Informace o kvalifikační práci Zkušenosti středního managementu sester s motivováním, týmovým vedením a zvyšováním odborné způsobilosti u jejich podřízených.
K tomu aby sestra mohla, a aby především byla schopná vykonávat své povolání minimálně na standardní úrovni, potřebuje od svých přímých nadřízených nejen materiální vybavení, ale především pak jejich morální podporu. Také dostatečné vědomosti a zkušenosti jsou důležité pro vykonávání této profese. Dále potřebuje vidět smysluplnost ve své práci a mít pocit jistoty.
Tato práce má tři cíle, jimiž jsou: Cíl 1: Zmapovat, jak sestry středního managementu motivují své podřízené k efektivnějšímu vykonávání jejich profese. Cíl 2: Analyzovat zkušenosti sester středního managementu s týmovým vedením. Cíl 3: Zmapovat, zda a jakým způsobem sestry středního managementu motivují své podřízené k zvyšování jejich odborné způsobilosti.
K výzkumnému šetření byla využita kvalitativní výzkumná metoda. Pro sběr dat byla použita technika hloubkového rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen čtrnácti sestrami ve vedoucích pozicích.
Výpovědi jednotlivých sester byly shrnuty v kategorizaci. Ta je rozpracována do šesti základních skupin, jimiž jsou: motivační faktory, demotivační faktory, složení pracovního týmu, práce v týmu, vzdělávání a registrace.
Anotace v angličtině
To enable the nurse at least to perform her profession at a standard level, she needs not only material equipment, but also most of all the moral support of her superiors. Sufficient knowledge and experience are important for that profession as well. Another important aspect is to be able to see the meaningful tasks of her work and to have a feeling of certainty.
My work has got three targets, which are: Target 1: To show, how the nurses of the middle management motivate their juniors to make them work more efficiently. Target 2: To analyze experience of middle management nurses with a team management. Target 3: To show whether, and in which way the nurses in the middle management motivate their juniors to increase their professional competence.
I have used a qualitative research method for my study. A technique of an in-depth discussion was used for the collection of data. The research group contained 14 nurses in chief positions.
The statements of individual nurses were categorized. They were divided into six basic groups, which are: Motivation factors, de-motivation factors, composition of the working team, work in a team, education and registration.
Klíčová slova
Sestra manažerka, tým, týmové vedení, motivace, vzdělávání, vedení
Klíčová slova v angličtině
Nurse manager, team, team leadership, motivation, education, leadership
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
K tomu aby sestra mohla, a aby především byla schopná vykonávat své povolání minimálně na standardní úrovni, potřebuje od svých přímých nadřízených nejen materiální vybavení, ale především pak jejich morální podporu. Také dostatečné vědomosti a zkušenosti jsou důležité pro vykonávání této profese. Dále potřebuje vidět smysluplnost ve své práci a mít pocit jistoty.
Tato práce má tři cíle, jimiž jsou: Cíl 1: Zmapovat, jak sestry středního managementu motivují své podřízené k efektivnějšímu vykonávání jejich profese. Cíl 2: Analyzovat zkušenosti sester středního managementu s týmovým vedením. Cíl 3: Zmapovat, zda a jakým způsobem sestry středního managementu motivují své podřízené k zvyšování jejich odborné způsobilosti.
K výzkumnému šetření byla využita kvalitativní výzkumná metoda. Pro sběr dat byla použita technika hloubkového rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen čtrnácti sestrami ve vedoucích pozicích.
Výpovědi jednotlivých sester byly shrnuty v kategorizaci. Ta je rozpracována do šesti základních skupin, jimiž jsou: motivační faktory, demotivační faktory, složení pracovního týmu, práce v týmu, vzdělávání a registrace.
Anotace v angličtině
To enable the nurse at least to perform her profession at a standard level, she needs not only material equipment, but also most of all the moral support of her superiors. Sufficient knowledge and experience are important for that profession as well. Another important aspect is to be able to see the meaningful tasks of her work and to have a feeling of certainty.
My work has got three targets, which are: Target 1: To show, how the nurses of the middle management motivate their juniors to make them work more efficiently. Target 2: To analyze experience of middle management nurses with a team management. Target 3: To show whether, and in which way the nurses in the middle management motivate their juniors to increase their professional competence.
I have used a qualitative research method for my study. A technique of an in-depth discussion was used for the collection of data. The research group contained 14 nurses in chief positions.
The statements of individual nurses were categorized. They were divided into six basic groups, which are: Motivation factors, de-motivation factors, composition of the working team, work in a team, education and registration.
Klíčová slova
Sestra manažerka, tým, týmové vedení, motivace, vzdělávání, vedení
Klíčová slova v angličtině
Nurse manager, team, team leadership, motivation, education, leadership
Zásady pro vypracování
Současný stav
Sestra k výkonu své profese, potřebuje mnoho podnětů (např. kvalitní hodnocení své práce, nabídku odborných seminářů, spolupráci s lékaři při zavádění novinek v péči o pacienty, včasnost informací o veškerých změnách na pracovišti, uzpůsobení pracovní doby), které jí pozitivně stimulují. Za to, zda jí jsou přístupné, zodpovídá i její přímý nadřízený.
V diplomové práci se zaměříme na zhodnocení zkušeností středního managementu sester (vrchní a staniční sestry) s řízením lidských zdrojů, respektive jejich tří součástí, kterými jsou motivování, odborný růst a týmové vedení. Pokusíme se zjistit, zda sestry středního managementu zvládají roli manažera v oblasti motivace a stimulace.
