Popis práce
Tato práce se věnuje problematice edukace na operačních sálech perioperačními sestrami. V práci byly stanoveny cíle a výzkumné otázky. Cíl 1: Zjistit rozdíl v edukační činnosti perioperační sestry na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s. Cíl byl splněn, edukační metody vycházejí podle zaměření operačních sálů na příslušných odděleních. Respondentky se shodují v nejvíce užívané metodě, v metodě rozhovoru. Cíl 2: Zjistit rozdíl v edukaci při celkové a místní anestézii perioperační sestrou. Cíl byl splněn. Rozdílnost edukace při místní anestézii se liší především v přístupu k pacientovi, kde respondentky uvedly bližší, individuální kontakt k operovanému. Sestry se shodují, že při místní anestézii pacientovi podávají podrobnější výklad a informují ho po celou dobu operačního výkonu. K cílům práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky.
Otázka 1. Jaké edukační metody využívají perioperační sestry? Respondentky uváděly shodně metodu rozhovoru, vysvětlování, práci s textem-letáky, brožurky, dále uvedly fotodokumentaci a edukační knížky, ačkoli se u nich na sálech nepoužívají.
Otázka 2. Jakou metodu považují perioperační sestry za nejpřínosnější pro pacienta? Respondentky shodně uvedly metodu rozhovoru, šest dotazovaných uvedlo práci s textem-letáky, brožurky.
Otázka 3. Jakým způsobem probíhá edukace na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s.? Všech devět sester shodně uvedlo, že edukaci provádí v den operace na předsálí. Zde obíhající sestra seznámí pacienta s prostředím sálu, vysvětlí a provede ošetřovatelskou přípravu dle zvyklosti oddělení, poučí pacienta o poloze na operačním stole.
Otázka 4. V čem spočívá rozdíl v edukaci pacienta perioperační sestrou před operačním výkonem v celkové a místní anestézii? Rozdílnost podle sester spočívá při místní anestézii, v individuálnějším přístupu k pacientovi, s metodou podrobnějšího vysvětlování. S pacientem hovoří po celou dobu výkonu.
Anotace v angličtině
description of work
This paper is devoted to the questions of the education in operating theatres through perioperative nurses. The paper defined the objectives and research questions. Objective 1: To determine the difference in educational activities of a perioperative nurse in selected operating theatres in the Hospital České Budějovice, AG. The objective was accomplished, and the educational methods comply with the orientation of the operating theatres in the relevant departments. The respondents agree on the most used method, which is an interview. Objective 2: To determine the difference in the education through a perioperative nurse in the general and local anaesthesia. The objective was accomplished. Diversity of the education for the local anaesthesia consists primarily in the approach to a patient, where the respondents reported a closer individual contact towards an operated patient.
The nurses agree on that during the local anaesthesia they interpret a detailed explanation to the patient to the following surgery in terms of nursing care, and they talk actively to the patient, and inform him throughout the whole period of the surgery process. The objectives of the paper were defined by four research questions.
Question 1. What are the educational methods used through the perioperative nurses? The respondents reported unanimously the method of an interview, an explaining, a work with text - leaflets, brochures; further they indicated a photo-documentation and educational books, although they are not used in the operating theatres in questions.
Question 2. What method is considered by the perioperative nurses as the most beneficial for the patient? The respondents reported unanimously the method of an interview, six of the respondents stated the work with a text - leaflets, brochures.
Question 3. In what manner proceeds the education on the selected operating theatres in the Hospital České Budějovice, AG? All nine nurses consistently reported that they conduct the education in a corridor on the day of surgery. Here the acting nurse acquaints the patient with the operating theatre environment, explains and performs a nursing preparation according to the department practices, instructs the patient about his position on the operating table.
Question 4. What is the difference in the education of the patient through the perioperative nurse before the surgery in general and local anaesthesia? According to the nurses´ opinion, the difference lies by the local anaesthesia in a more individual access to the patient, when the method of detailed explanation is used. The nurses talk to the patient throughout the whole performance.
