Název práce zní: Evaluace primární drogové prevence základních škol ve městě Prachatice. Primární prevence si klade za cíl odradit od prvního užití návykové látky nebo alespoň co nejdále odložit první kontakt s ní. Je to úloha celé společnosti. V první řadě by se na ní měla podílet rodina, která je nejdůležitější součástí člověka, dále je to okolní prostředí, které na dítě působí (např.: kamarádi, vrstevníci), škola, jenž se snaží být jedním ze subjektů primární prevence, a v neposlední řadě také praktický lékař. Ten je důležitou složkou pro odhalení projevů rizikového chování, například při vyšetřeních. Velmi důležité je to, že pokud prevence přichází z několika stran, má vyšší účinnost.
Primární prevence by se měla realizovat před první zkušeností s návykovou látkou. Principy efektivní a vyhodnotitelné primární prevence jsou založeny na soustavnosti, dlouhodobosti, aktivnosti, přiměřenosti, názornosti a uvědomělosti.
V rámci toho jsem v empirické části zkoumala, jaké názory mají žáci na preventivní programy, kdy aktivity přichází, jaké postoje žáci vůči návykovým látkám zaujímají, co si odnášejí za vědomosti z uskutečněných programů, jaké mají osobní zkušenosti a jaké názory mají školní metodici na tyto protidrogové aktivity. Pro zjištění dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku vlastní konstrukce, na základě jehož vyhodnocení jsou verifikovány či falzifikovány předem stanovené hypotézy.
Z výzkumu vyplývá, že zkušenosti s návykovými látkami se vyskytují ve všech základních školách ve městě Prachatice. Nejvíce je zastoupeno užívání legálních, společensky tolerovaných látek. Z výzkumu je patrné, že žáci základních škol jsou celkem dobře informováni o drogové problematice díky povinným preventivním programům.
Výsledky práce je možné využít v praxi jako materiál pro školní metodiky prevence a pro vedení základních škol ve městě Prachatice, kterého lze využít jako zpětné vazby od žáků na realizované programy. Věřím, že práce může být využita i pro potřeby dalšího realizovaného výzkumu.
Anotace v angličtině
The title of the thesis is: Evaluation of Primary Drug Prevention at Primary Schools in the City of Prachatice. Primary prevention aims at discouraging from the first use of a habit-forming substance or at least at postponing the first contact therewith as far as possible. The foregoing is the task for the entire society. First and foremost, family, which is the most important integral part of a human being, should participate therein, together with the surrounding environment affecting the child (such as school. friends, peers), school, which aspires to be one of the subjects of primary prevention, and last but not least, general practitioner. He/She plays an important role in unrevealing symptoms of at-risk behaviour, e.g. during examinations. What is very important is the fact that if prevention comes from multiple sources, it has higher efficiency.
Primary prevention should be implemented prior to the first experience with a habit-forming substance. The principles of effective and measurable primary prevention are based on systematic, long-term, active, adequate, explanatory and conscious character thereof.
Within the framework of the foregoing, what pupils have opinions on preventive programs; when it is applied, what the pupils' attitudes to habit-forming substances are like, what knowledge they acquire from the realized programs, what their personal experiences and what the school methodologists' opinions concerning such anti-drug activities are like. To acquire data, the following methods were applied: quantitative research, survey and anonymous questionnaire based on own preparation, preset hypotheses are verified or falsified on the base of evaluation of the questionnaire.
It follows from the research that experience with habit-forming substances is known at all primary schools in the City of Prachatice. The most widespread habit-forming substances are the legal ones, tolerated by the society. As it follows from the research, pupils attending primary schools are quite well-informed of drug issues due to the compulsory primary-prevention programs.
Results of the thesis may be used in practice as a material for school drug-prevention methodologists and management of primary schools in Prachatice, which can be used as feedback from students on programs for. Last but not least, I believe that the thesis may be used for the needs of the follow-up research.
Klíčová slova
Evaluace, Návyková látka, Primární drogová prevence, Školní drogová prevence
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, Addictive Substance, Primary Drug Prevention, School Drug Prevention
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Název práce zní: Evaluace primární drogové prevence základních škol ve městě Prachatice. Primární prevence si klade za cíl odradit od prvního užití návykové látky nebo alespoň co nejdále odložit první kontakt s ní. Je to úloha celé společnosti. V první řadě by se na ní měla podílet rodina, která je nejdůležitější součástí člověka, dále je to okolní prostředí, které na dítě působí (např.: kamarádi, vrstevníci), škola, jenž se snaží být jedním ze subjektů primární prevence, a v neposlední řadě také praktický lékař. Ten je důležitou složkou pro odhalení projevů rizikového chování, například při vyšetřeních. Velmi důležité je to, že pokud prevence přichází z několika stran, má vyšší účinnost.
Primární prevence by se měla realizovat před první zkušeností s návykovou látkou. Principy efektivní a vyhodnotitelné primární prevence jsou založeny na soustavnosti, dlouhodobosti, aktivnosti, přiměřenosti, názornosti a uvědomělosti.
