Obsahem bakalářské práce s názvem Znalostní předpoklady předlékařské první pomoci u pedagogů v mateřských školách je stručné shrnutí akutních stavů a onemocnění vyskytujících se především u dětí předškolního věku.
Teoretická část se zabývá vybranými úrazy. A to od těch nejzávažnějších (resuscitace, poruchy vědomí, dušení) až po ty méně závažné (např. zlomeniny). U každého z úrazů je stručně popsána patofyziologie, příznaky a na závěr poskytnutí předlékařské první pomoci. V této části je také popsáno, podle jakých zákonů jsou povinni se pedagogové v problematice první pomoci vzdělávat. Ke zpracování této části jsem nejčastěji používal obsahovou analýzu z odborné publikace.
Druhá část, praktická, je věnována výzkumu, kde záměrem bylo zjistit znalosti první pomoci u pedagogů v mateřské škole. Výzkum probíhal metodou kvantitativní, a to formou dotazníků. Dotazník byl sestaven ze čtrnácti otázek. Tento dotazník byl vyplňován pedagogy nejčastěji při osobní schůzce přímo v mateřských školách v nejbližším okolí mého bydliště v Brně. Výzkum je zpracován do grafů s popisem. Výsledky odpovědí jsou uvedeny u každého grafu v procentech.
Hypotéza, která byla na začátku výzkumu stanovena, se výzkumem nepotvrdila. Pedagogičtí pracovníci mají dostatečné znalosti z předlékařské první pomoci. Mají však mezery v oblasti nových poznatků první pomoci (např. resuscitace, dušení). V těchto případech by většina pedagogů jednala podle zastaralých norem. V dalších otázkách dotazníku převládaly především správné odpovědi. Zajímavým zjištění bylo, že polovina dotázaných neabsolvovala žádné školení první pomoci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis ?Premedical First Aid Knowledge Requirements for Teachers in Nursery Schools? summarises urgent conditions and diseases occurring primarily among preschool children.
The theoretical part deals with selected injuries, from the most serious injuries (resuscitation, disorders of consciousness, suffocation) to the less serious ones (eg fractures). Pathophysiology, symptoms and finally providing of first aid is briefly described for each of the injuries. This part was described mandatory legislation for teachers regarding first aid education in this section. I used a content analysis of professional publications in this part of my thesis.
The second part is practical and related to my research. The aim of the research was to find out level of first aid knowledge among teachers in nursery schools. I used a quantitative method in the form of questionnaires in my research. The questionnaire consisted of fourteen questions. These questionnaires were filled mostly by teachers during personal meetings in nursery schools near my residence in Brno. The research is processed with the charts and descriptions. The results of the answers are given as a percentage in each graph.
The hypothesis, established at the beginning of the research, was not confirmed. Teaching staff have sufficient knowledge of first aid. However, they have lacks in innovations piece of knowledge first aid (CPR, choking). In these cases, most teachers would act based on outdated standards. Primarily right answers dominated in further points of the questionnaire. My surprising finding was that half of those surveyed teachers had never undergone any first aid training.
Klíčová slova
Bezvědomí, Krvácení, Mateřská škola, Poskytnutí první pomoc, Úrazy dětí, Základní neodkladná resuscitace, Zlomenina
Klíčová slova v angličtině
Coma, Bleeding, Nursery school, Provision of first aid, Injuries children, Basic life support, Fracture
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem bakalářské práce s názvem Znalostní předpoklady předlékařské první pomoci u pedagogů v mateřských školách je stručné shrnutí akutních stavů a onemocnění vyskytujících se především u dětí předškolního věku.
Teoretická část se zabývá vybranými úrazy. A to od těch nejzávažnějších (resuscitace, poruchy vědomí, dušení) až po ty méně závažné (např. zlomeniny). U každého z úrazů je stručně popsána patofyziologie, příznaky a na závěr poskytnutí předlékařské první pomoci. V této části je také popsáno, podle jakých zákonů jsou povinni se pedagogové v problematice první pomoci vzdělávat. Ke zpracování této části jsem nejčastěji používal obsahovou analýzu z odborné publikace.