Klíčová slova
edukace, edukační proces, perioperační sestra, operační sály, ošetřovatelská péče, anestézie, druhy anestézie
Klíčová slova v angličtině
education, educational process, perioperative nurse, operating theaters, nursing care, anaesthesia, types of anaesthesia
Rozsah průvodní práce
str. od 6-81, 3 přílohy-4str.
Jazyk
CZ
Anotace
Popis práce
Tato práce se věnuje problematice edukace na operačních sálech perioperačními sestrami. V práci byly stanoveny cíle a výzkumné otázky. Cíl 1: Zjistit rozdíl v edukační činnosti perioperační sestry na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s. Cíl byl splněn, edukační metody vycházejí podle zaměření operačních sálů na příslušných odděleních. Respondentky se shodují v nejvíce užívané metodě, v metodě rozhovoru. Cíl 2: Zjistit rozdíl v edukaci při celkové a místní anestézii perioperační sestrou. Cíl byl splněn. Rozdílnost edukace při místní anestézii se liší především v přístupu k pacientovi, kde respondentky uvedly bližší, individuální kontakt k operovanému. Sestry se shodují, že při místní anestézii pacientovi podávají podrobnější výklad a informují ho po celou dobu operačního výkonu. K cílům práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky.
Otázka 1. Jaké edukační metody využívají perioperační sestry? Respondentky uváděly shodně metodu rozhovoru, vysvětlování, práci s textem-letáky, brožurky, dále uvedly fotodokumentaci a edukační knížky, ačkoli se u nich na sálech nepoužívají.
Otázka 2. Jakou metodu považují perioperační sestry za nejpřínosnější pro pacienta? Respondentky shodně uvedly metodu rozhovoru, šest dotazovaných uvedlo práci s textem-letáky, brožurky.
Otázka 3. Jakým způsobem probíhá edukace na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s.? Všech devět sester shodně uvedlo, že edukaci provádí v den operace na předsálí. Zde obíhající sestra seznámí pacienta s prostředím sálu, vysvětlí a provede ošetřovatelskou přípravu dle zvyklosti oddělení, poučí pacienta o poloze na operačním stole.
Otázka 4. V čem spočívá rozdíl v edukaci pacienta perioperační sestrou před operačním výkonem v celkové a místní anestézii? Rozdílnost podle sester spočívá při místní anestézii, v individuálnějším přístupu k pacientovi, s metodou podrobnějšího vysvětlování. S pacientem hovoří po celou dobu výkonu.
Anotace v angličtině
description of work
This paper is devoted to the questions of the education in operating theatres through perioperative nurses. The paper defined the objectives and research questions. Objective 1: To determine the difference in educational activities of a perioperative nurse in selected operating theatres in the Hospital České Budějovice, AG. The objective was accomplished, and the educational methods comply with the orientation of the operating theatres in the relevant departments. The respondents agree on the most used method, which is an interview. Objective 2: To determine the difference in the education through a perioperative nurse in the general and local anaesthesia. The objective was accomplished. Diversity of the education for the local anaesthesia consists primarily in the approach to a patient, where the respondents reported a closer individual contact towards an operated patient.
The nurses agree on that during the local anaesthesia they interpret a detailed explanation to the patient to the following surgery in terms of nursing care, and they talk actively to the patient, and inform him throughout the whole period of the surgery process. The objectives of the paper were defined by four research questions.
Question 1. What are the educational methods used through the perioperative nurses? The respondents reported unanimously the method of an interview, an explaining, a work with text - leaflets, brochures; further they indicated a photo-documentation and educational books, although they are not used in the operating theatres in questions.
Question 2. What method is considered by the perioperative nurses as the most beneficial for the patient? The respondents reported unanimously the method of an interview, six of the respondents stated the work with a text - leaflets, brochures.
