Diplomová práce se skládá z části teoretické, která obsahuje pasáže vztahující se k problematice každodennosti. Dále poukazuje na názory a teze spojené s všedností lidského života v sociologických a antropologických vědách. Kapitola seznamující nás se stručnými encyklopedickými dějinami každodennosti má poukázat na vybrané denní činnosti, jako je osobní hygiena, stravování a další. Teoretická část se také zabývá díly vybraných evropských malířů s náměty každodennosti ve spojitosti s ovlivněním japonským dřevořezem. Praktická část popisuje hlavní inspirační zdroje a technologický postup. V závěru práce se nachází vygenerovaná obrazová příloha, sloužící k lepšímu porozumění textu.
Anotace v angličtině
This thesis consists of a theoretical part, that contains passages relating to the issues of everyday life. Further highlights the views and theses related to the banality of life in sociological and anthropological sciences. The chapter acquainting us with brief encyclopedic history of everyday life has to refer to the selected daily activities such as personal hygiene, eating and so on. The theoretical part also deals with the work of certain European artists with themes of everyday life in the context and its influence on Japanese woodcuts. The practical part describes the main sources of inspiration and technology. The conclusion is generated image attachment, for a better understanding of the text.
Klíčová slova
každodennost, všednost, stručné dějiny každodennosti, umění, malba, japonský dřevoryt.
Klíčová slova v angličtině
evarydayness, triviality, brief history of everyday life, art, painting, Japanese woodcut.
Rozsah průvodní práce
89 s. (16 969 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se skládá z části teoretické, která obsahuje pasáže vztahující se k problematice každodennosti. Dále poukazuje na názory a teze spojené s všedností lidského života v sociologických a antropologických vědách. Kapitola seznamující nás se stručnými encyklopedickými dějinami každodennosti má poukázat na vybrané denní činnosti, jako je osobní hygiena, stravování a další. Teoretická část se také zabývá díly vybraných evropských malířů s náměty každodennosti ve spojitosti s ovlivněním japonským dřevořezem. Praktická část popisuje hlavní inspirační zdroje a technologický postup. V závěru práce se nachází vygenerovaná obrazová příloha, sloužící k lepšímu porozumění textu.
Anotace v angličtině
This thesis consists of a theoretical part, that contains passages relating to the issues of everyday life. Further highlights the views and theses related to the banality of life in sociological and anthropological sciences. The chapter acquainting us with brief encyclopedic history of everyday life has to refer to the selected daily activities such as personal hygiene, eating and so on. The theoretical part also deals with the work of certain European artists with themes of everyday life in the context and its influence on Japanese woodcuts. The practical part describes the main sources of inspiration and technology. The conclusion is generated image attachment, for a better understanding of the text.
Klíčová slova
každodennost, všednost, stručné dějiny každodennosti, umění, malba, japonský dřevoryt.
Klíčová slova v angličtině
evarydayness, triviality, brief history of everyday life, art, painting, Japanese woodcut.
Zásady pro vypracování
A) Teoretická část:
Pracovní název " Každodennost".
Téma každodennosti- historie každodennosti v obraze...
Zamyšlení se nad všedností našich dnů a strachem z každodenní rutiny.
Hledání smyslu života v každodenní realitě.
B) Praktická část:
1) Skicář, sběr materiálu.
Hledání inspiračních zdrojů z oblasti malby Japonska a Číny, Jana Vermeera van Delfta a dílo Edgara Degase vztahující se k zachycení každodenních povinností. Dílo Vojtěcha Sedláčka. Ze současných umělců hlavně dílo Michala Pěchoučka a dalších.
Dále kresby skic, hledání kompozic, umístění postav do prostoru, hledání barevnosti.
2) Z vybraných skic provedu volné malby na plátna v malém měřítku. Součástí mé práce bude zachycení každodenních (užitkových) věcí na malá plátna. A tím chci poukázat na jejich někdy skrytou krásu.
3) Finalizace pěti hlavních obrazů o velikosti cca 140x120 cm. Budu používat osobně natažená plátna. Malba olejovými barvami s kombinací kresby uhlem na režné plátno. Doplněno malými plátny všedních věcí, které budou sestaveny do velkého obrazu na stěně.
Inspirační zdroje, dokumentace vzniku díla.
Zásady pro vypracování
A) Teoretická část:
Pracovní název " Každodennost".
Téma každodennosti- historie každodennosti v obraze...
Zamyšlení se nad všedností našich dnů a strachem z každodenní rutiny.
Hledání smyslu života v každodenní realitě.
B) Praktická část:
1) Skicář, sběr materiálu.
Hledání inspiračních zdrojů z oblasti malby Japonska a Číny, Jana Vermeera van Delfta a dílo Edgara Degase vztahující se k zachycení každodenních povinností. Dílo Vojtěcha Sedláčka. Ze současných umělců hlavně dílo Michala Pěchoučka a dalších.
Dále kresby skic, hledání kompozic, umístění postav do prostoru, hledání barevnosti.
2) Z vybraných skic provedu volné malby na plátna v malém měřítku. Součástí mé práce bude zachycení každodenních (užitkových) věcí na malá plátna. A tím chci poukázat na jejich někdy skrytou krásu.
3) Finalizace pěti hlavních obrazů o velikosti cca 140x120 cm. Budu používat osobně natažená plátna. Malba olejovými barvami s kombinací kresby uhlem na režné plátno. Doplněno malými plátny všedních věcí, které budou sestaveny do velkého obrazu na stěně.
Inspirační zdroje, dokumentace vzniku díla.
Seznam doporučené literatury
Kulka, J.: Psychologie umění. Praha Grada Publishing, 2008.
Jiránek, T.- Lenderová, M.- Macková, M.: Z dějin české každodennosti. Život v 19. století. Praha Karolinum, 2009.
Jiránek, T.- Lenderová, M.- Macková, M.: Dějiny každodennosti - II. díl.
Losos, L.: Technika malby. Praha Avicentrum, 1994.
Krejča, A.: Techniky malby a grafiky. Praha Artia, 1981.
Baleka, J.: Výtvarné umění. Academia,1997.
Kubička, R.-Zelinger, J.: Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Umberto Eco : Dějiny krásy. Argo, 2005.
Umberto Eco: Dějiny ošklivosti. Argo, 2005.
Vojtěch Sedláček: nakl. Kruh, 1972.
Michal Pěchouček - katalog.
Yao-ting Wang: Čínská malba - Průvodce filosofií, technikou a historií. Knižní klub, 2008.
Seznam doporučené literatury
Kulka, J.: Psychologie umění. Praha Grada Publishing, 2008.
Jiránek, T.- Lenderová, M.- Macková, M.: Z dějin české každodennosti. Život v 19. století. Praha Karolinum, 2009.
Jiránek, T.- Lenderová, M.- Macková, M.: Dějiny každodennosti - II. díl.
Losos, L.: Technika malby. Praha Avicentrum, 1994.
Krejča, A.: Techniky malby a grafiky. Praha Artia, 1981.
Baleka, J.: Výtvarné umění. Academia,1997.
Kubička, R.-Zelinger, J.: Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
Umberto Eco : Dějiny krásy. Argo, 2005.
Umberto Eco: Dějiny ošklivosti. Argo, 2005.
Vojtěch Sedláček: nakl. Kruh, 1972.
Michal Pěchouček - katalog.
Yao-ting Wang: Čínská malba - Průvodce filosofií, technikou a historií. Knižní klub, 2008.