Postavení otce v rodině je dnes velice diskutované téma. Otcové dnes už nejsou považováni za živitele rodiny, ale jejich postavení v ní je mnohem důležitější. Podílejí se na výchově dětí, pečují o ně stejně jako matky, někteří jsou dokonce na rodičovské dovolené, což by v minulosti, jak víme z odborných zdrojů, dříve nepřicházelo v úvahu.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit pohled otců na současnou českou rodinu a hodnoty v ní a odpovědět na následující otázky: zda - li je způsob výchovy respondentů ovlivněn přístupem jejich rodičů v období jejich dětství,jak vnímají respondenti současnou českou rodinu a výchovné hodnoty v ní, jaké hodnoty respondenti preferují pří výchově vlastních dětí, jaké postavení mají respondenti ve své rodině.
Pro empirickou část bakalářské práce byl zvolen kvalitativní výzkum uskutečněný prostřednictvím metody polostrukturovaného rozhovoru, který byl proveden technikou dotazování. Výzkumný soubor, který byl vybrán pomocí metody sněhové koule, tvořilo 19 otců mladších 40 let, žijících ve městě Benešov či jeho okolí.
Výsledky práce ukázaly, že většina otců pod 40 let si připadá ovlivněna výchovou, která probíhala v jejich původní rodině. Jejich pohled na současnou českou rodinu je ve většině případů velice skeptický a valná většina otců pod 40 let považuje za nejvyšší uznávanou výchovu hodnotu dnešní rodinu hodnotu materiální.
Výzkum týkající se výchovných hodnot otců pod 40 let v jejich rodině ukázal, že největší důraz je otci kladen na výchovu k pracovitosti a odpovědnosti. Většinu otců lze označit za otce aktivní, kteří se podílejí na výchově svých dětí ve všech možných ohledech.
Anotace v angličtině
The position of father in family is a well debated topic of these days. Fathers today are not considered to be the breadwinners of family but their status is much more important. They are involved in upbringing of the children, they look after them in the same way as mothers do and some of them are even on maternity leave which as we know from the professional sources was not heard of in the past.
The objective of this bachelor thesis was to find out the fathers´ point of view of current Czech family and values inside it and to answer the following questions: whether the way of upbringing of the respondents is affected by the approach of their parents during their childhood, how the respondents perceive the current Czech family and the educational values inside it, what values the respondents prefer when bringing up their own children, what the respondents position in the family is.
For the empiric part of the bachelor thesis qualitative research with the method of half structured interview and the technique of inquiry was used. Research aggregate chosen with the method of snow ball consisted of 19 fathers younger than 40 living in the town of Benešov and its area.
The result of work shows that majority of fathers younger than 40 feel affected by the upbringing of their original family. Their view of current Czech family is very sceptical in most cases and the large majority of fathers younger than 40 consider material values the highest respected value.
Research regarding the educational values of father under the age of 40 in their family showed that the fathers put the strongest emphasis on education to diligence and responsibility. Most fathers can be described as active fathers who participate in upbringing of their children in all possible aspects.
Klíčová slova
hodnoty, otec, otcovství, rodina, výchova
Klíčová slova v angličtině
values, father, fatherhood, family, education
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Postavení otce v rodině je dnes velice diskutované téma. Otcové dnes už nejsou považováni za živitele rodiny, ale jejich postavení v ní je mnohem důležitější. Podílejí se na výchově dětí, pečují o ně stejně jako matky, někteří jsou dokonce na rodičovské dovolené, což by v minulosti, jak víme z odborných zdrojů, dříve nepřicházelo v úvahu.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit pohled otců na současnou českou rodinu a hodnoty v ní a odpovědět na následující otázky: zda - li je způsob výchovy respondentů ovlivněn přístupem jejich rodičů v období jejich dětství,jak vnímají respondenti současnou českou rodinu a výchovné hodnoty v ní, jaké hodnoty respondenti preferují pří výchově vlastních dětí, jaké postavení mají respondenti ve své rodině.
Pro empirickou část bakalářské práce byl zvolen kvalitativní výzkum uskutečněný prostřednictvím metody polostrukturovaného rozhovoru, který byl proveden technikou dotazování. Výzkumný soubor, který byl vybrán pomocí metody sněhové koule, tvořilo 19 otců mladších 40 let, žijících ve městě Benešov či jeho okolí.
Výsledky práce ukázaly, že většina otců pod 40 let si připadá ovlivněna výchovou, která probíhala v jejich původní rodině. Jejich pohled na současnou českou rodinu je ve většině případů velice skeptický a valná většina otců pod 40 let považuje za nejvyšší uznávanou výchovu hodnotu dnešní rodinu hodnotu materiální.
Výzkum týkající se výchovných hodnot otců pod 40 let v jejich rodině ukázal, že největší důraz je otci kladen na výchovu k pracovitosti a odpovědnosti. Většinu otců lze označit za otce aktivní, kteří se podílejí na výchově svých dětí ve všech možných ohledech.
Anotace v angličtině
The position of father in family is a well debated topic of these days. Fathers today are not considered to be the breadwinners of family but their status is much more important. They are involved in upbringing of the children, they look after them in the same way as mothers do and some of them are even on maternity leave which as we know from the professional sources was not heard of in the past.
The objective of this bachelor thesis was to find out the fathers´ point of view of current Czech family and values inside it and to answer the following questions: whether the way of upbringing of the respondents is affected by the approach of their parents during their childhood, how the respondents perceive the current Czech family and the educational values inside it, what values the respondents prefer when bringing up their own children, what the respondents position in the family is.
For the empiric part of the bachelor thesis qualitative research with the method of half structured interview and the technique of inquiry was used. Research aggregate chosen with the method of snow ball consisted of 19 fathers younger than 40 living in the town of Benešov and its area.
The result of work shows that majority of fathers younger than 40 feel affected by the upbringing of their original family. Their view of current Czech family is very sceptical in most cases and the large majority of fathers younger than 40 consider material values the highest respected value.
Research regarding the educational values of father under the age of 40 in their family showed that the fathers put the strongest emphasis on education to diligence and responsibility. Most fathers can be described as active fathers who participate in upbringing of their children in all possible aspects.
Klíčová slova
hodnoty, otec, otcovství, rodina, výchova
Klíčová slova v angličtině
values, father, fatherhood, family, education
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Dle výzkumu European values study, který proběhl v ČR v roce 1991, 1999, 2008 se výchovné hodnoty v české rodině příliš nemění. Každý rok za nejdůležitější výchovnou hodnotu byla respondenty vybrána slušnost a hned za ní pracovitost. Naopak za nejméně podstatné hodnoty respodenti určili náboženskou víru a představivost. Tyto dvě hodnoty se vždy vyskytovaly na posledních místech výzkumů. Je velice překvapivé, že se během skoro uplynulých 20 let , viditelně změnil životní styl, ale výchovné hodnoty dle, dosažených výsledků zůstávají stejné.
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat výchovné hodnoty v současné české rodině z pohledu otců do 40 let.
Metodika:
Ve výzkumné části bakalářské práce bude využita metoda kvalitativního dotazování za pomoci polostandardizovaného rozhovoru, který považujeme za vhodný pro zjišťování potřebných údajů. K výběru respodentů využijeme techniky snowball sampling.
Cílová populace: Respondenti budou pocházet z města Benešov a jeho okolí.
Využití výsledků práce v praxi:
Zjištěné výsledky mohou rozšířit znalosti o problematice výchovných hodnot otců mladších 40 - ti let
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Dle výzkumu European values study, který proběhl v ČR v roce 1991, 1999, 2008 se výchovné hodnoty v české rodině příliš nemění. Každý rok za nejdůležitější výchovnou hodnotu byla respondenty vybrána slušnost a hned za ní pracovitost. Naopak za nejméně podstatné hodnoty respodenti určili náboženskou víru a představivost. Tyto dvě hodnoty se vždy vyskytovaly na posledních místech výzkumů. Je velice překvapivé, že se během skoro uplynulých 20 let , viditelně změnil životní styl, ale výchovné hodnoty dle, dosažených výsledků zůstávají stejné.
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat výchovné hodnoty v současné české rodině z pohledu otců do 40 let.
Metodika:
Ve výzkumné části bakalářské práce bude využita metoda kvalitativního dotazování za pomoci polostandardizovaného rozhovoru, který považujeme za vhodný pro zjišťování potřebných údajů. K výběru respodentů využijeme techniky snowball sampling.
Cílová populace: Respondenti budou pocházet z města Benešov a jeho okolí.
Využití výsledků práce v praxi:
Zjištěné výsledky mohou rozšířit znalosti o problematice výchovných hodnot otců mladších 40 - ti let
Seznam doporučené literatury
1.SINGLY, François de. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál s.r.o., 1999. 137 s. ISBN 80-7178-249-1.
2.RABUŠICOVÁ, Milada., RABUŠIC, Ladislav. České výchovné hodnoty: tradiční nebo moderní? In Rabušic, L. (Ed.): Ćeské hodnoty 1991 - 1999. Sborník prací Fakulty sociálních studií brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2001. s. 127-147. Sociální studia 6. ISBN 80-210-2623-5.
3.GIDDENS, Anthony . Sociologie. Praha : Argo s.r.o., 1997. 596 s. ISBN 80-7203-124-4.
4.RABUŠIC, Ladislav., HAMANOVÁ, Jana. Hodnoty a postoje v ČR 1991 ? 2008. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-2104-952-9.
5.SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál s.r.o., 2007. 224 s. ISBN 978-80-7367-250-8.
Seznam doporučené literatury
1.SINGLY, François de. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál s.r.o., 1999. 137 s. ISBN 80-7178-249-1.
2.RABUŠICOVÁ, Milada., RABUŠIC, Ladislav. České výchovné hodnoty: tradiční nebo moderní? In Rabušic, L. (Ed.): Ćeské hodnoty 1991 - 1999. Sborník prací Fakulty sociálních studií brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2001. s. 127-147. Sociální studia 6. ISBN 80-210-2623-5.
3.GIDDENS, Anthony . Sociologie. Praha : Argo s.r.o., 1997. 596 s. ISBN 80-7203-124-4.
4.RABUŠIC, Ladislav., HAMANOVÁ, Jana. Hodnoty a postoje v ČR 1991 ? 2008. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-2104-952-9.
5.SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál s.r.o., 2007. 224 s. ISBN 978-80-7367-250-8.