V diplomové práci jsme se zaměřili na postavení a na problematiku dodržování kompetencí zdravotnického asistenta. Přínos a uplatnění této profese v moderním profesionálním ošetřovatelství je nejednoznačný a v ošetřovatelské praxi problematický. Výzkumného šetření se účastnili sestry manažerky (staniční, vrchní), všeobecné sestry a zdravotničtí asistenti. Výzkumné šetření bylo realizováno v nemocnicích Středočeského kraje a Prahy se souhlasem hlavní sestry (náměstkyně ošetřovatelské péče).
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V empirické části jsme zvolili metodu kvantitativního výzkumného šetření. Ke sběru dat byla použita dotazníková metoda. Dotazníky byly anonymní. První soubor reprezentovaly sestry manažerky v počtu 90 (100 %) respondentů. Všeobecné sestry a zdravotničtí asistenti tvořili druhou výzkumnou skupinu v počtu 181 (100 %) respondentů.
Prvním cílem práce bylo zjistit, jak jsou naplňovány a reálně uskutečňovány kompetence zdravotnických asistentů prostřednictvím zákonných norem. Výzkumným šetřením jsme dospěli k závěru, že zdravotnický asistent je pověřován nad rámec svých kompetencí. Po zpracování výsledků kvantitativního šetření byla první hypotéza, zdravotničtí asistenti jsou vedeni k dodržování kompetencí, vyvrácena. Druhým cílem bylo zmapovat postavení zdravotnických asistentů v současném profesionálním ošetřovatelství. Ve výzkumném šetření jsme si stanovili hypotézu, kompetence zdravotnického asistenta přispívají k efektivnímu poskytování ošetřovatelské péče v rámci zdravotnického týmu. Z výsledků vyplynulo, že zdravotnický asistent je plnohodnotným členem zdravotnického týmu a stanovená hypotéza byla potvrzena. Posledním cílem diplomové práce bylo zjistit názory managementu na využití a zapojení této nelékařské profese pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče. Třetí hypotéza výzkumného šetření, management upřednostňuje všeobecné sestry před zdravotnickými asistenty, se též potvrdila.
Zjištěné výsledky potvrzují současný stav uvedené problematiky. Zjištěné výsledky budou poskytnuty zdravotnickým zařízením k případné sebereflexi a zlepšení ošetřovatelských činností v praxi
Anotace v angličtině
The diploma is focused on a status of adhering to medical assistent?s competence. Contribution and use of this profesion in modern professional nursing is ambiguous and problematic in nursing practice. Nurse managers, nurses and medical assistents had participated in this survey. The survey took part, with head nurse?s approval, in hospitals of Central Bohemian region and Prague.
The diploma is dividend into two parts, theoretical and practical. In practical part we have chosen to use a quantitative survey method. Then we have used a questionnaire method to collect data. Questionnaires were anonymous. The first group consisted of nurse managers in a count of 90 (100%) respondents. The sekond group consisted of nurses and medical assistents in a count of 181 (100%) respondents.
The first goal of the diploma was to discover how medical assistents competence is being fulfilled according to legal standards. The survey discovered that medical assistents assignments are above standard legal competence. After proccessing the results of the quantitative survey, the first theory, that medical assistents are instructed to adhere to their competence, was disproved. The second goal was to assess the status of medical assistents in current professional nursing. In our survey we?ve defined a theory, that medical assistent?s competence contributes to an efficiency of a whole medical team. Results discovered, that medical asistent is an adequate member of a medical team, this theory was confirmed. The last goal of the diploma was to find out management point of view on use and involvement of this non-medical profesion in providing a high-quality nursing care. The third theory of the survey, that management prefers nurses to medical assistents, was also confirmed.
These results confirm the current situation of this issue. Discovered results will be provided to medical facilities as a self-reflective and nursing activity improving materials.
V diplomové práci jsme se zaměřili na postavení a na problematiku dodržování kompetencí zdravotnického asistenta. Přínos a uplatnění této profese v moderním profesionálním ošetřovatelství je nejednoznačný a v ošetřovatelské praxi problematický. Výzkumného šetření se účastnili sestry manažerky (staniční, vrchní), všeobecné sestry a zdravotničtí asistenti. Výzkumné šetření bylo realizováno v nemocnicích Středočeského kraje a Prahy se souhlasem hlavní sestry (náměstkyně ošetřovatelské péče).
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V empirické části jsme zvolili metodu kvantitativního výzkumného šetření. Ke sběru dat byla použita dotazníková metoda. Dotazníky byly anonymní. První soubor reprezentovaly sestry manažerky v počtu 90 (100 %) respondentů. Všeobecné sestry a zdravotničtí asistenti tvořili druhou výzkumnou skupinu v počtu 181 (100 %) respondentů.
