Tématem bakalářská práce bylo zjištění vnímání pracovní zátěže a pracovní spokojenosti u žen, které vykonávají svá zaměstnání na pracovních pozicích všeobecná sestra a učitelka. Cílem bakalářské práce bylo zjištění míry pracovní a životní spokojenosti v průběhu výkonu daných profesí. Zjišťování jejich pocitů vyplývající z profese, vnímání jejich zátěžových situací a dále na jejich pracovní a životní spokojenost a to diferenciovaně při výkonu povolání zdravotních sester a učitelek na základních školách. Získané výsledky by se mohly stát podkladem pro zkvalitnění pracovních podmínek, které jsou zdravotním sestrám a učitelkám vytvořeny a tím i zefektivnění jejich pracovní činnosti.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is to determine the perception of workload, feelings resulting from stressful situations and satisfaction with work-life balance among women, who work as nurses and elementary school teachers.The thesis is divided into two parts. The first theoretical part summarizes already published knowledge and findings on specificities of the profession of nurse, demands on their personalities and social prestige in the society. In addition to that, processes of perception and experience in interaction with workload and possible ways of coping with this situation are to be described. The acquired results may serve as the basis for improvement of working conditions for nurses and teachers, which could lead to an increased efficiency in their work.
Klíčová slova
životní spokojenost, psychická zátěž, všeobecná sestra, učitelka na základní škole
Klíčová slova v angličtině
live satisfaction, psychological stress, nurse, elementary school teacher
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářská práce bylo zjištění vnímání pracovní zátěže a pracovní spokojenosti u žen, které vykonávají svá zaměstnání na pracovních pozicích všeobecná sestra a učitelka. Cílem bakalářské práce bylo zjištění míry pracovní a životní spokojenosti v průběhu výkonu daných profesí. Zjišťování jejich pocitů vyplývající z profese, vnímání jejich zátěžových situací a dále na jejich pracovní a životní spokojenost a to diferenciovaně při výkonu povolání zdravotních sester a učitelek na základních školách. Získané výsledky by se mohly stát podkladem pro zkvalitnění pracovních podmínek, které jsou zdravotním sestrám a učitelkám vytvořeny a tím i zefektivnění jejich pracovní činnosti.
Anotace v angličtině
The objective of this thesis is to determine the perception of workload, feelings resulting from stressful situations and satisfaction with work-life balance among women, who work as nurses and elementary school teachers.The thesis is divided into two parts. The first theoretical part summarizes already published knowledge and findings on specificities of the profession of nurse, demands on their personalities and social prestige in the society. In addition to that, processes of perception and experience in interaction with workload and possible ways of coping with this situation are to be described. The acquired results may serve as the basis for improvement of working conditions for nurses and teachers, which could lead to an increased efficiency in their work.
Klíčová slova
životní spokojenost, psychická zátěž, všeobecná sestra, učitelka na základní škole
Klíčová slova v angličtině
live satisfaction, psychological stress, nurse, elementary school teacher
Zásady pro vypracování
Téma práce:
Bakalářská práce se bude zabývat v teoretické části shrnutím již publikovaných poznatků o specifikách zaměstnání žen pracujících na pozicích zdravotní sestra a učitelka na základní škole, požadavky na osobnost žen vykonávající tato povoláni, společenskou prestiží těchto profesí. Další částí bude popis procesů vnímání a prožívání v interakci působení pracovního zatížení a možnými způsoby vyrovnání se s tímto stavem. Empirická část komparuje dva typy pracovních pozic, identifikuje míru pracovní zátěže a porovnává výsledky v oblasti šetření pracovní spokojenosti.
Cíl práce:
Cílem průzkumného šetření bude zjištění míry pracovní a životní spokojenosti u žen, vykonávající profesi zdravotních sester a učitelek.. Budou komparovány dva typy pracovních pozic. Diferenciovaně zdravotních sester, vykonávající svoji profesi ve zdravotnických zařízeních a učitelek vyučující na základních a speciálních školách . Pro zjištění informací bude použit standardizovaný Fahrenbergův dotazník životní spokojenosti.
Výstupem by měly být údaje, které ozřejmí míru pracovní a životní spokojenosti zdravotních sester a učitelek při výkonu svého povolání. Získané výsledky by mohly být podkladem pro zkvalitnění pracovních podmínek, které jsou zdravotním sestrám vytvořeny a tím i zefektivnění jejich pracovní činnosti.
Prohlášení
Prohlašuji, že předložená bakalářská práce je mým původním autorským dílem, které jsem vypracoval samostatně. Veškerou literaturu a další zdroje, z nichž jsem čerpal, v práci řádně ocituji a jsou uvedeny v seznamu použité literatury.
Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své práce v univerzitní knihovně.
Zásady pro vypracování
Téma práce:
Bakalářská práce se bude zabývat v teoretické části shrnutím již publikovaných poznatků o specifikách zaměstnání žen pracujících na pozicích zdravotní sestra a učitelka na základní škole, požadavky na osobnost žen vykonávající tato povoláni, společenskou prestiží těchto profesí. Další částí bude popis procesů vnímání a prožívání v interakci působení pracovního zatížení a možnými způsoby vyrovnání se s tímto stavem. Empirická část komparuje dva typy pracovních pozic, identifikuje míru pracovní zátěže a porovnává výsledky v oblasti šetření pracovní spokojenosti.
