Bakalářská práce je zaměřena na využití alternativních a augmentativních komunikačních (AAK) systémů u dětí s dětskou mozkovou obrnou (DMO). Cílem je vytvořit přehled metod AAK vhodných pro děti s DMO a zjistit, jak přispívá využití metod AAK ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání. V úvodní části práce je vymezen pojem DMO, charakterizovány její formy a příčiny vzniku, dále je pozornost věnována problematice narušené komunikační schopnosti jedinců s DMO, jež velkou měrou ovlivňují následný vývoj a osobnost jedince. Přehled metod AAK určených ke kompenzaci narušené komunikační schopnosti je zaměřen především na postupy známé a dostupné v České republice. Výzkumná část práce obsahuje popis metodiky, pět případových studií dětí s diagnózou DMO, které využívají některý ze systémů alternativní komunikace, a závěrečnou diskuzi.
Anotace v angličtině
This thesis describes the use of alternative communication systems with children who suffer from cerebral palsy (CP)
The introduction of the thesis briefly defines CP, its varieties and the causes of its outburst. I paid particular attention to defected communication skills of individuals with CP which negatively affect one's development. The overview of alternative and augmentative communication methods (AAC) focuses particularly on the methods aiming at compensation of impaired communication skills used in the Czech Republic. Second part of the paper contains case studies describing concrete situations with individual children. All the studies examine cases of clients with CP using the AAC. The goal of the paper is to define whether the use of AAC methods leads to an improvement of social relationships and learning skills. The research shows that the use of AAC systems positively affects social relationships and communication skills.
Alternative communication, augmentative communication, cerebral palsy, communication, disturbed communication ability, picture exchange communication system
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využití alternativních a augmentativních komunikačních (AAK) systémů u dětí s dětskou mozkovou obrnou (DMO). Cílem je vytvořit přehled metod AAK vhodných pro děti s DMO a zjistit, jak přispívá využití metod AAK ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání. V úvodní části práce je vymezen pojem DMO, charakterizovány její formy a příčiny vzniku, dále je pozornost věnována problematice narušené komunikační schopnosti jedinců s DMO, jež velkou měrou ovlivňují následný vývoj a osobnost jedince. Přehled metod AAK určených ke kompenzaci narušené komunikační schopnosti je zaměřen především na postupy známé a dostupné v České republice. Výzkumná část práce obsahuje popis metodiky, pět případových studií dětí s diagnózou DMO, které využívají některý ze systémů alternativní komunikace, a závěrečnou diskuzi.
Anotace v angličtině
This thesis describes the use of alternative communication systems with children who suffer from cerebral palsy (CP)
The introduction of the thesis briefly defines CP, its varieties and the causes of its outburst. I paid particular attention to defected communication skills of individuals with CP which negatively affect one's development. The overview of alternative and augmentative communication methods (AAC) focuses particularly on the methods aiming at compensation of impaired communication skills used in the Czech Republic. Second part of the paper contains case studies describing concrete situations with individual children. All the studies examine cases of clients with CP using the AAC. The goal of the paper is to define whether the use of AAC methods leads to an improvement of social relationships and learning skills. The research shows that the use of AAC systems positively affects social relationships and communication skills.
Alternative communication, augmentative communication, cerebral palsy, communication, disturbed communication ability, picture exchange communication system
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Současným trendem v oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, který je legislativně vymezen v platném školském zákonu z roku 2004, je integrace do běžného vzdělávacího proudu. Jednou z výjimek z tohoto přístupu je skupina dětí s těžšími formami dětské mozkové obrny (dále jen DMO). Začlenění těchto dětí do běžných škol se jeví jako problematické, protože většina z nich nemá k dispozici potřebné podmínky pro zajištění komunikace a rozvoj přirozených sociálních vztahů s vrstevníky. Jednou z cest, jak umožnit začlenění těchto dětí je aplikace moderních metod alternativní a augmentativní komunikace (dále jen AAK).
Množství publikovaných textů na téma AAK u dětí s DMO je dosud značně omezené. Odborné statě na toto téma bývají spíše součástí rozsáhlejších publikací zaměřených na logopedii či speciální pedagogiku obecně. Zejména rodičům dětí s DMO proto chybí souhrnné informace o možnostech využití metod AAK a o jejich přínosech.
