Pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče je komunikace velmi důležitá. Tím, že pacient není schopen komunikovat, může dojít při poskytování ošetřovatelské péče k mnohým nedorozuměním. V teoretické části je práce zaměřena na celkovou problematiku afázie, na komunikaci s pacientem a s rodinou, na náhradní komunikační prostředky a na saturování potřeb souvisejících s poruchou řeči. Cílem bylo zjistit, s jakými problémy se setkávají sestry při poskytování ošetřovatelské péče o pacienta s afázií, dále jestli se orientují v nabídce komunikace pro efektivní komunikaci a zda je používají při péči o pacienta s afázií. Posledním cílem bylo zjistit, zda je rodina spokojená s edukací ve využití efektivních komunikačních dovedností pro komunikaci se svým blízkým. Při výzkumné šetření v empirické části byla použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků, které byly určeny pro sestry iktových center, cerebrovaskulárních komplexních center a standartních neurologických oddělení. Pro šetření v oblasti spokojenosti s použitím efektivních komunikačních dovedností bylo použito kvalitativní šetření. Ve výzkumu byla užita metoda nestandardizovaného rozhovoru se sedmi rodinnými příslušníky hospitalizovaných pacientů s afázií.
Anotace v angličtině
Communication is very importantfor providing high-quality nursing care.If the patient is unable to communicate there can occur a lot of misunderstandig in the nursing care process.The theoretical part is focussed on the issue of aphasia in general, on communication with the patient affected by aphasia and his or her family, on alternative means of communication and on saturation of needs connected with the speech disorder.The goal of the work was to find out what problems nurses providing aphasia patients with the nursing care met, next, whether they are well informed about the selection of aids enabling effective communication and whether they use them while caring for the patient with aphasia. We also wanted to find out more about the mutual cooperation of nurses and the speech therapist in the process of the communication development of the patient with aphasia.The last goal was to find out if the family is satisfied with the education in the sphere of using effective communication skills for the communication with their dear one.In the process of research inquiry in the empiric part there was used the quantitative method with anonymous questionnaires which were defined for nurses working at ictus centres, cerebrovascular complex and standard neurology departments. After getting information on the issue of satisfaction with the use of effective communication skills, the qualitative inquiry followed. In the research was used the method of non-standardized interview with seven family members of the hospitalized patients with aphasia.
Patient,Nurse, Aphasia, Boston Classification, Communication, Needs
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče je komunikace velmi důležitá. Tím, že pacient není schopen komunikovat, může dojít při poskytování ošetřovatelské péče k mnohým nedorozuměním. V teoretické části je práce zaměřena na celkovou problematiku afázie, na komunikaci s pacientem a s rodinou, na náhradní komunikační prostředky a na saturování potřeb souvisejících s poruchou řeči. Cílem bylo zjistit, s jakými problémy se setkávají sestry při poskytování ošetřovatelské péče o pacienta s afázií, dále jestli se orientují v nabídce komunikace pro efektivní komunikaci a zda je používají při péči o pacienta s afázií. Posledním cílem bylo zjistit, zda je rodina spokojená s edukací ve využití efektivních komunikačních dovedností pro komunikaci se svým blízkým. Při výzkumné šetření v empirické části byla použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků, které byly určeny pro sestry iktových center, cerebrovaskulárních komplexních center a standartních neurologických oddělení. Pro šetření v oblasti spokojenosti s použitím efektivních komunikačních dovedností bylo použito kvalitativní šetření. Ve výzkumu byla užita metoda nestandardizovaného rozhovoru se sedmi rodinnými příslušníky hospitalizovaných pacientů s afázií.
Anotace v angličtině
Communication is very importantfor providing high-quality nursing care.If the patient is unable to communicate there can occur a lot of misunderstandig in the nursing care process.The theoretical part is focussed on the issue of aphasia in general, on communication with the patient affected by aphasia and his or her family, on alternative means of communication and on saturation of needs connected with the speech disorder.The goal of the work was to find out what problems nurses providing aphasia patients with the nursing care met, next, whether they are well informed about the selection of aids enabling effective communication and whether they use them while caring for the patient with aphasia. We also wanted to find out more about the mutual cooperation of nurses and the speech therapist in the process of the communication development of the patient with aphasia.The last goal was to find out if the family is satisfied with the education in the sphere of using effective communication skills for the communication with their dear one.In the process of research inquiry in the empiric part there was used the quantitative method with anonymous questionnaires which were defined for nurses working at ictus centres, cerebrovascular complex and standard neurology departments. After getting information on the issue of satisfaction with the use of effective communication skills, the qualitative inquiry followed. In the research was used the method of non-standardized interview with seven family members of the hospitalized patients with aphasia.
Patient,Nurse, Aphasia, Boston Classification, Communication, Needs
Zásady pro vypracování
1.Současný stav: Afázie je charakterizovaná poruchou již vybudované řeči. Její nejčastější příčinou bývá cévní mozková příhoda. Pacienti s afázií vyžadují komplexní péči a to lékařskou, ošetřovatelskou, logopedickou, rehabilitační a někdy i psychologickou. Neschopnost komunikovat a vyjádřit své potřeby u pacienta, může negativně působit na jeho psychiku a vyvolávat nedorozumění mezi ním a zdravotnickým personálem.
2.Cíle:C1.Zjistit s jakými problémy se setkává zdravotnický personál v péči o
pacienty s afázií.
