Bakalářská práce se zabývá hudebním vzděláváním žáků se zrakovým postižením v průběhu primární edukace, zaměřuje se na vzdělání v základních uměleckých školách. Cílem je pomocí teoretických východisek popsat a dále zmapovat hudební výuku žáků se zrakovým postižením, kteří navštěvují základní umělecké školy. Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První z nich vysvětluje pojem zrakového postižení, uvádí jeho různá dělení a možnosti využití sluchového, hmatového, čichového a chuťového vnímání jako kompenzačních smyslů zrakově postižených. Ve druhé kapitole jsou stručně popsány možnosti a způsoby vzdělání žáků se zrakovým postižením. Poslední třetí kapitola se soustřeďuje na oblast hudebního vzdělávání. Největší část se věnuje hudební výuce žáků se zrakovým postižením v rámci základní umělecké školy. K dosažení výzkumných cílů práce bylo pro praktickou část použito kvalitativního postupu. Pro sběr dat byla zvolena metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory probíhaly s osmi respondenty z řad ředitelů, zástupců ředitelů nebo pedagogů oslovených základních uměleckých škol Jihočeského kraje, kteří mají nebo měli zkušenost s výukou žáků se zrakovým postižením. Ze závěrečného zpracování výsledků praktické části práce vyplývá několik skutečností. Pedagogům, vyučující žáky s postižením zraku bez odborného vzdělání zaměřeného právě pro výuku těchto žáků, se nabízí jediná možnost metodického vedení žáků, a to udržováním pravidelného kontaktu a spoluprácí s pedagogy působící na Konzervatoři Jana Deyla v Praze. Osvojení si Braillského notopisu a teoretických základů hudební nauky, a tím tedy i samotné uskutečňování výuky, je velmi důležité pro samotnou hru na hudební nástroj u žáků se zrakovým postižením a také pro možnost dalšího vzdělávání uměleckého směru. Ve hře na hudební nástroj záleží na správném začátku výuky, na spolupráci pedagoga s dítětem a s rodiči a na důslednosti vyučujícího ve výuce. Způsobů začlenění se do kolektivních aktivit je několik. Hudební uplatnění žáků se zrakovým postižením jako možnost pracovního zapojení je již věcí všední, avšak mnohdy složitou. Práce může vést k většímu povědomí pedagogů dětí se zrakovým postižením o možnostech hudebního vzdělání tohoto směru a k dalšímu prohlubování tématu rozšiřováním teoretických i praktických poznatků.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the issue of music education in visually-impaired students at the first stage of elementary school. The thesis focuses on elementary art schools. The goal of the thesis has been to use a theoretical foundation in order to describe and map out the music education of visually impaired elementary art school students. The theoretical part contains three main chapters, the first of which explains the term visual impairment and lists its various categories while mentioning options for using the auditory, olfactory, and gustatory senses as compensatory senses by the visually impaired. The second chapter summarily describes the options and methods of educating visually impaired students. The third, last chapter focuses on the field of music education. The largest part deals with the music education of visually impaired students in elementary art schools. A qualitative procedure was used in the practical part of the thesis to attain its research goals. Questioning and semi-structured interviews were used for data collection. A total of 8 respondents, from the ranks of Jižní Čechy Region elementary art school presidents, vice-presidents, and teachers, have been interviewed, with all of whom having experience with teaching visually impaired students. The output of processing the results of the practical part leads to several findings. Teachers who teach visually impaired student and lack the specialized education for teaching such students have only one option for leading their students methodically-namely to stay in touch and cooperate with the teachers of the Jan Deyl Conservatory in Prague. Adopting the Braille writing system as well as theoretical basics of music education, and thereby the actual execution of music education, are both very important in allowing a visually impaired student to play a musical instrument and in opening up to them the possibility of further education in an artistic field. What matters in playing a musical instrument is correct initiation of lessons, cooperation between the teacher and the child and his/her parents, and educational rigor on part of the teacher , who must take into account the personal capabilities, options, and needs of a student. There are several ways of including visually impaired students in collective activities. The workplace application of musical skills in visually impaired students is a common, yet often complicated thing. The thesis may raise teachers? awareness of visually impaired children and the related educational options. It may also lead to deepening the topic of expanding one?s theoretical and practical knowledge.