Cíl:
Cílem práce je vytvořit přehled metod AAK vhodných pro děti s DMO a zjistit, jak přispívá využití metod AAK ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání.
Metodika
Přehled metod AAK bude vypracován na základě studia odborné literatury, propagačních a informačních materiálů a poznatků získaných od odborníků v oblasti AAK.
Zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání bude zjišťováno prostřednictvím kvalitativního výzkumu s využitím designu případové studie. Výzkumný soubor budou tvořit děti s DMO využívající systémů AAK, jejich rodiče a odborná veřejnost. Sběr dat bude realizován metodou pozorování, dotazování a analýzy dokumentů.
Výzkumná otázka:
1.Přispívá využití metod AAK u dětí s DMO ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání?
Předpokládané využití práce v praxi
Tato práce by měla posloužit rodičům dětí s DMO k orientaci v problematice AAK a k jejich motivaci k využití systémů AAK u jejich dětí.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Současným trendem v oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, který je legislativně vymezen v platném školském zákonu z roku 2004, je integrace do běžného vzdělávacího proudu. Jednou z výjimek z tohoto přístupu je skupina dětí s těžšími formami dětské mozkové obrny (dále jen DMO). Začlenění těchto dětí do běžných škol se jeví jako problematické, protože většina z nich nemá k dispozici potřebné podmínky pro zajištění komunikace a rozvoj přirozených sociálních vztahů s vrstevníky. Jednou z cest, jak umožnit začlenění těchto dětí je aplikace moderních metod alternativní a augmentativní komunikace (dále jen AAK).
Množství publikovaných textů na téma AAK u dětí s DMO je dosud značně omezené. Odborné statě na toto téma bývají spíše součástí rozsáhlejších publikací zaměřených na logopedii či speciální pedagogiku obecně. Zejména rodičům dětí s DMO proto chybí souhrnné informace o možnostech využití metod AAK a o jejich přínosech.
Cíl:
Cílem práce je vytvořit přehled metod AAK vhodných pro děti s DMO a zjistit, jak přispívá využití metod AAK ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání.
Metodika
Přehled metod AAK bude vypracován na základě studia odborné literatury, propagačních a informačních materiálů a poznatků získaných od odborníků v oblasti AAK.
Zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání bude zjišťováno prostřednictvím kvalitativního výzkumu s využitím designu případové studie. Výzkumný soubor budou tvořit děti s DMO využívající systémů AAK, jejich rodiče a odborná veřejnost. Sběr dat bude realizován metodou pozorování, dotazování a analýzy dokumentů.
Výzkumná otázka:
1.Přispívá využití metod AAK u dětí s DMO ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání?
Předpokládané využití práce v praxi
Tato práce by měla posloužit rodičům dětí s DMO k orientaci v problematice AAK a k jejich motivaci k využití systémů AAK u jejich dětí.
Seznam doporučené literatury
Literatura a zdroje
1.GANGALE, D. C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Přel. I. Šáchová, 1. vyd. Praha: Grada publishing, a.s., 2004. 229 s. ISBN 80-247-0544-6.
2.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Triton, 2001. 144 s. ISBN 80-7254-192-7.
3.KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. 2. vyd. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5.
4.KOTAGAL, S. Základy dětské neurologie 1. vyd. Praha:Triton 1996. 211 s. ISBN 80-85875-06-3.
5.KRAUS, J. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
6.LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Přel. J. Křížová, 1.vyd. Praha: Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-80-15.
Seznam doporučené literatury
Literatura a zdroje
1.GANGALE, D. C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Přel. I. Šáchová, 1. vyd. Praha: Grada publishing, a.s., 2004. 229 s. ISBN 80-247-0544-6.
2.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Triton, 2001. 144 s. ISBN 80-7254-192-7.
3.KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. 2. vyd. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5.
4.KOTAGAL, S. Základy dětské neurologie 1. vyd. Praha:Triton 1996. 211 s. ISBN 80-85875-06-3.
5.KRAUS, J. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
6.LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Přel. J. Křížová, 1.vyd. Praha: Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-80-15.