Tématem této diplomové práce jsou možnosti dalšího vzdělávání sester v agenturách domácí péče. Je to téma pro tuto dobu velmi aktuální. Jako každé jiné povolání i ošetřovatelská profese vyžaduje určité vzdělání. Rozvoj nových postupů v léčbě a ošetřování nemocných v domácím prostředí klade stále vyšší nároky na přípravu sester, které v agenturách domácí péče pracují.
Cílem práce bylo zjistit současný stav vzdělávání sester v agenturách domácí péče, odborné zaměření sester, možnosti vzdělávání, zda sestry pociťují potřebu dalšího vzdělávání a zjistit, zda zaměstnavatel umožňuje sestrám v agenturách domácí péče další vzdělávání v oboru. Cíle výzkumné práce se podařilo splnit.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the possibilities of further education in the agencies of domiciliary care. This is a very current topic. Like any other profession, the nursing profession requires a particular education. The development of the new methods in the medical treatment and home care demands more thorough and specialised education of the nurses employed by the domiciliary-care agencies.
The aim of the thesis was to find out the present situation of the nurses´ education in the domiciliary-care agencies, the professional specialisation of nurses, the possibilities of education, the nurses´ need of further education and the employers´ willingness to enable the nurses of the agencies to take part in the further education in their field. It can be said that the aims of the research have been fulfilled.
Home Care, Community Care, Community Nursing, Education, Lifelong Learning, Nurse, Client, Multicultural care.
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce jsou možnosti dalšího vzdělávání sester v agenturách domácí péče. Je to téma pro tuto dobu velmi aktuální. Jako každé jiné povolání i ošetřovatelská profese vyžaduje určité vzdělání. Rozvoj nových postupů v léčbě a ošetřování nemocných v domácím prostředí klade stále vyšší nároky na přípravu sester, které v agenturách domácí péče pracují.
Cílem práce bylo zjistit současný stav vzdělávání sester v agenturách domácí péče, odborné zaměření sester, možnosti vzdělávání, zda sestry pociťují potřebu dalšího vzdělávání a zjistit, zda zaměstnavatel umožňuje sestrám v agenturách domácí péče další vzdělávání v oboru. Cíle výzkumné práce se podařilo splnit.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the possibilities of further education in the agencies of domiciliary care. This is a very current topic. Like any other profession, the nursing profession requires a particular education. The development of the new methods in the medical treatment and home care demands more thorough and specialised education of the nurses employed by the domiciliary-care agencies.
The aim of the thesis was to find out the present situation of the nurses´ education in the domiciliary-care agencies, the professional specialisation of nurses, the possibilities of education, the nurses´ need of further education and the employers´ willingness to enable the nurses of the agencies to take part in the further education in their field. It can be said that the aims of the research have been fulfilled.
Home Care, Community Care, Community Nursing, Education, Lifelong Learning, Nurse, Client, Multicultural care.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Domácí péčí je chápána zdravotní péče poskytovaná klientům na základě doporučení praktického lékaře, praktického lékaře pro děti a dorost nebo ošetřujícího lékaře při léčbě v jejich vlastním sociálním prostředí. Zaměřuje se zejména na udržení, podporu a navrácení zdraví, rozvoj soběstačnosti, zmírňování utrpení nevyléčitelně nemocného člověka a zajištění klidného umírání a smrti. Potřebnými klienty pro účely domácí péče jsou občané všech věkových kategorií, indikačních i diagnostických skupin.
Agentury domácí péče jsou zřizovány státními a nestátními zdravotnickými zařízeními.
Poskytovateli domácí péče jsou jednak lékaři, sestry, ale také rehabilitační pracovníci, psychologové, sociální pracovníci, rodina a příbuzní klienta.
Další vzdělávání sester v agenturách domácí péče probíhá samostudiem, e-learningy, akreditovanými kurzy či konferencemi.
Cíle práce:
Cíl 1. Zmapovat současný stav vzdělávání sester v agenturách domácí péče.
Cíl 2. Zjistit odborné zaměření sester v agenturách domácí péče.
Cíl 3. Zkoumat možnosti vzdělávání sester pracujících v agenturách domácí péče.
Cíl 4. Zjistit, zda sestry v agenturách domácí péče pociťují potřebu dalšího vzdělávání.
Cíl 5. Zjistit, zda zaměstnavatel umožňuje sestrám v agenturách domácí péče další vzdělávání v oboru.
Výzkumné otázky:
VO 1. S jakými typy pacientů se sestry pracující v agenturách domácí péče setkávají a o které pečují?
VO 2. Které formy dalšího vzdělávání sestry pracující v agenturách domácí péče preferují?
VO 3. Vzdělávají se sestry pracující v agenturách domácí péče pro svou vlastní potřebu?
VO 4. Mají sestry pracující v agenturách domácí péče nedostatky v oblasti dalšího vzdělávání?
VO 5. Existují pro sestry pracující v agenturách domácí péče bariéry v oblasti dalšího vzdělávání?
VO 6. Motivuje sestry pracující v agenturách domácí péče možnost dalšího vzdělávání?
VO 7. Jsou sestry pracující v agenturách domácí péče připraveny na péči o pacienta jiné národnosti než české?
VO 8. Ovládají sestry pracující v agenturách domácí péče cizí jazyk?
