Problematika dětí se syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je diskutovanou jak u běžné veřejnosti, tak u pedagogů a ostatních odborníků. Přesto je informovanost o této diagnóze nedostačující.
V teoretické části vymezuji základní termíny charakterizující syndrom ADHD. Dále zmiňuji faktory, které ovlivňují školní úspěšnost těchto dětí a informace o vzdělávání a přístupu k těmto žákům.
Stanovený cíl výzkumu spočívá v popisu problematiky školní úspěšnosti u dětí se syndromem ADHD. Dále v získání dostatečných informací, které přiblíží důvody selhávání této úspěšnosti. Pro tento obecný cíl je stanovena hlavní výzkumná otázka, která zní: Jak lze charakterizovat školní úspěšnost dětí s ADHD na ZŠ v Benešově u Prahy? Na tuto otázku navazují dílčí výzkumné otázky, kterými chci dosáhnout informací v oblasti školní úspěšnosti dětí s ADHD v oblasti učení, adaptace dítěte ve třídě a úspěšnosti ve volnočasových aktivitách ve škole. Odpověďmi na výzkumné otázky jsou hypotézy, které odvozuji na základě výzkumu provedeném prostřednictví sekundární analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy.
V závěru bakalářské práce bych chtěla seznámit veřejnost s problémy, které narušují přirozený způsob vzdělávání dětí se syndromem ADHD, co narušuje školní úspěšnost takového žáka a jaké existují možnosti pro zlepšení situace.
Anotace v angličtině
The ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is a debated issue among the general public, teachers and other experts, but the general awareness of this diagnosis is unsatisfactory nevertheless.
The theoretical part of the thesis defines the basic terms characterizing the ADHD. It also includes the factors that influence the school success of those children, the information about the attitude towards them and their education.
The aim of the research is to assess the school success of children with ADHD and to gather enough information to be able to find the reasons for their failure. The main research question is: What is the school success of children with ADHD at a primary school in Benešov near Prague?. Further research is aimed at children with ADHD and their success in learning, in the adaptation to the classroom and in leisure activities. The formulated hypotheses are based on a secondary data analysis and on semi-structured interviews with the teachers.
In the conclusion of the thesis, I would like to acquaint the public with the problems that make the natural way of education of children with ADHD impossible and with different possible solutions to this situation.
Klíčová slova
dítě s ADHD, hyperaktivita, integrované dítě s ADHD, nepozornost, vzdělávání pedagogů
Klíčová slova v angličtině
child with ADHD, hyperactivity, integrated child, inattention, education for teachers
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Problematika dětí se syndromem ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je diskutovanou jak u běžné veřejnosti, tak u pedagogů a ostatních odborníků. Přesto je informovanost o této diagnóze nedostačující.
V teoretické části vymezuji základní termíny charakterizující syndrom ADHD. Dále zmiňuji faktory, které ovlivňují školní úspěšnost těchto dětí a informace o vzdělávání a přístupu k těmto žákům.
Stanovený cíl výzkumu spočívá v popisu problematiky školní úspěšnosti u dětí se syndromem ADHD. Dále v získání dostatečných informací, které přiblíží důvody selhávání této úspěšnosti. Pro tento obecný cíl je stanovena hlavní výzkumná otázka, která zní: Jak lze charakterizovat školní úspěšnost dětí s ADHD na ZŠ v Benešově u Prahy? Na tuto otázku navazují dílčí výzkumné otázky, kterými chci dosáhnout informací v oblasti školní úspěšnosti dětí s ADHD v oblasti učení, adaptace dítěte ve třídě a úspěšnosti ve volnočasových aktivitách ve škole. Odpověďmi na výzkumné otázky jsou hypotézy, které odvozuji na základě výzkumu provedeném prostřednictví sekundární analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy.
V závěru bakalářské práce bych chtěla seznámit veřejnost s problémy, které narušují přirozený způsob vzdělávání dětí se syndromem ADHD, co narušuje školní úspěšnost takového žáka a jaké existují možnosti pro zlepšení situace.
Anotace v angličtině
The ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is a debated issue among the general public, teachers and other experts, but the general awareness of this diagnosis is unsatisfactory nevertheless.
The theoretical part of the thesis defines the basic terms characterizing the ADHD. It also includes the factors that influence the school success of those children, the information about the attitude towards them and their education.
The aim of the research is to assess the school success of children with ADHD and to gather enough information to be able to find the reasons for their failure. The main research question is: What is the school success of children with ADHD at a primary school in Benešov near Prague?. Further research is aimed at children with ADHD and their success in learning, in the adaptation to the classroom and in leisure activities. The formulated hypotheses are based on a secondary data analysis and on semi-structured interviews with the teachers.
