Bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá tématikou mentálního postižení nejprve v obecné rovině, úžeji pak v souvislostech s pohybovými aktivitami a jógou. Cílem bakalářské práce je ověření blahodárného vlivu jógy na osobnost a zdraví dítěte s lehkou mentální disabilitou. Pro splnění vytyčeného cíle bylo nutné v praktické části vytvořit pohybový intervenční program na bázi jógy a ten aplikovat na vybrané skupině 10 probandů s lehkou mentální disabilitou po dobu třech měsíců. Na počátku a po skončení intervenčního pohybového programu bylo nutné zrealizovat měření fyziologických parametrů, zaznamenání behaviorálních znaků do škály maladaptivního chování a standardizovaný test Nedokončených vět, který testoval sociální kompetence probandů. Na základě zjištěných poznatků a naměřených výsledků, jsem došla k závěru, že blahodárný vliv jógy byl u vybrané skupiny probandů prokázán.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on a theme of mental handicap in general and especially, in connection with physic activities and yoga. The aim of this thesis is validation of beneficial impact of yoga on personality and health of a child with low mental disability. To reach the stake-out aim, I create new physical intervention program based on yoga. It´s a part of practical part of the thesis. I applied it on selected group of 10 probands with low mental disability in one three- month cycle. Physiological parameters, behavioral features on maladaptive scale and standartized test of social competence was realized before and after the cycle. On the basis of the results, I conclude the beneficial impact of yoga was proved.
Bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá tématikou mentálního postižení nejprve v obecné rovině, úžeji pak v souvislostech s pohybovými aktivitami a jógou. Cílem bakalářské práce je ověření blahodárného vlivu jógy na osobnost a zdraví dítěte s lehkou mentální disabilitou. Pro splnění vytyčeného cíle bylo nutné v praktické části vytvořit pohybový intervenční program na bázi jógy a ten aplikovat na vybrané skupině 10 probandů s lehkou mentální disabilitou po dobu třech měsíců. Na počátku a po skončení intervenčního pohybového programu bylo nutné zrealizovat měření fyziologických parametrů, zaznamenání behaviorálních znaků do škály maladaptivního chování a standardizovaný test Nedokončených vět, který testoval sociální kompetence probandů. Na základě zjištěných poznatků a naměřených výsledků, jsem došla k závěru, že blahodárný vliv jógy byl u vybrané skupiny probandů prokázán.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on a theme of mental handicap in general and especially, in connection with physic activities and yoga. The aim of this thesis is validation of beneficial impact of yoga on personality and health of a child with low mental disability. To reach the stake-out aim, I create new physical intervention program based on yoga. It´s a part of practical part of the thesis. I applied it on selected group of 10 probands with low mental disability in one three- month cycle. Physiological parameters, behavioral features on maladaptive scale and standartized test of social competence was realized before and after the cycle. On the basis of the results, I conclude the beneficial impact of yoga was proved.
1. Obsahová analýza české i zahraniční odborné knižní i časopisecké literatury a ověřených vědeckých internetových zdrojů vztahující se k tématu bakalářské práce.\\
2. Na základě obsahové analýzy stanovit cíl, úkoly, metody a výzkumné předpoklady bakalářské práce. Ve spolupráci s vedoucí práce zpracovat 12 týdenní intervenční program řízené pohybové aktivity na bázi jógy.\\
3. Vyhledat vzorek dětí s mentálním postižením ve vybrané lokalitě Jižních Čech, u kterých bude intervenční program aplikován.\\
4. Zachytit potřebné výsledky použitím baterie metod - záměrné pozorování, aplikace standardizovaných dotazníků k zachycení behaviorálních znaků, řízený rozhovor.\\
5. Zpracovat získané výsledky do přehledových tabulek a provést statistické zpracování dat.\\
6. Provést diskusi a prezentaci výsledků.\\
7. Definovat závěry a doporučení pro praxi řízených pohybových aktivit u dětí s mentální disabilitou.\\
Cíl BP: \\
Cílem je ověřit blahodárný vliv jógy na mentálně postižené děti ve formě řízených pohybových aktivit. Dále provést závěrečné doporučení dle výsledků šetření.\\
Zásady pro vypracování
1. Obsahová analýza české i zahraniční odborné knižní i časopisecké literatury a ověřených vědeckých internetových zdrojů vztahující se k tématu bakalářské práce.\\
2. Na základě obsahové analýzy stanovit cíl, úkoly, metody a výzkumné předpoklady bakalářské práce. Ve spolupráci s vedoucí práce zpracovat 12 týdenní intervenční program řízené pohybové aktivity na bázi jógy.\\
3. Vyhledat vzorek dětí s mentálním postižením ve vybrané lokalitě Jižních Čech, u kterých bude intervenční program aplikován.\\
4. Zachytit potřebné výsledky použitím baterie metod - záměrné pozorování, aplikace standardizovaných dotazníků k zachycení behaviorálních znaků, řízený rozhovor.\\
5. Zpracovat získané výsledky do přehledových tabulek a provést statistické zpracování dat.\\
6. Provést diskusi a prezentaci výsledků.\\
7. Definovat závěry a doporučení pro praxi řízených pohybových aktivit u dětí s mentální disabilitou.\\
Cíl BP: \\
Cílem je ověřit blahodárný vliv jógy na mentálně postižené děti ve formě řízených pohybových aktivit. Dále provést závěrečné doporučení dle výsledků šetření.\\
Seznam doporučené literatury
GRUNERT D., TRÖKES A. (2009). Jóga pro zdraví. Praha: Svojtka.\\
MAHÉŠVARANANDA, S. (2007). Jóga v denním životě. Praha: Mladá Fronta.\\
ŠVARCOVÁ, I. (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.\\
ZIKEŠOVÁ, M. (2005). Jóga nejen pro děti. Brno: Erika.\\
A další tituly dle doporučení vedoucí práce.\\
Seznam doporučené literatury
GRUNERT D., TRÖKES A. (2009). Jóga pro zdraví. Praha: Svojtka.\\
MAHÉŠVARANANDA, S. (2007). Jóga v denním životě. Praha: Mladá Fronta.\\
ŠVARCOVÁ, I. (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.\\
ZIKEŠOVÁ, M. (2005). Jóga nejen pro děti. Brno: Erika.\\
A další tituly dle doporučení vedoucí práce.\\