Druhá část, praktická, je věnována výzkumu, kde záměrem bylo zjistit znalosti první pomoci u pedagogů v mateřské škole. Výzkum probíhal metodou kvantitativní, a to formou dotazníků. Dotazník byl sestaven ze čtrnácti otázek. Tento dotazník byl vyplňován pedagogy nejčastěji při osobní schůzce přímo v mateřských školách v nejbližším okolí mého bydliště v Brně. Výzkum je zpracován do grafů s popisem. Výsledky odpovědí jsou uvedeny u každého grafu v procentech.
Hypotéza, která byla na začátku výzkumu stanovena, se výzkumem nepotvrdila. Pedagogičtí pracovníci mají dostatečné znalosti z předlékařské první pomoci. Mají však mezery v oblasti nových poznatků první pomoci (např. resuscitace, dušení). V těchto případech by většina pedagogů jednala podle zastaralých norem. V dalších otázkách dotazníku převládaly především správné odpovědi. Zajímavým zjištění bylo, že polovina dotázaných neabsolvovala žádné školení první pomoci.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis ?Premedical First Aid Knowledge Requirements for Teachers in Nursery Schools? summarises urgent conditions and diseases occurring primarily among preschool children.
The theoretical part deals with selected injuries, from the most serious injuries (resuscitation, disorders of consciousness, suffocation) to the less serious ones (eg fractures). Pathophysiology, symptoms and finally providing of first aid is briefly described for each of the injuries. This part was described mandatory legislation for teachers regarding first aid education in this section. I used a content analysis of professional publications in this part of my thesis.
The second part is practical and related to my research. The aim of the research was to find out level of first aid knowledge among teachers in nursery schools. I used a quantitative method in the form of questionnaires in my research. The questionnaire consisted of fourteen questions. These questionnaires were filled mostly by teachers during personal meetings in nursery schools near my residence in Brno. The research is processed with the charts and descriptions. The results of the answers are given as a percentage in each graph.
The hypothesis, established at the beginning of the research, was not confirmed. Teaching staff have sufficient knowledge of first aid. However, they have lacks in innovations piece of knowledge first aid (CPR, choking). In these cases, most teachers would act based on outdated standards. Primarily right answers dominated in further points of the questionnaire. My surprising finding was that half of those surveyed teachers had never undergone any first aid training.
Klíčová slova
Bezvědomí, Krvácení, Mateřská škola, Poskytnutí první pomoc, Úrazy dětí, Základní neodkladná resuscitace, Zlomenina
Klíčová slova v angličtině
Coma, Bleeding, Nursery school, Provision of first aid, Injuries children, Basic life support, Fracture
Zásady pro vypracování
Osnova:
Současný stav dané problematiky:
Neznalost laické první pomoci u pedagogů v mateřských školách se jeví jako důležitý problém. Z povahy jejich práce vyplývá, že nutnost poskytnutí první pomoci je u nich velmi častá. U dětí, obzvlášť těch v předškolním věku, je úrazovost poměrně hojná. Obtížnost těchto situací pak nespočívá pouze v poskytnutí první pomoci, ale zároveň ji rozšířit o psychickou podporu a uklidnění zraněného a ošetřovaného dítěte, které je jim svěřeno do péče. Je faktem, že klidná a správně provedená předlékařská první pomoc dodá potřebné psychické uklidnění i zraněnému dítěti. Byly také učiněny změny ve schématu poskytování první pomoci (světových guidlinech) a je vhodné, aby se tyto změny dostaly do povědomí lidí, a to nejen pedagogických pracovníků.
Cíl práce:
1. Zjistit četnost a charakteristiku situací, u kterých pedagog v mateřské školce poskytoval předlékařskou první pomoc.
2. Zmapovat znalosti první pomoci u pedagogických pracovníků v mateřských školách.
Předpokládaná hypotéza:
1. Pedagogičtí pracovníci v mateřských školách mají dostatečné znalosti v poskytování první pomoci během výkonu svého povolání.