In the conclusion of the thesis, I would like to acquaint the public with the problems that make the natural way of education of children with ADHD impossible and with different possible solutions to this situation.
Klíčová slova
dítě s ADHD, hyperaktivita, integrované dítě s ADHD, nepozornost, vzdělávání pedagogů
Klíčová slova v angličtině
child with ADHD, hyperactivity, integrated child, inattention, education for teachers
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky:
Syndrom ADHD patří mezi nejčastější příčiny školních problémů v oblasti výchovy a vzdělávání. Jedná se o neurovývojovou poruchu charakterizovanou především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou. Množství odborné psychologické, pedopsychiatrické a pedagogické literatury ukazuje naléhavost a aktuálnost tohoto problému. V České republice postihuje syndrom ADHD několik desítek tisíc dětí školního věku. Lehčí formy jsou uváděny až u 12 - 15 % dětí školního věku. Tato porucha se zpravidla upraví u 50 - 60 % jedinců, avšak u části postižených přetrvávají některé symptomy tohoto syndromu do dospělosti a mohou se stát odrazovým můstkem rozvoje sociální, případně osobnostní patologie.
2. Cíl práce:
Hlavní cíl: zjištění školní úspěšnosti dětí se syndromem ADHD, analýza důvodů případného školního selhávání.
3. Metodika:
Vlastní výzkum bude realizován kvalitativně, sekundární analýzou dat na základě kazuistik získaných ze spisů poskytnutých pedagogicko-psychologickou poradnou. Výzkumný soubor bude tvořit deset žáků základních škol v Benešově u Prahy se syndromem ADHD. Bude proveden kvótní výběr respondentů, kdy kvótou bude syndrom ADHD, dále se bude jednat o pět chlapců a pět dívek ve věku 9 let.
4. Hypotézy:
Hypotézy budou stanoveny na základě kvalitativního výzkumu.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
- pro potřeby dalšího výzkumu,
- poskytnutí získaných dat výchovnému poradci základní školy.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky:
Syndrom ADHD patří mezi nejčastější příčiny školních problémů v oblasti výchovy a vzdělávání. Jedná se o neurovývojovou poruchu charakterizovanou především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou. Množství odborné psychologické, pedopsychiatrické a pedagogické literatury ukazuje naléhavost a aktuálnost tohoto problému. V České republice postihuje syndrom ADHD několik desítek tisíc dětí školního věku. Lehčí formy jsou uváděny až u 12 - 15 % dětí školního věku. Tato porucha se zpravidla upraví u 50 - 60 % jedinců, avšak u části postižených přetrvávají některé symptomy tohoto syndromu do dospělosti a mohou se stát odrazovým můstkem rozvoje sociální, případně osobnostní patologie.
2. Cíl práce:
Hlavní cíl: zjištění školní úspěšnosti dětí se syndromem ADHD, analýza důvodů případného školního selhávání.
3. Metodika:
Vlastní výzkum bude realizován kvalitativně, sekundární analýzou dat na základě kazuistik získaných ze spisů poskytnutých pedagogicko-psychologickou poradnou. Výzkumný soubor bude tvořit deset žáků základních škol v Benešově u Prahy se syndromem ADHD. Bude proveden kvótní výběr respondentů, kdy kvótou bude syndrom ADHD, dále se bude jednat o pět chlapců a pět dívek ve věku 9 let.
4. Hypotézy:
Hypotézy budou stanoveny na základě kvalitativního výzkumu.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
- pro potřeby dalšího výzkumu,
- poskytnutí získaných dat výchovnému poradci základní školy.
Seznam doporučené literatury
1. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2697-7
2. KŘENKOVÁ, L., Problematika motivace dětí s ADHD. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. 661 s.
3. SLANAŘOVÁ, L., Dítě s diagnózou ADHD na prvním stupni. (kazuistická studie). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2008. 87s.
4. ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 978-80-7367-514-1
5. DRTÍLKOVÁ, I., Hyperaktivní dítě: vše co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8
6. GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P., ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1. vyd. Praha: Galén 2009. 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4
Seznam doporučené literatury
1. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2697-7
2. KŘENKOVÁ, L., Problematika motivace dětí s ADHD. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. 661 s.
3. SLANAŘOVÁ, L., Dítě s diagnózou ADHD na prvním stupni. (kazuistická studie). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2008. 87s.
4. ZELINKOVÁ, O., Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 978-80-7367-514-1
5. DRTÍLKOVÁ, I., Hyperaktivní dítě: vše co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén, 2007. 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8
6. GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P., ADHD: Porucha pozornosti s hyperaktivitou. 1. vyd. Praha: Galén 2009. 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4