Tématem této bakalářské práce je Problematika elektronické komunikace se zaměřením na mládež. Elektronická komunikace je dnes představována informačními a komunikačními technologiemi (ICT), jejichž prudký rozvoj vedl v posledních letech k výrazné proměně způsobů mezilidské komunikace. ICT zahrnují osobní počítač, elektronickou poštu, mobilní telefon, internet, elektronickou výměnu dat nebo elektronické obchodování aj. Kromě mnoha nesporných pozitiv je však třeba vnímat rovněž celou řadu rizikových jevů, které ICT přinesly. Zvláštní pozornost je pak nutné věnovat té části populace, která je těmito riziky nejohroženější - dětem a mladistvým.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část představuje souhrn informací o současném stavu problematiky. Obsahem současného stavu je elektronická komunikace obecně, její vývoj a její moderní formy, v závěru jsou pak definována specifika a rizika užívání elektronických způsobů komunikace mládeží. Praktická část je vymezena dílčími cíli výzkumu a předem stanovenými hypotézami. Dílčí cíle jsou zvoleny v návaznosti na hlavní cíl celé práce. Hlavním cílem práce je definovat problémy a možná úskalí elektronické komunikace v rámci jejích posledních trendů, a to se zaměřením na mládež.
Výzkum byl proveden kvantitativně metodou dotazování technikou anonymního dotazníku. Část otázek mého dotazníku byla použita již dříve v dotazníku Uwe Buermanna, a proto následné vyhodnocení výsledků zahrnovalo nejen komparaci teoretických poznatků s výsledky mého vlastního výzkumu, ale především porovnání mých výsledků s vybranými výsledky Uwe Buermanna. Vyhodnocení probíhalo v kapitole Diskuze.
V závěru práce celkově zhodnocuji nejdůležitější výsledky výzkumu a navrhuji opatření, které by snížilo rizikovost některých jevů na internetu. Uvádím zde také možné přínosy mé práce
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is ?Problems of electronic communication with focus on youth. ? Electronic communication is today presented by information technology communication (ITC), whose rapid development in recent years led to great changes in ways of human communication. ICT include PC, e-mail, cell phone, internet, electronic data exchange or online shopping etc. Apart from many indisputable advantages we also need to perceive many risky phenomenon brought by ICT. Special focus is needed to be given to the part of population most endangered by these risks ? children and teenagers.
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part presents summary of information about the present state of this topic. The content of the present state is electronic communication in general, its progress and it?s modern forms, in conclusion there are specificity and risks of using electronic ways of communication by youth defined. The practical part is determined by partial aims of research and hypothesis set in advance. The partial aims are chosen in sequence to the main aim of the thesis. The main aim of the thesis is to define problems and possible hazards of electronic communication within its recent trends with focus on youth.
The research was done quantitatively by method of asking by anonymous questionnaire. Part of questions of my questionnaire was used before in Uwe Buermann?s questionnaire, therefore following interpretation included not only comparison of theoretical knowledge with outcomes of my own research, but mostly comparison of my outcomes with selected outcomes of Uwe Buermann. Interpretation is set in chapter Discussion.
In conclusion of thesis I generally review the most important outcomes of research and suggest proceeding which would lessen riskiness of some phenomenoms on the internet. I give there also possible contributions of my thesis.
Klíčová slova
elektronická komunikace, ICT, informační a komunikační technologie, internet, kyberšikana, mládež, rizika internetové komunikace
Klíčová slova v angličtině
electronic communication, ITC, information technology communication, internet, cyberbullying, youth, risk of internet communication
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je Problematika elektronické komunikace se zaměřením na mládež. Elektronická komunikace je dnes představována informačními a komunikačními technologiemi (ICT), jejichž prudký rozvoj vedl v posledních letech k výrazné proměně způsobů mezilidské komunikace. ICT zahrnují osobní počítač, elektronickou poštu, mobilní telefon, internet, elektronickou výměnu dat nebo elektronické obchodování aj. Kromě mnoha nesporných pozitiv je však třeba vnímat rovněž celou řadu rizikových jevů, které ICT přinesly. Zvláštní pozornost je pak nutné věnovat té části populace, která je těmito riziky nejohroženější - dětem a mladistvým.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část představuje souhrn informací o současném stavu problematiky. Obsahem současného stavu je elektronická komunikace obecně, její vývoj a její moderní formy, v závěru jsou pak definována specifika a rizika užívání elektronických způsobů komunikace mládeží. Praktická část je vymezena dílčími cíli výzkumu a předem stanovenými hypotézami. Dílčí cíle jsou zvoleny v návaznosti na hlavní cíl celé práce. Hlavním cílem práce je definovat problémy a možná úskalí elektronické komunikace v rámci jejích posledních trendů, a to se zaměřením na mládež.