Prvním cílem práce bylo zjistit, jak jsou naplňovány a reálně uskutečňovány kompetence zdravotnických asistentů prostřednictvím zákonných norem. Výzkumným šetřením jsme dospěli k závěru, že zdravotnický asistent je pověřován nad rámec svých kompetencí. Po zpracování výsledků kvantitativního šetření byla první hypotéza, zdravotničtí asistenti jsou vedeni k dodržování kompetencí, vyvrácena. Druhým cílem bylo zmapovat postavení zdravotnických asistentů v současném profesionálním ošetřovatelství. Ve výzkumném šetření jsme si stanovili hypotézu, kompetence zdravotnického asistenta přispívají k efektivnímu poskytování ošetřovatelské péče v rámci zdravotnického týmu. Z výsledků vyplynulo, že zdravotnický asistent je plnohodnotným členem zdravotnického týmu a stanovená hypotéza byla potvrzena. Posledním cílem diplomové práce bylo zjistit názory managementu na využití a zapojení této nelékařské profese pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče. Třetí hypotéza výzkumného šetření, management upřednostňuje všeobecné sestry před zdravotnickými asistenty, se též potvrdila.
Zjištěné výsledky potvrzují současný stav uvedené problematiky. Zjištěné výsledky budou poskytnuty zdravotnickým zařízením k případné sebereflexi a zlepšení ošetřovatelských činností v praxi
Anotace v angličtině
The diploma is focused on a status of adhering to medical assistent?s competence. Contribution and use of this profesion in modern professional nursing is ambiguous and problematic in nursing practice. Nurse managers, nurses and medical assistents had participated in this survey. The survey took part, with head nurse?s approval, in hospitals of Central Bohemian region and Prague.
The diploma is dividend into two parts, theoretical and practical. In practical part we have chosen to use a quantitative survey method. Then we have used a questionnaire method to collect data. Questionnaires were anonymous. The first group consisted of nurse managers in a count of 90 (100%) respondents. The sekond group consisted of nurses and medical assistents in a count of 181 (100%) respondents.
The first goal of the diploma was to discover how medical assistents competence is being fulfilled according to legal standards. The survey discovered that medical assistents assignments are above standard legal competence. After proccessing the results of the quantitative survey, the first theory, that medical assistents are instructed to adhere to their competence, was disproved. The second goal was to assess the status of medical assistents in current professional nursing. In our survey we?ve defined a theory, that medical assistent?s competence contributes to an efficiency of a whole medical team. Results discovered, that medical asistent is an adequate member of a medical team, this theory was confirmed. The last goal of the diploma was to find out management point of view on use and involvement of this non-medical profesion in providing a high-quality nursing care. The third theory of the survey, that management prefers nurses to medical assistents, was also confirmed.
These results confirm the current situation of this issue. Discovered results will be provided to medical facilities as a self-reflective and nursing activity improving materials.
Současný stav dané problematiky:
Vyhláška 55/2011 Sb. stanoví činnosti zdravotnických pracovníků. Dle znění vyhlášky zdravotnický asistent vykonává ošetřovatelské činnosti zdravotnického pracovníka v rozsahu své odborné způsobilosti a pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Poskytuje základní ošetřovatelskou péči a specializovanou ošetřovatelskou péči v rámci ošetřovatelského procesu a provádí ošetřovatelské výkony, které stanoví vyhláška. Kompetence zdravotnického asistenta jsou efektivní součástí při poskytování ošetřovatelské péče ve zdravotnickém týmu. Přesto se setkáváme se s tím, že není jasná informovanost o oboru, kompetencích a postavení zdravotnických asistentů. Téma práce bude zaměřeno na postavení, přínos a efektivitu zdravotnických asistentů v profesionálním ošetřovatelství
Cíl práce:
Cíl 1. Zjistit stav naplňování kompetencí zdravotnických asistentů.
H1: Zdravotničtí asistenti jsou vedeni k dodržování kompetencí při poskytování ošetřovatelské péče dané zákonem 96/2004 a vyhláškou 55/2011.
Cíl 2. Zmapovat postavení zdravotnických asistentů v současném profesionálním ošetřovatelství.
H2: Kompetence zdravotnického asistenta přispívají k efektivnímu poskytování ošetřovatelské péče v rámci zdravotnického týmu.
Cíl 3. Zjistit názory managementu na využití těchto dvou nelékařských profesí při poskytování ošetřovatelské péče.
H3: Při poskytování ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu upřednostňuje management všeobecné sestry před zdravotnickými asistenty.
Popis metodiky:
Ke sběru dat bude zvoleno kvantitativní šetření, dotazníkovou metodou, technikou dotazníku. Zkoumaným souborem budou zdravotničtí asistenti provádějící ošetřovatelskou péči, střední a TOP management (staniční a vrchní sestry) nemocnic v Praze a Středočeském kraji.