Cíle práce:
Cíl 1: Zmapovat, jak sestry středního managementu motivují své podřízené k efektivnějšímu vykonávání jejich profese.
Cíl 2: Analyzovat zkušenosti sester středního managementu s týmovým vedením.
Cíl 3: Zmapovat, zda a jakým způsobem sestry středního managementu motivují své podřízené k zvyšování jejich odborné způsobilosti.
Výzkumné otázky:
VO 1: Jak, kým a čím jsou sestry motivovány ve svém zaměstnání? (na svém pracovišti.)
VO 2: Jak, kým a čím jsou sestry demotivovány ve svém zaměstnání? (na svém pracovišti.)
VO 3: Jakým způsobem je organizovaná práce v týmu?
VO 4: Jaká atmosféra vládne v pracovním týmu?
VO 5: Jakým způsobem jsou sestry motivovány v jejich zaměstnání k zvyšování své odbornosti a dalšímu vzdělávání?
Popis metodiky:
Ke zpracování práce bude použit kvalitativní výzkum. Pro zjištění zkušeností sester s motivováním, týmovým vedením a zvyšováním odborné způsobilosti u jejich podřízených bude využita technika nestandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor budou tvořit vrchní a staniční sestry ve vybraných nemocnicích České republiky.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky šetření budou zpracovány do jednoho přehledného informačního celku, ve kterém budou vypsány pozitivní i negativní způsoby řízení lidských zdrojů (motivování, týmové vedení a motivování k odbornému růstu), které se na pracovištích vyskytují. Bude vypsán návrh na eliminaci těchto negativních faktorů s následným efektivním řešením. Tento dokument bude předán pracovištím, na kterých výzkumné šetření probíhalo.
Zásady pro vypracování
Současný stav
Sestra k výkonu své profese, potřebuje mnoho podnětů (např. kvalitní hodnocení své práce, nabídku odborných seminářů, spolupráci s lékaři při zavádění novinek v péči o pacienty, včasnost informací o veškerých změnách na pracovišti, uzpůsobení pracovní doby), které jí pozitivně stimulují. Za to, zda jí jsou přístupné, zodpovídá i její přímý nadřízený.
V diplomové práci se zaměříme na zhodnocení zkušeností středního managementu sester (vrchní a staniční sestry) s řízením lidských zdrojů, respektive jejich tří součástí, kterými jsou motivování, odborný růst a týmové vedení. Pokusíme se zjistit, zda sestry středního managementu zvládají roli manažera v oblasti motivace a stimulace.
Cíle práce:
Cíl 1: Zmapovat, jak sestry středního managementu motivují své podřízené k efektivnějšímu vykonávání jejich profese.
Cíl 2: Analyzovat zkušenosti sester středního managementu s týmovým vedením.
Cíl 3: Zmapovat, zda a jakým způsobem sestry středního managementu motivují své podřízené k zvyšování jejich odborné způsobilosti.
Výzkumné otázky:
VO 1: Jak, kým a čím jsou sestry motivovány ve svém zaměstnání? (na svém pracovišti.)
VO 2: Jak, kým a čím jsou sestry demotivovány ve svém zaměstnání? (na svém pracovišti.)
VO 3: Jakým způsobem je organizovaná práce v týmu?
VO 4: Jaká atmosféra vládne v pracovním týmu?
VO 5: Jakým způsobem jsou sestry motivovány v jejich zaměstnání k zvyšování své odbornosti a dalšímu vzdělávání?
Popis metodiky:
Ke zpracování práce bude použit kvalitativní výzkum. Pro zjištění zkušeností sester s motivováním, týmovým vedením a zvyšováním odborné způsobilosti u jejich podřízených bude využita technika nestandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor budou tvořit vrchní a staniční sestry ve vybraných nemocnicích České republiky.
Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky šetření budou zpracovány do jednoho přehledného informačního celku, ve kterém budou vypsány pozitivní i negativní způsoby řízení lidských zdrojů (motivování, týmové vedení a motivování k odbornému růstu), které se na pracovištích vyskytují. Bude vypsán návrh na eliminaci těchto negativních faktorů s následným efektivním řešením. Tento dokument bude předán pracovištím, na kterých výzkumné šetření probíhalo.
Seznam doporučené literatury
1. DĚDINA, J., CEJTHAMR, V. Management a organizační chován: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 339 s. ISBN 80-247-1300-4.
2. DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. 6.vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
3. GROHAR-MURRAY, M. E., DICROCE, H. R. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. 1.vyd. Praha: Grada, 2003. 320s. ISBN 80-247-0267-3.
4. KAREŠ, J., DRLÍKOVÁ, M., BRABCOVÁ, I. Moderní metody řízení. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2006. 137 s. ISBN 80-7040-852-9.
5. MOLEK, J. Personalistika a řízení. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7394-063-8.
Seznam doporučené literatury
1. DĚDINA, J., CEJTHAMR, V. Management a organizační chován: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 339 s. ISBN 80-247-1300-4.
2. DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. 6.vyd. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
3. GROHAR-MURRAY, M. E., DICROCE, H. R. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. 1.vyd. Praha: Grada, 2003. 320s. ISBN 80-247-0267-3.
4. KAREŠ, J., DRLÍKOVÁ, M., BRABCOVÁ, I. Moderní metody řízení. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2006. 137 s. ISBN 80-7040-852-9.
5. MOLEK, J. Personalistika a řízení. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7394-063-8.