Tématem této bakalářské práce je pohled laické veřejnosti, tzn. nezdravotníků, na fyzioterapii. Fyzioterapie je součástí ucelené rehabilitace a má významné místo v preventivní, diagnostické a léčebné péči o zdraví populace.
Tato práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá historií fyzioterapie, ucelenou rehabilitací a Mezinárodní klasifikací funkčních schopností, disability a zdraví. Další kapitola s názvem fyzioterapie vysvětluje koncepci oboru, vzdělávání a náplň práce fyzioterapeuta a používané diagnostické a terapeutické prostředky. Dále zmíněná kapitola obsahuje etický kodex, profesní organizace sdružující tyto profesionály, standardy, jimiž se fyzioterapeuti řídí a možnosti úhrady za poskytnuté fyzioterapeutické služby. Poslední kapitola teoretického oddílu charakterizuje pojmy masáž a masér.
Cílem praktické části bylo zjistit, jaké má laická veřejnost informace o významu slova fyzioterapie a s ní souvisejících pojmů, systému vzdělávání fyzioterapeutů, možnostech fyzioterapie a lázeňské péče a postavení fyzioterapie v systému zdravotnictví ČR. K výzkumu byl zvolen kvantitativní výzkum a pomocí dotazníků byla získávána data od respondentů. Cílové skupiny tvořili lidé z kraje Vysočina a Jihočeského kraje. Ti byli dále kategorizováni dle věku do čtyř skupin. Dotazník obsahoval 22 otázek a výsledky byly zpracovány četnostní analýzou a graficky zobrazeny.
Z výsledků průzkumu bylo vyvozeno, že je třeba laickou veřejnost seznámit blíže s oborem fyzioterapie a upřesnit okolnosti spojené s poskytováním péče. Proto byla vytvořena informační brožura, která potřebné informace pro nezdravotnickou část populace obsahuje.
Bakalářská práce může sloužit jako učební text pro studenty i absolventy fyzioterapie a další odborníky lékařských i nelékařských oborů. Motivuje k zamyšlení se nad zvýšením publicity fyzioterapie v řadách laické veřejnosti i ostatních specialistů pečujících o zdraví.
Anotace v angličtině
This bachelor degree thesis offers an analysis of the views of the lay public, i.e., non-medical persons, about physiotherapy. Physiotherapy forms a part of the complex process of rehabilitation, and plays an important role in preventive, diagnostic and medical care.
This thesis consists of two sections: theory and practical. The theory section deals with the history of physiotherapy, complex rehabilitation and the International Classification of Functioning, Disabilities and Health. The chapter entitled Physiotherapy explains the aims of this field, the training of physiotherapists and the scope of their work, as well as the diagnostic and therapeutic tools used. This chapter also includes a code of ethics, a list of professional associations, a code of standards for physiotherapists, and possibilities of payments for the provided physiotherapeutic services. The final chapter of the theory section gives the definition of the words ?massage? and ?massage therapist?.
The practical section aims to find out the level of knowledge the general public has about the meaning of the word ?physiotherapy? and its associated expressions, the physiotherapist training system, the uses to which physiotherapy and spa care could be applied, and the role physiotherapy plays in the Czech health system. My survey took the form of a quantitative research, and the data were collected from responses given in the questionnaires. Target groups were people from the regions of Vysočina and South Bohemia. They were classified into four age groups. The questionnaire consisted of 22 questions and the collected results were processed using the occurrence analysis method, and also displayed graphically.
The survey proved that the general public needs to be better informed about the field of physiotherapy and physiotherapy treatment conditions. For this reason, an informative brochure containing all necessary information for the non-medical section of the population has been issued.
This bachelor degree thesis can be used as learning material for current and former students of physiotherapy, as well as by other medical and non-medical professionals. It also encourages us to think about how to raise the image of physiotherapy both amongst the general public and healthcare specialists.
Klíčová slova
Celoživotní vzdělávání,Fyzioterapeut, Fyzioterapie, Masér, Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF),Ucelená rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
Lifelong Learning, Physiotherapist, Physiotherapy, Masseur, International Classification of Functioning, Disabilities and Health (ICF), Complex rehabilitation
Rozsah průvodní práce
112 s. (134951 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je pohled laické veřejnosti, tzn. nezdravotníků, na fyzioterapii. Fyzioterapie je součástí ucelené rehabilitace a má významné místo v preventivní, diagnostické a léčebné péči o zdraví populace.
Tato práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá historií fyzioterapie, ucelenou rehabilitací a Mezinárodní klasifikací funkčních schopností, disability a zdraví. Další kapitola s názvem fyzioterapie vysvětluje koncepci oboru, vzdělávání a náplň práce fyzioterapeuta a používané diagnostické a terapeutické prostředky. Dále zmíněná kapitola obsahuje etický kodex, profesní organizace sdružující tyto profesionály, standardy, jimiž se fyzioterapeuti řídí a možnosti úhrady za poskytnuté fyzioterapeutické služby. Poslední kapitola teoretického oddílu charakterizuje pojmy masáž a masér.