Výzkum byl proveden kvantitativně metodou dotazování technikou anonymního dotazníku. Část otázek mého dotazníku byla použita již dříve v dotazníku Uwe Buermanna, a proto následné vyhodnocení výsledků zahrnovalo nejen komparaci teoretických poznatků s výsledky mého vlastního výzkumu, ale především porovnání mých výsledků s vybranými výsledky Uwe Buermanna. Vyhodnocení probíhalo v kapitole Diskuze.
V závěru práce celkově zhodnocuji nejdůležitější výsledky výzkumu a navrhuji opatření, které by snížilo rizikovost některých jevů na internetu. Uvádím zde také možné přínosy mé práce
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is ?Problems of electronic communication with focus on youth. ? Electronic communication is today presented by information technology communication (ITC), whose rapid development in recent years led to great changes in ways of human communication. ICT include PC, e-mail, cell phone, internet, electronic data exchange or online shopping etc. Apart from many indisputable advantages we also need to perceive many risky phenomenon brought by ICT. Special focus is needed to be given to the part of population most endangered by these risks ? children and teenagers.
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part presents summary of information about the present state of this topic. The content of the present state is electronic communication in general, its progress and it?s modern forms, in conclusion there are specificity and risks of using electronic ways of communication by youth defined. The practical part is determined by partial aims of research and hypothesis set in advance. The partial aims are chosen in sequence to the main aim of the thesis. The main aim of the thesis is to define problems and possible hazards of electronic communication within its recent trends with focus on youth.
The research was done quantitatively by method of asking by anonymous questionnaire. Part of questions of my questionnaire was used before in Uwe Buermann?s questionnaire, therefore following interpretation included not only comparison of theoretical knowledge with outcomes of my own research, but mostly comparison of my outcomes with selected outcomes of Uwe Buermann. Interpretation is set in chapter Discussion.
In conclusion of thesis I generally review the most important outcomes of research and suggest proceeding which would lessen riskiness of some phenomenoms on the internet. I give there also possible contributions of my thesis.
Klíčová slova
elektronická komunikace, ICT, informační a komunikační technologie, internet, kyberšikana, mládež, rizika internetové komunikace
Klíčová slova v angličtině
electronic communication, ITC, information technology communication, internet, cyberbullying, youth, risk of internet communication
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky :
Elektronická komunikace (dříve telekomunikace) se zabývá předáváním informací na dálku a v posledních desetiletích výrazně nahrazuje tradiční způsoby komunikace. Do tohoto typu komunikace lze zahrnout telegraf, telefon, fax, radiofonii, rozhlas a televizi, avšak jedná se o metody, které se začaly uplatňovat již ve 20.-40. letech 20. století. Oproti tomu moderní trendy v elektronické komunikaci jsou ekonomičtější, rychlejší a také pohodlnější. V současné době je nejvíce rozšířenou formou elektronické komunikace internet a mobilní telefon. Prostředí internetu nám nabízí synchronní a asynchronní způsoby komunikace. Synchronní komunikaci umožňují různé nástroje, např. chat či Skype. V případě asynchronních se jedná o takové způsoby komunikace, při kterých není nutná okamžitá reakce, např. diskuzní fóra a e-mail. Po internetu lze přenášet v digitální formě rozhlas i televizi a lze zajistit i další doplňkové služby.
2. Cíl (včetně dílčích cílů):
Hlavním cílem této práce je definovat problémy a možná úskalí elektronické komunikace v rámci jejích posledních trendů, a to se zaměřením na mládež.
C1: Dílčím cílem je zjištění četnosti používání elektronických způsobů komunikace mládeží.
C2: Druhým dílčím cílem je zjistit zkušenosti mládeže s kyberšikanou.
3. Hypotézy:
H1: Více než 80% dětí začalo využívat PC před 10 rokem věku.
H2: Více než 80% dětí pracuje na PC bez jakéhokoliv dohledu dospělých.
H3: Průměrný věk zapojení dětí do PC komunikace je 10 let.
H4: Více než 30% dětí bylo obětí kyberšikany.
