Civilizační choroby jsou ty, které v daném čase provázejí danou společnost. Nejlepší ?léčbou? civilizačních chorob je jejich prevence, kterou lze dosáhnout v ošetřovatelské praxi s využitím vhodné metody výuky.
Mezi skupinu civilizačních chorob patří i zubní kaz. Nejnovější studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětské populace. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů ve spolupráci s rodiči dětí. Role všeobecné sestry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná, zahrnuje výchovné činnosti.
Tato diplomová práce je zaměřena na využití vhodné metody výuky v ošetřovatelské praxi v prevenci civilizační choroby, zubního kazu. Cílem této práce bylo zhodnotit efekt preventivního programu ?Zdravý zoubek? u dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí proškolených programem.
K naplnění cílů práce jsme využili techniku metodologické triangulace, která umožnila zkoumat daný jev různými metodami. Dotazník pro rodiče a pro děti, rozhovory s dětmi a přímé pozorování dětí, při čistění zubů. Dotazník pro rodiče a pro děti byl složen z 6 uzavřených otázek, které se týkaly problematiky prevence zubního kazu. Dotazníky byly anonymní a byly sestaveny pouze pro účely této práce. Dětem byly dotazníky distribuovány s písemným souhlasem rodičů. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření rodičů byli zařazeni rodiče dětí mateřských škol a základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo rozdáno 130 dotazníků, vráceno bylo 128 (98%) vyplněných dotazníků, vyřazeny nebyly žádné. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření dětí byli zařazeni děti mateřských škol a 1. stupně základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo dotazováno se souhlasem rodičů 24 dětí z mateřské školy a 108 dětí z 1. stupně základních škol. Pro zpracování bylo celkem zařazeno 132 (100%) dotazníků. Výsledky jsme vyhodnotili pomocí grafů programem Microsoft Excel. Pro ověření hypotéz, jsme použili test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Pro semistrukturované rozhovory s dětmi bylo vytvořeno schéma otázek. Ústředním tématem rozhovoru byl zubní kaz a jeho prevence. Rozhovor s dětmi byl
proveden s písemným souhlasem rodiče a byl anonymní. Přímé pozorování dětí, při čistění zubů se týkalo způsobu a pořadí čištění zubů. Bylo zaznamenáno do záznamového archu, s fotodokumentací se souhlasem rodiče respondenta. Výzkumný soubor pro kvalitativní šetření tvořilo 10 dětí. 5 dětí z mateřské školy v Jindřichově Hradci a 5 dětí z 1. stupně základní školy v Jindřichově Hradci. Získaná data byla zpracována do diagramů ve SmartArtu a tabulek pomocí programu Microsoft Office Word 2007.
Výsledky výzkumného šetření pomohly zjistit hloubku znalostí a dovedností v prevenci zubního kazu u dětí. Ukázaly pozitivní vliv využití vhodné metody výuky v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Přispěly ke zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace.
Anotace v angličtině
Diseases of affluence are those that accompany any given society at any given time. The best "treatment" for diseases of affluence is prevention, which in nursing practice can be achieved by using appropriate teaching methods.
One of the diseases of affluence is tooth decay. Recent studies have shown a significant decrease in oral hygiene amongst children. The result is an increase in tooth decay which has a negative impact on the secondary dentition. Prevention should include increasing children?s awareness of their own health and learning effective teeth cleaning with the help of their parents. The role of nurses in primary prevention of oral health of children is indispensable and includes various educational activities.
This thesis is focused on the use of appropriate teaching methods of tooth decay prevention in nursing practice. The aim of this study was to evaluate the impact of a prevention programme called ?A Healthy Tooth?. This programme was aimed at children in kindergarten and pupils in the first four years of primary schools. Its aim was to increase their skills and knowledge of preventing tooth decay. It was also aimed at parents of the children who were trained in this programme.
To achieve the purposes of this thesis we used a methodological triangulation technique which enabled us to examine the impact of the programme by applying several different methods. The following methods were used: a questionnaire for parents and children, interviews with children and direct observation of children while they were cleaning their teeth. The questionnaire for parents and children consisted of six closed questions about the issue of tooth decay prevention. The questionnaires were anonymous and were compiled for the purposea of this thesis. The questionnaires were distributed to the children with a written consent from their parents.
The research sample for the quantitative survey of parents included parents of children from kindergartens and primary schools in Jindřichův Hradec. 130 questionnaires were distributed, 128 (98 %) of completed questionnaires were returned and none of them were discarded. The research sample for the quantitative investigation of children included children from kindergartens and the first four years of primary schools in Jindřichův Hradec. With the consent of the parents, 24 children from
kindergartens and 108 children from primary schools were interviewed. 132 (100%) questionnaires were classified for further evaluation.