Question 3. In what manner proceeds the education on the selected operating theatres in the Hospital České Budějovice, AG? All nine nurses consistently reported that they conduct the education in a corridor on the day of surgery. Here the acting nurse acquaints the patient with the operating theatre environment, explains and performs a nursing preparation according to the department practices, instructs the patient about his position on the operating table.
Question 4. What is the difference in the education of the patient through the perioperative nurse before the surgery in general and local anaesthesia? According to the nurses´ opinion, the difference lies by the local anaesthesia in a more individual access to the patient, when the method of detailed explanation is used. The nurses talk to the patient throughout the whole performance.
Klíčová slova
edukace, edukační proces, perioperační sestra, operační sály, ošetřovatelská péče, anestézie, druhy anestézie
Klíčová slova v angličtině
education, educational process, perioperative nurse, operating theaters, nursing care, anaesthesia, types of anaesthesia
Zásady pro vypracování
Téma práce
Edukovat znamená poučovat, vysvětlovat. Edukační činnost perioperační sestry se liší podle zaměření operačních výkonů na různých operačních sálech. Touto činností perioperační sestra zajišťuje zkvalitňování péče o pacienta. Vhodným přístupem a metodami zabraňuje strachu pacienta před výkonem. Edukační činností předchází vzniku možných komplikací a dezinformovanosti bezprostředně před výkonem.
Cíle práce
1. Zjistit rozdíl v edukační činnosti perioperační sestry na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s.
2. Zjistit rozdíl v edukaci v celkové a místní anestézii
Metodika výzkumu
Pro sběr dat bude použit kvalitativní výzkum.Souborem výzkumu budou sestry pracující na vybraných operačních sálech. Jako technika sběru dat bude použito rozhovoru.
Výzkumné otázky
1.Jaké edukační metody využívají perioperační sestry?
2.Jakou metodu považují perioperační sestry za nejpřínosnější pro pacienta?
3.Jakým způsobem probíhá edukace pacienta perioperační sestrou na vybraných operačních sálech Nemocnice České Budějovice a.s.?
4.V čem spočívá rozdíl v edukaci pacienta perioperační sestrou před operačním výkonem v celkové a místní anestézii?
Využití v praxi
Pro podklad vytvoření standartu o edukaci perioperační sestry na operačních sálech, pro přednášku na ústavních seminářích
Zásady pro vypracování
Téma práce
Edukovat znamená poučovat, vysvětlovat. Edukační činnost perioperační sestry se liší podle zaměření operačních výkonů na různých operačních sálech. Touto činností perioperační sestra zajišťuje zkvalitňování péče o pacienta. Vhodným přístupem a metodami zabraňuje strachu pacienta před výkonem. Edukační činností předchází vzniku možných komplikací a dezinformovanosti bezprostředně před výkonem.
Cíle práce
1. Zjistit rozdíl v edukační činnosti perioperační sestry na vybraných operačních sálech v Nemocnici České Budějovice a.s.
2. Zjistit rozdíl v edukaci v celkové a místní anestézii
Metodika výzkumu
Pro sběr dat bude použit kvalitativní výzkum.Souborem výzkumu budou sestry pracující na vybraných operačních sálech. Jako technika sběru dat bude použito rozhovoru.
Výzkumné otázky
1.Jaké edukační metody využívají perioperační sestry?
2.Jakou metodu považují perioperační sestry za nejpřínosnější pro pacienta?
3.Jakým způsobem probíhá edukace pacienta perioperační sestrou na vybraných operačních sálech Nemocnice České Budějovice a.s.?
4.V čem spočívá rozdíl v edukaci pacienta perioperační sestrou před operačním výkonem v celkové a místní anestézii?
Využití v praxi
Pro podklad vytvoření standartu o edukaci perioperační sestry na operačních sálech, pro přednášku na ústavních seminářích