Abstrakt
Má diplomová práce se zabývá problematikou rozdílů v pohybových aktivitách u mužů a žen, studentů a studentek Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Sledovaným objektem jsou studenti a studenti všech fakult Jihočeské univerzity, studující denní formy bakalářských, magisterských či inženýrských studijních programů.
Teoretická část je zaměřena na definování pojmu ?pohybová aktivita? a na základní dělení pohybových aktivit. Dále je mapována oblast rizik z nedostatku pohybových aktivit, ale i zmínka o tom, jakým způsobem ovlivňuje pohybové aktivity sexuální vztah. V empirické části jsou zmapovány výsledky týkající se kvality a kvantity pohybových aktivit. Dále je zde vyhodnocený subjektivní pocit fyzické a psychické pohody v souvislosti s pohybovými aktivitami. V neposlední řadě je zmapována oblast zaměřující se na zdravotní a sexuální problematiku.
Cílem práce je zjistit, jaké druhy pohybových aktivit mužská část preferuje a porovnat výsledky s ženskou částí souboru.
Využití této práce je především k edukaci studentů o důležitosti pohybových aktivit, a to v komplexním pojetí biopsychosociální složky zdraví.
Anotace v angličtině
My graduation theses focuses on the difference between sport activities of men and women , students of South Bohemia University in České Budějovice. The object in view are students of South Bohemia University that study bachelor, and engineer programme.
The theoretical part is bended on definition of the term sport activity and it´s main division. Then I tried to think of consequences of a lack of sport activity and also it´s affect on sexual relation.
In the empirical part I present my results of quantity and quality of sport activities and evaluation of well-being, health and sex amenity associated with sport activity.
The aim of my graduation theses is to compare preferences of sport activities of men and women.
This essay should be used to teach students the importace of sport activity on the whole biomentalsocial part of health.
Klíčová slova
pohybová aktivita, cíle pohybových aktivit, dělení pohybových aktivit, intenzita pohybových aktivit, četnost pohybových aktivit, rizika z nedostatku pohybových aktivit
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, physical activity goals, distribution of physical activities, intensity of physical activity, frequency of physical activities, risk from lack of physical activity
Rozsah průvodní práce
86s. (86 008 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Má diplomová práce se zabývá problematikou rozdílů v pohybových aktivitách u mužů a žen, studentů a studentek Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Sledovaným objektem jsou studenti a studenti všech fakult Jihočeské univerzity, studující denní formy bakalářských, magisterských či inženýrských studijních programů.
Teoretická část je zaměřena na definování pojmu ?pohybová aktivita? a na základní dělení pohybových aktivit. Dále je mapována oblast rizik z nedostatku pohybových aktivit, ale i zmínka o tom, jakým způsobem ovlivňuje pohybové aktivity sexuální vztah. V empirické části jsou zmapovány výsledky týkající se kvality a kvantity pohybových aktivit. Dále je zde vyhodnocený subjektivní pocit fyzické a psychické pohody v souvislosti s pohybovými aktivitami. V neposlední řadě je zmapována oblast zaměřující se na zdravotní a sexuální problematiku.
Cílem práce je zjistit, jaké druhy pohybových aktivit mužská část preferuje a porovnat výsledky s ženskou částí souboru.
Využití této práce je především k edukaci studentů o důležitosti pohybových aktivit, a to v komplexním pojetí biopsychosociální složky zdraví.
Anotace v angličtině
My graduation theses focuses on the difference between sport activities of men and women , students of South Bohemia University in České Budějovice. The object in view are students of South Bohemia University that study bachelor, and engineer programme.
The theoretical part is bended on definition of the term sport activity and it´s main division. Then I tried to think of consequences of a lack of sport activity and also it´s affect on sexual relation.
In the empirical part I present my results of quantity and quality of sport activities and evaluation of well-being, health and sex amenity associated with sport activity.
The aim of my graduation theses is to compare preferences of sport activities of men and women.
This essay should be used to teach students the importace of sport activity on the whole biomentalsocial part of health.