4. Metodika:
Vlastní výzkum bude realizován kvantitativně, metodou dotazování, formou anonymního dotazníku. Vlastní výzkumný vzorek bude získán z uživatelů internetu a jako kontrolní vzorek bude zvolena populace studentů SŠ dle typu studované školy. Výběr dotazovaných respondentů bude získán na základě náhodného a vícestupňového výběru respondentů, kdy požadavkem bude věk respondenta, užívání internetu a zastoupení pohlaví. Dotazník uplatním prostřednictvím internetu, výzkumný vzorek bude tedy náhodný. Respondenty výzkumu budou osoby ve věku 15-18 let, a to v minimálním počtu 100 respondentů. Takto získaná data budou porovnána s kontrolním souborem a zpracována v podobě kontingenčních tabulek a grafů za ověření předem stanovených hypotéz.
5. Předpokládané využití práce v praxi :
- jako podkladový materiál pro odbornou a laickou veřejnost
- pro potřeby dalšího výzkumu či publikační činnosti
- pro potřeby teoretické a praktické výuky
- pro potřeby primární prevence
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky :
Elektronická komunikace (dříve telekomunikace) se zabývá předáváním informací na dálku a v posledních desetiletích výrazně nahrazuje tradiční způsoby komunikace. Do tohoto typu komunikace lze zahrnout telegraf, telefon, fax, radiofonii, rozhlas a televizi, avšak jedná se o metody, které se začaly uplatňovat již ve 20.-40. letech 20. století. Oproti tomu moderní trendy v elektronické komunikaci jsou ekonomičtější, rychlejší a také pohodlnější. V současné době je nejvíce rozšířenou formou elektronické komunikace internet a mobilní telefon. Prostředí internetu nám nabízí synchronní a asynchronní způsoby komunikace. Synchronní komunikaci umožňují různé nástroje, např. chat či Skype. V případě asynchronních se jedná o takové způsoby komunikace, při kterých není nutná okamžitá reakce, např. diskuzní fóra a e-mail. Po internetu lze přenášet v digitální formě rozhlas i televizi a lze zajistit i další doplňkové služby.
2. Cíl (včetně dílčích cílů):
Hlavním cílem této práce je definovat problémy a možná úskalí elektronické komunikace v rámci jejích posledních trendů, a to se zaměřením na mládež.
C1: Dílčím cílem je zjištění četnosti používání elektronických způsobů komunikace mládeží.
C2: Druhým dílčím cílem je zjistit zkušenosti mládeže s kyberšikanou.
3. Hypotézy:
H1: Více než 80% dětí začalo využívat PC před 10 rokem věku.
H2: Více než 80% dětí pracuje na PC bez jakéhokoliv dohledu dospělých.
H3: Průměrný věk zapojení dětí do PC komunikace je 10 let.
H4: Více než 30% dětí bylo obětí kyberšikany.
4. Metodika:
Vlastní výzkum bude realizován kvantitativně, metodou dotazování, formou anonymního dotazníku. Vlastní výzkumný vzorek bude získán z uživatelů internetu a jako kontrolní vzorek bude zvolena populace studentů SŠ dle typu studované školy. Výběr dotazovaných respondentů bude získán na základě náhodného a vícestupňového výběru respondentů, kdy požadavkem bude věk respondenta, užívání internetu a zastoupení pohlaví. Dotazník uplatním prostřednictvím internetu, výzkumný vzorek bude tedy náhodný. Respondenty výzkumu budou osoby ve věku 15-18 let, a to v minimálním počtu 100 respondentů. Takto získaná data budou porovnána s kontrolním souborem a zpracována v podobě kontingenčních tabulek a grafů za ověření předem stanovených hypotéz.
5. Předpokládané využití práce v praxi :
- jako podkladový materiál pro odbornou a laickou veřejnost
- pro potřeby dalšího výzkumu či publikační činnosti
- pro potřeby teoretické a praktické výuky
- pro potřeby primární prevence
Seznam doporučené literatury
DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
HLADKÁ, Z. Čeština v současné soukromé korespondenci : dopisy, e-maily, SMS. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3921-3.
ŠKODA, J., FISCHER, S. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3
KOL. AUTORŮ. Kyberšikana a její prevence. Plzeň : Dragon Press, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.
Seznam doporučené literatury
DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
KOPECKÝ, K. Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-78-0.
HLADKÁ, Z. Čeština v současné soukromé korespondenci : dopisy, e-maily, SMS. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3921-3.
ŠKODA, J., FISCHER, S. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3
KOL. AUTORŮ. Kyberšikana a její prevence. Plzeň : Dragon Press, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.