The data were evaluated using Microsoft Excel charts. To verify the hypotheses, we used a test of independence ? chi-square ? using a PivotTable. For the semi-structured interviews with children, we created a schedule of questions. The central topic of the interview was tooth decay and its prevention. Interviews with children were conducted with the written consent of their parents and were anonymised.
Direct observation of children during toothbrushing was conducted to explore the method and sequence of cleaning their teeth. It was noted in the answer sheet and photographs were taken with the consent of the parents of the respondents.
The research sample for the qualitative survey consisted of ten children ? five children from kindergartens in Jindřichův Hradec and five children from primary schools in Jindřichův Hradec. The data were processed in the SmartArt diagrams and tables using Microsoft Office Word 2007.
The results of the survey helped determine the depth of knowledge and skills in the tooth decay prevention of children. It showed some positive effects of the use of appropriate teaching methods in the effectiveness of the prevention programme in nursing practice. It also contributed to the improvement of dental health in the child population.
Klíčová slova
Metody výuky, ošetřovatelství, prevence, civilizační choroby, děti, zubní kaz
Klíčová slova v angličtině
Teaching methods, nursing, prevention, diseases of affluence, children, tooth decay
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Civilizační choroby jsou ty, které v daném čase provázejí danou společnost. Nejlepší ?léčbou? civilizačních chorob je jejich prevence, kterou lze dosáhnout v ošetřovatelské praxi s využitím vhodné metody výuky.
Mezi skupinu civilizačních chorob patří i zubní kaz. Nejnovější studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětské populace. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů ve spolupráci s rodiči dětí. Role všeobecné sestry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná, zahrnuje výchovné činnosti.
Tato diplomová práce je zaměřena na využití vhodné metody výuky v ošetřovatelské praxi v prevenci civilizační choroby, zubního kazu. Cílem této práce bylo zhodnotit efekt preventivního programu ?Zdravý zoubek? u dětí mateřských škol a 1. stupně základních škol ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí proškolených programem.
K naplnění cílů práce jsme využili techniku metodologické triangulace, která umožnila zkoumat daný jev různými metodami. Dotazník pro rodiče a pro děti, rozhovory s dětmi a přímé pozorování dětí, při čistění zubů. Dotazník pro rodiče a pro děti byl složen z 6 uzavřených otázek, které se týkaly problematiky prevence zubního kazu. Dotazníky byly anonymní a byly sestaveny pouze pro účely této práce. Dětem byly dotazníky distribuovány s písemným souhlasem rodičů. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření rodičů byli zařazeni rodiče dětí mateřských škol a základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo rozdáno 130 dotazníků, vráceno bylo 128 (98%) vyplněných dotazníků, vyřazeny nebyly žádné. Do výzkumného souboru pro kvantitativní šetření dětí byli zařazeni děti mateřských škol a 1. stupně základních škol z Jindřichova Hradce. Celkem bylo dotazováno se souhlasem rodičů 24 dětí z mateřské školy a 108 dětí z 1. stupně základních škol. Pro zpracování bylo celkem zařazeno 132 (100%) dotazníků. Výsledky jsme vyhodnotili pomocí grafů programem Microsoft Excel. Pro ověření hypotéz, jsme použili test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Pro semistrukturované rozhovory s dětmi bylo vytvořeno schéma otázek. Ústředním tématem rozhovoru byl zubní kaz a jeho prevence. Rozhovor s dětmi byl
proveden s písemným souhlasem rodiče a byl anonymní. Přímé pozorování dětí, při čistění zubů se týkalo způsobu a pořadí čištění zubů. Bylo zaznamenáno do záznamového archu, s fotodokumentací se souhlasem rodiče respondenta. Výzkumný soubor pro kvalitativní šetření tvořilo 10 dětí. 5 dětí z mateřské školy v Jindřichově Hradci a 5 dětí z 1. stupně základní školy v Jindřichově Hradci. Získaná data byla zpracována do diagramů ve SmartArtu a tabulek pomocí programu Microsoft Office Word 2007.
Výsledky výzkumného šetření pomohly zjistit hloubku znalostí a dovedností v prevenci zubního kazu u dětí. Ukázaly pozitivní vliv využití vhodné metody výuky v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Přispěly ke zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace.
Anotace v angličtině
Diseases of affluence are those that accompany any given society at any given time. The best "treatment" for diseases of affluence is prevention, which in nursing practice can be achieved by using appropriate teaching methods.
One of the diseases of affluence is tooth decay. Recent studies have shown a significant decrease in oral hygiene amongst children. The result is an increase in tooth decay which has a negative impact on the secondary dentition. Prevention should include increasing children?s awareness of their own health and learning effective teeth cleaning with the help of their parents. The role of nurses in primary prevention of oral health of children is indispensable and includes various educational activities.
