Bakalářská práce se zabývá synantropními bezobratlými živočichy. Prostřednictvím vlastního výzkumu byla zjišťována přítomnost bezobratlých živočichů ve vybraných domácnostech. Výsledky výzkumu byly srovnány s literaturou. Na základě literatury a dat z vlastního výzkumu byl sestaven projekt pro mimoškolní přírodovědné vzdělávání na téma: Výprava po stopách bezobratlých živočichů v obydlí člověka.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with synanthropic invertebrates. Through the research
itself, their presence in selected households was being investigated.
The results were compared with literature data. Based on both literature and research data, a project for extracurricular science education was made. Its
topic is Expedition Tracing Invertebrates in Human Habitats.
Bakalářská práce se zabývá synantropními bezobratlými živočichy. Prostřednictvím vlastního výzkumu byla zjišťována přítomnost bezobratlých živočichů ve vybraných domácnostech. Výsledky výzkumu byly srovnány s literaturou. Na základě literatury a dat z vlastního výzkumu byl sestaven projekt pro mimoškolní přírodovědné vzdělávání na téma: Výprava po stopách bezobratlých živočichů v obydlí člověka.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with synanthropic invertebrates. Through the research
itself, their presence in selected households was being investigated.
The results were compared with literature data. Based on both literature and research data, a project for extracurricular science education was made. Its
topic is Expedition Tracing Invertebrates in Human Habitats.
Základním cílem bakalářské práce je přiblížit žákům prostřednictvím výukového tématu (např. projektového dne) lidská obydlí jako ekologickou niku pro synantropní i další bezobratlé živočichy prostřednictvím školního či mimoškolního vzdělávání.\vsp{0,5cm}
Dílčí cíle:\\
1. Na základě literatury a internetových zdrojů zpracovat přehled nejčastějších bezobratlých vyskytujících se v bytech a domech (různé části bytu/domu, potraviny, šatstvo, atd.) včetně charakteristik jejich biologie.\\
2. Sběrem ve dvou (či více obydlích) ověřit, zda se zde bezobratlí skutečně vyskytují a zaznamenat jejich výskyt.\\
3. Zpracovat jednoduchý vzdělávací materiál (např. typu. - Žijí doma škůdci potravin?, Kdo žije ve skříni? ... sklepě? Kteří živočichové mohou škodit lidskému zdraví?) pro věkovou úroveň dětí 10 - 15 let.\vsp{0,5cm}
Postup:\\
1. Prostudovat co nejširší okruh literatury a časopisů a připravit přehled bezobratlých vyskytujících se v domácnostech a jejich biologie (do října 2011). Seznámit se přitom s pravidly citací a zpracování seznamu literatury pro odborné práce a zpracovat Seznam použité literatury.\\
2. V sezóně 2011 (jaro, léto, podzim 2011) provést hledání a sběry bezobratlých ve dvou, třech domácnostch. Smrtit a fixovat 96% ethanolem v epruvetách, označovat datem a místem sběru). Určit alespoň do rodů či do morfospecies, pokud je obtížné přesné druhové určení (např. roztoči). Připravit seznam nalezených živočichů v podobě zařazení do vyšších taxonů (systému). Seznamem doložit výskyt některých z druhů v konkrétní, ale anonymně značené (např. 1, 2, 3) domácnosti, známých jako synantropní z literatury.\\
3. Po dohodě s vedoucím práce vybrat konkrétní okruhy pro didaktické zpracování výukových materiálů (viz cíl 3).\\
4. Zpracovat návrhy výukových materiálů.\\
5. Sepsat bakalářskou práci podle formálních pravidel pro graduační (odborné) práce.\\
6. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce a informovat ho o postupu práce na bakalářském projektu.
Zásady pro vypracování
Základním cílem bakalářské práce je přiblížit žákům prostřednictvím výukového tématu (např. projektového dne) lidská obydlí jako ekologickou niku pro synantropní i další bezobratlé živočichy prostřednictvím školního či mimoškolního vzdělávání.\vsp{0,5cm}
Dílčí cíle:\\
1. Na základě literatury a internetových zdrojů zpracovat přehled nejčastějších bezobratlých vyskytujících se v bytech a domech (různé části bytu/domu, potraviny, šatstvo, atd.) včetně charakteristik jejich biologie.\\
2. Sběrem ve dvou (či více obydlích) ověřit, zda se zde bezobratlí skutečně vyskytují a zaznamenat jejich výskyt.\\
3. Zpracovat jednoduchý vzdělávací materiál (např. typu. - Žijí doma škůdci potravin?, Kdo žije ve skříni? ... sklepě? Kteří živočichové mohou škodit lidskému zdraví?) pro věkovou úroveň dětí 10 - 15 let.\vsp{0,5cm}
Postup:\\
1. Prostudovat co nejširší okruh literatury a časopisů a připravit přehled bezobratlých vyskytujících se v domácnostech a jejich biologie (do října 2011). Seznámit se přitom s pravidly citací a zpracování seznamu literatury pro odborné práce a zpracovat Seznam použité literatury.\\
2. V sezóně 2011 (jaro, léto, podzim 2011) provést hledání a sběry bezobratlých ve dvou, třech domácnostch. Smrtit a fixovat 96% ethanolem v epruvetách, označovat datem a místem sběru). Určit alespoň do rodů či do morfospecies, pokud je obtížné přesné druhové určení (např. roztoči). Připravit seznam nalezených živočichů v podobě zařazení do vyšších taxonů (systému). Seznamem doložit výskyt některých z druhů v konkrétní, ale anonymně značené (např. 1, 2, 3) domácnosti, známých jako synantropní z literatury.\\
3. Po dohodě s vedoucím práce vybrat konkrétní okruhy pro didaktické zpracování výukových materiálů (viz cíl 3).\\
4. Zpracovat návrhy výukových materiálů.\\
5. Sepsat bakalářskou práci podle formálních pravidel pro graduační (odborné) práce.\\
6. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce a informovat ho o postupu práce na bakalářském projektu.
Seznam doporučené literatury
Buchar J., Ducháč V., Hůrka K., Lellák J. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia,
Praha.\\
Hudec K., Kolibáč J., Laštůvka Z., Peňáz M. a kol. 2007: Příroda České republiky. Průvodce faunou. Academia, Praha.\\
Papáček M., Slipka J. 1997: Úvod do odborné práce. Skriptum PF JU. \\- pouze výběr\\
Různé ročníky a čísla časopisů Vesmír a Živa (vyhledání problematiky).\\
Vyhledání další literatury a internetových zdrojů je součástí Bc práce.
Seznam doporučené literatury
Buchar J., Ducháč V., Hůrka K., Lellák J. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia,
Praha.\\
Hudec K., Kolibáč J., Laštůvka Z., Peňáz M. a kol. 2007: Příroda České republiky. Průvodce faunou. Academia, Praha.\\
Papáček M., Slipka J. 1997: Úvod do odborné práce. Skriptum PF JU. \\- pouze výběr\\
Různé ročníky a čísla časopisů Vesmír a Živa (vyhledání problematiky).\\
Vyhledání další literatury a internetových zdrojů je součástí Bc práce.