Popis metodiky:
Výzkum bude probíhat formou dotazníku na zjištění znalostí první pomoci přibližně 40 respondentů, které budou tvořit pedagogičtí pracovníci v mateřských školách. O četnosti a charakteristice situací, kdy bylo nezbytné poskytnutí první pomoc, bude výzkum prováděn formou rozhovoru. Výzkum bude probíhat v období listopadu 2011 do dubna 2012.
Předpokládané využití pro praxi.
Součástí bude vytvoření jednoduchého manuálu první pomoci pro pedagogické pracovníky mateřských škol a to nejen pro ně, ale i třeba pro širší veřejnost. Výsledky práce budou přínosem pro preventivní přednášku pro výzkumný vzorek respondentů z mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Osnova:
Současný stav dané problematiky:
Neznalost laické první pomoci u pedagogů v mateřských školách se jeví jako důležitý problém. Z povahy jejich práce vyplývá, že nutnost poskytnutí první pomoci je u nich velmi častá. U dětí, obzvlášť těch v předškolním věku, je úrazovost poměrně hojná. Obtížnost těchto situací pak nespočívá pouze v poskytnutí první pomoci, ale zároveň ji rozšířit o psychickou podporu a uklidnění zraněného a ošetřovaného dítěte, které je jim svěřeno do péče. Je faktem, že klidná a správně provedená předlékařská první pomoc dodá potřebné psychické uklidnění i zraněnému dítěti. Byly také učiněny změny ve schématu poskytování první pomoci (světových guidlinech) a je vhodné, aby se tyto změny dostaly do povědomí lidí, a to nejen pedagogických pracovníků.
Cíl práce:
1. Zjistit četnost a charakteristiku situací, u kterých pedagog v mateřské školce poskytoval předlékařskou první pomoc.
2. Zmapovat znalosti první pomoci u pedagogických pracovníků v mateřských školách.
Předpokládaná hypotéza:
1. Pedagogičtí pracovníci v mateřských školách mají dostatečné znalosti v poskytování první pomoci během výkonu svého povolání.
Popis metodiky:
Výzkum bude probíhat formou dotazníku na zjištění znalostí první pomoci přibližně 40 respondentů, které budou tvořit pedagogičtí pracovníci v mateřských školách. O četnosti a charakteristice situací, kdy bylo nezbytné poskytnutí první pomoc, bude výzkum prováděn formou rozhovoru. Výzkum bude probíhat v období listopadu 2011 do dubna 2012.
Předpokládané využití pro praxi.
Součástí bude vytvoření jednoduchého manuálu první pomoci pro pedagogické pracovníky mateřských škol a to nejen pro ně, ale i třeba pro širší veřejnost. Výsledky práce budou přínosem pro preventivní přednášku pro výzkumný vzorek respondentů z mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
1) ERTLOVÁ, F. a kolektiv autorů Přednemocniční neodkladná péče. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. 368 s. ISBN 80-7013-379-1.
2) BERÁNKOVÁ, M., FLEKOVÁ, A., HOLZHAUSEROVÁ B. 2007. První pomoc pro střední zdravotnické školy. 2. vyd. Praha: Informatorium. 2007. 203 s. ISBN 978-80-7333-054-5.
3) DOSTÁLOVÁ, J. 2005. První pomoc I. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. 2005. 119 s. ISBN 80-7042-356-0.
4) JOUROVÁ, I. První pomoc při úrazu dítěte. Praha: Computer Press, 2001. 93 s.
ISBN 80-7226-376-5.
Seznam doporučené literatury
1) ERTLOVÁ, F. a kolektiv autorů Přednemocniční neodkladná péče. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. 368 s. ISBN 80-7013-379-1.
2) BERÁNKOVÁ, M., FLEKOVÁ, A., HOLZHAUSEROVÁ B. 2007. První pomoc pro střední zdravotnické školy. 2. vyd. Praha: Informatorium. 2007. 203 s. ISBN 978-80-7333-054-5.
3) DOSTÁLOVÁ, J. 2005. První pomoc I. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. 2005. 119 s. ISBN 80-7042-356-0.
4) JOUROVÁ, I. První pomoc při úrazu dítěte. Praha: Computer Press, 2001. 93 s.
ISBN 80-7226-376-5.