Práce se v první polovině zabývá světelnou teorií, odpovídá na otázku co je to světlo. Zahrnuje tedy fyzikální studii světla. Nemalá část práce je také věnována optice a její historii. V druhé polovině práce lze nalézt kapitoly, jež řeší problematiku světla v umění, tedy světla jakožto výrazového prvku umění a také vývoj světelné kompozice v dějinách výtvarné kultury. Nebylo opomenuto ani téma světla ve fotografii, jež je spolu s kresebnou technikou základem praktické části této bakalářské práce. Práci uzavírá případová studie, která pojednává o světelné kompozici v médiu kresby.
Anotace v angličtině
The Work in the first half deals with the theory of light, answering the question what the light is. It thus encompasses the physical study of light. A large part is also devoted to optics and its history. In the second half of the work we can find chapters that deal with the issue of light in art, accordingly the light as an expressive element of art and also the development of composition of light in the history of visual culture. Not even the theme of light in photography was left out and that is together with the drawing techniques the base of the practical part of this thesis. The analysis concludes with a case study which deals with the composition of light in the medium of drawing.
Klíčová slova
světlo, fyzika světla, optika, umělé a přírodní světlo, teorie světla, zdroj světla, umění, světlo jako výrazový prvek, dějiny výtvarné kultury, historie umění, světlo ve fotografii, stín, kresba, šerosvit
Klíčová slova v angličtině
light, light physics, optics, artificial and natural light, the theory of light, source of light, art, light as an element of expression, history of art culture, art history, the light in photography, shadow, drawing, chiaroscuro
Rozsah průvodní práce
45 s., 11 s. obr. (77 600 zn.)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se v první polovině zabývá světelnou teorií, odpovídá na otázku co je to světlo. Zahrnuje tedy fyzikální studii světla. Nemalá část práce je také věnována optice a její historii. V druhé polovině práce lze nalézt kapitoly, jež řeší problematiku světla v umění, tedy světla jakožto výrazového prvku umění a také vývoj světelné kompozice v dějinách výtvarné kultury. Nebylo opomenuto ani téma světla ve fotografii, jež je spolu s kresebnou technikou základem praktické části této bakalářské práce. Práci uzavírá případová studie, která pojednává o světelné kompozici v médiu kresby.
Anotace v angličtině
The Work in the first half deals with the theory of light, answering the question what the light is. It thus encompasses the physical study of light. A large part is also devoted to optics and its history. In the second half of the work we can find chapters that deal with the issue of light in art, accordingly the light as an expressive element of art and also the development of composition of light in the history of visual culture. Not even the theme of light in photography was left out and that is together with the drawing techniques the base of the practical part of this thesis. The analysis concludes with a case study which deals with the composition of light in the medium of drawing.
Klíčová slova
světlo, fyzika světla, optika, umělé a přírodní světlo, teorie světla, zdroj světla, umění, světlo jako výrazový prvek, dějiny výtvarné kultury, historie umění, světlo ve fotografii, stín, kresba, šerosvit
Klíčová slova v angličtině
light, light physics, optics, artificial and natural light, the theory of light, source of light, art, light as an element of expression, history of art culture, art history, the light in photography, shadow, drawing, chiaroscuro
Zásady pro vypracování
1. Stručná charakteristika fenoménu světla z hlediska přírodovědného a kulturního.
2. Chronologicky uspořádaný zevrubný náhled na kompoziční postupy a práci se světlem v dějinách výtvarného umění s odkazy na obrazovou přílohu.
3. Praktická část práce zahrnuje:
a) Vlastní obhajobu autorského záměru a technologického postupu.
b) Vytvoření přípravných skic, fotografií a finálních kreseb propisovacím perem na téma: "Intimní osvětlení".
c) Fotografickou dokumentaci, adjustaci a instalaci artefaktů.
Fotografická dokumentace v rámci obrazové přílohy: Obrazový materiál dokumentující přípravné skici, fotografie a finální kresby.
Zásady pro vypracování
1. Stručná charakteristika fenoménu světla z hlediska přírodovědného a kulturního.
2. Chronologicky uspořádaný zevrubný náhled na kompoziční postupy a práci se světlem v dějinách výtvarného umění s odkazy na obrazovou přílohu.
3. Praktická část práce zahrnuje:
a) Vlastní obhajobu autorského záměru a technologického postupu.
b) Vytvoření přípravných skic, fotografií a finálních kreseb propisovacím perem na téma: "Intimní osvětlení".
c) Fotografickou dokumentaci, adjustaci a instalaci artefaktů.
Fotografická dokumentace v rámci obrazové přílohy: Obrazový materiál dokumentující přípravné skici, fotografie a finální kresby.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Vlevo a vpravo ve výtvarném umění. Praha: Academia, 2005.
BARTOŠ, Michal. Kompozice v digitální fotografii. Brno: Computer Press, 2008.
BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister & Principal, 2003.
GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992.
GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluze. Praha: Odeon, 1985.
HUNTER, Fil a kol. Fotografie a světlo. Naučte se techniky fotografického svícení. Brno: Zoner Press, 2007.
PARRAMÓN, José. Světlo a stín. Praha: Vašut, 1998.
PIJAON, José. Dějiny umění. Praha: Balios, 1998.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Vlevo a vpravo ve výtvarném umění. Praha: Academia, 2005.
BARTOŠ, Michal. Kompozice v digitální fotografii. Brno: Computer Press, 2008.
BAXANDALL, Michael. Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno: Barrister & Principal, 2003.
GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992.
GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluze. Praha: Odeon, 1985.
HUNTER, Fil a kol. Fotografie a světlo. Naučte se techniky fotografického svícení. Brno: Zoner Press, 2007.
PARRAMÓN, José. Světlo a stín. Praha: Vašut, 1998.
PIJAON, José. Dějiny umění. Praha: Balios, 1998.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce.