Úkolem studenta je realizovat výzkum skutečného obsahu výuky informatiky na mnoha konkrétních základních školách. Cílem je zjistit, která témata jsou v popředí zájmu učitelů a která jsou upozaděna, na jaké úrovni se látka v daném tématu učí, jak jsou zastoupeny základní složky této vzdělávací oblasti (základy informatiky, ICT, technické záležitosti), jakým způsobem se hodnotí výstupy, jak se učitel vypořádává s požadavky státních dokumentů, jaké využívá edukační zdroje a jak je vzdělán. Cílem je zjistit, jaké skutečné dovednosti učitelé dětem vštěpují a jakou formou tyto dovednosti u žáků zpětně vyvolávají a trénují kompetence v dané oblasti.\\
Výzkum bude probíhat ve spolupráci s učiteli informačních technologií na vybraných základních školách. Učitelé budou spolupracovat formou vyplnění dotazníku za účasti autora práce nebo studentů na praxích. Dotazník bude sestaven na základě podkladů z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Budou v něm obsaženy otázky ze nejdůležitějších okruhů témat, která se mají učit v hodinách informatiky. Sesbíraná data budou následně zpracována a analyzována dle výzkumných metod.\\
V teoretické části budou zpracovány státní dokumenty, jako je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a metodické materiály VÚP Praha, které stanovují obsah výuky, dostupné učebnice a dále dokumenty z několika škol, které stanovují kurikulum výuky informatiky na dané základní škole.
Zásady pro vypracování
Úkolem studenta je realizovat výzkum skutečného obsahu výuky informatiky na mnoha konkrétních základních školách. Cílem je zjistit, která témata jsou v popředí zájmu učitelů a která jsou upozaděna, na jaké úrovni se látka v daném tématu učí, jak jsou zastoupeny základní složky této vzdělávací oblasti (základy informatiky, ICT, technické záležitosti), jakým způsobem se hodnotí výstupy, jak se učitel vypořádává s požadavky státních dokumentů, jaké využívá edukační zdroje a jak je vzdělán. Cílem je zjistit, jaké skutečné dovednosti učitelé dětem vštěpují a jakou formou tyto dovednosti u žáků zpětně vyvolávají a trénují kompetence v dané oblasti.\\
Výzkum bude probíhat ve spolupráci s učiteli informačních technologií na vybraných základních školách. Učitelé budou spolupracovat formou vyplnění dotazníku za účasti autora práce nebo studentů na praxích. Dotazník bude sestaven na základě podkladů z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Budou v něm obsaženy otázky ze nejdůležitějších okruhů témat, která se mají učit v hodinách informatiky. Sesbíraná data budou následně zpracována a analyzována dle výzkumných metod.\\
V teoretické části budou zpracovány státní dokumenty, jako je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a metodické materiály VÚP Praha, které stanovují obsah výuky, dostupné učebnice a dále dokumenty z několika škol, které stanovují kurikulum výuky informatiky na dané základní škole.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBEK, Jaroslav; TUPÝ, Jan . RVP ZV [online]. 2009 [cit. 2011-04-07]. Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
BALÍNKOVÁ, Petra. Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2009. 123 s. Diplomová práce. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
PÁNA, Lubomír; SOMR, Miroslav. Metodologie a metody výzkumu. České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2007. 164 s.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : Příručka pro studenty,učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Padio, 1996. 130 s.
Ústav pro informace ve vzdělávání. Rychlá šetření 2/2009 [online]. 2009 [cit. 2011-04-10]. UIV.\\ Dostupné z WWW:\\ <http://www.uiv.cz/clanek/17/1765>.Rámcový učební plán [online]. 2009 [cit. 2011-04-07]. Scio.\\Dostupné z WWW:\\ <http://www.scio.cz/skoly/rvp/odstavec.asp?odstavecID=1540>.
JEŘÁBEK, Jaroslav; TUPÝ, Jan. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů [online]. 2009 [cit. 2011-04-10]. Metodický portál RVP. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Manual_SVP-ZV.pdf>.
RAMBOUSEK, Vladimír. Výzkum informační výchovy na základních školách. Plzeň : Koniáš, 2007. 360 s.
VANÍČEK, Jiří. Teoretické základy informatiky. Praha : Kernberg, 2007. 431 s.
VANÍČEK, Jiří. Přednášky z didaktiky informatiky a výpočetní techniky [online]. 2005 [cit. 2011-04-11]. Informatika.\\ Dostupné z WWW:\\<http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_inf/externi/kat_inf_0548/11_informatika.pdf>.
Seznam doporučené literatury
JEŘÁBEK, Jaroslav; TUPÝ, Jan . RVP ZV [online]. 2009 [cit. 2011-04-07]. Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
BALÍNKOVÁ, Petra. Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2009. 123 s. Diplomová práce. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
PÁNA, Lubomír; SOMR, Miroslav. Metodologie a metody výzkumu. České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2007. 164 s.
GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : Příručka pro studenty,učitele a výzkumné pracovníky. Brno : Padio, 1996. 130 s.
Ústav pro informace ve vzdělávání. Rychlá šetření 2/2009 [online]. 2009 [cit. 2011-04-10]. UIV.\\ Dostupné z WWW:\\ <http://www.uiv.cz/clanek/17/1765>.Rámcový učební plán [online]. 2009 [cit. 2011-04-07]. Scio.\\Dostupné z WWW:\\ <http://www.scio.cz/skoly/rvp/odstavec.asp?odstavecID=1540>.
JEŘÁBEK, Jaroslav; TUPÝ, Jan. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů [online]. 2009 [cit. 2011-04-10]. Metodický portál RVP. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Manual_SVP-ZV.pdf>.
RAMBOUSEK, Vladimír. Výzkum informační výchovy na základních školách. Plzeň : Koniáš, 2007. 360 s.
VANÍČEK, Jiří. Teoretické základy informatiky. Praha : Kernberg, 2007. 431 s.
VANÍČEK, Jiří. Přednášky z didaktiky informatiky a výpočetní techniky [online]. 2005 [cit. 2011-04-11]. Informatika.\\ Dostupné z WWW:\\<http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_inf/externi/kat_inf_0548/11_informatika.pdf>.