Předpokládané využití v praxi
Záměrem diplomové práce je připravit informační materiál, který by podpořil nezbytnost a nezastupitelnost těchto dvou profesí. Výsledky výzkumu budou poskytnuty ošetřovatelskému managementu a prezentovány na odborných seminářích či v odborných časopisech.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Vyhláška 55/2011 Sb. stanoví činnosti zdravotnických pracovníků. Dle znění vyhlášky zdravotnický asistent vykonává ošetřovatelské činnosti zdravotnického pracovníka v rozsahu své odborné způsobilosti a pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Poskytuje základní ošetřovatelskou péči a specializovanou ošetřovatelskou péči v rámci ošetřovatelského procesu a provádí ošetřovatelské výkony, které stanoví vyhláška. Kompetence zdravotnického asistenta jsou efektivní součástí při poskytování ošetřovatelské péče ve zdravotnickém týmu. Přesto se setkáváme se s tím, že není jasná informovanost o oboru, kompetencích a postavení zdravotnických asistentů. Téma práce bude zaměřeno na postavení, přínos a efektivitu zdravotnických asistentů v profesionálním ošetřovatelství
Cíl práce:
Cíl 1. Zjistit stav naplňování kompetencí zdravotnických asistentů.
H1: Zdravotničtí asistenti jsou vedeni k dodržování kompetencí při poskytování ošetřovatelské péče dané zákonem 96/2004 a vyhláškou 55/2011.
Cíl 2. Zmapovat postavení zdravotnických asistentů v současném profesionálním ošetřovatelství.
H2: Kompetence zdravotnického asistenta přispívají k efektivnímu poskytování ošetřovatelské péče v rámci zdravotnického týmu.
Cíl 3. Zjistit názory managementu na využití těchto dvou nelékařských profesí při poskytování ošetřovatelské péče.
H3: Při poskytování ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu upřednostňuje management všeobecné sestry před zdravotnickými asistenty.
Popis metodiky:
Ke sběru dat bude zvoleno kvantitativní šetření, dotazníkovou metodou, technikou dotazníku. Zkoumaným souborem budou zdravotničtí asistenti provádějící ošetřovatelskou péči, střední a TOP management (staniční a vrchní sestry) nemocnic v Praze a Středočeském kraji.
Předpokládané využití v praxi
Záměrem diplomové práce je připravit informační materiál, který by podpořil nezbytnost a nezastupitelnost těchto dvou profesí. Výsledky výzkumu budou poskytnuty ošetřovatelskému managementu a prezentovány na odborných seminářích či v odborných časopisech.
Seznam doporučené literatury
Základní odborná literatura:
1. MIKŠOVÁ, Z., ŠKUBOVÁ, J. Kompetence všeobecné sestry (VS) a zdravotnického asistenta (ZA). Florence, 2009, roč. 5, č. 2, s. 5. ISSN 1801 464X
2. POCHYLÁ, K. |Koncepce českého ošetřovatelství: základní terminologie. 2.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. 49 s. ISBN 80-86225-60-7.
3. STAŇKOVÁ, M. České ošetřovatelství 11: Sestra- reprezentant profese. 1.vyd.
Brno, Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 2002. 78s.
ISBN 80-7013-368-6.
4. Vyhláška 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.
5. Zákon č. 96/2004 Sb. O podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu
nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s
poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o
nelékařských zdravotnických povoláních) [online] Praha 2004. [cit. 2011-03-07].
Dostupné na: http://www.epravo.cz
6. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 53-41-M/01 Zdravotnický asistent online] In. Národní ústav odborného vzdělání. [cit. 2011-02-18]. Dostupné
na: http://www.nuov.cz
Seznam doporučené literatury
Základní odborná literatura:
1. MIKŠOVÁ, Z., ŠKUBOVÁ, J. Kompetence všeobecné sestry (VS) a zdravotnického asistenta (ZA). Florence, 2009, roč. 5, č. 2, s. 5. ISSN 1801 464X
2. POCHYLÁ, K. |Koncepce českého ošetřovatelství: základní terminologie. 2.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. 49 s. ISBN 80-86225-60-7.
3. STAŇKOVÁ, M. České ošetřovatelství 11: Sestra- reprezentant profese. 1.vyd.
Brno, Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 2002. 78s.
ISBN 80-7013-368-6.
4. Vyhláška 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.
5. Zákon č. 96/2004 Sb. O podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu
nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s
poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o
nelékařských zdravotnických povoláních) [online] Praha 2004. [cit. 2011-03-07].
Dostupné na: http://www.epravo.cz
6. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 53-41-M/01 Zdravotnický asistent online] In. Národní ústav odborného vzdělání. [cit. 2011-02-18]. Dostupné
na: http://www.nuov.cz