Bakalářská práce se zaměřuje na využití biotopu louka při výuce ekologie. Autorka nejprve popisuje zvolenou louku, dále provádí rozbor vybraných učebnic a utváří program k procvičení, upevnění a lepšímu pochopení znalostí z ekologie. Součástí programu jsou ekologické hry, pracovní list a sešit pro učitele.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of the grassland biotope during ecology lessons. Author describes chosen meadow first, then she analyses selected textbooks and creates a program to practise, strengthen and better understanding of ecology knowledge. The part of this program includes ecology games, a work paper and teacher's book.
Klíčová slova
biotop, louka, ekologie, projekt, ekologické hry, pracovní list, sešit pro učitele
Klíčová slova v angličtině
grassland, biotope, ecology games, project, work paper, teacher's book
Rozsah průvodní práce
37 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na využití biotopu louka při výuce ekologie. Autorka nejprve popisuje zvolenou louku, dále provádí rozbor vybraných učebnic a utváří program k procvičení, upevnění a lepšímu pochopení znalostí z ekologie. Součástí programu jsou ekologické hry, pracovní list a sešit pro učitele.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of the grassland biotope during ecology lessons. Author describes chosen meadow first, then she analyses selected textbooks and creates a program to practise, strengthen and better understanding of ecology knowledge. The part of this program includes ecology games, a work paper and teacher's book.
Klíčová slova
biotop, louka, ekologie, projekt, ekologické hry, pracovní list, sešit pro učitele
Klíčová slova v angličtině
grassland, biotope, ecology games, project, work paper, teacher's book
Zásady pro vypracování
Jedním z požadavků moderní výuky přírodopisu je spojení teoretických poznatků s konkrétními znalostmi přírodnin a dynamických procesů v přírodě. \\
Teoretickým základem bakalářské práce bude rozbor ekologické náplně dostupných učebnic přírodopisu. \\
Na tuto etapu naváže výběr vhodné polopřirozené louky (druhově bohaté), kde autorka provede základní průzkum organismů a na základě zjištěných taxonů vypracuje didakticko- metodické postupy (projekt), které by měly zábavnou formou práce s dětmi (hry, soutěže, výroba pomůcek) umožnit utvrzení probíraného učiva z ekologie (vztahy ve společenstvu, adaptace, způsoby rozmnožování atd.). \\
K přípravě projektu využije autorka kromě učebnic i další dostupnou literaturu (např. materiály CEV aj.).
Zásady pro vypracování
Jedním z požadavků moderní výuky přírodopisu je spojení teoretických poznatků s konkrétními znalostmi přírodnin a dynamických procesů v přírodě. \\
Teoretickým základem bakalářské práce bude rozbor ekologické náplně dostupných učebnic přírodopisu. \\
Na tuto etapu naváže výběr vhodné polopřirozené louky (druhově bohaté), kde autorka provede základní průzkum organismů a na základě zjištěných taxonů vypracuje didakticko- metodické postupy (projekt), které by měly zábavnou formou práce s dětmi (hry, soutěže, výroba pomůcek) umožnit utvrzení probíraného učiva z ekologie (vztahy ve společenstvu, adaptace, způsoby rozmnožování atd.). \\
K přípravě projektu využije autorka kromě učebnic i další dostupnou literaturu (např. materiály CEV aj.).
