Diplomová práce je mezioborového charakteru. Zaměřuje se na možnosti využití irských a skotských písní ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Teoretická část se nejprve zabývá charakteristikou irské a skotské hudby, a dále vybranými kapitolami z hudební psychologie, konkrétně působením hudby na člověka, emocemi a pozorností při poslechu hudby. Dále jsou zde popsány výukové metody a metodické postupy pro využití písní ve výuce anglického jazyka. Praktická část je rozdělená do dvou částí. První je zaměřená na výběr a metodické rozpracování tří tematicky odlišných irských, a tří skotských písní, a přípravu potřebných materiálů k realizaci těchto písní ve výuce. Ve druhé části je popsána realizace projektu ve výuce a následné zhodnocení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is cross-curricular. It focuses on possibilities of using Irish and Scottish songs in ELT (English language teaching) at upper primary schools. At first, the theoretical part deals with characteristics of Irish and Scottish music. Next, it focuses on several chapters from musical psychology, to be concrete; it describes how music can affect listeners, and how listeners deal with their attention while listening to the music. Then, the theoretical part summarizes teaching methods and methods used when dealing with songs in ELT. The practical part is divided into two sections. The choice of three thematically different Irish and three Scottish songs and suggestions how to deal with them in a lesson are described in the first section. The second section focuses on realization of three of these songs in lessons.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je mezioborového charakteru. Zaměřuje se na možnosti využití irských a skotských písní ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Teoretická část se nejprve zabývá charakteristikou irské a skotské hudby, a dále vybranými kapitolami z hudební psychologie, konkrétně působením hudby na člověka, emocemi a pozorností při poslechu hudby. Dále jsou zde popsány výukové metody a metodické postupy pro využití písní ve výuce anglického jazyka. Praktická část je rozdělená do dvou částí. První je zaměřená na výběr a metodické rozpracování tří tematicky odlišných irských, a tří skotských písní, a přípravu potřebných materiálů k realizaci těchto písní ve výuce. Ve druhé části je popsána realizace projektu ve výuce a následné zhodnocení.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is cross-curricular. It focuses on possibilities of using Irish and Scottish songs in ELT (English language teaching) at upper primary schools. At first, the theoretical part deals with characteristics of Irish and Scottish music. Next, it focuses on several chapters from musical psychology, to be concrete; it describes how music can affect listeners, and how listeners deal with their attention while listening to the music. Then, the theoretical part summarizes teaching methods and methods used when dealing with songs in ELT. The practical part is divided into two sections. The choice of three thematically different Irish and three Scottish songs and suggestions how to deal with them in a lesson are described in the first section. The second section focuses on realization of three of these songs in lessons.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomová práce Hany Jandové bude mít mezioborový charakter. Bude se v ní zabývat irskými a skotskými písněmi a možnostmi jejich využití při výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. V teoretické části se nejprve zaměří na irskou a skotskou hudbu jako takovou a dále pak na hudební psychologii - působení hudby na člověka, hudební prožitek, emoce. V neposlední řadě popíše vhodné obecné metodické postupy pro využití písní při výuce angličtiny. Pro praktickou část vybere 3-4 různě náročné a tematicky laděné písně z každé země. Ty metodicky rozpracuje jak po stránce jazykové, tak i hudební, aby mohly být využity ve výuce žáků na druhém stupni. Alespoň 3 písně poté prakticky zapojí do svých hodin a bude je kriticky reflektovat.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce Hany Jandové bude mít mezioborový charakter. Bude se v ní zabývat irskými a skotskými písněmi a možnostmi jejich využití při výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. V teoretické části se nejprve zaměří na irskou a skotskou hudbu jako takovou a dále pak na hudební psychologii - působení hudby na člověka, hudební prožitek, emoce. V neposlední řadě popíše vhodné obecné metodické postupy pro využití písní při výuce angličtiny. Pro praktickou část vybere 3-4 různě náročné a tematicky laděné písně z každé země. Ty metodicky rozpracuje jak po stránce jazykové, tak i hudební, aby mohly být využity ve výuce žáků na druhém stupni. Alespoň 3 písně poté prakticky zapojí do svých hodin a bude je kriticky reflektovat.
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998.
DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010
ARNOLD, D. The New Oxford Companion to Music: Volume 1: A-J; Volume 2: L-Z. Oxford: OUP, 1983.
ELLIS, G., BREWSTER, J., GIRARD, D. The Primary English Teacher's Guide. Penguin English, 2002.
MURPHEY, T. Music and Song. Oxford: Oxford University Press, 2001.
Seznam doporučené literatury
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998.
DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2010
ARNOLD, D. The New Oxford Companion to Music: Volume 1: A-J; Volume 2: L-Z. Oxford: OUP, 1983.
ELLIS, G., BREWSTER, J., GIRARD, D. The Primary English Teacher's Guide. Penguin English, 2002.
MURPHEY, T. Music and Song. Oxford: Oxford University Press, 2001.