This thesis is focused on the use of appropriate teaching methods of tooth decay prevention in nursing practice. The aim of this study was to evaluate the impact of a prevention programme called ?A Healthy Tooth?. This programme was aimed at children in kindergarten and pupils in the first four years of primary schools. Its aim was to increase their skills and knowledge of preventing tooth decay. It was also aimed at parents of the children who were trained in this programme.
To achieve the purposes of this thesis we used a methodological triangulation technique which enabled us to examine the impact of the programme by applying several different methods. The following methods were used: a questionnaire for parents and children, interviews with children and direct observation of children while they were cleaning their teeth. The questionnaire for parents and children consisted of six closed questions about the issue of tooth decay prevention. The questionnaires were anonymous and were compiled for the purposea of this thesis. The questionnaires were distributed to the children with a written consent from their parents.
The research sample for the quantitative survey of parents included parents of children from kindergartens and primary schools in Jindřichův Hradec. 130 questionnaires were distributed, 128 (98 %) of completed questionnaires were returned and none of them were discarded. The research sample for the quantitative investigation of children included children from kindergartens and the first four years of primary schools in Jindřichův Hradec. With the consent of the parents, 24 children from
kindergartens and 108 children from primary schools were interviewed. 132 (100%) questionnaires were classified for further evaluation.
The data were evaluated using Microsoft Excel charts. To verify the hypotheses, we used a test of independence ? chi-square ? using a PivotTable. For the semi-structured interviews with children, we created a schedule of questions. The central topic of the interview was tooth decay and its prevention. Interviews with children were conducted with the written consent of their parents and were anonymised.
Direct observation of children during toothbrushing was conducted to explore the method and sequence of cleaning their teeth. It was noted in the answer sheet and photographs were taken with the consent of the parents of the respondents.
The research sample for the qualitative survey consisted of ten children ? five children from kindergartens in Jindřichův Hradec and five children from primary schools in Jindřichův Hradec. The data were processed in the SmartArt diagrams and tables using Microsoft Office Word 2007.
The results of the survey helped determine the depth of knowledge and skills in the tooth decay prevention of children. It showed some positive effects of the use of appropriate teaching methods in the effectiveness of the prevention programme in nursing practice. It also contributed to the improvement of dental health in the child population.
Klíčová slova
Metody výuky, ošetřovatelství, prevence, civilizační choroby, děti, zubní kaz
Klíčová slova v angličtině
Teaching methods, nursing, prevention, diseases of affluence, children, tooth decay
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Civilizační choroby jsou skupina onemocnění, které souvisí s životním stylem moderní doby. Vznik těchto nemocí není dán jedním faktorem, ale obvykle je mechanismů, které ke vzniku onemocnění vedou, několik. Právě u civilizačních onemocnění však velmi významnou roli v jejich vzniku hraje prevence. Mezi skupinu civilizačních chorob patří zubní kaz u dětské populace. Studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětí. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů.
Významnou úlohu v prevenci civilizační choroby-zubního kazu je vhodná metoda výuky využitá v ošetřovatelské praxi.Role setry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná.Rozhoduje účinnost primárně preventivních opatření. V této souvislosti vznikla myšlenka realizovat od roku 2003 preventivní program Zdravý zoubek, který se zaměřuje na prevenci zubního kazu.
Cíl práce:
Zhodnotit efekt preventivního programu Zdravý zoubek u dětí MŠ a 1. stupně ZŠ ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí v MŠ proškolených programem.
Předpokládané hypotézy u rodičů:
H1 Děti, které častěji konzumují sladké pochutiny, častěji navštěvují ordinaci stomatologa z důvodu bolesti zubů.
H2 Vzdělání rodičů má vliv na pravidelnost preventivních prohlídek.
H3 Rodiče, kteří mají vědomosti o nutnosti kontroly dítěte po vyčištění zubů, kontroly provádějí
Předpokládané hypotézy u dětí:
H1 Děti konzumují sladké pochutiny vícekrát za den.
H2 Děti mají vědomosti o prevenci zubního kazu
H3 Děti 1. stupně ZŠ chodí pravidelně na preventivní stomatologické kontroly.
Výzkumné otázky:
Jsou techniky čistění zubů, které děti používají, efektivní?
Měl preventivní program realizovaný v MŠ (ZŠ) vliv na zvládnutí techniky čistění zubů u dětí?
Popis metodiky:
Výzkum bude kvalitativně-kvantitativní.
