Bakalářská práce je zaměřena na problematiku kázně ve výuce na střední odborné škole s gastronomickým zaměřením. Cílovou skupinu tvoří učitelé a žáci Střední školy a Vyšší odborné školy cestovného ruchu v Českých Budějovicích. Práce je rozčleněna do teoretické a praktické části. V teoretické části jsou porovnávány různé pohledy odborníků na pojem kázeň ve vyučování, na kompetence a autoritu učitele. V praktické části jsou stanoveny cíle výzkumu, metody výzkumu
a interpretace výsledků výzkumu. Výzkumnými předpoklady bylo, že žáci i učitelé mají na nekázeň ve vyučování shodný nebo podobný náhled, všeobecně jim nekázeň vadí. Tyto předpoklady se ve výsledcích potvrdily.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the problems of disciplin at teachings
at secondary special school with gastronomy orientation. Target group is teachers and pupils of Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part various points of view of specialists on the concept of disciplin at teachings, competence and authority of a teacher are compared. In the practical part, aims of research, methods of research and interpretation of observed results are appointed. In the result, these assumptions were confirmed.
discipline, authority, teacher, communication, school, behavior, competence, styles of teaching.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku kázně ve výuce na střední odborné škole s gastronomickým zaměřením. Cílovou skupinu tvoří učitelé a žáci Střední školy a Vyšší odborné školy cestovného ruchu v Českých Budějovicích. Práce je rozčleněna do teoretické a praktické části. V teoretické části jsou porovnávány různé pohledy odborníků na pojem kázeň ve vyučování, na kompetence a autoritu učitele. V praktické části jsou stanoveny cíle výzkumu, metody výzkumu
a interpretace výsledků výzkumu. Výzkumnými předpoklady bylo, že žáci i učitelé mají na nekázeň ve vyučování shodný nebo podobný náhled, všeobecně jim nekázeň vadí. Tyto předpoklady se ve výsledcích potvrdily.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused on the problems of disciplin at teachings
at secondary special school with gastronomy orientation. Target group is teachers and pupils of Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part various points of view of specialists on the concept of disciplin at teachings, competence and authority of a teacher are compared. In the practical part, aims of research, methods of research and interpretation of observed results are appointed. In the result, these assumptions were confirmed.
discipline, authority, teacher, communication, school, behavior, competence, styles of teaching.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku kázně ve výuce na střední odborné škole. Cílem práce bude zjistit a porovnat, jaké formy nekázně a v jaké intenzitě se u studentů od 15 do 20 let vyskytují, jaká jsou nejčastější příčiny jejich nekázně a jak na ni reagují jednotliví vyučující.\\
Autorka v teoretické části porovná názory na problematiku kompetencí učitele, autority učitele a kázně ve vyučování, vše s ohledem na prostředí střední odborné školy. Seznámí se také s výzkumy, které danou oblast mapují.\\
V praktické části provede na vybrané střední odborné škole analýzu kázeňských problémů, a to z hlediska učitelů i studentů/učňů. Bude se věnovat podobě kázeňských problémů, jejich intenzitě a frekvenci v různých věkových skupinách a shromáždí pohledy vyučujících na připravenost k řešení dané problematiky v praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na problematiku kázně ve výuce na střední odborné škole. Cílem práce bude zjistit a porovnat, jaké formy nekázně a v jaké intenzitě se u studentů od 15 do 20 let vyskytují, jaká jsou nejčastější příčiny jejich nekázně a jak na ni reagují jednotliví vyučující.\\
Autorka v teoretické části porovná názory na problematiku kompetencí učitele, autority učitele a kázně ve vyučování, vše s ohledem na prostředí střední odborné školy. Seznámí se také s výzkumy, které danou oblast mapují.\\
V praktické části provede na vybrané střední odborné škole analýzu kázeňských problémů, a to z hlediska učitelů i studentů/učňů. Bude se věnovat podobě kázeňských problémů, jejich intenzitě a frekvenci v různých věkových skupinách a shromáždí pohledy vyučujících na připravenost k řešení dané problematiky v praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni : aneb kázeňské prostředky. Praha : IVS, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.\\
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Vydání první. Praha : Nakladatelství TRITON, s.r.o., 2004. 264 s. ISBN 80-7254-453-5.\\
BENDL, Stanislav. Neukázněný žák : Cesta instituciální pomoci. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2004. 100 s. ISBN 80-86642-36-4.\\
BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. 268\\
KARNSOVÁ, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem : ZÁSADY A CVIČENÍ. Vydání první. Praha : Portál, 1995. 151 s. ISBN 80-7178-032-4.\\
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : Cesty k lepšímu vyučování. První vydání. Praha : Portál, 1996. 153 s. ISBN 80-7178-022-7.\\
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3.\\
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1.\\
PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 104 s. ISBN 80-04-23897-1.\\
VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ A KOL., Hana. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada Publishing, 2007.402 s. ISBN -987-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni : aneb kázeňské prostředky. Praha : IVS, 2004. 208 s. ISBN 80-86642-14-3.\\
BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Vydání první. Praha : Nakladatelství TRITON, s.r.o., 2004. 264 s. ISBN 80-7254-453-5.\\
BENDL, Stanislav. Neukázněný žák : Cesta instituciální pomoci. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2004. 100 s. ISBN 80-86642-36-4.\\
BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2001. 268\\
KARNSOVÁ, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem : ZÁSADY A CVIČENÍ. Vydání první. Praha : Portál, 1995. 151 s. ISBN 80-7178-032-4.\\
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : Cesty k lepšímu vyučování. První vydání. Praha : Portál, 1996. 153 s. ISBN 80-7178-022-7.\\
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3.\\
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1.\\
PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 104 s. ISBN 80-04-23897-1.\\
VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ A KOL., Hana. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada Publishing, 2007.402 s. ISBN -987-80-247-1734-0.