Zooterapie, jako poměrně nová metoda, je zařazována v rámci ucelené rehabilitace i do speciálních škol. Zde se uplatňuje nejen jako vhodná relaxace a zpestření výuky, ale také v cílené práci s dětmi- rozvoj fyzických, psychických, emocionálních i sociálních dovedností. Zvíře není jen prostředník, ale vítaný kamarád, ke kterému má mnoho dětí s postižením bližší vztah než k ostatním lidem. Psí kamáradi jsou věrní, bez podmínek jsou ochotni se přitulit a pohrát si, nabízí nepřeberné množství podnětů, dítě se s nimi nenudí a učí se přirozeně novým dovednostem. Jízda na koni dává dětem pocit výjimečnosti, radosti, volnosti, zvyšuje jejich sebehodnocení a rozvíjí dítě po motorické stránce. A i malá zvířata (křečci, morčata, želvy, andulky apod.) dokážou v dítěti probudit radost, zájem a přes lásku ke zvířeti je krůček k lásce k ostatním lidem.
Anotace v angličtině
Zootherapy, as a relatively new method, is categorized within a comprehensive rehabilitation and in special schools. Here is used not only as suitable relaxation and diversification of lessons, but also in targeted work with children ? development of physical, mental, emotional and social skills. The animal is not the only mediator, but a welcome friend, to which many children with disabilities have closer relationship than to other people. Dogs are loyal friends, without any conditions, they are willing to snuggle and play, offering a plentiful amount of initiative, the child is not bored with them and he /she learns new skills naturally. Horse riding gives to children a sense of uniqueness, joy, freedom, it increases their self-image and it develops child´s motor activity. And even small animals (hamsters, quinea pigs, turtles, budgies etc.) are able to awaken happiness, interest and through love to an animal it is only a step to love other people.
Klíčová slova
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, speciální pedagogika, ucelená rehabilitace, zooterapie
Klíčová slova v angličtině
Children with special education needs, integration, inclusion, comprehensive rehabilitation, zootherapy
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Zooterapie, jako poměrně nová metoda, je zařazována v rámci ucelené rehabilitace i do speciálních škol. Zde se uplatňuje nejen jako vhodná relaxace a zpestření výuky, ale také v cílené práci s dětmi- rozvoj fyzických, psychických, emocionálních i sociálních dovedností. Zvíře není jen prostředník, ale vítaný kamarád, ke kterému má mnoho dětí s postižením bližší vztah než k ostatním lidem. Psí kamáradi jsou věrní, bez podmínek jsou ochotni se přitulit a pohrát si, nabízí nepřeberné množství podnětů, dítě se s nimi nenudí a učí se přirozeně novým dovednostem. Jízda na koni dává dětem pocit výjimečnosti, radosti, volnosti, zvyšuje jejich sebehodnocení a rozvíjí dítě po motorické stránce. A i malá zvířata (křečci, morčata, želvy, andulky apod.) dokážou v dítěti probudit radost, zájem a přes lásku ke zvířeti je krůček k lásce k ostatním lidem.
Anotace v angličtině
Zootherapy, as a relatively new method, is categorized within a comprehensive rehabilitation and in special schools. Here is used not only as suitable relaxation and diversification of lessons, but also in targeted work with children ? development of physical, mental, emotional and social skills. The animal is not the only mediator, but a welcome friend, to which many children with disabilities have closer relationship than to other people. Dogs are loyal friends, without any conditions, they are willing to snuggle and play, offering a plentiful amount of initiative, the child is not bored with them and he /she learns new skills naturally. Horse riding gives to children a sense of uniqueness, joy, freedom, it increases their self-image and it develops child´s motor activity. And even small animals (hamsters, quinea pigs, turtles, budgies etc.) are able to awaken happiness, interest and through love to an animal it is only a step to love other people.
Klíčová slova
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace, inkluze, speciální pedagogika, ucelená rehabilitace, zooterapie
Klíčová slova v angličtině
Children with special education needs, integration, inclusion, comprehensive rehabilitation, zootherapy
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Zooterapie je metoda ucelené rehabilitace za podpory a přítomnosti zvířat.Jedná se o pozitivní až léčebné působení zvířete na člověka.Jako nový obor si získává široké uplatnění v sociální, zdravotní i pedagogiclé sféře. Ve speciálním vzdělávání ji lze využít jako podpůrnou metodu celkové rehabilitace i jako součást neformálního vzdělávání u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Cíl:
Zjistit, zda speciální školy v okrese Tábor využívají zooterapii jako prostředek pedagogické rehabilitace
Dílčí cíle:
Zjistit o jaký druh zooterapie se jedná.
Zjistit četnost využití zooterapií.
Zjistit způsob financování zooterapií.
Hypotézy:
Speciální školy v okrese Tábor využívají zooterapii jako prostředek pedagogické rehabilitace.
Existují rozdíly ve financování zooterapií.
Existují rozdíly v četnosti využití zooterapií.
Je možné si vybrat ze sdružení a organizací, které zooterapii provádějí.
Cílová skupina: pedagogové ZŠ speciální
Metody: přímé a nepřímé pozorování, sekundární analýza dat
Předpokládané využití práce v praxi:
Posílení významu a vlivu zooterapie u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Zpětná vazba pro sdružení a organizace, která zooterapii provádějí.
Podklad pro další výzkum.
Podpora a pomoc dalším ZŠ, které by chtěly zařadit zooterapii do ŠVP.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Zooterapie je metoda ucelené rehabilitace za podpory a přítomnosti zvířat.Jedná se o pozitivní až léčebné působení zvířete na člověka.Jako nový obor si získává široké uplatnění v sociální, zdravotní i pedagogiclé sféře. Ve speciálním vzdělávání ji lze využít jako podpůrnou metodu celkové rehabilitace i jako součást neformálního vzdělávání u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Cíl:
Zjistit, zda speciální školy v okrese Tábor využívají zooterapii jako prostředek pedagogické rehabilitace
Dílčí cíle:
Zjistit o jaký druh zooterapie se jedná.
Zjistit četnost využití zooterapií.
Zjistit způsob financování zooterapií.
Hypotézy:
Speciální školy v okrese Tábor využívají zooterapii jako prostředek pedagogické rehabilitace.
Existují rozdíly ve financování zooterapií.
Existují rozdíly v četnosti využití zooterapií.
Je možné si vybrat ze sdružení a organizací, které zooterapii provádějí.
Cílová skupina: pedagogové ZŠ speciální
Metody: přímé a nepřímé pozorování, sekundární analýza dat
Předpokládané využití práce v praxi:
Posílení významu a vlivu zooterapie u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami.
Zpětná vazba pro sdružení a organizace, která zooterapii provádějí.
Podklad pro další výzkum.
Podpora a pomoc dalším ZŠ, které by chtěly zařadit zooterapii do ŠVP.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2.vyd., Praha: Triton. 2006. 173 s.
ISBN: 80- 86022-92-7
Kolektiv autorů. Zooterapie : ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. 335 s.
ISBN: 978-80-7322-109-6
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd., Jinočany: H & H, 2001. 147. s.
ISBN: 80- 86022- 92- 7
MULLER Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 295 s.
ISBN: 80- 244-1075-3
NERANDŽIČ Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd., Praha: Albatros, 2006. 159 s.
ISBN: 80- 00 01809- 8
PIPEKOVÁ Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. a přepr. vyd. Brno: Paido, 2006.
404 s.
ISBN: 80- 7315-120-0
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd.
Praha: Portál, 2001. 207 s.
Seznam doporučené literatury
JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2.vyd., Praha: Triton. 2006. 173 s.
ISBN: 80- 86022-92-7
Kolektiv autorů. Zooterapie : ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. 335 s.
ISBN: 978-80-7322-109-6
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd., Jinočany: H & H, 2001. 147. s.
ISBN: 80- 86022- 92- 7
MULLER Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 295 s.
ISBN: 80- 244-1075-3
NERANDŽIČ Zoran. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd., Praha: Albatros, 2006. 159 s.
ISBN: 80- 00 01809- 8
PIPEKOVÁ Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozš. a přepr. vyd. Brno: Paido, 2006.
404 s.
ISBN: 80- 7315-120-0
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd.
Praha: Portál, 2001. 207 s.