu, resp. sociální síti nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet.
Seznam doporučené literatury
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999\\
CARRINGTON, Peter J. Models and Methods in Social Network Analysis. Cambridge University Press, 2005\\
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004\\
KOPECKÝ, Kamil. Kybergrooming - nebezpečí kyberprostoru. Olomouc : Net University, 2010\\
KULHÁNKOVÁ, Hana, ČAMEK, Jakub. Fenomén Facebook. Kladno : BigOak, 2010\\
SAK, Petr. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007\\
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha : Triton, 2003
Seznam doporučené literatury
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999\\
CARRINGTON, Peter J. Models and Methods in Social Network Analysis. Cambridge University Press, 2005\\
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004\\
KOPECKÝ, Kamil. Kybergrooming - nebezpečí kyberprostoru. Olomouc : Net University, 2010\\
KULHÁNKOVÁ, Hana, ČAMEK, Jakub. Fenomén Facebook. Kladno : BigOak, 2010\\
SAK, Petr. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007\\
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet. Praha : Triton, 2003