V rámci toho jsem v empirické části zkoumala, jaké názory mají žáci na preventivní programy, kdy aktivity přichází, jaké postoje žáci vůči návykovým látkám zaujímají, co si odnášejí za vědomosti z uskutečněných programů, jaké mají osobní zkušenosti a jaké názory mají školní metodici na tyto protidrogové aktivity. Pro zjištění dat byl použit kvantitativní výzkum, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku vlastní konstrukce, na základě jehož vyhodnocení jsou verifikovány či falzifikovány předem stanovené hypotézy.
Z výzkumu vyplývá, že zkušenosti s návykovými látkami se vyskytují ve všech základních školách ve městě Prachatice. Nejvíce je zastoupeno užívání legálních, společensky tolerovaných látek. Z výzkumu je patrné, že žáci základních škol jsou celkem dobře informováni o drogové problematice díky povinným preventivním programům.
Výsledky práce je možné využít v praxi jako materiál pro školní metodiky prevence a pro vedení základních škol ve městě Prachatice, kterého lze využít jako zpětné vazby od žáků na realizované programy. Věřím, že práce může být využita i pro potřeby dalšího realizovaného výzkumu.
Anotace v angličtině
The title of the thesis is: Evaluation of Primary Drug Prevention at Primary Schools in the City of Prachatice. Primary prevention aims at discouraging from the first use of a habit-forming substance or at least at postponing the first contact therewith as far as possible. The foregoing is the task for the entire society. First and foremost, family, which is the most important integral part of a human being, should participate therein, together with the surrounding environment affecting the child (such as school. friends, peers), school, which aspires to be one of the subjects of primary prevention, and last but not least, general practitioner. He/She plays an important role in unrevealing symptoms of at-risk behaviour, e.g. during examinations. What is very important is the fact that if prevention comes from multiple sources, it has higher efficiency.
Primary prevention should be implemented prior to the first experience with a habit-forming substance. The principles of effective and measurable primary prevention are based on systematic, long-term, active, adequate, explanatory and conscious character thereof.
Within the framework of the foregoing, what pupils have opinions on preventive programs; when it is applied, what the pupils' attitudes to habit-forming substances are like, what knowledge they acquire from the realized programs, what their personal experiences and what the school methodologists' opinions concerning such anti-drug activities are like. To acquire data, the following methods were applied: quantitative research, survey and anonymous questionnaire based on own preparation, preset hypotheses are verified or falsified on the base of evaluation of the questionnaire.
It follows from the research that experience with habit-forming substances is known at all primary schools in the City of Prachatice. The most widespread habit-forming substances are the legal ones, tolerated by the society. As it follows from the research, pupils attending primary schools are quite well-informed of drug issues due to the compulsory primary-prevention programs.
Results of the thesis may be used in practice as a material for school drug-prevention methodologists and management of primary schools in Prachatice, which can be used as feedback from students on programs for. Last but not least, I believe that the thesis may be used for the needs of the follow-up research.
Klíčová slova
Evaluace, Návyková látka, Primární drogová prevence, Školní drogová prevence
Klíčová slova v angličtině
Evaluation, Addictive Substance, Primary Drug Prevention, School Drug Prevention
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky:
Primární drogová prevence si klade za cíl odradit od prvního užití drogy nebo alespoň co nejdéle odložit první kontakt s drogou. Preventivní aktivity se mohou zaměřovat na celou populaci, jako je například využití masových médií ve vzdělávání široké veřejnosti, na komunitně zaměřené iniciativy nebo protidrogové programy ve školách zaměřené na žáky a studenty. Účinnost primární drogové prevence lze pravidelně sledovat a vyhodnocovat prostřednictvím řízené evaluace. Evaluací se rozumí zhodnocení, které je založené na důkladném sběru informací a na jejich odborném zpracování s cílem získat spolehlivé podklady pro případná rozhodnutí.
2. Cíl(včetně dílčích cílů):
Cíl:
Obecným cílem bakalářské práce je zhodnocení názorů žáků základních škol ve městě Prachatice na význam a přínosnost programů primární drogové prevence. Dále pak zjištění názorů školních metodiků prevence na realizované protidrogové programy na týchž základních školách k doplnění celkového obrazu primární prevence.
Dílčí cíle:
- Zjištění, zda si žáci odnášejí z protidrogových programů informace o nebezpečnosti návykových látek.
- Zjištění charakteru postojů žáků základních škol k návykovým látkám.
- Zjištění, jaké mají osobní zkušenosti žáci základních škol ve městě Prachatice s návykovými látkami a srovnání s celostátním průměrem.
3. Hypotézy:
H1: Většina žáků (více než 70 %) považuje absolvovaný protidrogový program v oblasti kognitivní za významný a přínosný.
