ANOTACE
Tato bakalářská práce se věnuje analýze výukových metod. Práce je zaměřena na rozdělení výukových metod, jejich charakteristiku a použití výukových metod s podporou audiovizuální a didaktické techniky. V práci uvádím druhy didaktické a audiovizuální techniky a možnosti jejich využití na školách, didaktickou a audiovizuální techniku z hlediska cílů a kompetencí pro efektivní vyučování, také uvádím rozpracování školního vzdělávacího programu pro předmět matematika a výpočetní technika a vypracování několika příprav pro matematiku a fyziku s použitím didaktické a výpočetní techniky.
Dále je práce zaměřena na možnosti využití interaktivní tabule při výuce, srovnání vyučovacích hodin s použitím interaktivní tabule a vedením výuky bez použití interaktivní tabule, výhody a nevýhody staršího a nového modelu učebnic matematiky pro 6. ročník základní školy.
Některé kapitoly jsou pro názornou představu doplněny obrázky.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
This thesis deals with analysis of teaching methods and it focuses on classification of teaching methods, their characteristics and their adoption with support of audio-visual and didactic technology. In the work I state different kinds of audio-visual and didactic technology and possibilities of their use at schools. I assess the audio-visual and didactic technology in terms of aims and competences for effective teaching. I also present elaboration of school educational programme for mathematics and computer technology and a few lesson plans for mathematics and physics using didactic and computer technology.
Further the thesis concentrates on the possibility of use of an interactive whiteboard during teaching process and compares lessons where the interactive whiteboard is used with lessons without it. I also quote advantages and disadvantages of old and new mathematics textbooks for Grade 6 of secondary school.
For a visual idea some chapters are supplemented with pictures.
Klíčová slova
výukové metody, materiální didaktické prostředky, klasifikace di-
daktických prostředků, funkce technických výukových prostředků, výpo-
četní technika ve výuce, výukový cíl, cíl kognitivní, cíl afektivní, cíl psychomotorický, cíle dle Bloomovy taxonomie, kompetence, klíčové kom-
petence, školní vzdělávací program, učební osnovy, interaktivní tabule,
učebnice, tematický okruh
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, didactic tools, characteristics of didactic tools, function of technical teaching tools, computer technology in teaching process, teaching aim, cognitive aim, affective aim, aims according to Bloom taxonomy, competences, key competences, school teaching programme, curriculum, interactive whiteboard, textbook, topic
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
ANOTACE
Tato bakalářská práce se věnuje analýze výukových metod. Práce je zaměřena na rozdělení výukových metod, jejich charakteristiku a použití výukových metod s podporou audiovizuální a didaktické techniky. V práci uvádím druhy didaktické a audiovizuální techniky a možnosti jejich využití na školách, didaktickou a audiovizuální techniku z hlediska cílů a kompetencí pro efektivní vyučování, také uvádím rozpracování školního vzdělávacího programu pro předmět matematika a výpočetní technika a vypracování několika příprav pro matematiku a fyziku s použitím didaktické a výpočetní techniky.
Dále je práce zaměřena na možnosti využití interaktivní tabule při výuce, srovnání vyučovacích hodin s použitím interaktivní tabule a vedením výuky bez použití interaktivní tabule, výhody a nevýhody staršího a nového modelu učebnic matematiky pro 6. ročník základní školy.
Některé kapitoly jsou pro názornou představu doplněny obrázky.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
This thesis deals with analysis of teaching methods and it focuses on classification of teaching methods, their characteristics and their adoption with support of audio-visual and didactic technology. In the work I state different kinds of audio-visual and didactic technology and possibilities of their use at schools. I assess the audio-visual and didactic technology in terms of aims and competences for effective teaching. I also present elaboration of school educational programme for mathematics and computer technology and a few lesson plans for mathematics and physics using didactic and computer technology.
Further the thesis concentrates on the possibility of use of an interactive whiteboard during teaching process and compares lessons where the interactive whiteboard is used with lessons without it. I also quote advantages and disadvantages of old and new mathematics textbooks for Grade 6 of secondary school.