Klíčová slova
hudební nástroj, hudební výchova, vzdělávání, zrakové postižení, žák se zrakovým postižením
Klíčová slova v angličtině
music instrument, Music, education, visual impairment, visual impaired student
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá hudebním vzděláváním žáků se zrakovým postižením v průběhu primární edukace, zaměřuje se na vzdělání v základních uměleckých školách. Cílem je pomocí teoretických východisek popsat a dále zmapovat hudební výuku žáků se zrakovým postižením, kteří navštěvují základní umělecké školy. Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly. První z nich vysvětluje pojem zrakového postižení, uvádí jeho různá dělení a možnosti využití sluchového, hmatového, čichového a chuťového vnímání jako kompenzačních smyslů zrakově postižených. Ve druhé kapitole jsou stručně popsány možnosti a způsoby vzdělání žáků se zrakovým postižením. Poslední třetí kapitola se soustřeďuje na oblast hudebního vzdělávání. Největší část se věnuje hudební výuce žáků se zrakovým postižením v rámci základní umělecké školy. K dosažení výzkumných cílů práce bylo pro praktickou část použito kvalitativního postupu. Pro sběr dat byla zvolena metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory probíhaly s osmi respondenty z řad ředitelů, zástupců ředitelů nebo pedagogů oslovených základních uměleckých škol Jihočeského kraje, kteří mají nebo měli zkušenost s výukou žáků se zrakovým postižením. Ze závěrečného zpracování výsledků praktické části práce vyplývá několik skutečností. Pedagogům, vyučující žáky s postižením zraku bez odborného vzdělání zaměřeného právě pro výuku těchto žáků, se nabízí jediná možnost metodického vedení žáků, a to udržováním pravidelného kontaktu a spoluprácí s pedagogy působící na Konzervatoři Jana Deyla v Praze. Osvojení si Braillského notopisu a teoretických základů hudební nauky, a tím tedy i samotné uskutečňování výuky, je velmi důležité pro samotnou hru na hudební nástroj u žáků se zrakovým postižením a také pro možnost dalšího vzdělávání uměleckého směru. Ve hře na hudební nástroj záleží na správném začátku výuky, na spolupráci pedagoga s dítětem a s rodiči a na důslednosti vyučujícího ve výuce. Způsobů začlenění se do kolektivních aktivit je několik. Hudební uplatnění žáků se zrakovým postižením jako možnost pracovního zapojení je již věcí všední, avšak mnohdy složitou. Práce může vést k většímu povědomí pedagogů dětí se zrakovým postižením o možnostech hudebního vzdělání tohoto směru a k dalšímu prohlubování tématu rozšiřováním teoretických i praktických poznatků.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the issue of music education in visually-impaired students at the first stage of elementary school. The thesis focuses on elementary art schools. The goal of the thesis has been to use a theoretical foundation in order to describe and map out the music education of visually impaired elementary art school students. The theoretical part contains three main chapters, the first of which explains the term visual impairment and lists its various categories while mentioning options for using the auditory, olfactory, and gustatory senses as compensatory senses by the visually impaired. The second chapter summarily describes the options and methods of educating visually impaired students. The third, last chapter focuses on the field of music education. The largest part deals with the music education of visually impaired students in elementary art schools. A qualitative procedure was used in the practical part of the thesis to attain its research goals. Questioning and semi-structured interviews were used for data collection. A total of 8 respondents, from the ranks of Jižní Čechy Region elementary art school presidents, vice-presidents, and teachers, have been interviewed, with all of whom having experience with teaching visually impaired students. The output of processing the results of the practical part leads to several findings. Teachers who teach visually impaired student and lack the specialized education for teaching such students have only one option for leading their students methodically-namely to stay in touch and cooperate with the teachers of the Jan Deyl Conservatory in Prague. Adopting the Braille writing system as well as theoretical basics of music education, and thereby the actual execution of music education, are both very important in allowing a visually impaired student to play a musical instrument and in opening up to them the possibility of further education in an artistic field. What matters in playing a musical instrument is correct initiation of lessons, cooperation between the teacher and the child and his/her parents, and educational rigor on part of the teacher , who must take into account the personal capabilities, options, and needs of a student. There are several ways of including visually impaired students in collective activities. The workplace application of musical skills in visually impaired students is a common, yet often complicated thing. The thesis may raise teachers? awareness of visually impaired children and the related educational options. It may also lead to deepening the topic of expanding one?s theoretical and practical knowledge.