C2.Zjistit zda zdravotnický personál je orientován v nabídce pomůcek pro
efektivní komunikaci s pacientem s afázií a používá je při péči o něho.
C3.Zjistit jaká je vzájemná spolupráce zdravotnického personálu a logopeda
v podpoře rozvoje komunikace u pacienta s afázií.
C4.Zjistit zda rodina je spokojena s edukací o použití efektivních
komunikačních dovedností při komunikaci se svým blízkým sestrou.
3.Hypotézy:
H1.1Absence verbálních projevů je překážkou pro tvorbu ošetřovatelské
diagnózy,což vede k nedostatečnému uspokojení potřeb pacienta s afazií.
H1.2Nedostatečné uspokojení potřeb pacienta s afázií vede k pocitu
selhání v poskytování kvalitní péče.
H2.Zdravotnický personál má podmínky pro využívání efektivních
komunikačních dovedností.
H3.Zdravotnický personál hodnotí spolupráci s logopedem v podpoře rozvoje
komunikace u pacienta s afázií jako dobrou.
H4.Rodina vyjadřuje spokojenost s výsledkem edukační činnosti sestry pro
využití efektivních komunikačních dovedností.
4.Metodika: kvantitativní výzkum pomocí dotazníku pro zdravotnický
personál ictového centra a neurologického oddělení, kvalitativní - rozhovor s rodinnými příslušníky.
5.Využití v praxi:bakalářská práce může sloužit jako studijní materiál pro studenty oborů ve zdravotnictví.Dále tato práce může být zdrojem poznatků pro praxi zdravotnického personálu a rozšíření jejich znalostí.Výstupem této práce bude manuál pro zdravotnický personál.
Zásady pro vypracování
1.Současný stav: Afázie je charakterizovaná poruchou již vybudované řeči. Její nejčastější příčinou bývá cévní mozková příhoda. Pacienti s afázií vyžadují komplexní péči a to lékařskou, ošetřovatelskou, logopedickou, rehabilitační a někdy i psychologickou. Neschopnost komunikovat a vyjádřit své potřeby u pacienta, může negativně působit na jeho psychiku a vyvolávat nedorozumění mezi ním a zdravotnickým personálem.
2.Cíle:C1.Zjistit s jakými problémy se setkává zdravotnický personál v péči o
pacienty s afázií.
C2.Zjistit zda zdravotnický personál je orientován v nabídce pomůcek pro
efektivní komunikaci s pacientem s afázií a používá je při péči o něho.
C3.Zjistit jaká je vzájemná spolupráce zdravotnického personálu a logopeda
v podpoře rozvoje komunikace u pacienta s afázií.
C4.Zjistit zda rodina je spokojena s edukací o použití efektivních
komunikačních dovedností při komunikaci se svým blízkým sestrou.
3.Hypotézy:
H1.1Absence verbálních projevů je překážkou pro tvorbu ošetřovatelské
diagnózy,což vede k nedostatečnému uspokojení potřeb pacienta s afazií.
H1.2Nedostatečné uspokojení potřeb pacienta s afázií vede k pocitu
selhání v poskytování kvalitní péče.
H2.Zdravotnický personál má podmínky pro využívání efektivních
komunikačních dovedností.
H3.Zdravotnický personál hodnotí spolupráci s logopedem v podpoře rozvoje
komunikace u pacienta s afázií jako dobrou.
H4.Rodina vyjadřuje spokojenost s výsledkem edukační činnosti sestry pro
využití efektivních komunikačních dovedností.
4.Metodika: kvantitativní výzkum pomocí dotazníku pro zdravotnický
personál ictového centra a neurologického oddělení, kvalitativní - rozhovor s rodinnými příslušníky.
5.Využití v praxi:bakalářská práce může sloužit jako studijní materiál pro studenty oborů ve zdravotnictví.Dále tato práce může být zdrojem poznatků pro praxi zdravotnického personálu a rozšíření jejich znalostí.Výstupem této práce bude manuál pro zdravotnický personál.
Seznam doporučené literatury
PFEIFFER,J.:Neurologie v rehabilitaci, 1.vydání Praha:Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1135-5
VENGLÁŘOVÁ,M.,MÁHROVÁ,G.:Komunikace pro zdravotní sestry,1.vydání Praha:Grada, 2006, ISBN
CSÉFALVAY,Z a kol.Terapie afázie.Teorie a případové studie, 1.vydání Praha:Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-361-1
NEVŠÍMALOVÁ,S.,RŮŽIČKA,E.,TICHÝ,J.:Neurologie, 1.vydání Praha:Grada, 2002, ISBN 80-7262-160-2
LECHTA,V.:Terapie narušené komunikační schopnost,1.vydání Praha:Portál, 2005, ISBN 80-7178-961-5
Seznam doporučené literatury
PFEIFFER,J.:Neurologie v rehabilitaci, 1.vydání Praha:Grada, 2006, ISBN 978-80-247-1135-5
VENGLÁŘOVÁ,M.,MÁHROVÁ,G.:Komunikace pro zdravotní sestry,1.vydání Praha:Grada, 2006, ISBN
CSÉFALVAY,Z a kol.Terapie afázie.Teorie a případové studie, 1.vydání Praha:Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-361-1
NEVŠÍMALOVÁ,S.,RŮŽIČKA,E.,TICHÝ,J.:Neurologie, 1.vydání Praha:Grada, 2002, ISBN 80-7262-160-2
LECHTA,V.:Terapie narušené komunikační schopnost,1.vydání Praha:Portál, 2005, ISBN 80-7178-961-5