Klíčová slova
pohybová aktivita, cíle pohybových aktivit, dělení pohybových aktivit, intenzita pohybových aktivit, četnost pohybových aktivit, rizika z nedostatku pohybových aktivit
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, physical activity goals, distribution of physical activities, intensity of physical activity, frequency of physical activities, risk from lack of physical activity
Zásady pro vypracování
Obecně se hovoří o snižování pohybových aktivit u celkové populace. O studentech se však mluví jako o skupině, ve které se tento trend neuplatňuje. Roli zde mohou hrát větší časové rezervy studentů, věk a vypětí zejména psychického rázu, které je vhodné kompenzovat právě fyzickou aktivitou. Nicméně rozdíly v pohybové aktivitě u mužů a žen jsou značné. Při výběru aktivity převažují u žen zejména motivy estetické, spojené s možností změny vzhledu vlastního těla, muži se zase více zaměřují na výkon a překonávání sebe sama. Toto je spjato s evolučním vývojem, ale také s povahou muže a tou je soutěživost a porovnávání se navzájem. Hierarchie motivů se v průběhu ontogeneze mění - do popředí vystupují motivy zdravotní a prožitkové. Rozdíly v motivaci určují i rozdílnou preferenci pohybových aktivit. Stejně tak psychologické benefity pohybové aktivity jsou specifické pro muže a pro ženy. Jak uvádí Stackeová: "Ženy vnímají své tělo daleko citlivěji než muži, stejně tak citlivěji ho prožívají při pohybu a volí takové pohybové aktivity, které jim umožňují tuto schopnost rozvíjet. Muži chápou své tělo daleko více jako vnější objekt, prostředek k podání výkonu, uplatnění síly a jsou daleko více výkonově orientováni".Nejpoužívanější a také nejekonomičtější metodou je dle internetových diskuzí stále běh. O jaký druh běhu se jedná však diskuze nepublikuje. Z hlediska sportovního vyžití v Českých Budějovicích považujeme za praktické velmi dobře situovanou cyklostezku, která se objektivně podepisuje na sportovních aktivitách vysokoškoláků.
2. Cíl práce:
Cílem diplomové práce je porovnání preferencí pohybových aktivit v závislosti na pohlaví. Dalším krokem bude zjištění časové dotace pohybové aktivity za týdenní cyklus. V neposlední řadě se zaměříme na preferenci výše zmíněných aktivit během ročních období. A konečně z následujícího výstupu, který bude pojednávat o outdoorových a indoorových aktivitách, bude preference jednotlivých pohlaví v návaznosti na ročních obdobích.
3. Hypotéza:
1. V týdenním programu věnují studenti pohybovým aktivitám více času než studentky.
2. V souvislosti s ročním obdobím se četnost indoorových a outdoorových aktivit mění více u mužů než u žen.
4. Popis metodiky:
K ověření hypotéz byla zvolena kvantitativní metoda dotazování pomocí anonymních dotazníků, které budou rozdány náhodně vybraným studentům a studentkám ze všech fakult JU ve 400 vyhotoveních, a to jak v elektronické podobě, tak v tištěné.
5. Předpokládané využití v praxi:
Hlavním výstupem práce budou údaje o sportovních aktivitách, které provozují obě pohlaví vysokoškolských studentů a o času, který studenti věnují těmto aktivitám v průběhu týdne. Dále zjištění rozdílnosti v intenzitě těchto aktivit a v prostorech, kde se odehrávají. Z výzkumu lze vytvořit kapitolu, která bude součástí "Průvodce prváka". V této kapitole budou zhodnoceny výsledky výzkumu, které mohou pomoci nově příchozím studentům zorientovat se v možnostech sportovního vyžití při studiu. Výsledky dále poslouží k celouniverzitnímu obrazu o tom, jakým způsobem a s jakou četností se využívá pohybových aktivit a použit například k rozšíření tělesné výchovy o preferovanou aktivitu.
Zásady pro vypracování
Obecně se hovoří o snižování pohybových aktivit u celkové populace. O studentech se však mluví jako o skupině, ve které se tento trend neuplatňuje. Roli zde mohou hrát větší časové rezervy studentů, věk a vypětí zejména psychického rázu, které je vhodné kompenzovat právě fyzickou aktivitou. Nicméně rozdíly v pohybové aktivitě u mužů a žen jsou značné. Při výběru aktivity převažují u žen zejména motivy estetické, spojené s možností změny vzhledu vlastního těla, muži se zase více zaměřují na výkon a překonávání sebe sama. Toto je spjato s evolučním vývojem, ale také s povahou muže a tou je soutěživost a porovnávání se navzájem. Hierarchie motivů se v průběhu ontogeneze mění - do popředí vystupují motivy zdravotní a prožitkové. Rozdíly v motivaci určují i rozdílnou preferenci pohybových aktivit. Stejně tak psychologické benefity pohybové aktivity jsou specifické pro muže a pro ženy. Jak uvádí Stackeová: "Ženy vnímají své tělo daleko citlivěji než muži, stejně tak citlivěji ho prožívají při pohybu a volí takové pohybové aktivity, které jim umožňují tuto schopnost rozvíjet. Muži chápou své tělo daleko více jako vnější objekt, prostředek k podání výkonu, uplatnění síly a jsou daleko více výkonově orientováni".Nejpoužívanější a také nejekonomičtější metodou je dle internetových diskuzí stále běh. O jaký druh běhu se jedná však diskuze nepublikuje. Z hlediska sportovního vyžití v Českých Budějovicích považujeme za praktické velmi dobře situovanou cyklostezku, která se objektivně podepisuje na sportovních aktivitách vysokoškoláků.