Cílem praktické části bylo zjistit, jaké má laická veřejnost informace o významu slova fyzioterapie a s ní souvisejících pojmů, systému vzdělávání fyzioterapeutů, možnostech fyzioterapie a lázeňské péče a postavení fyzioterapie v systému zdravotnictví ČR. K výzkumu byl zvolen kvantitativní výzkum a pomocí dotazníků byla získávána data od respondentů. Cílové skupiny tvořili lidé z kraje Vysočina a Jihočeského kraje. Ti byli dále kategorizováni dle věku do čtyř skupin. Dotazník obsahoval 22 otázek a výsledky byly zpracovány četnostní analýzou a graficky zobrazeny.
Z výsledků průzkumu bylo vyvozeno, že je třeba laickou veřejnost seznámit blíže s oborem fyzioterapie a upřesnit okolnosti spojené s poskytováním péče. Proto byla vytvořena informační brožura, která potřebné informace pro nezdravotnickou část populace obsahuje.
Bakalářská práce může sloužit jako učební text pro studenty i absolventy fyzioterapie a další odborníky lékařských i nelékařských oborů. Motivuje k zamyšlení se nad zvýšením publicity fyzioterapie v řadách laické veřejnosti i ostatních specialistů pečujících o zdraví.
Anotace v angličtině
This bachelor degree thesis offers an analysis of the views of the lay public, i.e., non-medical persons, about physiotherapy. Physiotherapy forms a part of the complex process of rehabilitation, and plays an important role in preventive, diagnostic and medical care.
This thesis consists of two sections: theory and practical. The theory section deals with the history of physiotherapy, complex rehabilitation and the International Classification of Functioning, Disabilities and Health. The chapter entitled Physiotherapy explains the aims of this field, the training of physiotherapists and the scope of their work, as well as the diagnostic and therapeutic tools used. This chapter also includes a code of ethics, a list of professional associations, a code of standards for physiotherapists, and possibilities of payments for the provided physiotherapeutic services. The final chapter of the theory section gives the definition of the words ?massage? and ?massage therapist?.
The practical section aims to find out the level of knowledge the general public has about the meaning of the word ?physiotherapy? and its associated expressions, the physiotherapist training system, the uses to which physiotherapy and spa care could be applied, and the role physiotherapy plays in the Czech health system. My survey took the form of a quantitative research, and the data were collected from responses given in the questionnaires. Target groups were people from the regions of Vysočina and South Bohemia. They were classified into four age groups. The questionnaire consisted of 22 questions and the collected results were processed using the occurrence analysis method, and also displayed graphically.
The survey proved that the general public needs to be better informed about the field of physiotherapy and physiotherapy treatment conditions. For this reason, an informative brochure containing all necessary information for the non-medical section of the population has been issued.
This bachelor degree thesis can be used as learning material for current and former students of physiotherapy, as well as by other medical and non-medical professionals. It also encourages us to think about how to raise the image of physiotherapy both amongst the general public and healthcare specialists.
Klíčová slova
Celoživotní vzdělávání,Fyzioterapeut, Fyzioterapie, Masér, Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF),Ucelená rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
Lifelong Learning, Physiotherapist, Physiotherapy, Masseur, International Classification of Functioning, Disabilities and Health (ICF), Complex rehabilitation
Zásady pro vypracování
OSNOVA:
Současný stav dané problematiky
Při své praxi se setkávám s tím, že pacienti nedokáží rozeznat rozdíl mezi fyzioterapeutem, rehabilitačním pracovníkem a masérem, dále jsou nedostatečně informovaní o možnostech fyzioterapie, lázeňské léčby, o hrazení fyzioterapeutických metod a o systému a postavení fyzioterapie v ČR. Během své praxe jsem se zatím nesetkala s tím, že by na nástěnkách visely letáky či brožury s informacemi pro pacienty o této problematice.
Cíl práce
Získat poznatky o kvalitě a kvantitě informací laické veřejnosti čtyř věkových generací v Jihočeském kraji a v kraji Vysočina o významu slova fyzioterapie a sní souvisejících pojmů, systému vzdělávání fyzioterapeutů v ČR, možnostech fyzioterapie a lázeňské péče v ČR, postavení fyzioterapie v systému zdravotnictví ČR.
Předpokládané hypotézy
1.Předpokládám, že respondenti ve věkovém rozmezí 61 let a více budou informováni o lázeňské léčbě procentuelně lépe, než respondenti z ostatních věkových skupin.
2.Předpokládám, že respondenti ve věkovém rozmezí 19 - 25 let budou znát pojmy z fyzioterapie procentuelně nejvíce ze všech věkových skupin.
3.Předpokládám, že dotazovaní nejmladší věkové skupiny budou mít informace o vzdělávání fyzioterapeutů v ČR procentuelně vyšší, než respondenti z ostatních tří věkových skupin.
