Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku pedagogicko psychologických aspektů vzdělávání osob ve věku 50+. Cílem práce je, na základě vlastní praxe, zhodnocení adekvátnosti didaktických postupů ve vybraném vzdělávacím programu, kterého se zúčastnili osoby starší 50 let. Teoretická část je věnována pedagogicko-psychologické charakteristice osob 50+ ve vazbě a charakteristice vybraného vzdělávacího programu. Praktická část je věnována analýze názorů subjektů (osoby 50+), jež byly účastníky vybraného vzdělávacího programu. V rámci evaluace zachycuji, do jaké míry, z pohledu účastníků, reflektoval absolvovaný program potřeby cílové skupiny a zachycuji hodnocení výsledků vzdělávání, kterým tyto osoby prošly. Výstupem je posouzení vybraného vzdělávacího programu z pedagogického hlediska a formulování návrhů na úpravu cílů, obsahu a metod, forem a prostředků, které jsou ve vzdělávání těchto osob významné.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problems of pedagogical and psychological aspects in education of people aged over 50. The objective of the thesis is (on the basis of my personal experience and practice) to evaluate adequacy of didactic processes in chosen educational program for people over 50. The theoretical part of the thesis is focused on pedagogical and psychological characteristics of the people aged over 50 in the relationship with the chosen eductaional program. The practical part deals with analysis of the opinions of the subjects that participated in the chosen educational program. In the frame of evaluation there are mentioned the ratio between expectations and needs of the target group and also the own evaluation of the education by the subjects. The result is appraising the chosen educational program from the point of view of pedagogy and also formulation of proposals for adaptation of objectives, content and methods as well as forms and resources needed and important in education of these persons.
Klíčová slova
vzdělávání, učení, starší osoby, 50+, střední dospělost, stárnutí, rekvalifikace
Klíčová slova v angličtině
education, learning, aged persons, people over 50, middle age, aging, re-qualification
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku pedagogicko psychologických aspektů vzdělávání osob ve věku 50+. Cílem práce je, na základě vlastní praxe, zhodnocení adekvátnosti didaktických postupů ve vybraném vzdělávacím programu, kterého se zúčastnili osoby starší 50 let. Teoretická část je věnována pedagogicko-psychologické charakteristice osob 50+ ve vazbě a charakteristice vybraného vzdělávacího programu. Praktická část je věnována analýze názorů subjektů (osoby 50+), jež byly účastníky vybraného vzdělávacího programu. V rámci evaluace zachycuji, do jaké míry, z pohledu účastníků, reflektoval absolvovaný program potřeby cílové skupiny a zachycuji hodnocení výsledků vzdělávání, kterým tyto osoby prošly. Výstupem je posouzení vybraného vzdělávacího programu z pedagogického hlediska a formulování návrhů na úpravu cílů, obsahu a metod, forem a prostředků, které jsou ve vzdělávání těchto osob významné.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the problems of pedagogical and psychological aspects in education of people aged over 50. The objective of the thesis is (on the basis of my personal experience and practice) to evaluate adequacy of didactic processes in chosen educational program for people over 50. The theoretical part of the thesis is focused on pedagogical and psychological characteristics of the people aged over 50 in the relationship with the chosen eductaional program. The practical part deals with analysis of the opinions of the subjects that participated in the chosen educational program. In the frame of evaluation there are mentioned the ratio between expectations and needs of the target group and also the own evaluation of the education by the subjects. The result is appraising the chosen educational program from the point of view of pedagogy and also formulation of proposals for adaptation of objectives, content and methods as well as forms and resources needed and important in education of these persons.
