Tato bakalářská práce se zabývá komparací kvality života u dětí v ústavní péči v Horním Rakousku a Jižních Čechách.
Teoretická část se zabývá shrnutím základních údajů správného vývoje dítěte, pojmy dětství a dospívání, definování současného stavu a podmínek v České Republice a v Rakousku a způsoby a druhy pomoci v konkrétních regionech.
Praktická část, ve které je formou dotazníků SQLM, Com QoL-S5 a pohovorů s vedoucími zařízení zjišťována kvalita života u dětí a mládeže, je směřována konkrétně na ukazatele psychosociální a somatické v komparaci k cirkadiálnímu rytmu. Výzkum byl prováděn celkem u 62 dětí ve věkové skupině od 10 - 18 let, ve 3 domovech pro děti v Horním Rakousku a ve 3 domovech pro děti v jižních Čechách. V praktické části jsou zpracovány konkrétní výsledky z dotazníků, zaměřené na výše zmíněné ukazatele všech zúčastněných respondentů bez ohledu na pohlaví a typ ústavní péče, jejich vychovatelů a dále porovnání jednotlivých regionů.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis deals with the comparison of the quality of life of childern who live in institutional care facilities in Upper Austria and South Bohemia.
In the theoretical part there is a summary of the basic facts of the right childern´s developement, terms childhood and adolescence, definition of the current situation and conditions in The Czech Republic and Austria, different kinds and ways of help in the particular regions.
The practical part, in which the quality of childern´s life is studied by means of questionaries SQLM, Com QoL-S5 is directed to particular psychosocial and somatic indicators, comparing to circadian rhythm. The research was performed by 62 childern in three Childern´s Homes in Upper Austria and three Childern´s Homes in The Czech Republic. The practical part deals with the answers of all the participants, no matter their sex and the kind of institutional care they are in, afterwards comparison of the particular regions.
family, education, developement, childhood, substitutional family care and istitutional care, puberty, adolescence
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá komparací kvality života u dětí v ústavní péči v Horním Rakousku a Jižních Čechách.
Teoretická část se zabývá shrnutím základních údajů správného vývoje dítěte, pojmy dětství a dospívání, definování současného stavu a podmínek v České Republice a v Rakousku a způsoby a druhy pomoci v konkrétních regionech.
Praktická část, ve které je formou dotazníků SQLM, Com QoL-S5 a pohovorů s vedoucími zařízení zjišťována kvalita života u dětí a mládeže, je směřována konkrétně na ukazatele psychosociální a somatické v komparaci k cirkadiálnímu rytmu. Výzkum byl prováděn celkem u 62 dětí ve věkové skupině od 10 - 18 let, ve 3 domovech pro děti v Horním Rakousku a ve 3 domovech pro děti v jižních Čechách. V praktické části jsou zpracovány konkrétní výsledky z dotazníků, zaměřené na výše zmíněné ukazatele všech zúčastněných respondentů bez ohledu na pohlaví a typ ústavní péče, jejich vychovatelů a dále porovnání jednotlivých regionů.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis deals with the comparison of the quality of life of childern who live in institutional care facilities in Upper Austria and South Bohemia.
In the theoretical part there is a summary of the basic facts of the right childern´s developement, terms childhood and adolescence, definition of the current situation and conditions in The Czech Republic and Austria, different kinds and ways of help in the particular regions.
The practical part, in which the quality of childern´s life is studied by means of questionaries SQLM, Com QoL-S5 is directed to particular psychosocial and somatic indicators, comparing to circadian rhythm. The research was performed by 62 childern in three Childern´s Homes in Upper Austria and three Childern´s Homes in The Czech Republic. The practical part deals with the answers of all the participants, no matter their sex and the kind of institutional care they are in, afterwards comparison of the particular regions.
