Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku propojení environmentální výchovy
a výuky fyziky na základní škole. Popisuje teorii environmentální výchovy a přístup
RVP, rozebírá jednotlivé druhy učebnic fyziky a hodnotí je z hlediska environmentální
výchovy. Dále navrhuje fyzikální projekty s environmentální složkou pro různé ročníky
ZŠ a popisuje jejich realizaci. Nakonec informuje o postojích žáků k propojení
environmentální výchovy a fyziky pomocí dotazníkového šetření a vyvozuje závěry a
doporučení pro lepší provázanost těchto témat.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on linking environmental education and the teaching of physics in
elementary school. Describes the theory of environmental education and access RVP,
discusses the different types of textbooks and evaluated in terms of environmental
education. It also suggests the physical component of environmental projects for
different school years of primary school and describes their implementation. Finally,
information on pupils attitudes to link environmental education and physics through a
questionnaire survey and draw conclusions and recommendations for better
coordination of these topics.
Klíčová slova
Environmentální výchova, fyzika, základní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, physics, basic education
Rozsah průvodní práce
99 s. (115 114 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku propojení environmentální výchovy
a výuky fyziky na základní škole. Popisuje teorii environmentální výchovy a přístup
RVP, rozebírá jednotlivé druhy učebnic fyziky a hodnotí je z hlediska environmentální
výchovy. Dále navrhuje fyzikální projekty s environmentální složkou pro různé ročníky
ZŠ a popisuje jejich realizaci. Nakonec informuje o postojích žáků k propojení
environmentální výchovy a fyziky pomocí dotazníkového šetření a vyvozuje závěry a
doporučení pro lepší provázanost těchto témat.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on linking environmental education and the teaching of physics in
elementary school. Describes the theory of environmental education and access RVP,
discusses the different types of textbooks and evaluated in terms of environmental
education. It also suggests the physical component of environmental projects for
different school years of primary school and describes their implementation. Finally,
information on pupils attitudes to link environmental education and physics through a
questionnaire survey and draw conclusions and recommendations for better
coordination of these topics.
Klíčová slova
Environmentální výchova, fyzika, základní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, physics, basic education
Zásady pro vypracování
RVP a jejich projekce do výuky fyziky
Environmentální výchova - teoretická východiska
Didaktický rozbor učebnic fyziky z hlediska environmentální výchovy
Vlastní návrh realizace průřezového tématu EV do výuky fyziky a jeho ověření
Dotazníkové šetření na poznatky, dovednosti a postoje žáků na vazbu fyzika a EV
Vyhodnocení navržených didaktických postupů ve vztahu fyziky a EV
Zásady pro vypracování
RVP a jejich projekce do výuky fyziky
Environmentální výchova - teoretická východiska
Didaktický rozbor učebnic fyziky z hlediska environmentální výchovy
Vlastní návrh realizace průřezového tématu EV do výuky fyziky a jeho ověření
Dotazníkové šetření na poznatky, dovednosti a postoje žáků na vazbu fyzika a EV
Vyhodnocení navržených didaktických postupů ve vztahu fyziky a EV
Seznam doporučené literatury
Kolářová, R. a kol.: Příručka učitele fyziky na ZŠ s náměty pro tvorbu ŠVP.
Janás, J., Trna, J.: Konkrétní didaktika fyziky I. MU Brno, 1996.
Janás, J., Trna, J.: Konkrétní didaktika fyziky II. MU Brno, 2005.
Svoboda, E., Kolářová, R.: Didaktika fyziky základní a střední školy. MFF UK Praha, 2006.
Kašpar, E.: Didaktika fyziky. SPN Praha, 1978.
Kašpar, E.: Problémové úlohy ve vyučování fyzice. SPN Praha, 1981.
Fuka, J. a kol.: Pokusy z fyziky na ZŠ. SPN Praha, 1985.