2. Cíl práce:
Cílem diplomové práce je porovnání preferencí pohybových aktivit v závislosti na pohlaví. Dalším krokem bude zjištění časové dotace pohybové aktivity za týdenní cyklus. V neposlední řadě se zaměříme na preferenci výše zmíněných aktivit během ročních období. A konečně z následujícího výstupu, který bude pojednávat o outdoorových a indoorových aktivitách, bude preference jednotlivých pohlaví v návaznosti na ročních obdobích.
3. Hypotéza:
1. V týdenním programu věnují studenti pohybovým aktivitám více času než studentky.
2. V souvislosti s ročním obdobím se četnost indoorových a outdoorových aktivit mění více u mužů než u žen.
4. Popis metodiky:
K ověření hypotéz byla zvolena kvantitativní metoda dotazování pomocí anonymních dotazníků, které budou rozdány náhodně vybraným studentům a studentkám ze všech fakult JU ve 400 vyhotoveních, a to jak v elektronické podobě, tak v tištěné.
5. Předpokládané využití v praxi:
Hlavním výstupem práce budou údaje o sportovních aktivitách, které provozují obě pohlaví vysokoškolských studentů a o času, který studenti věnují těmto aktivitám v průběhu týdne. Dále zjištění rozdílnosti v intenzitě těchto aktivit a v prostorech, kde se odehrávají. Z výzkumu lze vytvořit kapitolu, která bude součástí "Průvodce prváka". V této kapitole budou zhodnoceny výsledky výzkumu, které mohou pomoci nově příchozím studentům zorientovat se v možnostech sportovního vyžití při studiu. Výsledky dále poslouží k celouniverzitnímu obrazu o tom, jakým způsobem a s jakou četností se využívá pohybových aktivit a použit například k rozšíření tělesné výchovy o preferovanou aktivitu.
Seznam doporučené literatury
BUNC, V. (2008). Aktivní životní styl mládeže jako determinant jejich zdatnosti a tělesného složení. Studia Kinanthrologica, 9(1), s. 19-23, ISSN1213-2101
STACKEOVÁ, D. (2008). Motivace k pohybové aktivitě. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 15(1), s. 22-26, ISSN 1803-6597.
STEJSKAL, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Břeclav: Presstempus, 125 s., ISBN 80-903350-2-0.
KUKAČKA, V. (2009). Zdravý životní styl (Vědecká monografie). České Budějovice: Zemědělská fakulta JU, 176 s., ISBN 978-80-7394-105-5.
KUKAČKA, V. (2010). Udržitelnost zdraví (Vědecká monografie). České Budějovice: Zemědělská fakulta JU, 228 s., ISBN 978-80-7394-217-5.
KUKAČKA, V.; KOKEŠ, R. (2008). Životní styl studentů JU. Výzkumná zpráva. České Budějovice, Jihočeský kraj-Krajský úřad, 30 s.
RYCHTECKÝ, A. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České Republice. Praha, FTVS UK, 108 s., ISBN 80-86317-44-7.
Seznam doporučené literatury
BUNC, V. (2008). Aktivní životní styl mládeže jako determinant jejich zdatnosti a tělesného složení. Studia Kinanthrologica, 9(1), s. 19-23, ISSN1213-2101
STACKEOVÁ, D. (2008). Motivace k pohybové aktivitě. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 15(1), s. 22-26, ISSN 1803-6597.
STEJSKAL, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. Břeclav: Presstempus, 125 s., ISBN 80-903350-2-0.
KUKAČKA, V. (2009). Zdravý životní styl (Vědecká monografie). České Budějovice: Zemědělská fakulta JU, 176 s., ISBN 978-80-7394-105-5.
KUKAČKA, V. (2010). Udržitelnost zdraví (Vědecká monografie). České Budějovice: Zemědělská fakulta JU, 228 s., ISBN 978-80-7394-217-5.
KUKAČKA, V.; KOKEŠ, R. (2008). Životní styl studentů JU. Výzkumná zpráva. České Budějovice, Jihočeský kraj-Krajský úřad, 30 s.
RYCHTECKÝ, A. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České Republice. Praha, FTVS UK, 108 s., ISBN 80-86317-44-7.