Klíčová slova
hudební nástroj, hudební výchova, vzdělávání, zrakové postižení, žák se zrakovým postižením
Klíčová slova v angličtině
music instrument, Music, education, visual impairment, visual impaired student
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
V současné době se problematice hudebního vzdělávání žáků se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu nevěnuje příliš velká pozornost. S rozvíjením hudebního talentu intaktních žáků se běžně setkáváme v základních uměleckých školách, ale na hudební výuku sem mohou docházet i žáci se zrakovým postižením. Stejně tak v odborné literatuře se mnoho nedovídáme o žácích se zrakovým postižením a o jejich možném hudebním rozvíjení.
2. Cíl práce:
Zjistit, jakým způsobem základní umělecké školy vzdělávají žáky se zrakovým postižením v hudební oblasti.
3. Výzkumná otázka:
Specifika hudebního vzdělávání žáků se zrakovým postižením v základních uměleckých školách.
4. Popis metodiky:
Oslovit vybrané základní umělecké školy v Jihočeském kraji, a poté zjistit, jak žáci se zrakovým postižením rozvíjí své hudební nadání v těchto školách (pilotáž).
Polostandardizovanými rozhovory s řediteli a pedagogy základních uměleckých škol popsat vzdělávací proces vybraných žáků v základních uměleckých školách.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
Touto prací bych chtěla naznačit, že podpora hudebního vzdělávání zrakově postižených žáků je důležitá stejně jako rozvíjení v jiných oblastech.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky:
V současné době se problematice hudebního vzdělávání žáků se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu nevěnuje příliš velká pozornost. S rozvíjením hudebního talentu intaktních žáků se běžně setkáváme v základních uměleckých školách, ale na hudební výuku sem mohou docházet i žáci se zrakovým postižením. Stejně tak v odborné literatuře se mnoho nedovídáme o žácích se zrakovým postižením a o jejich možném hudebním rozvíjení.
2. Cíl práce:
Zjistit, jakým způsobem základní umělecké školy vzdělávají žáky se zrakovým postižením v hudební oblasti.
3. Výzkumná otázka:
Specifika hudebního vzdělávání žáků se zrakovým postižením v základních uměleckých školách.
4. Popis metodiky:
Oslovit vybrané základní umělecké školy v Jihočeském kraji, a poté zjistit, jak žáci se zrakovým postižením rozvíjí své hudební nadání v těchto školách (pilotáž).
Polostandardizovanými rozhovory s řediteli a pedagogy základních uměleckých škol popsat vzdělávací proces vybraných žáků v základních uměleckých školách.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
Touto prací bych chtěla naznačit, že podpora hudebního vzdělávání zrakově postižených žáků je důležitá stejně jako rozvíjení v jiných oblastech.
Seznam doporučené literatury
1. FINKOVÁ, D., L. LUDÍKOVÁ a V. RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
2. HAMADOVÁ, P., L. KVĚTOŇOVÁ a Z. NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
3. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-018-X.
4. JELÍNEK, J. Hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-473-0.
5. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
Seznam doporučené literatury
1. FINKOVÁ, D., L. LUDÍKOVÁ a V. RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
2. HAMADOVÁ, P., L. KVĚTOŇOVÁ a Z. NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
3. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-018-X.
4. JELÍNEK, J. Hudební vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-473-0.
5. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.