ABSTRAKT
Tato bakalářská práce s názvem ?Odměny a tresty ve výchově? popisuje frekvenci využití určitých odměn a trestů ve výchovném procesu žáků. Cílem bakalářské práce je porovnání pohledu na užívání určitých druhů odměn a trestů ve výchovném procesu žáků na vybrané škole. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku metod v procesu hodnocení chování žáků, byly popsány odměny a tresty z pohledu pedagogického i psychologického. Praktická část je zaměřena na provedení výzkumného šetření, které se zabývá informovaností pedagogů, rodičů a žáků o užívání odměn a trestů na vybrané škole. Podle získaných výsledků a dat lze konstatovat, že odměny jsou u všech skupin preferovány před tresty.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
This baccalaureate dissertation titled ?Reward and Punishment in Education? describes the frequency of utilisation of certain rewards and punitive measures in the educational process of pupils. The aim of the dissertation is to compare the approach to the usage of certain types of reward and punishment in the educational process of pupils at a selected school. The theoretic part is aimed at characterising the methods of evaluating the pupils? behaviour, as well as describing reward and punishment from both a pedagogic and psychological perspective. The practical part is devoted to conducting a research study, which deals with the awareness of teachers, parents and pupils in regards to the use of rewards and modes of punishment at a selected school. Based on the findings of the study we can state that reward is preferred to punishment by all groups.
Klíčová slova
Hodnocení, odměna, trest, žák, učitel, rodiče, střední škola.
ABSTRAKT
Tato bakalářská práce s názvem ?Odměny a tresty ve výchově? popisuje frekvenci využití určitých odměn a trestů ve výchovném procesu žáků. Cílem bakalářské práce je porovnání pohledu na užívání určitých druhů odměn a trestů ve výchovném procesu žáků na vybrané škole. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku metod v procesu hodnocení chování žáků, byly popsány odměny a tresty z pohledu pedagogického i psychologického. Praktická část je zaměřena na provedení výzkumného šetření, které se zabývá informovaností pedagogů, rodičů a žáků o užívání odměn a trestů na vybrané škole. Podle získaných výsledků a dat lze konstatovat, že odměny jsou u všech skupin preferovány před tresty.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
This baccalaureate dissertation titled ?Reward and Punishment in Education? describes the frequency of utilisation of certain rewards and punitive measures in the educational process of pupils. The aim of the dissertation is to compare the approach to the usage of certain types of reward and punishment in the educational process of pupils at a selected school. The theoretic part is aimed at characterising the methods of evaluating the pupils? behaviour, as well as describing reward and punishment from both a pedagogic and psychological perspective. The practical part is devoted to conducting a research study, which deals with the awareness of teachers, parents and pupils in regards to the use of rewards and modes of punishment at a selected school. Based on the findings of the study we can state that reward is preferred to punishment by all groups.
Klíčová slova
Hodnocení, odměna, trest, žák, učitel, rodiče, střední škola.
Cílem práce je poukázat na frekvenci využití určitých druhu odměn a trestů ve výchovním procesu žáků. Teoretická část bude zaměřena na stručnou charakteristiku metod v procesu hodnocení chování žáků ve školním prostředí, na opis zásad, problematiku jejich
uplatňování. V praktické části se autorka zaměří na zpracování průzkumu
vhodnými metodami, relevantními pro zjištění frekvence užívání jistých
forem odměn a trestu. Autorka by taky měla popsat informovanost pedagogů a
rodičů o užívaní odměn a trestů na vybrané škole.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na frekvenci využití určitých druhu odměn a trestů ve výchovním procesu žáků. Teoretická část bude zaměřena na stručnou charakteristiku metod v procesu hodnocení chování žáků ve školním prostředí, na opis zásad, problematiku jejich
uplatňování. V praktické části se autorka zaměří na zpracování průzkumu
vhodnými metodami, relevantními pro zjištění frekvence užívání jistých
forem odměn a trestu. Autorka by taky měla popsat informovanost pedagogů a
rodičů o užívaní odměn a trestů na vybrané škole.
Seznam doporučené literatury
Čáp, Jan - Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. Portál Praha 2001\\
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. Vyd. Spirála Kroměříž 2008\\
Langmeier, Josef - Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Vyd. Grada Praha 1998\\
Matějček, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. Avicenum Praha 1986\\
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: eseje z dětské psychologie. Vyd. Portál Praha 1995\\
Matějček, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Vyd. Portál Praha 2007\\
Průcha, Jan - Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. Vyd. Portál Praha 2003\\
Vaníčková, Eva. Tělesné tresty dětí: definice - popis- následky. Vyd. Grada Praha 2004
Seznam doporučené literatury
Čáp, Jan - Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. Portál Praha 2001\\
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. Vyd. Spirála Kroměříž 2008\\
Langmeier, Josef - Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Vyd. Grada Praha 1998\\
Matějček, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. Avicenum Praha 1986\\
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: eseje z dětské psychologie. Vyd. Portál Praha 1995\\
Matějček, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Vyd. Portál Praha 2007\\
Průcha, Jan - Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. Vyd. Portál Praha 2003\\
Vaníčková, Eva. Tělesné tresty dětí: definice - popis- následky. Vyd. Grada Praha 2004