Práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v běžných mateřských školách. V první části je teoretické ukotvení problematiky. Zde autorka popisuje druhy tělesných postižení, podstatu inkluzivního vzdělávání, kterou porovnává s integrací a specifika dítěte v předškolním věku. V druhém, analytickém oddílu jsou popsány výsledky provedeného šetření. Výzkum byl založen na dvou výzkumných metodách. První byly polostrukturované rozhovory, druhou pak tištěné dotazníky. Práce má charakter případové studie, její závěry tak nemají ambice být zobecňovány na všechny běžné mateřské školy v daném regionu. Přesto však poskytuje aktuální obraz o dané problematice na území píseckého regionu. Zjištění přiblížila představu o postojích veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání dětí s tělesným postižením, dále pak o jejich informovanosti, týkající se tohoto fenoménu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issues of inclusive education of children with special needs in common preschools. The first part includes theoretical introduction to the issue. The author describes different types of physical disabilities, specifics for children of preschool age and the basis of inclusive education. The inclusive education is compared with integration. In the second, analytical part the reader can find results of executed research. The research was based on two methods. The first one was the method of half-structured interviews; the second one was of printed questionnaires. The thesis has character of a case study, yet the results are not intended to be generalised about all common preschools in the region. Nevertheless it offers an actual reflection of stated issue in the region of Písek. The findings gave the idea of the attitude of public towards inclusive education of children with special needs, following with the level of public awareness about this phenomenon.
Klíčová slova
Tělesné postižení, Inkluzivní vzdělávání, Integrace, Předškolní věk, Mateřská škola
Práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v běžných mateřských školách. V první části je teoretické ukotvení problematiky. Zde autorka popisuje druhy tělesných postižení, podstatu inkluzivního vzdělávání, kterou porovnává s integrací a specifika dítěte v předškolním věku. V druhém, analytickém oddílu jsou popsány výsledky provedeného šetření. Výzkum byl založen na dvou výzkumných metodách. První byly polostrukturované rozhovory, druhou pak tištěné dotazníky. Práce má charakter případové studie, její závěry tak nemají ambice být zobecňovány na všechny běžné mateřské školy v daném regionu. Přesto však poskytuje aktuální obraz o dané problematice na území píseckého regionu. Zjištění přiblížila představu o postojích veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání dětí s tělesným postižením, dále pak o jejich informovanosti, týkající se tohoto fenoménu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issues of inclusive education of children with special needs in common preschools. The first part includes theoretical introduction to the issue. The author describes different types of physical disabilities, specifics for children of preschool age and the basis of inclusive education. The inclusive education is compared with integration. In the second, analytical part the reader can find results of executed research. The research was based on two methods. The first one was the method of half-structured interviews; the second one was of printed questionnaires. The thesis has character of a case study, yet the results are not intended to be generalised about all common preschools in the region. Nevertheless it offers an actual reflection of stated issue in the region of Písek. The findings gave the idea of the attitude of public towards inclusive education of children with special needs, following with the level of public awareness about this phenomenon.
Klíčová slova
Tělesné postižení, Inkluzivní vzdělávání, Integrace, Předškolní věk, Mateřská škola
Současný stav problematiky:
V literatuře se objevuje trojí pojetí integrace a inkluze:
1.Inkluze a integrace jsou vesměs pojmy totožné.
2.Inkluze je vylepšením integrace, jakousi její lepší variantou.
3.Inkluze jako životní postoj a přístup, jenž předpokládá zařazení všech dětí, žáků a studentů do hlavního vzdělávacího proudu (do běžných škol) s tím, že jsou k tomu vytvořeny adekvátní podmínky. Ze svého principu nerozděluje na děti se speciálními vzdělávacími potřebami a bez nich. Heterogenní složení populace tak vnímá jako zcela samozřejmé, přičemž je garantován individuální přístup ke každému jedinci.
Inkluzivní vzdělávání je v našich podmínkách většinou vnímáno jako syntéza 1. a 2. popsaného přístupu. Třetí přístup stále představuje spíše ideál, k němuž by měly české školy směřovat.
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit možnosti inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením ve vybraných mateřských školách na území píseckého regionu, zjistit názory a především informovanost ředitelů a pedagogů ve vybraných MŠ ohledně této problematiky. Dále se zaměřím na materiální a personální podmínky týkající se inkluze. V neposlední řadě se budu snažit poznat názory rodičů vybraných MŠ na tuto problematiku.
Metodika:
-Polostrukturované rozhovory
-Standardizované pozorování
-Dotazníky
Využití práce v praxi:
Poznatky lze uplatnit v mateřských školách s inkluzivním vzděláváním, popřípadě mohou být zdrojem informací pro rodiče dětí se zdravotním postižením.
Zásady pro vypracování
Současný stav problematiky:
V literatuře se objevuje trojí pojetí integrace a inkluze:
1.Inkluze a integrace jsou vesměs pojmy totožné.
2.Inkluze je vylepšením integrace, jakousi její lepší variantou.
3.Inkluze jako životní postoj a přístup, jenž předpokládá zařazení všech dětí, žáků a studentů do hlavního vzdělávacího proudu (do běžných škol) s tím, že jsou k tomu vytvořeny adekvátní podmínky. Ze svého principu nerozděluje na děti se speciálními vzdělávacími potřebami a bez nich. Heterogenní složení populace tak vnímá jako zcela samozřejmé, přičemž je garantován individuální přístup ke každému jedinci.
Inkluzivní vzdělávání je v našich podmínkách většinou vnímáno jako syntéza 1. a 2. popsaného přístupu. Třetí přístup stále představuje spíše ideál, k němuž by měly české školy směřovat.
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit možnosti inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením ve vybraných mateřských školách na území píseckého regionu, zjistit názory a především informovanost ředitelů a pedagogů ve vybraných MŠ ohledně této problematiky. Dále se zaměřím na materiální a personální podmínky týkající se inkluze. V neposlední řadě se budu snažit poznat názory rodičů vybraných MŠ na tuto problematiku.
Metodika:
-Polostrukturované rozhovory
-Standardizované pozorování
-Dotazníky
Využití práce v praxi:
Poznatky lze uplatnit v mateřských školách s inkluzivním vzděláváním, popřípadě mohou být zdrojem informací pro rodiče dětí se zdravotním postižením.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, 2008. 200 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
MATĚJČEK, Z. Prvních šest let ve výchově a vzdělávání dítěte. Praha: Grada, 2005.182 s. ISBN 80-247-0870-1.
HÁJKOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ,L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004.126 s. ISBN 80-7315-063-8.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, Praha, Triton, 2006. 173 s. ISBN 80-7254-730-5.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada Publishing, 2008. 200 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
MATĚJČEK, Z. Prvních šest let ve výchově a vzdělávání dítěte. Praha: Grada, 2005.182 s. ISBN 80-247-0870-1.
HÁJKOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ,L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004.126 s. ISBN 80-7315-063-8.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, Praha, Triton, 2006. 173 s. ISBN 80-7254-730-5.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání