Práce se zabývá teoretickým výzkumem východisek environmentální psychologie pro výchovu v přírodě. Odpovídá z environmentálně-psychologického hlediska na otázku, proč je příroda v koncepcích výchovy v přírodě preferovaným prostředím a jaké jsou vlivy přírody na fyzické, psychické a sociální zdraví člověka. Tyto odpovědi jsou v práci popsány skrze teorie environmentálních preferencí a regeneračních účinků přírody. Práce je rozdělena do tří oblastí. První část rozebírá východiska, principy a obsahy environmentální psychologie a výchovy v přírodě, stěžejní pojmy pro práci a styčné body environemntální psychologie a teorie výchovy v přírodě. Druhá část popisuje environmentálně-psychologické teorie a koncepty, týkající se hlavní a vedlejší výzkumné otázky. Třetí část zhodnocuje důsledky a relevantnost environmentálně-psychologických poznatků pro oblast výchovy v přírodě.
Anotace v angličtině
The work deals with theoretical research of basis of Environmental Psychology for Outdoor Education. It answers two questions ? why in the conceptions of Outdoor Education is nature the preferred environment and what are the benefits of nature for physical, mental and social health. The answers to theses questions are in the work described through theories of environmental preference and restorative effects of nature. There are three major sections of the work. The first part discusses the basis, principles and contents of Environmental Psychology and Outdoor Education, the core terminology of the work, and the nodal points of Environmental Psyhcology and the theory of Outdoor Education. Second part describes those theories and concepts of Environmental Psychology which are related to the primary and subsidiary research questions. The third part evaluates the impacts and relevance of environmental-psychological knowledge on concepts of Outdoor Education.
Klíčová slova
environmentální psychologie, výchova v přírodě, příroda, přírodní prostředí, environmentální preference, regenerační prostředí, regenerační účinky přírody, redukce stresu, zotavení ze stresu, teorie regenerace pozornosti, fyzické, psychické a sociální zdraví
Klíčová slova v angličtině
environmental psychology, outdoor education, nature, natural environment, environmental preference, restorative environment, restorative effects of nature, stress reduction, stress recovery, attention restoration theory, physical, mental and social well-being
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá teoretickým výzkumem východisek environmentální psychologie pro výchovu v přírodě. Odpovídá z environmentálně-psychologického hlediska na otázku, proč je příroda v koncepcích výchovy v přírodě preferovaným prostředím a jaké jsou vlivy přírody na fyzické, psychické a sociální zdraví člověka. Tyto odpovědi jsou v práci popsány skrze teorie environmentálních preferencí a regeneračních účinků přírody. Práce je rozdělena do tří oblastí. První část rozebírá východiska, principy a obsahy environmentální psychologie a výchovy v přírodě, stěžejní pojmy pro práci a styčné body environemntální psychologie a teorie výchovy v přírodě. Druhá část popisuje environmentálně-psychologické teorie a koncepty, týkající se hlavní a vedlejší výzkumné otázky. Třetí část zhodnocuje důsledky a relevantnost environmentálně-psychologických poznatků pro oblast výchovy v přírodě.
Anotace v angličtině
The work deals with theoretical research of basis of Environmental Psychology for Outdoor Education. It answers two questions ? why in the conceptions of Outdoor Education is nature the preferred environment and what are the benefits of nature for physical, mental and social health. The answers to theses questions are in the work described through theories of environmental preference and restorative effects of nature. There are three major sections of the work. The first part discusses the basis, principles and contents of Environmental Psychology and Outdoor Education, the core terminology of the work, and the nodal points of Environmental Psyhcology and the theory of Outdoor Education. Second part describes those theories and concepts of Environmental Psychology which are related to the primary and subsidiary research questions. The third part evaluates the impacts and relevance of environmental-psychological knowledge on concepts of Outdoor Education.
Klíčová slova
environmentální psychologie, výchova v přírodě, příroda, přírodní prostředí, environmentální preference, regenerační prostředí, regenerační účinky přírody, redukce stresu, zotavení ze stresu, teorie regenerace pozornosti, fyzické, psychické a sociální zdraví
Klíčová slova v angličtině
environmental psychology, outdoor education, nature, natural environment, environmental preference, restorative environment, restorative effects of nature, stress reduction, stress recovery, attention restoration theory, physical, mental and social well-being
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat vlivem přírody na psychické a sociální zdraví z hlediska environmentální psychologie a aplikovatelností těchto poznatků do oblasti výhovy v přírodě.
Bude rozdělena do dvou bloků.
Blok A. si klade za cíl:
a)popsat z perspektivy environmentální psychologie fenomén zdraví
b)charakterizovat přírodní prostředí a fenomén přírody
c)sumarizovat studie zkoumaných vlivů přírody na zdraví člověka
Blok B. si klade za cíl zhodnotit důsledky environmentálně-psychologických východisek pro koncepce výchovy v přírodě.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat vlivem přírody na psychické a sociální zdraví z hlediska environmentální psychologie a aplikovatelností těchto poznatků do oblasti výhovy v přírodě.
Bude rozdělena do dvou bloků.
Blok A. si klade za cíl:
a)popsat z perspektivy environmentální psychologie fenomén zdraví
b)charakterizovat přírodní prostředí a fenomén přírody
c)sumarizovat studie zkoumaných vlivů přírody na zdraví člověka
Blok B. si klade za cíl zhodnotit důsledky environmentálně-psychologických východisek pro koncepce výchovy v přírodě.
Seznam doporučené literatury
1. ABRAM, David. The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-Than-Human World. New York: Vintage, 1996. 352 s. ISBN 978-0679776390.
2. BECHTEL, Robert B., CHURCHMAN, Arza (Eds.), The New Handbook of Environmental Psychology. New York: John Wiley, 2002. ISBN 978-0471405948.
3. BELL, Paul A., et al. Environmental Psychology. 5th edition. [s.l.] : [s.n.], 2001. 634 s. ISBN 0-15-508064-4.
4. CLAYTON, S., OPOTOW, S. Identity and the Natural Environment : The Psychological Significance of Nature. Cambridge (Massachusetts), London (England) : The MIT Press, 2003. 384 s. ISBN 978-0262532068.
5. COHEN, Michael J. Reconnecting With Nature: Finding Wellness Through Restoring Your Bond With the Earth. [s.l.] : Ecopress, 1997. 230 s. ISBN 978-0963970527.
6. COHEN, Michael J. The Web of Life Imperative: Regenerative Ecopsychology Techniques That Help People Think in Balance With Natural Systems. [s.l.] : [s.n.], 2003. 148 s. ISBN 978-1412001854.
7. ČERNOUŠEK, Michal. Psychologie životního prostředí. Karolinum. Praha: 1992.
8. FISHER, Andy. Radical Ecopsychology : Psychology in the Service of Life. [s.l.] : State University of New York Press, 2002. 306 s. ISBN 978-0791453049.
9.GARDNER, Gerald T., STERN, Paul C. Environmental Problems and Human Behavior. [s.l.] : Allyn and Bacon, 1996. 369 s. ISBN 978-0205156054.
10. GIFFORD, Robert. Environmental Psychology: Principles and Practice. [s.l.] : Allyn and Bacon, 1997. 506 s.
11. KAHN , Peter H., Jr. The Human Relationship with Nature: Development and Culture. [s.l.] : The MIT Press, 1999. 295 s. ISBN 978-0262112406.
12. METZNER, Ralph. Green Psychology: Transforming our Relationship to the Earth . [s.l.] : Park Street Press, 1999. 240 s. ISBN 978-0892817986.
13. ROZSAK, T. GOMES, M. E., & KANNER, A. D. (Eds.). Ecopsychology: Restoring the Earth, Healing the Mind. Sierra Club Books, San Francisco 1995.¨
Internetové zdroje:
NEUMAN, J. Aktivity v přírodě a jejich vztah k pojmům "příroda" a "prožitek". [online prezentace]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu (datum neuvedeno) [cit. 2011-1-8]. Dostupné na WWW: .
NEUMAN, J. Základní terminologie a její ekvivalenty v angličtině. [online]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu (datum neuvedeno) [cit. 2011-1-8]. Dostupné na WWW: .
Seznam doporučené literatury
1. ABRAM, David. The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-Than-Human World. New York: Vintage, 1996. 352 s. ISBN 978-0679776390.
2. BECHTEL, Robert B., CHURCHMAN, Arza (Eds.), The New Handbook of Environmental Psychology. New York: John Wiley, 2002. ISBN 978-0471405948.
3. BELL, Paul A., et al. Environmental Psychology. 5th edition. [s.l.] : [s.n.], 2001. 634 s. ISBN 0-15-508064-4.
4. CLAYTON, S., OPOTOW, S. Identity and the Natural Environment : The Psychological Significance of Nature. Cambridge (Massachusetts), London (England) : The MIT Press, 2003. 384 s. ISBN 978-0262532068.
5. COHEN, Michael J. Reconnecting With Nature: Finding Wellness Through Restoring Your Bond With the Earth. [s.l.] : Ecopress, 1997. 230 s. ISBN 978-0963970527.
6. COHEN, Michael J. The Web of Life Imperative: Regenerative Ecopsychology Techniques That Help People Think in Balance With Natural Systems. [s.l.] : [s.n.], 2003. 148 s. ISBN 978-1412001854.
7. ČERNOUŠEK, Michal. Psychologie životního prostředí. Karolinum. Praha: 1992.
8. FISHER, Andy. Radical Ecopsychology : Psychology in the Service of Life. [s.l.] : State University of New York Press, 2002. 306 s. ISBN 978-0791453049.
9.GARDNER, Gerald T., STERN, Paul C. Environmental Problems and Human Behavior. [s.l.] : Allyn and Bacon, 1996. 369 s. ISBN 978-0205156054.
10. GIFFORD, Robert. Environmental Psychology: Principles and Practice. [s.l.] : Allyn and Bacon, 1997. 506 s.
11. KAHN , Peter H., Jr. The Human Relationship with Nature: Development and Culture. [s.l.] : The MIT Press, 1999. 295 s. ISBN 978-0262112406.
12. METZNER, Ralph. Green Psychology: Transforming our Relationship to the Earth . [s.l.] : Park Street Press, 1999. 240 s. ISBN 978-0892817986.
13. ROZSAK, T. GOMES, M. E., & KANNER, A. D. (Eds.). Ecopsychology: Restoring the Earth, Healing the Mind. Sierra Club Books, San Francisco 1995.¨
Internetové zdroje:
NEUMAN, J. Aktivity v přírodě a jejich vztah k pojmům "příroda" a "prožitek". [online prezentace]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu (datum neuvedeno) [cit. 2011-1-8]. Dostupné na WWW: .
NEUMAN, J. Základní terminologie a její ekvivalenty v angličtině. [online]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu (datum neuvedeno) [cit. 2011-1-8]. Dostupné na WWW: .