For a visual idea some chapters are supplemented with pictures.
Klíčová slova
výukové metody, materiální didaktické prostředky, klasifikace di-
daktických prostředků, funkce technických výukových prostředků, výpo-
četní technika ve výuce, výukový cíl, cíl kognitivní, cíl afektivní, cíl psychomotorický, cíle dle Bloomovy taxonomie, kompetence, klíčové kom-
petence, školní vzdělávací program, učební osnovy, interaktivní tabule,
učebnice, tematický okruh
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, didactic tools, characteristics of didactic tools, function of technical teaching tools, computer technology in teaching process, teaching aim, cognitive aim, affective aim, aims according to Bloom taxonomy, competences, key competences, school teaching programme, curriculum, interactive whiteboard, textbook, topic
Zásady pro vypracování
I Teoretická část\\
1. Výukové metody\\
1.1 Rozdělení výukových metod\\
1.2 Vybrané výukové metody užité ve výuce vybraných předmětů\\
1.3 Výukové metody s podporou didaktické a výpočetní techniky\\
2. Didaktická a audiovizuální technika\\
2.1 Didaktická a audiovizuální technika dnes\\
2.2 Možnosti využití didaktické a audiovizuální techniky na školách obecně\\
2.3 Didaktická a audiovizuální technika z hlediska cílů a kompetencí pro efektivní vyučování na základní ( střední ) škole\\
II Praktická část:\\
3. Vybrané předměty pro využití didaktické a výpočetní techniky\\
3.1 Rozpracování ŠVP pro vybrané předměty\\
3.2.Vypracování příprav několika vyučovacích hodin pro matematiku ,fyziku atd.
s užitím didaktické a výpočetní techniky\\
3.3 Možnosti využití interaktivní tabule při výuce - souvislost např.s matematikou,
výpočetní technikou, českým jazykem, fyzikou, zeměpisem apod.\\
3.4 Prezentování školy v různých činnostech pro rodičovskou veřejnost
Zásady pro vypracování
I Teoretická část\\
1. Výukové metody\\
1.1 Rozdělení výukových metod\\
1.2 Vybrané výukové metody užité ve výuce vybraných předmětů\\
1.3 Výukové metody s podporou didaktické a výpočetní techniky\\
2. Didaktická a audiovizuální technika\\
2.1 Didaktická a audiovizuální technika dnes\\
2.2 Možnosti využití didaktické a audiovizuální techniky na školách obecně\\
2.3 Didaktická a audiovizuální technika z hlediska cílů a kompetencí pro efektivní vyučování na základní ( střední ) škole\\
II Praktická část:\\
3. Vybrané předměty pro využití didaktické a výpočetní techniky\\
3.1 Rozpracování ŠVP pro vybrané předměty\\
3.2.Vypracování příprav několika vyučovacích hodin pro matematiku ,fyziku atd.
s užitím didaktické a výpočetní techniky\\
3.3 Možnosti využití interaktivní tabule při výuce - souvislost např.s matematikou,
výpočetní technikou, českým jazykem, fyzikou, zeměpisem apod.\\
3.4 Prezentování školy v různých činnostech pro rodičovskou veřejnost
Seznam doporučené literatury
Kalhous, Z, Obst ,O, a kol.: Školní didaktika, Portál, 2002\\
Maňák,J.,Švec,V.: Výukové metody,Brno,Paido, 2003\\
Nelešovská ,A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi,Grada Publishing, a.s., 2005\\
Pasch, M.. : Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, 2005\\
Skalková ,J.: Obecná didaktika, Grada Publishing, a. s. , 2007
Seznam doporučené literatury
Kalhous, Z, Obst ,O, a kol.: Školní didaktika, Portál, 2002\\
Maňák,J.,Švec,V.: Výukové metody,Brno,Paido, 2003\\
Nelešovská ,A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi,Grada Publishing, a.s., 2005\\
Pasch, M.. : Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, 2005\\
Skalková ,J.: Obecná didaktika, Grada Publishing, a. s. , 2007