Klíčová slova
vzdělávání, učení, starší osoby, 50+, střední dospělost, stárnutí, rekvalifikace
Klíčová slova v angličtině
education, learning, aged persons, people over 50, middle age, aging, re-qualification
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku vzdělávání osob ve věku 50+. Tato věková skupina je obecně ohrožována vysokou mírou nezaměstnanosti a následnou možnou sociální exkluzí. Stává se zároveň cílovou skupinou pro řadu projektů, podpořených z veřejných zdrojů. Otázkou v tomto kontextu zůstává, do jaké míry realizované či připravované kurzy a moduly zohledňují specifika této věkové skupiny (např. ve výběru metod, v psychologicko-pedagogickém zdůvodnění uplatňovaných didaktických principů apod.) a jaké modely evaluace se v rámci realizace těchto programů se používají.\\
Cílem práce bude, na základě autorčiny vlastní praxe, zhodnocení adekvátnosti didaktických postupů ve vybraných programech, kurzech či modulech vzdělávání, kterých se účastní osoby starší 50 let. Autorka využije zkušeností s rekvalifikačními kurzy, které v regionu realizovala i realizuje Jihočeská hospodářská komora, případně Úřad práce České Budějovice či další subjekty a zapojí se do procesu evaluace těchto aktivit.\\
Teoretická část bude věnována pedagogicko-psychologické charakteristice osob 50+ ve vazbě na poznatky andragogiky a andragogické pedagogiky, didaktiky a pedagogické psychologie. Autorka popíše specifika této cílové skupiny, kompetence, pohledy na problematiku dalšího vzdělávání těchto osob a bude charakterizovat vybrané modely a koncepty vzdělávání dospělých.\\
Praktická část bude věnována analýze názorů subjektů (osoby 50+), jež jsou účastníky konkrétních vzdělávacích programů v regionu. V rámci evaluace autorka zachytí, do jaké míry (z pohledu účastníků) reflektovaly absolvované programy potřeby cílové skupiny, do jaké míry splnily aktivity očekávání účastníků a zachytí hodnocení výsledků vzdělávání, kterým tyto osoby prošly. Výstupem pak bude posouzení vybraných vzdělávacích modelů z pedagogického hlediska a formulování návrhů na úpravu cílů, obsahu a metod, forem a prostředků, které jsou ve vzdělávání těchto osob významné.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na problematiku vzdělávání osob ve věku 50+. Tato věková skupina je obecně ohrožována vysokou mírou nezaměstnanosti a následnou možnou sociální exkluzí. Stává se zároveň cílovou skupinou pro řadu projektů, podpořených z veřejných zdrojů. Otázkou v tomto kontextu zůstává, do jaké míry realizované či připravované kurzy a moduly zohledňují specifika této věkové skupiny (např. ve výběru metod, v psychologicko-pedagogickém zdůvodnění uplatňovaných didaktických principů apod.) a jaké modely evaluace se v rámci realizace těchto programů se používají.\\
Cílem práce bude, na základě autorčiny vlastní praxe, zhodnocení adekvátnosti didaktických postupů ve vybraných programech, kurzech či modulech vzdělávání, kterých se účastní osoby starší 50 let. Autorka využije zkušeností s rekvalifikačními kurzy, které v regionu realizovala i realizuje Jihočeská hospodářská komora, případně Úřad práce České Budějovice či další subjekty a zapojí se do procesu evaluace těchto aktivit.\\
Teoretická část bude věnována pedagogicko-psychologické charakteristice osob 50+ ve vazbě na poznatky andragogiky a andragogické pedagogiky, didaktiky a pedagogické psychologie. Autorka popíše specifika této cílové skupiny, kompetence, pohledy na problematiku dalšího vzdělávání těchto osob a bude charakterizovat vybrané modely a koncepty vzdělávání dospělých.\\
Praktická část bude věnována analýze názorů subjektů (osoby 50+), jež jsou účastníky konkrétních vzdělávacích programů v regionu. V rámci evaluace autorka zachytí, do jaké míry (z pohledu účastníků) reflektovaly absolvované programy potřeby cílové skupiny, do jaké míry splnily aktivity očekávání účastníků a zachytí hodnocení výsledků vzdělávání, kterým tyto osoby prošly. Výstupem pak bude posouzení vybraných vzdělávacích modelů z pedagogického hlediska a formulování návrhů na úpravu cílů, obsahu a metod, forem a prostředků, které jsou ve vzdělávání těchto osob významné.
