Problematika volného času současné mládeže je v posledních letech tématem, které budí zájem u rodičů, pedagogů ale i širší společnosti, zejména z důvodu zvyšujícího se počtu mladých lidí s delikventním chováním nebo pácháním trestní činnosti. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vysvětlena problematika volného času, jeho historie a vývoj, vývoj pedagogiky volného času a výčet některých institucí, které se volným časem zabývají. V praktické části jsou porovnávány dvě skupiny mladých lidí? patnáctiletí studenti s dospělými pracujícími lidmi ve věku třiceti let. Pomocí vyplněných dotazníků jsou zjišťovány rozdíly v trávení volného času u těchto dvou skupin. Cílem bylo získat informace o tom, kolik volného času mají a jakým způsobem, zda aktivně či neaktivně, ho tráví.
Anotace v angličtině
The problems of leisure time of young people is an issue that attracts attention of parents, teachers and the broader society due to increasing number of juvenile delinquency or committing crimes in very early age of people. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The aim of the theoretical part is to illustrate the problem of leisure time in general, its history and development, the pedagogy of leisure time´s development. Institutions offering services for various ways of spending leisure time are listed as well. The goal of the practical part is to make a comparison between two groups of people. The first group consists of students at the age of 15 and the other group is consisted of young adult people at the age of 30. By means of questionnaire that the informants filled in, the differences how they spend their leisure time are compared. The most important information is how much leisure time they have and whether they spend it in an active or passive way.
Klíčová slova
volný čas, pedagogika volného času, výchova, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
leisure time, the pedagogy of leisure time, upbringing, leisure activities
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Problematika volného času současné mládeže je v posledních letech tématem, které budí zájem u rodičů, pedagogů ale i širší společnosti, zejména z důvodu zvyšujícího se počtu mladých lidí s delikventním chováním nebo pácháním trestní činnosti. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vysvětlena problematika volného času, jeho historie a vývoj, vývoj pedagogiky volného času a výčet některých institucí, které se volným časem zabývají. V praktické části jsou porovnávány dvě skupiny mladých lidí? patnáctiletí studenti s dospělými pracujícími lidmi ve věku třiceti let. Pomocí vyplněných dotazníků jsou zjišťovány rozdíly v trávení volného času u těchto dvou skupin. Cílem bylo získat informace o tom, kolik volného času mají a jakým způsobem, zda aktivně či neaktivně, ho tráví.
Anotace v angličtině
The problems of leisure time of young people is an issue that attracts attention of parents, teachers and the broader society due to increasing number of juvenile delinquency or committing crimes in very early age of people. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. The aim of the theoretical part is to illustrate the problem of leisure time in general, its history and development, the pedagogy of leisure time´s development. Institutions offering services for various ways of spending leisure time are listed as well. The goal of the practical part is to make a comparison between two groups of people. The first group consists of students at the age of 15 and the other group is consisted of young adult people at the age of 30. By means of questionnaire that the informants filled in, the differences how they spend their leisure time are compared. The most important information is how much leisure time they have and whether they spend it in an active or passive way.
Klíčová slova
volný čas, pedagogika volného času, výchova, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
leisure time, the pedagogy of leisure time, upbringing, leisure activities
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své práci bude zabývat problematikou volného času, konkrétně podílem aktivních pohybových volnočasových aktivit patnáctiletých versus třicetiletých mladých lidí. Cílem této práce bude zjištění, jak aktivně či neaktivně tráví svůj volný čas studenti (kolem 15 let) a zaměstnaní lidé (kolem 30 let) a jak se význam volného času proměňuje v různých životních etapách.\\
V teoretické části práce se autorka bude zabývat historií i současností teorie volného času (jaký byl význam volného času, jak se proměnily formy trávení volného času), zmíní názory na funkce volného času a na problematiku výchovy ve volném čase a pro volný čas. Dále autorka provede deskripci mimoškolních institucí pro volný čas, zmíním význam kultury, sportu, umění a hry. Klíčová slova: volný čas, pedagogika volného času, výchova, volnočasové aktivity.\\
V praktické části práce porovná to, jaké jsou rozdíly v podobě volného času a ve formách jeho trávení u vzorku respondentů v období středoškolského studia a ve fázi života, kdy se člověk na prahu dospělosti věnuje své profesi a často i rodině.