Kvantitativní část bude realizovaná technikou ankety pro rodiče dětí MŠ a ZŠ. Kvantitativní část bude realizována technikou rozhovoru s dětmi MŠ a ZŠ před a po realizaci preventivního projektu s cílenou intervencí. U dětí bude porovnán efekt s odstupem 14 dní od realizovaného projektu s využitím názorně demonstračních pedagogických metod, součástí vyhodnocení efektu budou realizované rozhovory s dětmi (za souhlasu rodičů), které budou převedeny v kazuistiky s doplňující fotodokumentací. Vyhodnocení efektu preventivní intervence kvalitativní metodou se účastní 5 dětí z MŠ a 5 dětí z 1. stupně ZŠ.
Předpokládané využití práce v praxi:
Využití vhodné metody výuky má velký význam v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Výsledky šetření pomohou zjistit hloubku znalostí, edukaci dětské populace a zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Civilizační choroby jsou skupina onemocnění, které souvisí s životním stylem moderní doby. Vznik těchto nemocí není dán jedním faktorem, ale obvykle je mechanismů, které ke vzniku onemocnění vedou, několik. Právě u civilizačních onemocnění však velmi významnou roli v jejich vzniku hraje prevence. Mezi skupinu civilizačních chorob patří zubní kaz u dětské populace. Studie dokazují významné snížení hygieny dutiny ústní u dětí. Výsledkem je zvýšení kazivosti zubů, která má neblahý dopad na trvalý chrup. Prevence u dětí by měla obsahovat uvědomění si za své zdraví a naučit efektivní čištění zubů.
Významnou úlohu v prevenci civilizační choroby-zubního kazu je vhodná metoda výuky využitá v ošetřovatelské praxi.Role setry v primární prevenci orálního zdraví dětí a mládeže je nezastupitelná.Rozhoduje účinnost primárně preventivních opatření. V této souvislosti vznikla myšlenka realizovat od roku 2003 preventivní program Zdravý zoubek, který se zaměřuje na prevenci zubního kazu.
Cíl práce:
Zhodnotit efekt preventivního programu Zdravý zoubek u dětí MŠ a 1. stupně ZŠ ve znalostech a dovednostech v prevenci zubního kazu, u rodičů dětí v MŠ proškolených programem.
Předpokládané hypotézy u rodičů:
H1 Děti, které častěji konzumují sladké pochutiny, častěji navštěvují ordinaci stomatologa z důvodu bolesti zubů.
H2 Vzdělání rodičů má vliv na pravidelnost preventivních prohlídek.
H3 Rodiče, kteří mají vědomosti o nutnosti kontroly dítěte po vyčištění zubů, kontroly provádějí
Předpokládané hypotézy u dětí:
H1 Děti konzumují sladké pochutiny vícekrát za den.
H2 Děti mají vědomosti o prevenci zubního kazu
H3 Děti 1. stupně ZŠ chodí pravidelně na preventivní stomatologické kontroly.
Výzkumné otázky:
Jsou techniky čistění zubů, které děti používají, efektivní?
Měl preventivní program realizovaný v MŠ (ZŠ) vliv na zvládnutí techniky čistění zubů u dětí?
Popis metodiky:
Výzkum bude kvalitativně-kvantitativní.
Kvantitativní část bude realizovaná technikou ankety pro rodiče dětí MŠ a ZŠ. Kvantitativní část bude realizována technikou rozhovoru s dětmi MŠ a ZŠ před a po realizaci preventivního projektu s cílenou intervencí. U dětí bude porovnán efekt s odstupem 14 dní od realizovaného projektu s využitím názorně demonstračních pedagogických metod, součástí vyhodnocení efektu budou realizované rozhovory s dětmi (za souhlasu rodičů), které budou převedeny v kazuistiky s doplňující fotodokumentací. Vyhodnocení efektu preventivní intervence kvalitativní metodou se účastní 5 dětí z MŠ a 5 dětí z 1. stupně ZŠ.
Předpokládané využití práce v praxi:
Využití vhodné metody výuky má velký význam v efektivitě preventivního programu v ošetřovatelské praxi. Výsledky šetření pomohou zjistit hloubku znalostí, edukaci dětské populace a zlepšení úrovně dentálního zdraví u dětské populace
Seznam doporučené literatury
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
MÜLLEROVÁ, D. Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha : Triton, 2003. 99 s. ISBN 80-7254-421-7.
VENGLÁŘOVÁ, M. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd.Praha : Grada, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
DOLINA, J. Civilizace a nemoci. 1. vyd. Praha : Futura, 2009. 272 s. ISBN 978-80-86844-53-4.
Seznam doporučené literatury
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
MÜLLEROVÁ, D. Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. 1. vyd. Praha : Triton, 2003. 99 s. ISBN 80-7254-421-7.
VENGLÁŘOVÁ, M. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd.Praha : Grada, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
DOLINA, J. Civilizace a nemoci. 1. vyd. Praha : Futura, 2009. 272 s. ISBN 978-80-86844-53-4.