Seznam doporučené literatury
CZESANÁ, V., MATOUŠKOVÁ, Z., Účast a bariéry vzdělávání starších osob. Working Paper NOZV-NVF č. 2/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.\\
Dostupný z WWW:\\
http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper2_2006.pdf\\
CZESANÁ, V., HAVLÍČKOVÁ, V., ŠÍMOVÁ, Z., Podpora vzdělávání starších osob.\\ Working Paper NVF-NOZV č. 7/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Dostupný z WWW:\\
http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper7_2006.pdf\\
DOUBKOVÁ, P. Generace 50 plus a trh práce. In Sborník konference\\
GENERACE 50 plus v České republice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2004.
s. 67. ISBN 80-7040-720-4.\\
KLEVETOVÁ, D., DLABOLOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 202 s.\\
Dostupný z WWW:\\ http://books.google.cz/books?id=OtOX0G7acQAC&lpg=PA3&pg=PA3#v=onepage&q=&f=false ISBN 978-80-247-2169-9.\\
KOTLÍKOVÁ, J. Problematika zaměstnanosti starších osob v kontextu českého trhu práce. Fórum sociální politiky: odborný recenzovaný časopis [online]. 2008, roč. 2, č. 1 [cit. 2010-02-06], s. 14-17.\\
Dostupný z WWW:\\ http://www.vupsv.cz/sites/File/forum_socialni_politiky/Casopis_FSP_1_2008.pdf ISSN 1802-5854.\\
KULHAVÝ, V., SIROVÁTKA, T. Hodnocení efektivity programů APZ a doprovodných nástrojů a projektů politiky zaměstnanosti v roce 2007. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2008 ISBN 978-80-7416-012-7\\
MAREŠ, P. Faktory sociální exkluze (Social Exclusion in the Czech Republic). Praha : Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Praha, 2006. 41 pp. neuveden. ISBN 80-87007-15-8.\\
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Sociologické naklada-telství, 2002. 172 s. ISBN 80-86429-08-3.\\
PROCHÁZKA, M., SOMR, M. Kapitoly z didaktiky vzdělávání dospělých. České Budějovice: V - Studio, 2008. 100 s. ISBN 978-80-254-1919-9.\\
PETŘKOVÁ, A. Aktuální problémy vzdělávání seniorů. 1. vydání. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 24-59 s. ISBN 80-244-0007-3.\\
RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 349. ISBN 978-80-210-4779-2.\\
REMR, J. Podpora zaměstnávání starších osob: souhrnná studie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2007. 705 s. Vedoucí oborové práce Remr J.
Dostupný z WWW: www.vupsv.cz ISBN 978-80-7416-0.\\
SOUKUP, T., MICHALIČKA, L., KOTLÍKOVÁ, J., Třídění uchazečů na úřadech práce - řešení problematiky cílení APZ a poradenství. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2009. - 50 s. - ISBN 978-80-7416-027-1\\
ŠEĎOVÁ, K., NOVOTNÝ, P. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. Pedagogika, Praha : PdF UK, 2006, 2, od s. 140-151, 12 s. ISSN 0031-3815. 2006.\\
TAJANOVSKÁ, A. a kol. Podnikání bez překážek. České Budějovice: ABBA
Design, 2006. ISBN 80-239-8280-X.\\
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 160 s.\\
Dostupný z WWW:\\ http://books.google.cz/books?id=Cea34NeGmvAC&lpg=PA13&dq=celo%C5%BEivotn%C3%AD%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD&pg=PA13#v=onepage&q=&f=false. ISBN 978-80-247-1770-8. \\
Další zdroje dle potřeby:\\
www.czso.cz, Český statistický úřad [online].\\
www.mpsv.cz, Integrovaný portál MPSV [online].\\
www.jhk.cz, Jihočeská hospodářská komora [online].\\
www.vupsv.cz, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí [online].\\
www.nvf.cz, Národní vzdělávací fond [online].\\
www.aivd.cz , Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, [online].