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své práci bude zabývat problematikou volného času, konkrétně podílem aktivních pohybových volnočasových aktivit patnáctiletých versus třicetiletých mladých lidí. Cílem této práce bude zjištění, jak aktivně či neaktivně tráví svůj volný čas studenti (kolem 15 let) a zaměstnaní lidé (kolem 30 let) a jak se význam volného času proměňuje v různých životních etapách.\\
V teoretické části práce se autorka bude zabývat historií i současností teorie volného času (jaký byl význam volného času, jak se proměnily formy trávení volného času), zmíní názory na funkce volného času a na problematiku výchovy ve volném čase a pro volný čas. Dále autorka provede deskripci mimoškolních institucí pro volný čas, zmíním význam kultury, sportu, umění a hry. Klíčová slova: volný čas, pedagogika volného času, výchova, volnočasové aktivity.\\
V praktické části práce porovná to, jaké jsou rozdíly v podobě volného času a ve formách jeho trávení u vzorku respondentů v období středoškolského studia a ve fázi života, kdy se člověk na prahu dospělosti věnuje své profesi a často i rodině.
Seznam doporučené literatury
Kol. Zpravodaj o výchově a využití volného času dětí a mládeže. Praha :
Česká rada dětí a mládeže, 1999\\
BĚLOHLÁVEK, Jan. Mládež a volný čas. Moderní obec. roč. 2, č. 5 (1996)\\
HÁJEK, B.; HOFFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha, Pedf UK 2003\\
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1.vyd. Praha : Portál, 2004\\
JÍRA, Otakar. Sociálně deviantní jednání mládeže a volný čas. Mládež a společnost. č. 1 (1996)\\
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. s. 15-17.\\
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999\\
SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas adolescentů. 1.vyd. Praha :
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2001\\
SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994\\
ŠAFAŘÍKOVÁ, Jana. Úvahy nad sportem mládeže. Tělesná výchova a sport mládeže : odborný časopis pro učitele, trenéry a cvičitele. Praha :
Karolinum (nakladatelství). roč. 74, č. 8 (2008)\\
ŠVESTKA, Vladimír. Aktivity mladých lidí ve volném čase : Výsledky průzkumu. [Praha] : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1994\\
ŠVESTKA, Vladimír. Volný čas. Učitelské noviny. roč. 98, č. 5 (1995)\\
VALACHOVIČ, Jiří. Úkoly a volný čas středoškoláků. Tělesná výchova a sport mládeže. roč. 64, č. 2 (1998)\\
VÁŽENSKÝ, M.; SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, Paido 1995
Seznam doporučené literatury
Kol. Zpravodaj o výchově a využití volného času dětí a mládeže. Praha :
Česká rada dětí a mládeže, 1999\\
BĚLOHLÁVEK, Jan. Mládež a volný čas. Moderní obec. roč. 2, č. 5 (1996)\\
HÁJEK, B.; HOFFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha, Pedf UK 2003\\
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1.vyd. Praha : Portál, 2004\\
JÍRA, Otakar. Sociálně deviantní jednání mládeže a volný čas. Mládež a společnost. č. 1 (1996)\\
NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. s. 15-17.\\
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999\\
SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas adolescentů. 1.vyd. Praha :
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2001\\
SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994\\
ŠAFAŘÍKOVÁ, Jana. Úvahy nad sportem mládeže. Tělesná výchova a sport mládeže : odborný časopis pro učitele, trenéry a cvičitele. Praha :
Karolinum (nakladatelství). roč. 74, č. 8 (2008)\\
ŠVESTKA, Vladimír. Aktivity mladých lidí ve volném čase : Výsledky průzkumu. [Praha] : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1994\\
ŠVESTKA, Vladimír. Volný čas. Učitelské noviny. roč. 98, č. 5 (1995)\\
VALACHOVIČ, Jiří. Úkoly a volný čas středoškoláků. Tělesná výchova a sport mládeže. roč. 64, č. 2 (1998)\\
VÁŽENSKÝ, M.; SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, Paido 1995