Popis metodiky
Má bakalářská práce bude obsahovat teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zaměřím na historii fyzioterapie, systém vzdělávání fyzioterapeutů v ČR, pojmy z oblasti fyzioterapie, systém lázeňské péče v ČR a na úlohu fyzioterapie v systému zdravotnictví a pojišťovnictví ČR. Empirická část bude obsahovat popis získávání dat a jejich zpracování pomocí kvantitativního výzkumu. Pro sběr dat zvolím dotazník a získané poznatky graficky a tabulkově znázorním. Výzkum budu provádět u laické veřejnosti v kraji Vysočina a Jihočeském kraji. Výběr bude náhodný, ale rozdělený na následující dílčí vzorky: věkové rozmězí 19 - 25 let, 26 - 40 let, 41 - 60 let a 61 let a více. Role pohlaví, rasy či vzdělání (kromě zdravotnického, které není určeno pro tento výzkum) zde nebude hrát roli.
Předpokládané využití práce v praxi
Podle získaných výsledků výzkumu vytvořím pro laickou veřejnost srozumitelnou informační brožuru, která bude obsahovat praktické a teoretické informace o fyzioterapii a popřípadě ji mohu nabídnout k rozšíření do ambulantních a lůžkových zařízení.
Zásady pro vypracování
OSNOVA:
Současný stav dané problematiky
Při své praxi se setkávám s tím, že pacienti nedokáží rozeznat rozdíl mezi fyzioterapeutem, rehabilitačním pracovníkem a masérem, dále jsou nedostatečně informovaní o možnostech fyzioterapie, lázeňské léčby, o hrazení fyzioterapeutických metod a o systému a postavení fyzioterapie v ČR. Během své praxe jsem se zatím nesetkala s tím, že by na nástěnkách visely letáky či brožury s informacemi pro pacienty o této problematice.
Cíl práce
Získat poznatky o kvalitě a kvantitě informací laické veřejnosti čtyř věkových generací v Jihočeském kraji a v kraji Vysočina o významu slova fyzioterapie a sní souvisejících pojmů, systému vzdělávání fyzioterapeutů v ČR, možnostech fyzioterapie a lázeňské péče v ČR, postavení fyzioterapie v systému zdravotnictví ČR.
Předpokládané hypotézy
1.Předpokládám, že respondenti ve věkovém rozmezí 61 let a více budou informováni o lázeňské léčbě procentuelně lépe, než respondenti z ostatních věkových skupin.
2.Předpokládám, že respondenti ve věkovém rozmezí 19 - 25 let budou znát pojmy z fyzioterapie procentuelně nejvíce ze všech věkových skupin.
3.Předpokládám, že dotazovaní nejmladší věkové skupiny budou mít informace o vzdělávání fyzioterapeutů v ČR procentuelně vyšší, než respondenti z ostatních tří věkových skupin.
Popis metodiky
Má bakalářská práce bude obsahovat teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zaměřím na historii fyzioterapie, systém vzdělávání fyzioterapeutů v ČR, pojmy z oblasti fyzioterapie, systém lázeňské péče v ČR a na úlohu fyzioterapie v systému zdravotnictví a pojišťovnictví ČR. Empirická část bude obsahovat popis získávání dat a jejich zpracování pomocí kvantitativního výzkumu. Pro sběr dat zvolím dotazník a získané poznatky graficky a tabulkově znázorním. Výzkum budu provádět u laické veřejnosti v kraji Vysočina a Jihočeském kraji. Výběr bude náhodný, ale rozdělený na následující dílčí vzorky: věkové rozmězí 19 - 25 let, 26 - 40 let, 41 - 60 let a 61 let a více. Role pohlaví, rasy či vzdělání (kromě zdravotnického, které není určeno pro tento výzkum) zde nebude hrát roli.
Předpokládané využití práce v praxi
Podle získaných výsledků výzkumu vytvořím pro laickou veřejnost srozumitelnou informační brožuru, která bude obsahovat praktické a teoretické informace o fyzioterapii a popřípadě ji mohu nabídnout k rozšíření do ambulantních a lůžkových zařízení.
Seznam doporučené literatury
1.JANDOVÁ, Dobroslava. Balneologie. Praha: GRADA, 2009. 440 s. ISBN 978-80-247-2820-9.
2.KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
3.ŠPIŠÁK, Ladislav. Klinická balneologie. Praha: Karolinum, 2010. 278 s. ISBN 978-80-246-1654-4.
4.KNOP, Karel. Lázeňství - ekonomika a management. Praha: Grada, 1999. 231 s. ISBN 80-7169-717-6.
5.FLANDERA, Stanislav. Klasické masaže. Olomouc: Poznání, 2005. 212 s. ISBN 80-86606-36-8.
Seznam doporučené literatury
1.JANDOVÁ, Dobroslava. Balneologie. Praha: GRADA, 2009. 440 s. ISBN 978-80-247-2820-9.
2.KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
3.ŠPIŠÁK, Ladislav. Klinická balneologie. Praha: Karolinum, 2010. 278 s. ISBN 978-80-246-1654-4.
4.KNOP, Karel. Lázeňství - ekonomika a management. Praha: Grada, 1999. 231 s. ISBN 80-7169-717-6.
5.FLANDERA, Stanislav. Klasické masaže. Olomouc: Poznání, 2005. 212 s. ISBN 80-86606-36-8.