H2: Většina žáků (více než 70 %) se domnívá, že absolvovaný protidrogový program pomohl posílit negativní postoje k návykovým látkám.
H3: Žáci základních škol ve městě Prachatice se neliší v rozsahu a ve struktuře užívání návykových látek od celostátního průměru, uvedeného Národním monitorovacím střediskem v Praze.
4. Metodika
K výzkumu evaluace primární drogové prevence základních škol ve městě Prachatice bude použit kvantitativní výzkum, metodou dotazování, formou dotazníku vlastní konstrukce. Tato získaná data budou doplněna informacemi od školních metodiků primární prevence na týchž základních školách. Výzkumný soubor bude tvořen sedmdesáti žáky základních škol ve městě Prachatice a všemi metodiky primární prevence na těchže základních školách.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky práce bude možné využít v praxi jako materiál pro školní metodiky prevence, k sestavení Minimálních preventivních programů (dnes již preventivních strategií škol), pro lektory primární prevence, laickou a odbornou veřejnost, dále jako materiál k publikační činnosti a k výuce. Věřím, že práce bude moct být využita i pro potřeby dalšího realizovaného výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky:
Primární drogová prevence si klade za cíl odradit od prvního užití drogy nebo alespoň co nejdéle odložit první kontakt s drogou. Preventivní aktivity se mohou zaměřovat na celou populaci, jako je například využití masových médií ve vzdělávání široké veřejnosti, na komunitně zaměřené iniciativy nebo protidrogové programy ve školách zaměřené na žáky a studenty. Účinnost primární drogové prevence lze pravidelně sledovat a vyhodnocovat prostřednictvím řízené evaluace. Evaluací se rozumí zhodnocení, které je založené na důkladném sběru informací a na jejich odborném zpracování s cílem získat spolehlivé podklady pro případná rozhodnutí.
2. Cíl(včetně dílčích cílů):
Cíl:
Obecným cílem bakalářské práce je zhodnocení názorů žáků základních škol ve městě Prachatice na význam a přínosnost programů primární drogové prevence. Dále pak zjištění názorů školních metodiků prevence na realizované protidrogové programy na týchž základních školách k doplnění celkového obrazu primární prevence.
Dílčí cíle:
- Zjištění, zda si žáci odnášejí z protidrogových programů informace o nebezpečnosti návykových látek.
- Zjištění charakteru postojů žáků základních škol k návykovým látkám.
- Zjištění, jaké mají osobní zkušenosti žáci základních škol ve městě Prachatice s návykovými látkami a srovnání s celostátním průměrem.
3. Hypotézy:
H1: Většina žáků (více než 70 %) považuje absolvovaný protidrogový program v oblasti kognitivní za významný a přínosný.
H2: Většina žáků (více než 70 %) se domnívá, že absolvovaný protidrogový program pomohl posílit negativní postoje k návykovým látkám.
H3: Žáci základních škol ve městě Prachatice se neliší v rozsahu a ve struktuře užívání návykových látek od celostátního průměru, uvedeného Národním monitorovacím střediskem v Praze.
4. Metodika
K výzkumu evaluace primární drogové prevence základních škol ve městě Prachatice bude použit kvantitativní výzkum, metodou dotazování, formou dotazníku vlastní konstrukce. Tato získaná data budou doplněna informacemi od školních metodiků primární prevence na týchž základních školách. Výzkumný soubor bude tvořen sedmdesáti žáky základních škol ve městě Prachatice a všemi metodiky primární prevence na těchže základních školách.
5. Předpokládané využití práce v praxi:
Výsledky práce bude možné využít v praxi jako materiál pro školní metodiky prevence, k sestavení Minimálních preventivních programů (dnes již preventivních strategií škol), pro lektory primární prevence, laickou a odbornou veřejnost, dále jako materiál k publikační činnosti a k výuce. Věřím, že práce bude moct být využita i pro potřeby dalšího realizovaného výzkumu.
Seznam doporučené literatury
- GALLÁ, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2005. 156 s. ISBN 80?86734-38?2.
- KALINA, K. a kol. Drogy a drogové závislosti I. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. 319 s. ISBN 80-86734-05-6.
- KALINA, K. a kol. Drogy a drogové závislosti II. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. 343 s. ISBN 80-86734-05-6.
- MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1. vyd. Praha: Sdružení SCAN, 2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
- NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 157 s.
ISBN 80-7178-515-6.
Seznam doporučené literatury
- GALLÁ, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2005. 156 s. ISBN 80?86734-38?2.
- KALINA, K. a kol. Drogy a drogové závislosti I. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. 319 s. ISBN 80-86734-05-6.
- KALINA, K. a kol. Drogy a drogové závislosti II. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. 343 s. ISBN 80-86734-05-6.
- MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. 1. vyd. Praha: Sdružení SCAN, 2010. 253 s. ISBN 978-80-87258-47-7.
- NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. 1. vydání. Praha: Portál, 2001. 157 s.
ISBN 80-7178-515-6.