Cíl práce:
Cílem průzkumného šetření bude zjištění míry pracovní a životní spokojenosti u žen, vykonávající profesi zdravotních sester a učitelek.. Budou komparovány dva typy pracovních pozic. Diferenciovaně zdravotních sester, vykonávající svoji profesi ve zdravotnických zařízeních a učitelek vyučující na základních a speciálních školách . Pro zjištění informací bude použit standardizovaný Fahrenbergův dotazník životní spokojenosti.
Výstupem by měly být údaje, které ozřejmí míru pracovní a životní spokojenosti zdravotních sester a učitelek při výkonu svého povolání. Získané výsledky by mohly být podkladem pro zkvalitnění pracovních podmínek, které jsou zdravotním sestrám vytvořeny a tím i zefektivnění jejich pracovní činnosti.
Prohlášení
Prohlašuji, že předložená bakalářská práce je mým původním autorským dílem, které jsem vypracoval samostatně. Veškerou literaturu a další zdroje, z nichž jsem čerpal, v práci řádně ocituji a jsou uvedeny v seznamu použité literatury.
Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své práce v univerzitní knihovně.
Seznam doporučené literatury
SEZNAM POUŽITÉ ČESKÉ LITERATURY A PRAMENŮ
DYTROVÁ, Jarmila.- KRHUTOVÁ, Marie. Učitel Příprava na profesi.
1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 114str.ISBN 978-80-247-2863-6
FAHRENBERG, Jochen, et al. Dotazník životní spokojenosti.1 vyd. Praha: Testcentrum 2001.
HOSKOVEC, Jiří.- RYMEŠ, Milan. Psychologie ve světě práce.
1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 462str. ISBN 80-246-0448-5
JŮVA, Vladimír: Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4. vyd. Praha: Slon, 1999. 204str.
ISBN 80- 85850-25-7
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4. vyd. Praha: Slon, 1999. 204str.
ISBN 80- 85850-25-7
KŘIVOHLAVÝ, Jaroslav. Jak zvládat stres. 1. vyd. Praha: Grada Avicenum, 1994. 190str.ISBN 80-7169-121-6
KŘIVOHLAVÝ, Jaroslav. Psychologie zdraví. 1 vyd. Praha: Portál s.r.o., 2001. 280str.ISBN 80-7178-551-2
MAYEROVÁ, Marie. Stres, motivace a výkonnost. 1. vyd. Praha: Grada, 1997. 132str.,ISBN 80-7169-425-8
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. 1.vyd. Praha: Academia, 1998. 590str.,ISBN 80-200-0689-3
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2004. 472str.,ISBN 80-200-1387-3
VACÍNOVÁ, Marie.- LANGOVÁ, Marta. Vybrané kapitoly z psychologie. 1.vyd. Praha: Victoria publishing, 1995. 127str. ISBMN 80-7187-011-0
VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2003, 210str. ISBN 80-246-0015-3
SEZNAM POUŽITÉ ZAHRANIČNÍ LITERATURY A PRAMENŮ
KOLLÁRIK, Teodor. Spokojenost v práci. 1. vyd.Bratislava: Práca,1986, 237str.
LUTHANS, Fred. Organizational behavior.Boston: Mc Graw-Hill,1998, 667str., ISBN 0-07-039184-X
Seznam doporučené literatury
SEZNAM POUŽITÉ ČESKÉ LITERATURY A PRAMENŮ
DYTROVÁ, Jarmila.- KRHUTOVÁ, Marie. Učitel Příprava na profesi.
1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 114str.ISBN 978-80-247-2863-6
FAHRENBERG, Jochen, et al. Dotazník životní spokojenosti.1 vyd. Praha: Testcentrum 2001.
HOSKOVEC, Jiří.- RYMEŠ, Milan. Psychologie ve světě práce.
1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 462str. ISBN 80-246-0448-5
JŮVA, Vladimír: Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4. vyd. Praha: Slon, 1999. 204str.
ISBN 80- 85850-25-7
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 4. vyd. Praha: Slon, 1999. 204str.
ISBN 80- 85850-25-7
KŘIVOHLAVÝ, Jaroslav. Jak zvládat stres. 1. vyd. Praha: Grada Avicenum, 1994. 190str.ISBN 80-7169-121-6
KŘIVOHLAVÝ, Jaroslav. Psychologie zdraví. 1 vyd. Praha: Portál s.r.o., 2001. 280str.ISBN 80-7178-551-2
MAYEROVÁ, Marie. Stres, motivace a výkonnost. 1. vyd. Praha: Grada, 1997. 132str.,ISBN 80-7169-425-8
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. 1.vyd. Praha: Academia, 1998. 590str.,ISBN 80-200-0689-3
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 2004. 472str.,ISBN 80-200-1387-3
VACÍNOVÁ, Marie.- LANGOVÁ, Marta. Vybrané kapitoly z psychologie. 1.vyd. Praha: Victoria publishing, 1995. 127str. ISBMN 80-7187-011-0
VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2003, 210str. ISBN 80-246-0015-3
SEZNAM POUŽITÉ ZAHRANIČNÍ LITERATURY A PRAMENŮ
KOLLÁRIK, Teodor. Spokojenost v práci. 1. vyd.Bratislava: Práca,1986, 237str.
LUTHANS, Fred. Organizational behavior.Boston: Mc Graw-Hill,1998, 667str., ISBN 0-07-039184-X