Seznam doporučené literatury
CZESANÁ, V., MATOUŠKOVÁ, Z., Účast a bariéry vzdělávání starších osob. Working Paper NOZV-NVF č. 2/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.\\
Dostupný z WWW:\\
http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper2_2006.pdf\\
CZESANÁ, V., HAVLÍČKOVÁ, V., ŠÍMOVÁ, Z., Podpora vzdělávání starších osob.\\ Working Paper NVF-NOZV č. 7/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Dostupný z WWW:\\
http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper7_2006.pdf\\
DOUBKOVÁ, P. Generace 50 plus a trh práce. In Sborník konference\\
GENERACE 50 plus v České republice. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2004.
s. 67. ISBN 80-7040-720-4.\\
KLEVETOVÁ, D., DLABOLOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 202 s.\\
Dostupný z WWW:\\ http://books.google.cz/books?id=OtOX0G7acQAC&lpg=PA3&pg=PA3#v=onepage&q=&f=false ISBN 978-80-247-2169-9.\\
KOTLÍKOVÁ, J. Problematika zaměstnanosti starších osob v kontextu českého trhu práce. Fórum sociální politiky: odborný recenzovaný časopis [online]. 2008, roč. 2, č. 1 [cit. 2010-02-06], s. 14-17.\\
Dostupný z WWW:\\ http://www.vupsv.cz/sites/File/forum_socialni_politiky/Casopis_FSP_1_2008.pdf ISSN 1802-5854.\\
KULHAVÝ, V., SIROVÁTKA, T. Hodnocení efektivity programů APZ a doprovodných nástrojů a projektů politiky zaměstnanosti v roce 2007. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2008 ISBN 978-80-7416-012-7\\
MAREŠ, P. Faktory sociální exkluze (Social Exclusion in the Czech Republic). Praha : Výzkumný ústav práce a sociálních věcí Praha, 2006. 41 pp. neuveden. ISBN 80-87007-15-8.\\
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Sociologické naklada-telství, 2002. 172 s. ISBN 80-86429-08-3.\\
PROCHÁZKA, M., SOMR, M. Kapitoly z didaktiky vzdělávání dospělých. České Budějovice: V - Studio, 2008. 100 s. ISBN 978-80-254-1919-9.\\
PETŘKOVÁ, A. Aktuální problémy vzdělávání seniorů. 1. vydání. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. 24-59 s. ISBN 80-244-0007-3.\\
RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 349. ISBN 978-80-210-4779-2.\\
REMR, J. Podpora zaměstnávání starších osob: souhrnná studie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2007. 705 s. Vedoucí oborové práce Remr J.
Dostupný z WWW: www.vupsv.cz ISBN 978-80-7416-0.\\
SOUKUP, T., MICHALIČKA, L., KOTLÍKOVÁ, J., Třídění uchazečů na úřadech práce - řešení problematiky cílení APZ a poradenství. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2009. - 50 s. - ISBN 978-80-7416-027-1\\
ŠEĎOVÁ, K., NOVOTNÝ, P. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. Pedagogika, Praha : PdF UK, 2006, 2, od s. 140-151, 12 s. ISSN 0031-3815. 2006.\\
TAJANOVSKÁ, A. a kol. Podnikání bez překážek. České Budějovice: ABBA
Design, 2006. ISBN 80-239-8280-X.\\
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 160 s.\\
Dostupný z WWW:\\ http://books.google.cz/books?id=Cea34NeGmvAC&lpg=PA13&dq=celo%C5%BEivotn%C3%AD%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD&pg=PA13#v=onepage&q=&f=false. ISBN 978-80-247-1770-8. \\
Další zdroje dle potřeby:\\
www.czso.cz, Český statistický úřad [online].\\
www.mpsv.cz, Integrovaný portál MPSV [online].\\
www.jhk.cz, Jihočeská hospodářská komora [online].\\
www.vupsv.cz, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí [online].\\
www.nvf.cz, Národní vzdělávací fond [online].\\
www.aivd.cz , Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, [online].