family, education, developement, childhood, substitutional family care and istitutional care, puberty, adolescence
Zásady pro vypracování
1.Vyhledání literárních pramenů. Obsahová analýza české a zahraniční odborné
knižní literatury a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu. Výběr z literatury, viz níže.\\
2.Na základě obsahové analýzy stanovit: klíčová slova, definování současného stavu, cíl práce a úkoly, cílovou skupinu, metodika: Standardizovaný dotazník pro děti ComQOL - česká verze, Standardizovaný dotazník SQLM - pro vychovatele v domovech pro děti.\\
3.Provést dotazníková šetření v Dětských domovech.\\
4.Zpracovat a vyhodnotit získané výsledky.\\
5.Provést prezentaci výsledků a diskusi nad výsledky výzkumu.\\
6.Definovat závěry z provedeného výzkumu.\\
7.Uvést osobní a společenský přínos výzkumu.\\
Cíl bakalářské práce:\\
Komparace kvality života u dětí v domovech pro děti v Horním Rakousku a Jižních Čechách.\\
Zásady pro vypracování
1.Vyhledání literárních pramenů. Obsahová analýza české a zahraniční odborné
knižní literatury a ověřených internetových zdrojů vztahující se k tématu. Výběr z literatury, viz níže.\\
2.Na základě obsahové analýzy stanovit: klíčová slova, definování současného stavu, cíl práce a úkoly, cílovou skupinu, metodika: Standardizovaný dotazník pro děti ComQOL - česká verze, Standardizovaný dotazník SQLM - pro vychovatele v domovech pro děti.\\
3.Provést dotazníková šetření v Dětských domovech.\\
4.Zpracovat a vyhodnotit získané výsledky.\\
5.Provést prezentaci výsledků a diskusi nad výsledky výzkumu.\\
6.Definovat závěry z provedeného výzkumu.\\
7.Uvést osobní a společenský přínos výzkumu.\\
Cíl bakalářské práce:\\
Komparace kvality života u dětí v domovech pro děti v Horním Rakousku a Jižních Čechách.\\
Seznam doporučené literatury
BAUM,H. Ich hab aber nicht geschwindelt! : vom Umgang mit Lüge und Wahrheit. München: Kösel, 2002. ISBN 3-466-30587-X.\\
ČÍŽKOVÁ,J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-953-0.\\
DUNOVSKÝ,J. Sociální pediatrie. Praha : Avicenum, 1989. RETROKATALOGIZACE - ZKRÁCENÝ ZÁZNAM.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.\\
KUBRICHOVÁ,L. Péče o dítě 8.-9.ročníku základní školy a víceletého gymnázia. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-039-7 (brož.)\\
KŘIVOHLAVÝ,J. Pozitivní psychologie. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-835-X.\\
MACEK,P. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál,1999. ISBN 80-7178-348-X.\\
MACHOVÁ,J.- KUBÁTOVÁ,D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8 (brož.).\\
MAKHAM,U. Pomáháme dětem zvládnout stres. Praha: Talpress, 1996. ISBN 80-7197-020-4.\\
MATĚJČEK,Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2 (brož.)\\
MATOUŠEK,O. Ústavní péče. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.\\
SCHELLE,K.- ČERNÝ,M. Úmluva o právech dítěte.Gesundheitswesen in internationalen Dokumenten. Norderstedt Germany: Books on Demand GmbH, 2010. ISBN 978-3-640-68643-8.\\
SMAHEL,R. Duševní vývoj a duchovní zrání dítěte. Olomouc : Matice cyrilometodějská, 1997.V MCM vyd. 2.\\
ŠPECIÁNOVÁ,Š. Sociálně právní ochrana dětí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-27-6 (brož.)\\
ŠIL,P. Člověk jako osobnost : psychologie pro střední školy. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-230-1.\\
WEIKERT,A. Výchova dítěte. Jihlava: Jan Vašut s.r.o.,2007. ISBN 978-80-7236-527-2\\
Seznam doporučené literatury
BAUM,H. Ich hab aber nicht geschwindelt! : vom Umgang mit Lüge und Wahrheit. München: Kösel, 2002. ISBN 3-466-30587-X.\\
ČÍŽKOVÁ,J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-7067-953-0.\\
DUNOVSKÝ,J. Sociální pediatrie. Praha : Avicenum, 1989. RETROKATALOGIZACE - ZKRÁCENÝ ZÁZNAM.\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.\\
KUBRICHOVÁ,L. Péče o dítě 8.-9.ročníku základní školy a víceletého gymnázia. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-039-7 (brož.)\\
KŘIVOHLAVÝ,J. Pozitivní psychologie. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-835-X.\\
MACEK,P. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál,1999. ISBN 80-7178-348-X.\\
MACHOVÁ,J.- KUBÁTOVÁ,D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8 (brož.).\\
MAKHAM,U. Pomáháme dětem zvládnout stres. Praha: Talpress, 1996. ISBN 80-7197-020-4.\\
MATĚJČEK,Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2 (brož.)\\
MATOUŠEK,O. Ústavní péče. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.\\
SCHELLE,K.- ČERNÝ,M. Úmluva o právech dítěte.Gesundheitswesen in internationalen Dokumenten. Norderstedt Germany: Books on Demand GmbH, 2010. ISBN 978-3-640-68643-8.\\
SMAHEL,R. Duševní vývoj a duchovní zrání dítěte. Olomouc : Matice cyrilometodějská, 1997.V MCM vyd. 2.\\
ŠPECIÁNOVÁ,Š. Sociálně právní ochrana dětí. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-27-6 (brož.)\\
ŠIL,P. Člověk jako osobnost : psychologie pro střední školy. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-230-1.\\
WEIKERT,A. Výchova dítěte. Jihlava: Jan Vašut s.r.o.,2007. ISBN 978-80-7236-527-2\\