Popis metodiky:
Výzkum bude realizován u 8 - 10 sester pracujících v agenturách domácí péče a bude prováděn technikou polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data budou podrobena kvalitativní analýze. Její interpretace bude východiskem pro vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Charakteristika výzkumného souboru:
Bude se jednat o sestry pracující v agenturách domácí péče. Výzkum bude proveden u 8 - 10 sester agentur domácí péče. Budou osloveny sestry, které právě v agenturách domácí péče pracují.
Doporučení pro praxi:
V závěru práce budou navržena možná opatření pro další zkvalitňování možností vzdělávání sester působících v agenturách domácí péče.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Domácí péčí je chápána zdravotní péče poskytovaná klientům na základě doporučení praktického lékaře, praktického lékaře pro děti a dorost nebo ošetřujícího lékaře při léčbě v jejich vlastním sociálním prostředí. Zaměřuje se zejména na udržení, podporu a navrácení zdraví, rozvoj soběstačnosti, zmírňování utrpení nevyléčitelně nemocného člověka a zajištění klidného umírání a smrti. Potřebnými klienty pro účely domácí péče jsou občané všech věkových kategorií, indikačních i diagnostických skupin.
Agentury domácí péče jsou zřizovány státními a nestátními zdravotnickými zařízeními.
Poskytovateli domácí péče jsou jednak lékaři, sestry, ale také rehabilitační pracovníci, psychologové, sociální pracovníci, rodina a příbuzní klienta.
Další vzdělávání sester v agenturách domácí péče probíhá samostudiem, e-learningy, akreditovanými kurzy či konferencemi.
Cíle práce:
Cíl 1. Zmapovat současný stav vzdělávání sester v agenturách domácí péče.
Cíl 2. Zjistit odborné zaměření sester v agenturách domácí péče.
Cíl 3. Zkoumat možnosti vzdělávání sester pracujících v agenturách domácí péče.
Cíl 4. Zjistit, zda sestry v agenturách domácí péče pociťují potřebu dalšího vzdělávání.
Cíl 5. Zjistit, zda zaměstnavatel umožňuje sestrám v agenturách domácí péče další vzdělávání v oboru.
Výzkumné otázky:
VO 1. S jakými typy pacientů se sestry pracující v agenturách domácí péče setkávají a o které pečují?
VO 2. Které formy dalšího vzdělávání sestry pracující v agenturách domácí péče preferují?
VO 3. Vzdělávají se sestry pracující v agenturách domácí péče pro svou vlastní potřebu?
VO 4. Mají sestry pracující v agenturách domácí péče nedostatky v oblasti dalšího vzdělávání?
VO 5. Existují pro sestry pracující v agenturách domácí péče bariéry v oblasti dalšího vzdělávání?
VO 6. Motivuje sestry pracující v agenturách domácí péče možnost dalšího vzdělávání?
VO 7. Jsou sestry pracující v agenturách domácí péče připraveny na péči o pacienta jiné národnosti než české?
VO 8. Ovládají sestry pracující v agenturách domácí péče cizí jazyk?
Popis metodiky:
Výzkum bude realizován u 8 - 10 sester pracujících v agenturách domácí péče a bude prováděn technikou polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data budou podrobena kvalitativní analýze. Její interpretace bude východiskem pro vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Charakteristika výzkumného souboru:
Bude se jednat o sestry pracující v agenturách domácí péče. Výzkum bude proveden u 8 - 10 sester agentur domácí péče. Budou osloveny sestry, které právě v agenturách domácí péče pracují.
Doporučení pro praxi:
V závěru práce budou navržena možná opatření pro další zkvalitňování možností vzdělávání sester působících v agenturách domácí péče.
Seznam doporučené literatury
HALOVÁ, M. Nemocný v domácí péči I.: věnováno nemocným odkázaným na pomoc druhých, jejich ošetřovatelům a rodinám. 1. vydání. Javorník: Miroslava Halová - MAJ.ZJ, 2007. 140 s. ISBN 978-80-239-7316-7.
HANZLÍKOVÁ, A. a kol. Komunitní ošetřovatelství. 1. vydání. Martin: Osveta, 2007. 297 s. ISBN 978-80-8063-251-7
HASTINGS, D. Domácí sestřička: péče o nemocné doma. 1. vydání. Praha: Knižní klub, 2002. 224 s. ISBN 80-7176-452-3
JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 100 s. ISBN 978-80-247-2150-7
PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2008. 120 s. ISBN 978-80-7368-506-5
Zákon č.105/2011 Sb. O nelékařských zdravotnických povoláních. [online]. 2011. [cit. 2011-20-5]. Dostupné z: .
Seznam doporučené literatury
HALOVÁ, M. Nemocný v domácí péči I.: věnováno nemocným odkázaným na pomoc druhých, jejich ošetřovatelům a rodinám. 1. vydání. Javorník: Miroslava Halová - MAJ.ZJ, 2007. 140 s. ISBN 978-80-239-7316-7.
HANZLÍKOVÁ, A. a kol. Komunitní ošetřovatelství. 1. vydání. Martin: Osveta, 2007. 297 s. ISBN 978-80-8063-251-7
HASTINGS, D. Domácí sestřička: péče o nemocné doma. 1. vydání. Praha: Knižní klub, 2002. 224 s. ISBN 80-7176-452-3
JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 100 s. ISBN 978-80-247-2150-7
PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2008. 120 s. ISBN 978-80-7368-506-5
Zákon č.105/2011 Sb. O nelékařských zdravotnických povoláních. [online]. 2011. [cit. 2011-20-5]. Dostupné z: .