Tato práce se zaměřuje na využití posturálního systému v logopedii. Na základě teoretických poznatků z oblasti anatomie, kineziologie a logopedie popisuje vliv držení těla na respiraci, fonaci a artikulaci. Zabývá se především oblastí hlavy a fonačního ústrojí a souvislostmi mezi dýcháním a posturou. Práce dále navrhuje konkrétní možnosti zapojení posturálního systému do logopedických cvičebních postupů v podobě správného sedu podloženého teorií ozubených kol. Do výzkumného souboru bylo zařazeno 5 dětí mladšího školního věku s diagnózou DMO z centra Arpida o.s. v Českých Budějovicích.
Anotace v angličtině
This work focuses on the use of a postural system in logopedy (speech therapy). Based on theoretical knowledge of anatomy, kinesiology and logopedy, it explains the influence of a posture on respiration, phonation and articulation. The work mainly concerns the head region and phonatory system in connection with posture and respiration. The possibility is also suggested of incorporating the postural system into logopedic excercises in from of correct sitting position based on the so-called ?cogged wheel model?. The subject of this study was a group of five preschool children with cerebral palsy diagnosis under the care of a voluntary association Arpida in České Budějovice.
Klíčová slova
postura, respirace, fonace, artikulace, dysartrie, Brüggerův sed
Klíčová slova v angličtině
posture, respiration, phonation, articulation, dysarthria, Brügger´s sit
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na využití posturálního systému v logopedii. Na základě teoretických poznatků z oblasti anatomie, kineziologie a logopedie popisuje vliv držení těla na respiraci, fonaci a artikulaci. Zabývá se především oblastí hlavy a fonačního ústrojí a souvislostmi mezi dýcháním a posturou. Práce dále navrhuje konkrétní možnosti zapojení posturálního systému do logopedických cvičebních postupů v podobě správného sedu podloženého teorií ozubených kol. Do výzkumného souboru bylo zařazeno 5 dětí mladšího školního věku s diagnózou DMO z centra Arpida o.s. v Českých Budějovicích.
Anotace v angličtině
This work focuses on the use of a postural system in logopedy (speech therapy). Based on theoretical knowledge of anatomy, kinesiology and logopedy, it explains the influence of a posture on respiration, phonation and articulation. The work mainly concerns the head region and phonatory system in connection with posture and respiration. The possibility is also suggested of incorporating the postural system into logopedic excercises in from of correct sitting position based on the so-called ?cogged wheel model?. The subject of this study was a group of five preschool children with cerebral palsy diagnosis under the care of a voluntary association Arpida in České Budějovice.
Klíčová slova
postura, respirace, fonace, artikulace, dysartrie, Brüggerův sed
Klíčová slova v angličtině
posture, respiration, phonation, articulation, dysarthria, Brügger´s sit
Zásady pro vypracování
Soušasný stav:
Náprava poruch řeči zahrnuje poruchy artikulace, mezi které patří dysartrie, patolalie a anartrie. Dysartrie je porucha motorické realizace řeči na základě organického poškození centrálního nervového systému. Od příčiny a oblasti postižení se odvíjí forma a stupeň dysartrie. často bývá spojena s dysfágií. K léčbě lze využít relaxační techniky k uvolňování svalového tonu, rehabilitaci orofaciální oblasti (orofaciální regulační terapie dle Castillo-Moralese), respirační fyzioterapie ke zlepšení koordinace dýchacích svalů. Při nápravě poruch řeči je důležitá spolupráce resortu školství, zdravotnictví a sociální péče.
Cíl práce:
1. Seznámení se s problematikou logopedie a využití posturálního systému při logopedických cvičeních.
2. Navržení konkrétních možností zapojení posturálního systému do cvičebních postupů.
Výzkumné otázky:
Lze správnou aktivací posturálního systému pozitivně ovlivnit léčbu logopedických vad?
Metodika práce:
Práce bude zpracována kvalitativním výzkumem a budou při ní využity metody pozorování, rozhovoru, analýzy dat a kazuistiky. Výzkum bude probíhat v časovém období 5 měsíců.
Výzkumný soubor:
Výzkumným souborem bude 5 dětí mladšího školního věku v péči logopedické ambulance Nestátního zdravotnického zařízení s.r.o. v Třeboni.
Využití v praxi:
Využití navržených metodických postupů k nápravě logopedických vad může zvýšit efektivitu při odstraňování logopedických vad. Může být inspirací pro logopedy, fyzioterapeuty a speciální pedagogy.
Zásady pro vypracování
Soušasný stav:
Náprava poruch řeči zahrnuje poruchy artikulace, mezi které patří dysartrie, patolalie a anartrie. Dysartrie je porucha motorické realizace řeči na základě organického poškození centrálního nervového systému. Od příčiny a oblasti postižení se odvíjí forma a stupeň dysartrie. často bývá spojena s dysfágií. K léčbě lze využít relaxační techniky k uvolňování svalového tonu, rehabilitaci orofaciální oblasti (orofaciální regulační terapie dle Castillo-Moralese), respirační fyzioterapie ke zlepšení koordinace dýchacích svalů. Při nápravě poruch řeči je důležitá spolupráce resortu školství, zdravotnictví a sociální péče.
Cíl práce:
1. Seznámení se s problematikou logopedie a využití posturálního systému při logopedických cvičeních.
2. Navržení konkrétních možností zapojení posturálního systému do cvičebních postupů.
Výzkumné otázky:
Lze správnou aktivací posturálního systému pozitivně ovlivnit léčbu logopedických vad?
Metodika práce:
Práce bude zpracována kvalitativním výzkumem a budou při ní využity metody pozorování, rozhovoru, analýzy dat a kazuistiky. Výzkum bude probíhat v časovém období 5 měsíců.
Výzkumný soubor:
Výzkumným souborem bude 5 dětí mladšího školního věku v péči logopedické ambulance Nestátního zdravotnického zařízení s.r.o. v Třeboni.
Využití v praxi:
Využití navržených metodických postupů k nápravě logopedických vad může zvýšit efektivitu při odstraňování logopedických vad. Může být inspirací pro logopedy, fyzioterapeuty a speciální pedagogy.
Seznam doporučené literatury
1. KOLÁŘ, P. et al. 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
2. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
3. VÉLÉ, F. Kineziologie. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-2754-837-9.
4. KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: PdF MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.
5. ZACHARKOW, D. Posture: Sitting, Standing, Chair Design and Exercise. Charles C Thomas Pub Ltd, 1988. ISBN 0-398-05418-5.
6. GANGALE, D. Rehabilitace orofaciální oblasti. 1. vyd. Praha: Grada, 2004.
ISBN 80-247-0534-6.
Seznam doporučené literatury
1. KOLÁŘ, P. et al. 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
2. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
3. VÉLÉ, F. Kineziologie. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-2754-837-9.
4. KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: PdF MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.
5. ZACHARKOW, D. Posture: Sitting, Standing, Chair Design and Exercise. Charles C Thomas Pub Ltd, 1988. ISBN 0-398-05418-5.
6. GANGALE, D. Rehabilitace orofaciální oblasti. 1. vyd. Praha: Grada, 2004.
ISBN 80-247-0534-6.