Seznam doporučené literatury
Dokumenty MŠMT ČR k rámcově vzdělávacím programům pro ZŠ.\\
Učebnice a rámcové vzdělávací programy přírodopisu\\
Řady učebnic přírodopisu\\
1. Přírodopis, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 6,7, 8, 9. Nakl. Fraus, Plzeň. \\
Např. ČABRADOVÁ V., HASCH F., SEJPKA J., VANĚČKOVÁ I., 2003: Přírodopis pro 6. roč.zákl. školy a primu víceletého gymnázia. Fraus, Plzeň, 120 s.\\
2. Přírodopis 6, 7, 8, 9. Nakl. Prodos, Olomouc. \\
3. Přírodopis I, II, III, IV. Nakl. Scientia, spol. s r.o., Praha. \\
Např. VILČEK F., LIŠKOVÁ E., ALTMANN A., KORÁBOVÁ A., 1994: Přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ, Scientia, Praha, 208 s.\\
4. Přírodopis 1, 2, 3, 4. Nakl. SPN, Praha. \\
Např. ČERNÍK V., BIČÍK V., MARTINEC Z., 1999: Přírodopis 1 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN, Praha, 104 s.\\
5. Přírodopis pro 6. ročník, 7. ročník, 8. ročník, 9. ročník. Nakl. České geografické společnosti, s. r.o., Praha. \\
6. Ekologický přírodopis 6, 7, 8, 9. Nakl. Fortuna, Praha.\\
Např. KVASNIČKOVÁ D., JENÍK J., PECINA P., FRONĚK J., CAIS J., 2002: Ekologický přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Fortuna, Praha, 128 s.\\
7. Přírodopis 6, 7. Nakl. Nová škola, Brno. \\
8. Přírodopis pro 6. ročník základní školy, 7. ročník základní školy, 8. ročník základní školy, 9. ročník základní školy. Nakl. Jinan. \\
CHRÁSKA M., 2007: Metody pedagogického výzkumu.-Grada, Praha, 265 s. \\
KUBÁT K. (ed.), 2002: Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.\\
ROSYPAL , S. a kol., 2003.: Nový přehled biologie. Scientia, Praha.\\ MÁCHAL A., 2000: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. - Rezekvítek Brno, 205 s.\\
JAKRLOVÁ J., PELIKÁN J., 1999: Ekologický slovník.- Praha, Fortuna, 142 s. \\
SLAVÍKOVÁ J., 1986: Ekologie rostlin.- Praha, SPN, 368 s. \\
LOSOS B. a kol., 1984: Ekologie živočichů. Praha, SPN, 316 s.\\
STORCH D., MIHULKA S., 2000: Úvod do současné ekologie.- Praha, Portál, 156 s. \\
Čihař J., 2002: Příroda ČR a SR. Academia, Praha.
Seznam doporučené literatury
Dokumenty MŠMT ČR k rámcově vzdělávacím programům pro ZŠ.\\
Učebnice a rámcové vzdělávací programy přírodopisu\\
Řady učebnic přírodopisu\\
1. Přírodopis, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 6,7, 8, 9. Nakl. Fraus, Plzeň. \\
Např. ČABRADOVÁ V., HASCH F., SEJPKA J., VANĚČKOVÁ I., 2003: Přírodopis pro 6. roč.zákl. školy a primu víceletého gymnázia. Fraus, Plzeň, 120 s.\\
2. Přírodopis 6, 7, 8, 9. Nakl. Prodos, Olomouc. \\
3. Přírodopis I, II, III, IV. Nakl. Scientia, spol. s r.o., Praha. \\
Např. VILČEK F., LIŠKOVÁ E., ALTMANN A., KORÁBOVÁ A., 1994: Přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ, Scientia, Praha, 208 s.\\
4. Přírodopis 1, 2, 3, 4. Nakl. SPN, Praha. \\
Např. ČERNÍK V., BIČÍK V., MARTINEC Z., 1999: Přírodopis 1 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN, Praha, 104 s.\\
5. Přírodopis pro 6. ročník, 7. ročník, 8. ročník, 9. ročník. Nakl. České geografické společnosti, s. r.o., Praha. \\
6. Ekologický přírodopis 6, 7, 8, 9. Nakl. Fortuna, Praha.\\
Např. KVASNIČKOVÁ D., JENÍK J., PECINA P., FRONĚK J., CAIS J., 2002: Ekologický přírodopis 6 pro 6. roč. ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Fortuna, Praha, 128 s.\\
7. Přírodopis 6, 7. Nakl. Nová škola, Brno. \\
8. Přírodopis pro 6. ročník základní školy, 7. ročník základní školy, 8. ročník základní školy, 9. ročník základní školy. Nakl. Jinan. \\
CHRÁSKA M., 2007: Metody pedagogického výzkumu.-Grada, Praha, 265 s. \\
KUBÁT K. (ed.), 2002: Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.\\
ROSYPAL , S. a kol., 2003.: Nový přehled biologie. Scientia, Praha.\\ MÁCHAL A., 2000: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. - Rezekvítek Brno, 205 s.\\
JAKRLOVÁ J., PELIKÁN J., 1999: Ekologický slovník.- Praha, Fortuna, 142 s. \\
SLAVÍKOVÁ J., 1986: Ekologie rostlin.- Praha, SPN, 368 s. \\
LOSOS B. a kol., 1984: Ekologie živočichů. Praha, SPN, 316 s.\\
STORCH D., MIHULKA S., 2000: Úvod do současné ekologie.- Praha, Portál, 156 s. \\
Čihař J., 2002: Příroda ČR a SR. Academia, Praha.