Práce se zabývá možnými negativními dopady spojenými s užíváním virtuálních sociálních sítí. Cílem bakalářské práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3.-9. tříd základních škol a 1.-2. ročníků středních škol.
Teoretická část je věnována vysvětlení základních oblastí spojených s danou problematikou: kyberprostor, internet, virtuální sociální sítě, netiketa a kyberšikana. Podkapitola zabývající se virtuálními sociálními sítěmi je, vzhledem k celosvětovému vývoji oblíbenosti globálních internetových komunikačních serverů, zaměřena na představení současného fenoménu Facebook. Z možných rizik vyplývajících z užívání sociálních sítí je tato práce zaměřena na kyberšikanu.
Pro účely práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Zkoumaný soubor tvoří žáci dvou základních škol, jedné střední školy v Písku.
Z výsledků vyplývá, že virtuální sociální sítě jsou pro děti a mládež rizikovým prostorem. Výzkum prokázal, že je zapotřebí před riziky virtuálních sociálních sítí více informovat nejen děti, ale i pedagogy a rodiče. Realizovat preventivní programy na kyberšikanu v prostředí školy by mělo být součástí vzdělávacího procesu již od raného věku žáků.
Bakalářskou práci lze využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.
Anotace v angličtině
The thesis deals with potential negative impacts associated with a use of virtual social networks. The aim of this bachelor thesis is to map possible dangers associated with the use of virtual social networks for pupils of 3rd to 9th classes of elementary schools and students of 1st ? 2nd years of secondary schools.
The theoretical part is devoted to an explanation of basic areas related to those issues: cyberspace, internet, virtual social networks, netiquette and cyberbullying. The subsection dealing with virtual social networks is, due to a worldwide development of the popularity of global internet communication servers, focused on a presentation of the current phenomenon of Facebook. This thesis has been focused on the cyberbullying as a potential risk arising from the use of the social networks.
For the purpose of the thesis a quantitative research using a questionnaire survey with pupils from elementary and secondary schools was chosen. The researched sample has consisted of pupils from two elementary schools and students from one secondary school in Písek.
The results show that virtual social networks are a risk area for children and young people. The research has proved that it is necessary to inform not only children, but as well as teachers and parents against the risks of virtual social networks. To implement preventive programs on cyberbullying in schools should be a part of an educational process from an early age of the pupils.
The bachelor thesis can be used as an informational material for school counselors, educators and parents of the elementary and secondary schools.
Klíčová slova
Kyberprostor, Internet, Netiketa, Virtuální sociální sítě, Facebook, Kyberšikana
Klíčová slova v angličtině
Cyberspace, Internet, Netiquette, Virtual social networks, Facebook, Cyberbullying
Rozsah průvodní práce
89 s. (98 164 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možnými negativními dopady spojenými s užíváním virtuálních sociálních sítí. Cílem bakalářské práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3.-9. tříd základních škol a 1.-2. ročníků středních škol.
Teoretická část je věnována vysvětlení základních oblastí spojených s danou problematikou: kyberprostor, internet, virtuální sociální sítě, netiketa a kyberšikana. Podkapitola zabývající se virtuálními sociálními sítěmi je, vzhledem k celosvětovému vývoji oblíbenosti globálních internetových komunikačních serverů, zaměřena na představení současného fenoménu Facebook. Z možných rizik vyplývajících z užívání sociálních sítí je tato práce zaměřena na kyberšikanu.
Pro účely práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Zkoumaný soubor tvoří žáci dvou základních škol, jedné střední školy v Písku.
Z výsledků vyplývá, že virtuální sociální sítě jsou pro děti a mládež rizikovým prostorem. Výzkum prokázal, že je zapotřebí před riziky virtuálních sociálních sítí více informovat nejen děti, ale i pedagogy a rodiče. Realizovat preventivní programy na kyberšikanu v prostředí školy by mělo být součástí vzdělávacího procesu již od raného věku žáků.
Bakalářskou práci lze využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.
Anotace v angličtině
The thesis deals with potential negative impacts associated with a use of virtual social networks. The aim of this bachelor thesis is to map possible dangers associated with the use of virtual social networks for pupils of 3rd to 9th classes of elementary schools and students of 1st ? 2nd years of secondary schools.
The theoretical part is devoted to an explanation of basic areas related to those issues: cyberspace, internet, virtual social networks, netiquette and cyberbullying. The subsection dealing with virtual social networks is, due to a worldwide development of the popularity of global internet communication servers, focused on a presentation of the current phenomenon of Facebook. This thesis has been focused on the cyberbullying as a potential risk arising from the use of the social networks.
For the purpose of the thesis a quantitative research using a questionnaire survey with pupils from elementary and secondary schools was chosen. The researched sample has consisted of pupils from two elementary schools and students from one secondary school in Písek.
The results show that virtual social networks are a risk area for children and young people. The research has proved that it is necessary to inform not only children, but as well as teachers and parents against the risks of virtual social networks. To implement preventive programs on cyberbullying in schools should be a part of an educational process from an early age of the pupils.
The bachelor thesis can be used as an informational material for school counselors, educators and parents of the elementary and secondary schools.
Klíčová slova
Kyberprostor, Internet, Netiketa, Virtuální sociální sítě, Facebook, Kyberšikana
Klíčová slova v angličtině
Cyberspace, Internet, Netiquette, Virtual social networks, Facebook, Cyberbullying
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
S rozvíjejícím se trendem virtuálních sociálních sítí se zvyšuje i zájem veřejnosti o tuto problematiku. Tyto sítě, nejčastěji reprezentované sítí Facebook a různými druhy chatů, mohou být velice snadno zneužity k neetickým či nelegálním činnostem. Dnes však velké množství dětí a mladistvých nemá dostatek informací o možnostech zneužití sociálních sítí a tudíž nedodržují ani základní bezpečnostní opatření.
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3. - 9. tříd základních škol a žáků 1. - 2. ročníků středních škol.
Hypotézy:
H1: Síť Facebook navštěvují děti mladší 13-ti let.
H2: Virtuální sociální sítě narušují rodinné soukromí.
Metodika:
Pro účely bakalářské práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Doplňující technikou sběru dat bude experiment, který spočívá v návštěvě virtuálních sociálních sítí pod skrytou identitou. Zkoumaný soubor tvoří žáci základních škol 3. - 9. tříd a žáci středních škol 1. - 2. ročníků v Písku.
Předpokládané využití práce v praxi:
Uvedenou bakalářskou práci bude možno využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
S rozvíjejícím se trendem virtuálních sociálních sítí se zvyšuje i zájem veřejnosti o tuto problematiku. Tyto sítě, nejčastěji reprezentované sítí Facebook a různými druhy chatů, mohou být velice snadno zneužity k neetickým či nelegálním činnostem. Dnes však velké množství dětí a mladistvých nemá dostatek informací o možnostech zneužití sociálních sítí a tudíž nedodržují ani základní bezpečnostní opatření.
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3. - 9. tříd základních škol a žáků 1. - 2. ročníků středních škol.
Hypotézy:
H1: Síť Facebook navštěvují děti mladší 13-ti let.
H2: Virtuální sociální sítě narušují rodinné soukromí.
Metodika:
Pro účely bakalářské práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Doplňující technikou sběru dat bude experiment, který spočívá v návštěvě virtuálních sociálních sítí pod skrytou identitou. Zkoumaný soubor tvoří žáci základních škol 3. - 9. tříd a žáci středních škol 1. - 2. ročníků v Písku.
Předpokládané využití práce v praxi:
Uvedenou bakalářskou práci bude možno využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.
Seznam doporučené literatury
BOELLSTORFF, T. Coming of age in second life: an anthropologist explores the virtually human. 1. vyd. Princeton: Princeton university Press, 2010. 336 s. ISBN 978-0-691-13528-1.
DIVÍNOVÁ, R. Cybersex: Forma internetové komunikace. 1. vyd. Praha: TRITON, 2005. 167 s. ISBN 80-7254-636-8.
KULHÁNKOVÁ, H. Fenomén facebook. 1. vyd. Kladno: BigOak, 2010. 128 s. ISBN 978-80-904764-0-0.
MACKOVÁ, P., MÁLEK, T. Jak se seznámit a získat přátele na internetu. 1 vyd. Praha: Otakar II., 2000. 159 s. ISBN 80-86355-10-1.
REUYS, E. Jak s dětmi trávit volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-073-1.
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. 1. vyd. Praha: TRITON, 2003. 158 s. ISBN 80-7254-360-1.
Seznam doporučené literatury
BOELLSTORFF, T. Coming of age in second life: an anthropologist explores the virtually human. 1. vyd. Princeton: Princeton university Press, 2010. 336 s. ISBN 978-0-691-13528-1.
DIVÍNOVÁ, R. Cybersex: Forma internetové komunikace. 1. vyd. Praha: TRITON, 2005. 167 s. ISBN 80-7254-636-8.
KULHÁNKOVÁ, H. Fenomén facebook. 1. vyd. Kladno: BigOak, 2010. 128 s. ISBN 978-80-904764-0-0.
MACKOVÁ, P., MÁLEK, T. Jak se seznámit a získat přátele na internetu. 1 vyd. Praha: Otakar II., 2000. 159 s. ISBN 80-86355-10-1.
REUYS, E. Jak s dětmi trávit volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-073-1.
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. 1. vyd. Praha: TRITON, 2003. 158 s. ISBN 80-7254-360-1.