Práce je zaměřena na rozvoj výtvarné tvořivosti dětí předškolního a mladšího školního věku ve volném čase, pomocí výtvarného projektu - voda. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou a praktickou.
Teoretická část popisuje pojmy jako tvořivost, výtvarná tvořivost, různá hlediska tvořivosti, charakteristika tvořivé osobnosti, zejména dětské, a celkový rozvoj a výchovu k tvořivosti.
Dále popisuje charakteristické zvláštnosti dětí předškolního a mladšího školního věku, didaktické zásady, plánování a přípravu na výtvarnou činnost.
V poslední kapitole je nastíněn fenomén volný čas, zejména pak volný čas dětí, osobnost pedagoga volného času a význam hry, hrové a zájmové aktivity dětí.
V praktické části bakalářské práce jsou popsány jednotlivé výtvarné činnosti, které jsem s dětmi realizovala během výtvarného projektu. U každé činnosti je rozepsán cíl, motivace, pomůcky, samotný průběh činnosti, závěr a reflexe činnosti. Hry jsou prokládány pohybovými aktivitami.
Anotace v angličtině
The work is focused on the development of artistic creativity in free time of pre-school and early school children, using a visual project called water. The work is divided into two parts. A theoretical and a practical one.
The theoretical part describes concepts such as creativity, artistic creativity, various aspects of creativity, creative personality characteristics, especially children´s one, and the overall creativity development and education.
It also describes characteristic traits of pre-school and early school age, educational principles, planning and preparation for art activities.
The last chapter outlines the phenomenon of leisure, particularly children´s leisure, leisure time teacher's personality and the importance of playing, recreational and game activities for children.
The practical part of the thesis deals with different art activities that I realized with children during the art project. Each activity outline consists of a goal, motivation, aids, its process description, conclusion and feedback. The games are completed with movement activities as well.
Klíčová slova
tvořivost, výtvarná tvořivost, rozvoj výtvarné tvořivosti, fantazie, dítě, předškolní věk, mladší školní věk, volný čas, pedagog volného času, hra, voda, motivace
Klíčová slova v angličtině
creativity, artistic creativity, developing artistic creativity, fantasy, child, preschool age, early school age, free time, free time teacher, play, water, motivation
Rozsah průvodní práce
65 s. (82 635 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na rozvoj výtvarné tvořivosti dětí předškolního a mladšího školního věku ve volném čase, pomocí výtvarného projektu - voda. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou a praktickou.
Teoretická část popisuje pojmy jako tvořivost, výtvarná tvořivost, různá hlediska tvořivosti, charakteristika tvořivé osobnosti, zejména dětské, a celkový rozvoj a výchovu k tvořivosti.
Dále popisuje charakteristické zvláštnosti dětí předškolního a mladšího školního věku, didaktické zásady, plánování a přípravu na výtvarnou činnost.
V poslední kapitole je nastíněn fenomén volný čas, zejména pak volný čas dětí, osobnost pedagoga volného času a význam hry, hrové a zájmové aktivity dětí.
V praktické části bakalářské práce jsou popsány jednotlivé výtvarné činnosti, které jsem s dětmi realizovala během výtvarného projektu. U každé činnosti je rozepsán cíl, motivace, pomůcky, samotný průběh činnosti, závěr a reflexe činnosti. Hry jsou prokládány pohybovými aktivitami.
Anotace v angličtině
The work is focused on the development of artistic creativity in free time of pre-school and early school children, using a visual project called water. The work is divided into two parts. A theoretical and a practical one.
The theoretical part describes concepts such as creativity, artistic creativity, various aspects of creativity, creative personality characteristics, especially children´s one, and the overall creativity development and education.
It also describes characteristic traits of pre-school and early school age, educational principles, planning and preparation for art activities.
The last chapter outlines the phenomenon of leisure, particularly children´s leisure, leisure time teacher's personality and the importance of playing, recreational and game activities for children.
The practical part of the thesis deals with different art activities that I realized with children during the art project. Each activity outline consists of a goal, motivation, aids, its process description, conclusion and feedback. The games are completed with movement activities as well.
Klíčová slova
tvořivost, výtvarná tvořivost, rozvoj výtvarné tvořivosti, fantazie, dítě, předškolní věk, mladší školní věk, volný čas, pedagog volného času, hra, voda, motivace
Klíčová slova v angličtině
creativity, artistic creativity, developing artistic creativity, fantasy, child, preschool age, early school age, free time, free time teacher, play, water, motivation
Zásady pro vypracování
Literatura, konzultace, výtvarný projekt
Zásady pro vypracování
Literatura, konzultace, výtvarný projekt
Seznam doporučené literatury
Výtvarná dílna / Babyrádová H.
Jak rozvíjet tvořivost dítěte / Bean R.
Výtvarné hrátky pro děti / Kohlová M.
Kreativita a její rozvoj/ Žák P.
Děti, mládež a volný čas / Hofbauer V.
Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času / Pávková J. a kol.
Seznam doporučené literatury
Výtvarná dílna / Babyrádová H.
Jak rozvíjet tvořivost dítěte / Bean R.
Výtvarné hrátky pro děti / Kohlová M.
Kreativita a její rozvoj/ Žák P.
Děti, mládež a volný čas / Hofbauer V.
Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času / Pávková J. a kol.