Práce zkoumá znalost a výskyt kyberšikany na vybrané základní škole v Českých Budějo-vicích. V teoretické části se zaměřuji na základní pojmy týkající se kyberšikany, zejména na komunikaci a prostředí Internetu, ve kterém ke kyberšikaně dochází. Najdeme zde i popis dalších rizik, se kterými se mohou uživatelé internetu dostat do kontaktu. V praktické části najdeme vyhodnocení provedeného výzkumu, rozbor jednotlivých otázek a verifikaci daných hypotéz.
Z výzkumu můžeme vyzjistit, jaká je znalost pojmu kyberšikana mezi žáky 2. stupně ZŠ Nerudova, kolik procent z nich kyberšikanu zažilo, jestli považují kyberšikanu za nebezpeč-nou a jak se k ní staví jako ke zdroji zábavy. Uvidíme rovněž, kde se žáci o kyberšikaně do-věděli, komu se svěřili, pokud se stali svědkem nebo obětí a kolik toho vědí o kyberšikaně učitelů.
Anotace v angličtině
The thesis analyses the knowledge and occurrence of cyberbullying at the chosen primary school in Ceske Budejovice. I focus on the basic terms related to cyberbullying in the theoret-ical part of my thesis, especially on communication by means of Internet, where cyberbully-ingoccurs the most. We can also find there a description of other risks which can internet us-ers get in touch with. There are the assessment of my research, the analysis of individual questions and the verification of given hypotheses in the practical part of my thesis.
During my research I have found out, what knowledge the pupils of higher grades of the primary school Nerudova have about the term cyberbullying, how many percent of the pupils experienced cyberbullying, whether the pupils regard cyberbullying as dangerous and what their attitude is to cyberbullying presented as a source of enternainment. We can also get to know where the pupils heard about cyberbullying, who they confided to, if they became a witnesses or a victims of cyberbullying and last but not least, how much do the pupils know about cyberbullying of teachers.
Klíčová slova
kyberšikana, šikana, základní škola, sociálně-patologické jevy
Práce zkoumá znalost a výskyt kyberšikany na vybrané základní škole v Českých Budějo-vicích. V teoretické části se zaměřuji na základní pojmy týkající se kyberšikany, zejména na komunikaci a prostředí Internetu, ve kterém ke kyberšikaně dochází. Najdeme zde i popis dalších rizik, se kterými se mohou uživatelé internetu dostat do kontaktu. V praktické části najdeme vyhodnocení provedeného výzkumu, rozbor jednotlivých otázek a verifikaci daných hypotéz.
Z výzkumu můžeme vyzjistit, jaká je znalost pojmu kyberšikana mezi žáky 2. stupně ZŠ Nerudova, kolik procent z nich kyberšikanu zažilo, jestli považují kyberšikanu za nebezpeč-nou a jak se k ní staví jako ke zdroji zábavy. Uvidíme rovněž, kde se žáci o kyberšikaně do-věděli, komu se svěřili, pokud se stali svědkem nebo obětí a kolik toho vědí o kyberšikaně učitelů.
Anotace v angličtině
The thesis analyses the knowledge and occurrence of cyberbullying at the chosen primary school in Ceske Budejovice. I focus on the basic terms related to cyberbullying in the theoret-ical part of my thesis, especially on communication by means of Internet, where cyberbully-ingoccurs the most. We can also find there a description of other risks which can internet us-ers get in touch with. There are the assessment of my research, the analysis of individual questions and the verification of given hypotheses in the practical part of my thesis.
During my research I have found out, what knowledge the pupils of higher grades of the primary school Nerudova have about the term cyberbullying, how many percent of the pupils experienced cyberbullying, whether the pupils regard cyberbullying as dangerous and what their attitude is to cyberbullying presented as a source of enternainment. We can also get to know where the pupils heard about cyberbullying, who they confided to, if they became a witnesses or a victims of cyberbullying and last but not least, how much do the pupils know about cyberbullying of teachers.
Klíčová slova
kyberšikana, šikana, základní škola, sociálně-patologické jevy
Úvod:
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jak častá je interakce žáků 2. stupně a viruálního prostoru s hlavním zaměřením na oblast kyberšikany. Virtuálním prostorem míním prostředí internetu, sociální sítě, blogové aplikace a komunikačních serverů.
Teoretická část:
1.) Internet
2.) Mezilidská komunikace
3.) Rizika internetové komunikace
4.) Sociální sítě, diskusní fóra a blogové aplikace
5.) Pozitiva a negativa internetové komunikace
6.) Rizika internetové komunikace
7.) Kyberšikana
8.) Prevence nebezpečí na Internetu
Praktická část:
Východisko výzkumu, cíl výzkumu, výzkumné metody, kostra dotazníku, sběr a zpracování dat, výsledky výkumu, verifikace hypotéz
Diskuse
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod:
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jak častá je interakce žáků 2. stupně a viruálního prostoru s hlavním zaměřením na oblast kyberšikany. Virtuálním prostorem míním prostředí internetu, sociální sítě, blogové aplikace a komunikačních serverů.
Teoretická část:
1.) Internet
2.) Mezilidská komunikace
3.) Rizika internetové komunikace
4.) Sociální sítě, diskusní fóra a blogové aplikace
5.) Pozitiva a negativa internetové komunikace
6.) Rizika internetové komunikace
7.) Kyberšikana
8.) Prevence nebezpečí na Internetu
Praktická část:
Východisko výzkumu, cíl výzkumu, výzkumné metody, kostra dotazníku, sběr a zpracování dat, výsledky výkumu, verifikace hypotéz
Diskuse
Závěr
Seznam doporučené literatury
Byron. D., Broback S. Blogy:publikuj a prosperuj
Devito, J. Základy mezilidské komunikace
Faltýnek. L. Psychologické aspekty komunikace na internetu
Kolář, M. Bolest šikanování
Koubalíková, S., Šmahel, D. Fenomén lhaní v prostředí internetu
Plaňava, I. Průvoce mezilidskou komunikací. Přístupy-dovednosti-poruchy.
Rogers, V. Kyberšikana. Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty.
Šmahel, D. Psychologie a internet. Děti dospělými, dospělí dětmi.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie
Vybíral, Z. Psychologie komunikace
Seznam doporučené literatury
Byron. D., Broback S. Blogy:publikuj a prosperuj
Devito, J. Základy mezilidské komunikace
Faltýnek. L. Psychologické aspekty komunikace na internetu
Kolář, M. Bolest šikanování
Koubalíková, S., Šmahel, D. Fenomén lhaní v prostředí internetu
Plaňava, I. Průvoce mezilidskou komunikací. Přístupy-dovednosti-poruchy.
Rogers, V. Kyberšikana. Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty.
Šmahel, D. Psychologie a internet. Děti dospělými, dospělí dětmi.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie
Vybíral, Z. Psychologie komunikace